Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

blir tokig på nätverket.

Tråden skapades och har fått 126 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-23 08:42

Speed test grejen har jag sett. Men ska jag gå efter den så har jag ännu dåligare hastighet :/ nån signalindikator har ja inte hittat. Finns ju nå led lampor på framsidan för varje band. Har inte riktigt förstått mig på dom ännu bara.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-23 13:34

Jag måste bekänna att jag inte lyckats hitta något om en signalstyrkemätare i handboken. :/

Vad gäller störningarna du såg på 2,4GHz-nätet, testa att byta kanal, den står kanske på Auto nu, så ändra till kanal 1 eller 6 och se om det gör någon skillnad.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-23 13:38

Okej. Iallafall var ja till mina föräldrar å provade routern. Dom har med fiber med samma leverantör fast bara 10/10 men jag maxade i allafall det när jag mätte

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-23 13:54

Ska bli intressant att höra resultatet av felsökningen. Och det inkluderar att släcka lyset. Och babyvakten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-23 14:24

Slå av så mycket som möjligt, TV, ljudsystem.... allt, tills du hittar felet. Inte bara elektronik, utan t ex elvärme, luftpumpar....
Det kan vara två "samverkande" enheter också, att båda måste vara påslagna för att framkalla ströaningen, utan att de har något synligt samband.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-23 15:11

Okej. Får sitta uppe sent en kväll när barnen somnat då. Så ja kan experimentera fritt

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-23 18:57

En knasig sak är att våra tre äldsta barn kan sitta med en varsin iPad i sina rum uppe och alla tre streama youtube klipp utan att dom klagar på nått.

Ursprungligen av magsta:

...varsin iPad i sina rum uppe och alla tre streama youtube klipp utan att dom klagar på nått.

Om varje enhet får runt 4 Mbps - som är den siffra du nämnt - så räcker det nog till att strömma Youtube-klipp.

Det låter som du har väldigt många enheter i ditt wifi-nät. Har du varit "ensam" i nätet när du har gjort dina mätningar?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-23 20:22

Japp jag såg i allafall till med den nya routern att jag kopplade upp mig enbart med min bärbara dator. Och sen även min egen mobil. Men det var inget bättre resultat då. Får nästan stanna upp en natt å släcka varendaste pryl som går på el å prova om något blir bättre. Ingen som vet om det finns mätare eller något så t hos elbolagen att låna för att kolla vad för "strålningar" och störningar det kan finnas?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-23 22:33

Okej nu sitter jag här i ett kolsvart hus slagit av typ allt. Alla lampor är av. Allt elektriskt avslaget förutom kylskåpet och elpatronen till varmvattnet. Men inget resultat. Kan det vara någon konstig yttre påverkan? Jag vet ju att i området där jag bor så kan vi inte få in tv kanaler vi antenn. För att det är någon slags skugga. Det kan väll endå inte vara av samma orsaker som det trådlös inte fungerar?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-23 22:58
Ursprungligen av magsta:

Okej nu sitter jag här i ett kolsvart hus slagit av typ allt. Alla lampor är av. Allt elektriskt avslaget förutom kylskåpet och elpatronen till varmvattnet. Men inget resultat. Kan det vara någon konstig yttre påverkan? Jag vet ju att i området där jag bor så kan vi inte få in tv kanaler vi antenn. För att det är någon slags skugga. Det kan väll endå inte vara av samma orsaker som det trådlös inte fungerar?

Hittade en app på mobilen. Å enligt den så har jag ju bättre uppkoppling i allafall. Å man fick ut en graf. Någon som kan säga nått om detta?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-24 20:02

Ingen som vet av något verktyg att låna för att kolla omgivning efter störningar?

Ursprungligen av magsta:

Ingen som vet av något verktyg att låna för att kolla omgivning efter störningar?

http://osxdaily.com/2013/12/11/find-best-wi-f...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-24 20:53
Ursprungligen av magsta:

Hittade en app på mobilen. Å enligt den så har jag ju bättre uppkoppling i allafall. Å man fick ut en graf. Någon som kan säga nått om detta?

Vilken är appen så att man kan jämföra?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-24 20:55

Appen heter net analyzer

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-25 11:38
Ursprungligen av magsta:

Hittade en app på mobilen. Å enligt den så har jag ju bättre uppkoppling i allafall. Å man fick ut en graf. Någon som kan säga nått om detta?

