Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in datum för säkerhetskopiering i Time Capsule

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ofta säkerhetskopierar Time Capsule? på min står det att senaste är den 22 augusti. Jag trodde att det skedde varje dag?. Kan man ställa in någonstans så att det sker oftare?

Det ska ske en gång per timme och nej du kan inte ändra det.
Har det inte gjort det på länge har kopplingen mellan din dator och TM tappats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-28 08:41

Time Machine försöker göra en uppdaterad säkerhetskopia varje timme så länge den har kontakt med din Time Capsule. Antagligen har inte din dator och Time Capsule varit sammankopplade (trådlöst eller trådat) tillräckligt länge sedan 22 aug.

(Det går att via terminalkommando ändra hur ofta Time Machine ska säkerhetskopiera, men jag tror inte du har anledning att ändra)

Ursprungligen av Megolon:

Det ska ske en gång per timme och nej du kan inte ändra det.
Har det inte gjort det på länge har kopplingen mellan din dator och TM tappats.

Den är kopplad eftersom det står en bock i Wifi-menyn framför Airport Time Capsule.

Ursprungligen av IngoX:

Time Machine försöker göra en uppdaterad säkerhetskopia varje timme så länge den har kontakt med din Time Capsule. Antagligen har inte din dator och Time Capsule varit sammankopplade (trådlöst eller trådat) tillräckligt länge sedan 22 aug.

(Det går att via terminalkommando ändra hur ofta Time Machine ska säkerhetskopiera, men jag tror inte du har anledning att ändra)

Jag arbetar vid datorn många timmar varje dag så det kan inte vara det. Så här stodde det på morgonen och nu på eftermiddag.

Ursprungligen av calinou:

Den är kopplad eftersom det står en bock i Wifi-menyn framför Airport Time Capsule.

Det är ingen garanti att Time Machine är aktiverat utan det gör du i Systeminställningarna - Time Machine tex

Ursprungligen av Megolon:

Det är ingen garanti att Time Machine är aktiverat utan det gör du i Systeminställningarna - Time Machine tex

Jag har öppnat Time Maskin i systeminställningarna och det är samma dialogruta och nu det står så här

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-28 17:25

Prova att forcera en backup via ikonen för Time Machine uppe i menyn (Backup now).
Får du något felmeddelande då?

Ursprungligen av mattiL:

Prova att forcera en backup via ikonen för Time Machine uppe i menyn (Backup now).
Får du något felmeddelande då?

När jag trycker på säkerhetskopiera nu står det att skivan är inte tillgänglig och att ska prova igen när den är tillgänglig. Min Airport Time Capsule är på (det lyser grönt)

Ursprungligen av calinou:

När jag trycker på säkerhetskopiera nu står det att skivan är inte tillgänglig och att ska prova igen när den är tillgänglig. Min Airport Time Capsule är på (det lyser grönt)

Då har du svaret och lösningen på problemet. Välj om din TC i inställningarna.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-28 18:49

Starta Finder och se om din TC syns där, gör sedan som Megolon föreslår.

Ursprungligen av mattiL:

Starta Finder och se om din TC syns där, gör sedan som Megolon föreslår.

. Det var inte så självklart att hitta i inställningarna. Den var angett på översta enhet via "hårddisk knappen" men tycktes inte vara aktiverad. Hoppas jag inte behöver göra det varje gång utan att det borde ske automatisk!.
Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden