Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spel laggar på nya mac men inte den äldre

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-23 15:22
Ursprungligen av iAmFille:

Kan bara tala om mina egna erfarenheter men jag spelar själv litegrann på min 2013 iMac 21,5" med ganska klent grafikkort och skillnaden att köra ett spel på OSX och Windows är som natt och dag.

Formel 1 2014 spelet flöt väl på med 15 fps med dem lägsta inställningarna på OSX, när jag installerade Windows och installerade spelet där så flöt det på i minst 60 fps på de högsta inställningarna. Samma med Counter Strike : GO som är som ett annat spel när man kör det i Windows (icke spelbart i OSX). Får väl gissa att det kanske är en blandning av hur pass bra utvecklarna har gjort OSX-versionen tillsammans med att drivrutinerna till graffekortet är mycket bättre i Windows.

För att summera : ska man spela på en Mac så rekommenderar jag alltid att ha Windows installerat för att köra spelet där istället.

Tackar! Ska köpa usb minne idag och se om jag kan få igång 90 dagars gratisversionen. Och köper de senare om det gör så stor skillnad..

Om en två år gammal dator med NVIDA funkar och en ny med AMD inte funkar så tror iaf jag att spelet inte är optimerat för AMD kortet.

Sedan verkar det som om vilken CPU man har också, Intel eller AMD, vissa spel funkar rätt dåligt med AMD eller Intel beroende på hur/med vad det är kompilerat.

Specarna för nya datorn ser ju himla bra ut på pappret, skulle också vilja veta specarna på den gamla datorn.

Har försökt hitta info om vad spelet har för krav på CPU och GPU men hittar inget relevant, däremot en massa tester, tjafs på div forum etc.
Sökte på ”Star Craft 2 vs AMD”

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-06-26 17:16
Ursprungligen av CekariYH:

Om en två år gammal dator med NVIDA funkar och en ny med AMD inte funkar så tror iaf jag att spelet inte är optimerat för AMD kortet.

Sedan verkar det som om vilken CPU man har också, Intel eller AMD, vissa spel funkar rätt dåligt med AMD eller Intel beroende på hur/med vad det är kompilerat.

Specarna för nya datorn ser ju himla bra ut på pappret, skulle också vilja veta specarna på den gamla datorn.

Har försökt hitta info om vad spelet har för krav på CPU och GPU men hittar inget relevant, däremot en massa tester, tjafs på div forum etc.
Sökte på ”Star Craft 2 vs AMD”

Tror jag äntligen fått bukt på hur jag ska installera windows. Återkommer om det

Gamla mac/nya mac
i7 2,6ghz (3,6ghz turbo)........... i7 2,8 ghz (4ghz turbo)
16gb ram 1600 mhz DD3............ Tror de är samma, åtminstone samma spec
NVIDIA GeForce GT 750M, 2gb.......... AMD Radeon R9 M370x, 2gb (ska vara 80% snabbare enligt Apple)
SSD.......... SSD

Ursprungligen av genki:

Tror jag äntligen fått bukt på hur jag ska installera windows. Återkommer om det

Gamla mac/nya mac
i7 2,6ghz (3,6ghz turbo)........... i7 2,8 ghz (4ghz turbo)
16gb ram 1600 mhz DD3............ Tror de är samma, åtminstone samma spec
NVIDIA GeForce GT 750M, 2gb.......... AMD Radeon R9 M370x, 2gb (ska vara 80% snabbare enligt Apple)
SSD.......... SSD

Jaha, rent spontant ser det ut som det är AMD GPU:n som är boven, får se om du får bättre drivisar i Windows för den.
Skulle också om jag vore som du fråga tillverkaren av spelet och/eller deras supportforum.

Ursprungligen av CekariYH:

Sedan verkar det som om vilken CPU man har också, Intel eller AMD, vissa spel funkar rätt dåligt med AMD eller Intel beroende på hur/med vad det är kompilerat.

Har försökt hitta info om vad spelet har för krav på CPU och GPU men hittar inget relevant, däremot en massa tester, tjafs på div forum etc.
Sökte på ”Star Craft 2 vs AMD”

Du inser att Apple bara har Intel CPU (misstänker du gör det)?

Starcraft specifikationer

https://eu.battle.net/support/en/article/star...

Ursprungligen av Borttaget:

Jo, när det gäller CPU, villa bara klargöra att även CPU:n kan spela roll och inte bara GPU:n.
Har lite svårt att hänga med när det gäller vilka som är det senaste etc, spec AMD.

Fanken, du hitta en req.-lista. Bra jobbat!
Så nu får någon tala om, om detta ATI kort är äldre eller nyare än det som TS har

Senast redigerat 2018-07-23 13:26
Ursprungligen av CekariYH:

Fanken, du hitta en req.-lista. Bra jobbat!
Så nu får någon tala om, om detta ATI kort är äldre eller nyare än det som TS har

ATI 4850 satt i iMac 9.1 (tidigt 2009) och iMac 10.1/11.1 (sent 2009).

Ursprungligen av Borttaget:

ATI 4850 satt i iMac 9.1 (tidigt 2009) och iMac 10.1/11.1 (sent 2009).

Å sjutton, så gammalt, inte kostligt om de nyare inte stöds lika bra. NVIDIA brukar får bättre support/stöd än AMD/ATI också, iaf vad jag erfarit.

Senast redigerat 2018-07-23 13:26
Ursprungligen av CekariYH:

Å sjutton, så gammalt, inte kostligt om de nyare inte stöds lika bra. NVIDIA brukar får bättre support/stöd än AMD/ATI också, iaf vad jag erfarit.

Men snälla någon...

Det är Blizzard vi talar om.
De har alltid låga krav för att så många som möjligt skall kunna spela deras spel.
Starcraft 2 har inga kända problem med dagens grafikkort

Ursprungligen av Borttaget:

Men snälla någon...

Det är Blizzard vi talar om.
De har alltid låga krav för att så många som möjligt skall kunna spela deras spel.
Starcraft 2 har inga kända problem med dagens grafikkort

Haha, jag har aldrig spelat något av deras spel ju

Hmm, vad kan det var som spökar för TS ???

Senast redigerat 2018-07-23 13:26

@genki, när "laggar" det?
Spel online, eller single player?

Har du provat stänga av ljud eller offlineläge för att se om det är battle.net som ställer till det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-30 11:52

Starcraft II fungerar oerhört dåligt under OSX. Kör det under Windows om du kan.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-09-02 20:01
Ursprungligen av Erik.dv:

Starcraft II fungerar oerhört dåligt under OSX. Kör det under Windows om du kan.

Det finns ingen drivrutiner för grafikkortet i windows :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-02 20:21

Vilken maskin / GPU pratar vi om?

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-09-02 20:23
Ursprungligen av Erik.dv:

Vilken maskin / GPU pratar vi om?

http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs-ret...

Andra modellen av 15" med extra processor som tillval

Bevaka tråden