Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Export av 'Bilder-bibliotek' till SD-kort.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2015-08-21 22:39

Hej,

Har en MBA mid 2011 som jag använder till det mesta, inklusive lagring av bilder. Eftersom bilderna tar stor plats köpte jag idag ett sd-kort (Transcend jetdrive lite) för att avlasta SSDn. Jag har precis fört över 'Bilder-bibliotek' till sd-kortet. Biblioteket är på 42GB, men på sd-kortet tar det upp nästan 67GB. (29GB bilder, 10 GB filmer, 28 GB övrigt)

Är det någon som vet vad detta beror på?

Tack på förhand!

Vilken sector-storlek kör du på?

Tror att det är sektorstorleken som är olika, dvs större på SD-kortet, och det är så att om bara en enda byte ligger på en sektor så räknas hela sas.
Man trixa massor på DOS tiden men hjälpprogram för att formatera den tidens HDD och disketter för att få så liten sektorstorlek som möjligt för att spara plats då många på data-filer på den tiden var små.
Kan kanske avhjälpas med att formatera om kortet till annat format, men kan tyvärr inte vilket som är bäst för Mac.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2015-08-21 22:49
Ursprungligen av Borttaget:

Vilken sector-storlek kör du på?

Det är utanför mitt kunnande. Vet faktiskt inte vad sector-storlek är. Hur tar jag reda på det?

Senast redigerat 2018-07-23 13:37
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2015-08-21 22:56
Ursprungligen av CekariYH:

Tror att det är sektorstorleken som är olika, dvs större på SD-kortet, och det är så att om bara en enda byte ligger på en sektor så räknas hela sas.
Man trixa massor på DOS tiden men hjälpprogram för att formatera den tidens HDD och disketter för att få så liten sektorstorlek som möjligt för att spara plats då många på data-filer på den tiden var små.
Kan kanske avhjälpas med att formatera om kortet till annat format, men kan tyvärr inte vilket som är bäst för Mac.

Okej, men jag förstår ändå inte varför det står 27 GB övrigt och 10 GB filmer. Tycker att allting borde vara lagrade som bilder.

Ursprungligen av Elkann:

Det är utanför mitt kunnande. Vet faktiskt inte vad sector-storlek är. Hur tar jag reda på det?

En sektor är en ytsnutt på det mediat där data ligger enkelt förklarat, och som bla har till uppgift att via en tabell som också ligger på mediat skriva i den tabellen så att läsaren/skrivaren hittar rätt när den hämtar eller sparar data så att all data på alla sektorer som tex en bildfil ligger på.

Läs lite här: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-d... tex eller sök på google.

Ursprungligen av Elkann:

Okej, men jag förstår ändå inte varför det står 27 GB övrigt och 10 GB filmer. Tycker att allting borde vara lagrade som bilder.

Hur kopierade du? Fick du med annat än bilder och filmer?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2015-08-21 23:09
Ursprungligen av CekariYH:

Hur kopierade du? Fick du med annat än bilder och filmer?

Jag drog över 'Bilder-bibliotek' till SD-kortet i finder. I Bilder-biblioteket ligger bara bilder och några iPhone filmer.

Ursprungligen av Elkann:

...Tycker att allting borde vara lagrade som bilder.

Ursprungligen av Elkann:

...i Bilder-biblioteket ligger bara bilder och några iPhone filmer.

Varför skulle allting vara lagrat som bilder, om en del av innehållet är filmer?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2015-08-21 23:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför skulle allting vara lagrat som bilder, om en del av innehållet är filmer?

Givetvis skall inte allt vara lagrat som bilder, det skall även vara filmer med. Vad som är konstigt är att det finns 27 GB lagrat under 'övrigt'.

Installera Disk Inventory X (eller motsvarande) och se vad som tar upp plats; http://www.derlien.com/

Om du bara drog över hela Bilder-biblioteket exporterade du inte utan kopierade, och antar att Macen då tror att du vill ha en hel Bilder-uppsättning och då kommer en massa dolda filer som databasen etc, och det är nog det som är övrigt. Jag gissar bara här.

Om du bara vill ha bilder och filmer på SD-kortet, öppna Bider, välj Alla bilder, sedan menyn Redigera/Markera Allt, och sedan drar du över till SD-kortet. Om du gör så hamnar alla bilder och filmer i en enda röra utan mappar eller bibliotek iofs, men det tar iaf minst plats.

Ursprungligen av Elkann:

Givetvis skall inte allt vara lagrat som bilder..

Från "allting borde vara..." till "givetvis inte allt..." på en timme. Snabba svängningar i teorierna.

Ursprungligen av Elkann:

...konstigt är att det finns 27 GB lagrat under 'övrigt'.

Övrigt bör vara data kring bilderna. Databas-filer, index-filer, osv. Även om det låter lite mycket med 27 GB.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2015-08-22 10:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Från "allting borde vara..." till "givetvis inte allt..." på en timme. Snabba svängningar i teorierna.

Övrigt bör vara data kring bilderna. Databas-filer, index-filer, osv. Även om det låter lite mycket med 27 GB.

Min första tråd här, visste inte att det gick ut på att märka ord. Vad jag menade, och som jag skrev, är att jag tycker att det är konstigt att det ligger 27 GB övrigt. Men tack för introduktionen.

Ursprungligen av Elkann:

...visste inte att det gick ut på att märka ord..

Du skrev en formulering som jag tyckte var lite konstig.
Jag ställde därför en fråga kring det.
När du sedan svarade så vände du 180 grader.
Och när jag nu påpekar den vändningen så är det mitt fel för att jag "märker ord".

Varför inte bara skriva "Oj, det var kanske inte så bra formulering", eller "Oj, jag skrev fel. Jag menade..."?
Nej, skyll på den som påpekar tokigheten i stället. Det är ju mycket enklare.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2015-08-22 12:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du skrev en formulering som jag tyckte var lite konstig.
Jag ställde därför en fråga kring det.
När du sedan svarade så vände du 180 grader.
Och när jag nu påpekar den vändningen så är det mitt fel för att jag "märker ord".

Varför inte bara skriva "Oj, det var kanske inte så bra formulering", eller "Oj, jag skrev fel. Jag menade..."?
Nej, skyll på den som påpekar tokigheten i stället. Det är ju mycket enklare.

Sorry, onödigt påhopp av mig.

Vaknade på fel sida imorse. En kaffe senare så ser jag med något klarare syn på det. Trevlig helg!

1
Bevaka tråden