Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro långsam disk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har problem med min Macbook Pro (Late 2011), jag har två hårddiskar i min dator den ena är en SSD hårddisk som jag kör OS på och det andra är en HDD disk. HDD-disken satte jag in alldeles nyligen då den förra krashade. Efter jag satte in den nya disken uppdaterade jag samtidigt till Yosemite (10.10.4). Efter detta uppstod det problem på den nya disken (HDD), det tar ungefär 30 sekunder att hitta disken och att se filer/mappar som finns på disken. Att öppna foton och mappar på disken tar också väldigt lång tid. Detta fungerar problemfritt på SSD-disken.

Jag har kört Aja system test på båda diskarna och på SSD disken får jag 180Mb/s read/write och på HDD får jag 120 Mb/s read/write. Jag har provat att formatera och reparera båda diskarna i Disk Utility. Jag har även nedgraderad till Mavericks igen utfall att det skulle vara pga uppdateringen till Yosemite den blev seg. Ingenting av detta fungerar och jag håller på att bli tokig, vore verkligen jätteglad om någon kunde hjälpa mig!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-24 21:41

Långsam disk beror ofta på läsproblem, dvs disken börjar bli kass.
Var det en ny eller beg disk du satte i?

Ursprungligen av kenjon:

Långsam disk beror ofta på läsproblem, dvs disken börjar bli kass.
Var det en ny eller beg disk du satte i?

Det är en splitterny hårddisk från net & net, 500gb. Så känns skumt om det skulle va disken det är fel på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-24 23:17

Näst vanligaste felet är att kabeln till hårddisken är dålig/ej fastsatt riktigt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-25 11:34

Kanske prova att byta plats på SSD och HD?

Ursprungligen av kenjon:

Näst vanligaste felet är att kabeln till hårddisken är dålig/ej fastsatt riktigt.

Tack för snabba svar! Jag har fått en helt ny hårddisk från butiken igen och satt i den och kontrollerat att kablarna sitter fast riktigt och det är fortfarande samma problem. Hårddisken sitter i ett HDD-rack som är anpassat för CD-läsarstationen. Borde jag testa att byta ut kablarna ifall de är dem de är fel på?

Ursprungligen av jenykeny:

...ifall de är dem de är fel på?

Förlåt, jag kan bara inte låta bli att göra ett språkinlägg här. För den meningen bli ju helt underbart obegriplig om man läser den.

"ifall dom är dom dom är fel på"

Snälla, skriv inte de om ni menar det.

Och för att vara lite on-topic också:
- prova tipset från inlägg 5
- prova att byta ut kablarna

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förlåt, jag kan bara inte låta bli att göra ett språkinlägg här. För den meningen bli ju helt underbart obegriplig om man läser den.

"ifall dom är dom dom är fel på"

Snälla, skriv inte de om ni menar det.

Och för att vara lite on-topic också:
- prova tipset från inlägg 5
- prova att byta ut kablarna

Jag blir också galen på sådan usel grammatik, äntligen någon som förstår. Hehe

Ursprungligen av jenykeny:

Tycker det är lite onödigt att ens kommentera detta språkfel, ni förstår väll ändå vad jag menar?

Du menar väl "väl"? Förr i tiden vällde man ihop metall. Så även idag, fogarna mellan ändarna i kedjelänkar är vällda.
Så blev det både glosor och allmänbildning.

1
Bevaka tråden