Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raid 1 eller raid 10? Vilket blir bäst och hur gör jag?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2015-08-27 23:07

Hej.

Jag sitter här med en Synology ds415 play och har andvänt den ca 1 månad med 1 disk i. Nu har jag köpt ytterligare en disk som jag tänk ska spegla min första disk med. Tanken är att tillslut andvända 4 diskar där 2 står för själva lagringen och 2 för spegling (backup) nu är det ju så att jag är en riktigt amatör i ämnet så jag har inte riktigt koll på hur jag ska gå tillväga för att få till det dom jag vill.

Det jag först undrar är vilket av raid 1 och raid 10 blir bäst?
För det andra, måste den disken jag hade från början raderas för att fixa raid?
För det tredje, om jag väljer att köra på raid 1 går det då att nu när jag bara har två hårddiskar spegla dom och sen när jag skaffar 2 till göra så att dom två speglar varandra? Funkar det att göra så? Eller måste jag radera allt igen?

Ursäkta min okunskap.

Återkommer säkert med fler frågor om det blir någon diskussion av denna tråd.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-27 23:43
Ursprungligen av ceda:

Hej.

Jag sitter här med en Synology ds415 play och har använt den ca 1 månad med 1 disk i. Nu har jag köpt ytterligare en disk som jag tänk ska spegla min första disk med. Tanken är att tillslut använda 4 diskar där 2 står för själva lagringen och 2 för spegling (backup) nu är det ju så att jag är en riktigt amatör i ämnet så jag har inte riktigt koll på hur jag ska gå tillväga för att få till det dom jag vill.

Det jag först undrar är vilket av raid 1 och raid 10 blir bäst?
För det andra, måste den disken jag hade från början raderas för att fixa raid?