Fast där har du en dipp ner till 4... Vad säger upprepade mätningar? På 2,4 rep 5 frekvenserna?

Hoppas det löser sig. Sannerligen skumt problem. Tyvärr är felsökning något som tar tid. Koppla ur allt möjligt, återställa routrar och enheter till fabriksinställningar. Prova sig fram tills man hittar felet.

Det roliga är att idag så råkade jag ut för samma sak fast då på min Airport Extreme. Helt plötsligt så ligger jag på 5mbit trådlöst. 100mbit trådbundet på flera devicer.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-26 21:52

Jasså? Ja det började ju på min AirPort med. Säg till om du hittar problemet.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-29 16:40

Men nu då mnär det inte var Någon skillnad på min AE och linksysen. Vilken ska ja behålla? Känns ju som om linksysen kan ha lite löngre räckvidd? Men AE är ju endå en Apple produkt

Ursprungligen av magsta:

Jasså? Ja det började ju på min AirPort med. Säg till om du hittar problemet.

En sak som är märklig. Jag kör boot camp på min MBP. Jag får ungefär 70% högre hastighet på Windows 10 än OS X. Men nu så resetade jag min router från början. Det verkar fungera bra nu.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-30 19:22

Okej. Det var ju synd att det inte fungerade att reseta min router då :/

Ursprungligen av magsta:

Okej. Det var ju synd att det inte fungerade att reseta min router då :/

Det är inte så att du har en Sonos brygga nära din accesspunkt? Den verkar kunna störa. Jag har flyttat på min nu.

https://en.community.sonos.com/setting-up-son...

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-30 19:37

Näe. Har ingenting i huset som kan störa. Å har som sagt vigt en hel kväll till att dra ut ALLT i huset för att verkligen vara säker. Så det är i så fall om något utanför stör. Vad kan möjligtvis störa i så fall? 3G master? Annat?

Ursprungligen av magsta:

Näe. Har ingenting i huset som kan störa. Å har som sagt vigt en hel kväll till att dra ut ALLT i huset för att verkligen vara säker. Så det är i så fall om något utanför stör. Vad kan möjligtvis störa i så fall? 3G master? Annat?

Om 3/4G master skulle störa skulle majoriteten av befolkningen har störningar på sitt Wi-fi.

Om jag vore du skulle jag ladda ner detta program.
Rita upp ditt rum och mät upp hur stark signal du har och lägg upp här.

Ursprungligen av magsta:

Näe. Har ingenting i huset som kan störa. Å har som sagt vigt en hel kväll till att dra ut ALLT i huset för att verkligen vara säker. Så det är i så fall om något utanför stör. Vad kan möjligtvis störa i så fall? 3G master? Annat?

Allt elektriskt/elektroniskt i relativ närhet kan störa. Har ni trådlösa telefoner ? Trådlös elmätare?

Ursprungligen av magsta:

En knasig sak är att våra tre äldsta barn kan sitta med en varsin iPad i sina rum uppe och alla tre streama youtube klipp utan att dom klagar på nått.

Beror troligen på att iPad inte använder Flash vilket din dator troligen använder. Går att ändra rätt lätt. https://www.youtube.com/html5
Även SVTplay m.fl .siter går att ställa om till HTML5 vilket generellt fungerar bättre än Flash när det gäller att spela upp video på en Mac.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-31 19:04

liten uppdatering: var i kontakt med min leverantör av bredband idag. så en kille därifrån och jag åkte till själva skåpet där dom har alla switschar idag. och kopplade in routern där och provade. och exakt lika kasst där. så kan ju inte vara något här hemma som stör ut då i allafall. å eftersom jag provatr tre olika routrar så tvivlar ju jag på att det är fel på dom med. å killen från bredbandsleverantören hade inte heller något aning. så står liksom på noll känns det som. det enda jag vet nu då att det inte är något hemma som stör ut eftersom det är samma problem några kilometer härifrån.

Ursprungligen av magsta:

det enda jag vet nu då att det inte är något hemma som stör ut eftersom det är samma problem några kilometer härifrån.

Exakt vad är problemen i praktiken? Vilken enhet använde du vid tillfället?
Hastighetsmätningar ska man ibland ta med en nypa salt.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-31 22:38

Problemet är att det trådlösa inte fungerar som det ska. Vet att det ska tas med en nypa salt. Men har försökt med ett flertal enheter och ett flertal routrar med samma resultat. Mellan 4-8 mbit i tester.

Bevaka tråden