Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

blir tokig på nätverket.

Tråden skapades och har fått 126 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av magsta:

Problemet är att det trådlösa inte fungerar som det ska..

Fast jag undrade mer exakt vad är det som inte fungerar som det ska? Videouppspelning? Torrenttrafik? Etc.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-01 07:00

Ja det mesta går segt via det trådlösa. Ligger på 4mbit på en 100 lina

Ursprungligen av magsta:

Ja det mesta går segt via det trådlösa. Ligger på 4mbit på en 100 lina

Det mesta går segt säger du men vad går inte segt då?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-01 08:56

Är väll egentligen ingenting som inte går segt. Vanligt surfande funkar väll. Men funkar ju inge vidare när man ska spela tex. Eller se film ex. Netflix. Å särskilt inte när vi har tre barn som samtidigt vill kolla Netflix youtube osv.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-01 15:54

verkar som att jag måste svälja detta å leva med att det inte kommer fungera.

Ursprungligen av magsta:

verkar som att jag måste svälja detta å leva med att det inte kommer fungera.

Inget jag skulle göra om jag vore du. Ingen av mina enheter är i närheten av så dålig hastighet du kommer upp i.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-01 16:21

Kan problemet ligga i deras switchar? För dom hade inga gigabit switchar. Bra 100 switchar. Å ingen dom tänkte byta ut på minst ett år påstod dom.

Ursprungligen av magsta:

Kan problemet ligga i deras switchar? För dom hade inga gigabit switchar. Bra 100 switchar. Å ingen dom tänkte byta ut på minst ett år påstod dom.

Kan du inte låna en annan modell som är lite mer avancerad och testa. Typ en Apple AirPort Extreme eller en Asus RT-AC3200 (eller liknande) för att totalt utesluta att det är just Linksys som strular?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-01 17:00
Ursprungligen av primu[s]®:

Kan du inte låna en annan modell som är lite mer avancerad och testa. Typ en Apple AirPort Extreme eller en Asus RT-AC3200 (eller liknande) för att totalt utesluta att det är just Linksys som strular?

Har en AirPort extreme av senaste modellen. Det är exakt samma resultat med den. Har även lånat hem en tp link. Samma där. Så känns inte som att problemet ska ligga i routern.

Ursprungligen av magsta:

Har en AirPort extreme av senaste modellen. Det är exakt samma resultat med den. Har även lånat hem en tp link. Samma där. Så känns inte som att problemet ska ligga i routern.

Aha, jag såg aldrig att du testat detta.

Ursprungligen av magsta:

Har en AirPort extreme av senaste modellen. Det är exakt samma resultat med den. Har även lånat hem en tp link. Samma där. Så känns inte som att problemet ska ligga i routern.

Nu orkar jag inte gå tillbaka i tråden och kolla om du fått frågan redan.
Vad får du för siffror när du håller ner Alt och klickar på Wifi symbolen uppe i aktivitetsfältet?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-01 18:59
Ursprungligen av Megolon:

Nu orkar jag inte gå tillbaka i tråden och kolla om du fått frågan redan.
Vad får du för siffror när du håller ner Alt och klickar på Wifi symbolen uppe i aktivitetsfältet?

Brukar ligga runt 850 under detdär TX grejen.
Så bra kontakt med routern har ja ju. Å när jag kör med airport extremen så ser jag ju i den med att telefonen ligger i samma hastighet.

Jag tror ju fortfarande att det ör något i deras utrustning som strular. Men dom vägrar ju liksom göra något. Dom säger bara typ att dom noterat felet å ska se va dom kan göra.

Någon som säkerligen inte kan ha med problemet att göra. Men som känns märkligt. Är att om jag inte minns helt fel så började problemen mer å mer sedan jag uppgraderade från 30/10 till 100/10 hos bredbandsleverantören. Men känns ju väldigt konstigt om det skulle spela någon roll. Tänkte om dom hade undermålig utrustning i sina skåp i min region. Då denna regionen. Var först ut med fiber i våran by.

Inte omöjligt att det är något fel på deras nätverk.
Varför inte testa att föra över filer inom ditt nätverk och ta tid så kan du räkna ut hastigheten.

