Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27" (late 2012) blir varm och stängs av

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2015-08-18 17:31

Hej på er!

Den senaste tiden har jag råkat ut för något underligt. Min 27" imac som jag köpte i början av 2013 har helt utan anledning börjat stänga av sig själv. Misstänkte att det hade något med ventilationen att göra, men fläktarna är rengjorda, tankade hem smcFanControl och skruvade upp fläkten till 2682 rpm, vilket mycket riktigt fick de plötsliga avstängningarna att upphöra.

Det är ju dock inte helt sunt att köra fläkten på det viset då det förmodligen förkortar livslängden på fläkten , och undrar nu om någon råkat ut för något liknande och i sådant fall om någon lyckats lösa detta. Har kört alla möjliga hårdvarutest och virus/torjan genomsökningar, men inga fel kan hittas i maskinen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-18 20:59

Fläkten tål nog att köras, men visst är det tröttsamt att lyssna på. Går inte fläkten upp till 6000rpm?

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2015-08-19 13:30
Ursprungligen av reboot81:

Fläkten tål nog att köras, men visst är det tröttsamt att lyssna på. Går inte fläkten upp till 6000rpm?

Som du säger är det säkerligen ingen fara, men man vill ju veta vad det kan bero på. Söker man på Apples forum ser man att det verkar vara ett relativt vanligt problem, men inger verkar kunna luska ut vad det beror på där.

Tycker även att datorn blivit något segare, så har börjat fundera på om det kan bero på något trasigt minne eller liknande.

Får fortsätta min efterforskning

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-19 13:41

Datorn blir inte segare av trasigt minne. Det brukar mer arta sig som hängningar, omstarter(!) och andra plötsliga händelser. (Så vitt jag läst iaf, jag kan ha fel). Du kan ju alltid plocka ut minnen och pröva dig fram och se om en viss modul strular mer eller mindre.

Kanske är det processorn som är för varm och inte kan öka frekvensen till turboboost, dvs att den inte kan gå från 2,9 GHz till 3,6 GHz.
Eller disken? Mår den bra?

Det vore intressant att veta vilka temperaturer du har på grejerna. Du kan ladda ner och köra iStat gratis i 14 dagar här.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2015-08-19 14:51
Ursprungligen av reboot81:

Datorn blir inte segare av trasigt minne. Det brukar mer arta sig som hängningar, omstarter(!) och andra plötsliga händelser. (Så vitt jag läst iaf, jag kan ha fel). Du kan ju alltid plocka ut minnen och pröva dig fram och se om en viss modul strular mer eller mindre.

Kanske är det processorn som är för varm och inte kan öka frekvensen till turboboost, dvs att den inte kan gå från 2,9 GHz till 3,6 GHz.
Eller disken? Mår den bra?

Det vore intressant att veta vilka temperaturer du har på grejerna. Du kan ladda ner och köra iStat gratis i 14 dagar här.

Tack för hjälpen.
Disken ska må bra enligt Apples hårdvarutest, får helt enkelt fortsätta leta efter en lösning. Du råkar inte av en händelse veta, vilka temperaturer en dator ska klara? Enligt "Hardware Monitor" är temperaturen i burken 45c med undantag för GPUn samt processorn som båda ligger och pendlar mellan 52c och 54c, om jag enbart surfar runt på nätet och inte kör en massa annat krafs.

Edit: Kör nu Firefox, Safari, Terminalen, en installation och Automator samtidigt och har då de temperaturer som visas i bifogad bild.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-19 15:11
Ursprungligen av Prehn:

Tack för hjälpen.
Disken ska må bra enligt Apples hårdvarutest, får helt enkelt fortsätta leta efter en lösning. Du råkar inte av en händelse veta, vilka temperaturer en dator ska klara? Enligt "Hardware Monitor" är temperaturen i burken 45c med undantag för GPUn samt processorn som båda ligger och pendlar mellan 52c och 54c, om jag enbart surfar runt på nätet och inte kör en massa annat krafs.

Edit: Kör nu Firefox, Safari, Terminalen, en installation och Automator samtidigt och har då de temperaturer som visas i bifogad bild.

Ser ok ut (med världens störtsa brasklapp att jag aldrig sett andra temp för late 2012). Min 2010 27" har liknande siffror, tycker den blir lite varm när jag får siffror på 80-90°…

Det här är min iMac 27" (late 2012)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-24 11:28
Ursprungligen av Prehn:

Hej på er!

Den senaste tiden har jag råkat ut för något underligt. Min 27" imac som jag köpte i början av 2013 har helt utan anledning börjat stänga av sig själv. Misstänkte att det hade något med ventilationen att göra, men fläktarna är rengjorda, tankade hem smcFanControl och skruvade upp fläkten till 2682 rpm, vilket mycket riktigt fick de plötsliga avstängningarna att upphöra.

Det är ju dock inte helt sunt att köra fläkten på det viset då det förmodligen förkortar livslängden på fläkten , och undrar nu om någon råkat ut för något liknande och i sådant fall om någon lyckats lösa detta. Har kört alla möjliga hårdvarutest och virus/torjan genomsökningar, men inga fel kan hittas i maskinen.

Snudd på off topic, men min mid 2010 27" blir varm, iaf vänstra sidan med CPU/PSU. Alla standardåtgärder vidtagna undrar jag vad man kan göra härnäst? (Förutom att köpa en ny dator)
Baksidan av datorn stirrar in i en vägg, så om den var full med borrhål eller kylflänsar hade inte spelar roll. Gör det märkbar skillnad om man limmar/klistrar på kylflänsar på den krökta baksidan?
Eller två 120mm på låga varv?

Är det varmt i luften bakom datorn? Jag märkte när jag bodde utomlands att min MBP blev markant varmare och att fläktarna fick gå mycket hårdare när rumstemperaturen gick förbi 27-28 grader så där. Så att sätta en liten bordsfläkt bakom macen kanske funkar - utan behov av ingrepp i själva burken?

1
Bevaka tråden