Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera om datorn med FileVault2

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag ska installera om min dator som är FileVault2-krypterad. Jag är lokal admin på datorn men den är "managerad" av IT-avd så jag kan inte dekryptera den utan att behöva svara på en massa frågor. Så frågan är hur man går till väga för att göra så? När jag använt PGP på WIndows så var man tvungen att dekryptera MBR med ett specialverktyg och undrar hur det är på OSX? Vad jag lyckats läsa mig till är att FV är ett ganska simpelt krypteringssystem.

Hittade en URL som visade hur man kan gå till väga men undrar ifall den stämmer? https://luzifer.io/blog/howto-easily-break-fi...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-24 22:11

Kan inte ITavdelningen hjälpa dej? Låter som förstahandsvalet...

Ursprungligen av kenjon:

Kan inte ITavdelningen hjälpa dej? Låter som förstahandsvalet...

Usch nej! Dom kommer inte göra det utan att jag ger ett giltigt skäl och att jag ska blåsa om datorn och lägga den utanför domänen går inte under "giltigt förfall".

  • Medlem
  • 2015-08-24 22:23

Varför ska du installera om datorn? Vad är det för dator? Om du absolut "måste" installera om den men får ett argt "nej" så kanske en extern hårddisk-lösning kan vara något?

Ursprungligen av Dalle:

Varför ska du installera om datorn? Vad är det för dator? Om du absolut "måste" installera om den men får ett argt "nej" så kanske en extern hårddisk-lösning kan vara något?

Som jag skrev ovan. Jag vill lägga den utanför domänen. Jag vägrar dessutom en managerad dator.

Ursprungligen av primu[s]®:

Som jag skrev ovan. Jag vill lägga den utanför domänen. Jag vägrar dessutom en managerad dator.

Är det din egendom?

För det lär ju finnas en anledning till en IT-avdelning har gjort som de gjort.

I sådana situationer är det väl BYOD som gäller?

Ursprungligen av Borttaget:

Är det din egendom?

För det lär ju finnas en anledning till en IT-avdelning har gjort som de gjort.

Är det relevant inför frågeställningen eller känner du ansvar inför min arbetsgivare?

Senast redigerat 2018-07-23 13:37
Ursprungligen av Borttaget:

det är en brottslig handling att installera och förändra sådant som arbetsgivaren inte godkänt.

Därmed vill jag uppmärksamma dig och varna. Jag vet inte hur din arbetsgivare är.

Öh, nej... det är inte en BROTTSLIG handling att installera om sin dator själv. Möjligen så bryter du mot en intern policy på företaget och kanske får en reprimand.

Senast redigerat 2018-07-23 13:37
Ursprungligen av primu[s]®:

Är det relevant inför frågeställningen eller känner du ansvar inför min arbetsgivare?

svaret är ja.

Jag vet hur du skall göra för att komma undan detta. Men är det inte din dator så tänker jag inte skriva lösningen.

Ursprungligen av primu[s]®:

Öh, nej... det är inte en BROTTSLIG handling att installera om sin dator själv. Möjligen så bryter du mot en intern policy på företaget och kanske får en reprimand.

sant. Hovrätten avvisade detta i början av året så det blev aldrig ett prejudikat.

Därför jag radera inlägget.

Okej, finns det någon här inne som inte är pingstpastor som kan svara på min fråga eller ska jag testa ett annat forum?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-25 10:11

Det är endast disken som är krypterad, om du formaterar denna (t.ex. genom att boota installern eller via TB Target mode) så kan du installera som vanligt igen utan problem.

Jag ser inte poängen med att begränsa denna informationen eller skriva i tråden om man endast ska moralisera.

Senast redigerat 2015-08-25 10:35
1
Bevaka tråden