Jag sitter två betongväggar från min AirPort Extreme och har ganska så dålig mottagning men maxar nästan ändå min uppkoppling.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-01 19:12
Ursprungligen av Megolon:

Inte omöjligt att det är något fel på deras nätverk.
Varför inte testa att föra över filer inom ditt nätverk och ta tid så kan du räkna ut hastigheten.

Jag sitter två betongväggar från min AirPort Extreme och har ganska så dålig mottagning men maxar nästan ändå min uppkoppling.

https://dl.dropbox.com/s/0bnut0frcry0zdm/Sk%C3%A4rmklipp%202015-09-01%2019.01.30.png?dl=0

https://dl.dropbox.com/s/h25q3gcswl5mhfl/Sk%C3%A4rmklipp%202015-09-01%2019.03.00.png?dl=0

Hur räknar jag ut sånt då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-01 19:55
Ursprungligen av magsta:

Kan problemet ligga i deras switchar? För dom hade inga gigabit switchar. Bra 100 switchar. Å ingen dom tänkte byta ut på minst ett år påstod dom.

Men är inte hela problemet att du har helt ok hastighet med sladd (83 Mbit direkt till dator, 75 Mbit via routern) och lite sämre trådlöst till en bärbar dator (40 Mbit), men den låga hastigheten bara med iPad och iPhone? Det är ju därför vi haft teorin med någon lokal störningskälla. Det kan väl knappast bero på internetleverantörens switchar?

Ursprungligen av magsta:

liten uppdatering: var i kontakt med min leverantör av bredband idag. så en kille därifrån och jag åkte till själva skåpet där dom har alla switschar idag. och kopplade in routern där och provade. och exakt lika kasst där. så kan ju inte vara något här hemma som stör ut då i allafall.

Det kan väl finnas massor av källor för elektromagnetiska störningar även i ett rum fullt med switchar? För jag antar att du där på plats bara testade trådlöst mot routern?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-01 20:00

Okej. Så du menar att jag hade oturen att hitta ännu ett ställe där det var störningar för mobilen då menar du? Tycker jag låter hemskt konstigt att bör jag Orvar mobilen hos andra så kommer jag upp i bra hastigheter. Men hemma och i "skåpet" med switchar hos leverantören så lyckas det vara något som stör ut.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-01 20:03
Ursprungligen av IngoX:

Men är inte hela problemet att du har helt ok hastighet med sladd (83 Mbit direkt till dator, 75 Mbit via routern) och lite sämre trådlöst till en bärbar dator (40 Mbit), men den låga hastigheten bara med iPad och iPhone? Det är ju därför vi haft teorin med någon lokal störningskälla. Det kan väl knappast bero på internetleverantörens switchar?

Det kan väl finnas massor av källor för elektromagnetiska störningar även i ett rum fullt med switchar? För jag antar att du där på plats bara testade trådlöst mot routern?

Ja på platsen dör så testade vi med hans mobil min mobil å hans bärbara. Via vora mobiler kom vi upp i ca 5. Med hans dator kom vi upp i ca 40.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-01 20:06
Ursprungligen av magsta:

Okej. Så du menar att jag hade oturen att hitta ännu ett ställe där det var störningar för mobilen då menar du? Tycker jag låter hemskt konstigt att bör jag Orvar mobilen hos andra så kommer jag upp i bra hastigheter. Men hemma och i "skåpet" med switchar hos leverantören så lyckas det vara något som stör ut.

Jag menar att det är ett mystiskt fel du har! Och det är lite långsökt att säga att din internetleverantörs utrustning skulle ge en sämre hastighet för enbart för det trådlösa nätverket hemma hos dig, men fungera bra i övrigt. Men det kanske finns en mekanism för det?

Har du kollat på linksys forum? verkar vara många som har samma problem som dig.
https://community.linksys.com/t5/Wireless-Rou...

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-01 21:57

Nä har inte kollat. Men eftersom problemet började med min AirPort extreme. Och sen är fortsatt lika när jag köpte en ny. Så tror jag inte det är routern.

