Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att växla dator med Telia ADSL

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om det beror på Telias nya funktion att man inte längre loggas ut automatiskt efter en stunds inaktivitet, men när jag kopplar om ethernetkabeln från den ena datorn till den andra vägrar den acceptera det ip-nummer som kabeln ger, utan tilldelar sig självt ett nummer... 169.osv.

För att ta det steg för steg loggar jag först ut. Sedan kopplar jag om sladden till den andra datorn. Kollar under nätverksinställningar (OS X) DHCP, men den visar inte ett nummer ut den förväntade Telia-ip-rymden utan ett självtilldelat nummer. Efter en stund (ca. 15min) av idogt urkopplande inkopplande, nollställande av ip, m.m. fungerar det ändå tillslut, men jag tror mer på att det beror på tiden som gått än de manövrer jag utfört.

Hur göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 09:43

Du har rätt i att det beror på tiden, modemet vägrar släppa taget om den gamla datorn - det räcker inte med att bara logga ut.

Gör så här innan du rycker ut nätverkssladden:

* logga ut
* gå in i nätverksinställningar och byt från "dhcp" till något annat (tex fast ip-nummer)

Då kommer modemet att släppa taget, och du slipper vänta i 30 minuter. Jag har skapat två platser i nätverksinställnignarna i mina datorer - "telia" och "logga ur". När jag ska byta dator (båda är liksom modemet kopplade till en hubb) loggar jag ur med macicx och sedan går jag till nätverksinställningar och byter nätverksanslutning till "logga ur". Sedan byter jag till "telia" på den andra burken, loggar in mha macicx och därefter funkar det utmärkt.

aha! ovärdelig hjälp. Tack!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 11:11

Förresten - du behöver ju inte starta systeminställnignar för att byta nätverksplats, det kan du göra direkt i äppelmenyn (under förutsättningen att du i nätverksinställningar skapat två olika nätverksplatser).

Det hade jag inte sett tidigare. Smart.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-08-18 11:27

Tänkte bara inflika att anledningen till detta knas med Telia ADSL är att de låser uppkopplingen mot MAC-adressen på nätverkskortet. Efter att ha haft kabeln urdragen i en stund så är det fritt att låsa mot en ny MAC-adress (ett annat nätverkskort).

Tei verkar ha en bra lösning på problemet,

o11e

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 12:03

Jonas,

Köp dig en enkel router, så kan du köra dina 2 maskiner samtidigt, utan de problem du beskrivit ovan.

-T

Jo, om man hade pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 12:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
Köp dig en enkel router, så kan du köra dina 2 maskiner samtidigt, utan de problem du beskrivit ovan.

Mmm, det skulle jag också vilja göra. Tyvärr är datorbudgeten så ansträngd att eventuella pengar istället måste gå till ram & hårddisk :/

Istället får jag leva med att behöva göra den där lilla extramanövern när jag vill nå internet från min andra dator.

...för Telia blir väl sura om man använder os x inbyggda (dhcp-baserade) lösning, eller hur?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Jo, om man hade pengar.

Jag tror att D-Link har en billig Router ca 495:-, då får du en enkel brandvägg på köpet

F

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-08-25 21:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Du har rätt i att det beror på tiden, modemet vägrar släppa taget om den gamla datorn - det räcker inte med att bara logga ut.

Gör så här innan du rycker ut nätverkssladden:

* logga ut
* gå in i nätverksinställningar och byt från "dhcp" till något annat (tex fast ip-nummer)

Då kommer modemet att släppa taget, och du slipper vänta i 30 minuter. Jag har skapat två platser i nätverksinställnignarna i mina datorer - "telia" och "logga ur". När jag ska byta dator (båda är liksom modemet kopplade till en hubb) loggar jag ur med macicx och sedan går jag till nätverksinställningar och byter nätverksanslutning till "logga ur". Sedan byter jag till "telia" på den andra burken, loggar in mha macicx och därefter funkar det utmärkt.

Kanske kan vara lösningen för mig också, hur byter jag till fast ip-nummer? Vad ska jag ange?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban G
Kanske kan vara lösningen för mig också, hur byter jag till fast ip-nummer? Vad ska jag ange?

Du måste nog inte byta till just det, men istället för under ”Ställ in:”-popup menyn där du har ”Med DHCP” väljer du då t.ex. ”använder DHCP med manuell IP-adress”. (Detta i Inställningar > Nätverk > TCP/IP)

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 21:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Jo, om man hade pengar.

Varför inte sätta i en nätverkskort och dela ut den ena till den andra?
Mjukvarurouter (NAP)

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-08-25 22:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Du måste nog inte byta till just det, men istället för under ”Ställ in:”-popup menyn där du har ”Med DHCP” väljer du då t.ex. ”använder DHCP med manuell IP-adress”. (Detta i Inställningar > Nätverk > TCP/IP)

Ok det var som jag gjorde får testa imorgon när nyhetsmorgon intas med pb i soffan:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Varför inte sätta i en nätverkskort och dela ut den ena till den andra?
Mjukvarurouter (NAP)

Kan man sätta in ett nätverkskort till?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 22:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Kan man sätta in ett nätverkskort till?

Eh... *rodnar en smula* vad var det för två burkar?

Edit:
Du kan väl ha det inbyggda som primärt utåt och ett clas ohlsonkort (funkar dom? sök här?) som sekundärt och dela ut via "NAP:en" (sysinst -> fildelning -> internet) till PB:n (gissar jag rätt???)
Airportkort i båda vore ju mycket snajsigare för dethär - men lite dyrt

Senast redigerat 2003-08-25 22:48
1
Bevaka tråden