Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går ej radera eller kopiera till USB-minne

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Plötsligt går det ej att flytta filer till USB-minnet (eller annan extern hårddisk) ej heller att radera filer på det. Meddelande om att dessa ej får raderas visas då man försöker. I "Info" för minnet står att "du kan bara läsa". Vad göra, minnet är ju bara halvfullt?

Vad är det för filsystem på minnet? Kan det vara NTFS? I så fall kan OS X bara läsa, inte skriva, som standard. Du har kanske formaterat om det i en PC nyligen?

Filsystem är MS-DOS FAT32 och jag kan inte minnas att jag formaterat det. Jag provade sätta in det i en PC men där kommer det inte upp över huvud tagit. Troligen är det väl fel på minnet då. Filer ligger på minnet både från PC och Mac då jag brukar använde det till att flytta mellan datorerna.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2015-08-20 12:35

Formatera om minnet och testa igen!

När jag försöker formatera (i en annan PC) svarar den att den är skrivskyddad. Hur får jag bort det? På Macen hittar jag inte hur man formaterar. Varken högerklicka eller i Arkiv finns formatering med.

Ursprungligen av Gissberg:

....På Macen hittar jag inte hur man formaterar...

Det gör du i appen Skivverktyg.

1
Bevaka tråden