Ursprungligen av magsta:

Ja på platsen dör så testade vi med hans mobil min mobil å hans bärbara. Via vora mobiler kom vi upp i ca 5. Med hans dator kom vi upp i ca 40.

Inte ovanligt att en dator kommer upp i betydligt snabbare hastighet än en mobil.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-02 12:39

nä det vet jag ju. men ska ju fortfarande ligga betydligt högre.

testade i allafall att skicka en fil nu mellan två datorer i nätverket. från min trådlösa macbook air till min trådade Mac mini. det tog 20 sekunder bra precis att skicka en fil på 1,16GB. så vad har jag för hastighet dårå?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-09-02 13:38
Ursprungligen av magsta:

nä det vet jag ju. men ska ju fortfarande ligga betydligt högre.

testade i allafall att skicka en fil nu mellan två datorer i nätverket. från min trådlösa macbook air till min trådade Mac mini. det tog 20 sekunder bra precis att skicka en fil på 1,16GB. så vad har jag för hastighet dårå?

1160MB/20sek=58MBps=464Mbps

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-02 13:44

och det är bra eller dåligt?
sak samma. problemet är ju nu som sagt att jag via mobil och surfplattor oavsett märke inte kommer upp i mer än 7mbit som mest.
har bytt tillbaka till att köra airport extreme nu bara för att ha enbart apple grejer eftersom det tydligen inte vart någon skillnad mellan routrarna. har även skickat iväg ett mail till min bredbandsleverantör så dom skulle fram till slutet av veckan verkligen kolla igenom deras grejer med vad som möjligen kunde vara fel.

Ursprungligen av magsta:

och det är bra eller dåligt?
sak samma. problemet är ju nu som sagt att jag via mobil och surfplattor oavsett märke inte kommer upp i mer än 7mbit som mest.
har bytt tillbaka till att köra airport extreme nu bara för att ha enbart apple grejer eftersom det tydligen inte vart någon skillnad mellan routrarna. har även skickat iväg ett mail till min bredbandsleverantör så dom skulle fram till slutet av veckan verkligen kolla igenom deras grejer med vad som möjligen kunde vara fel.

Det är väldigt bra så problemet ligger inte i ditt interna nät.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-02 14:24

okej. ja det var ju skönt att nånting var bra i allafall

Jag skulle testa att bara köra på 2.4 ghzbandet och se om det gör någon skillnad...även att byta kanaler på det trådlösa. Se denna tråd om din iphone stöder dubbla band: http://www.99mac.se/forum/t/294622-iphone-kla...

Senast redigerat 2015-09-02 17:09
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-02 21:39
Ursprungligen av sesailorse:

Jag skulle testa att bara köra på 2.4 ghzbandet och se om det gör någon skillnad...även att byta kanaler på det trådlösa. Se denna tråd om din iphone stöder dubbla band: http://www.99mac.se/forum/t/294622-iphone-kla...

Är ju det jag gör. Kör inte båda samtidigt. Kör antingen 2,4 eller 5. Å inget utav dom gör någon skillnad. Har även bytt kanaler utan resultat.

Ursprungligen av magsta:

Är ju det jag gör. Kör inte båda samtidigt. Kör antingen 2,4 eller 5. Å inget utav dom gör någon skillnad. Har även bytt kanaler utan resultat.

Det är inget fel på ditt interna nätverk något som vi redan konstaterat eftersom du får bra hastighet inom nätverket.

Om jag förstått tråden rätt så har du schyst trådlöst med din dator (runt 40). Problemet är dina paddor och iphones ? Och bara på ditt fysiska ställe ? Hos dina föräldrar är det ok ? Och olika routers ger samma, dåliga resultat ? Samma, dåliga resultat får du när routern flyttas till station ?

Det jag kan tänka mig då att isp har definierat nånting (QoS, kan det definieras i switchar ?, normalt def trafikprio i routers) så att paddor och iphones bromsas men inte datorn eller att det är någon typ av fel på switchen eller isps defs.

Jag har en pryl som mäter all RF, från metegeek http://www.metageek.com men kollisioner på RF är (tex trådlösa telefoner mm), vad jag förstår, inte aktuellt eftersom samma problem uppstår på stationen.

Bevaka tråden