Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så gjordes grafiken förr i tiden

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en informativ video får vi inför helgen lära oss hur det fuskades för att få ihop grafiken på äldre datorer, med förbluffande resultat.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-21 21:05

Wow. Lite häftigt är det allt. På den tiden visste de att tillvarata på prestanda och utrymme.

  • Medlem
  • 2015-08-21 21:30

Mycket intressant. Jag hade en ZX Spectrum på 80 talet den hade 48K

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-21 21:37

Förr kunde man få ”högupplösta” bilder levererade på diskett. Disketter som kunde rymma Finder och System för återställning av Mac OS.

Idag är programikoner för stora för att rymmas på den tidens disketter.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-08-22 01:00
Ursprungligen av filuren:

Förr kunde man få ”högupplösta” bilder levererade på diskett. Disketter som kunde rymma Finder och System för återställning av Mac OS.

Idag är programikoner för stora för att rymmas på den tidens disketter.

Riktigt så illa är det inte, du får in ett antal bilder på en diskett idag, men den stora frågan är...VEM ANVÄNDER DISKETT??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-22 12:30
Ursprungligen av Exteron:

Riktigt så illa är det inte, du får in ett antal bilder på en diskett idag, men den stora frågan är...VEM ANVÄNDER DISKETT??

Nja, det beror väl allt på. Jag behöver splitta upp mina filer på närmare 40st floppy
Skulle bli vääldigt jobbig att distribuera dessa.
(flashback till nerladdning av rar-arkiv uppdelade i ett oändligt antal delar. Huga)
[Edit] Man kanske skulle koppla in den floppy med scsi interface som ligger någonstans och skräpar. Den sorten är det inte många som haft eller ens sett på bild.

Ron Gilbert, skaparen av Monkey Island, skrev någon gång att i hans senaste spel The Cave var själva programikonen större än hela hans första spel The Maniac Mansion

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-22 18:34
Ursprungligen av Exteron:

Riktigt så illa är det inte, du får in ett antal bilder på en diskett idag, men den stora frågan är...VEM ANVÄNDER DISKETT??

Jag jämför då mot nu. Då använde man disketter, det är inte aktuellt idag.. Då fick en okej bild plats på en diskett, det är inte aktuellt idag.

Vad är storleken på en programikon idag? Typ 3,5 MB är inte ovanligt. Disketterna låg väl på 1,4 MB om jag minns rätt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-22 18:57

5 1/4" hade 360 kB, 3,5" hade 720 kB på PC, 800 kB på Mac, eller 1,4 MB som HiDensity

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-22 19:16

Ja, ni ser.

  • Medlem
  • 2015-08-22 20:53

1990 fick jag min första CAD station. Kostade med skärm och digitizer över 100 000 kr. 486 processor med 110 MB Disk. Nätverk fanns inte utan säkerhetskopierade på ca 100 st 3.5 tums disketter.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-08-27 19:07
Ursprungligen av filuren:

Jag jämför då mot nu. Då använde man disketter, det är inte aktuellt idag.. Då fick en okej bild plats på en diskett, det är inte aktuellt idag.

Vad är storleken på en programikon idag? Typ 3,5 MB är inte ovanligt. Disketterna låg väl på 1,4 MB om jag minns rätt.

Om du jämför med då så är du än mer ute och cyklar, I slutet av 90-talet/början av 2000-talet så fick jag in 8-10 bilder i hyfsad kvalité på 1 diskett.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-08-30 15:42

En av de första digitalkamerorna jag använde var en Sony Mavica med 1,44MB-floppy som lagring.

I dagsläget kan jag tänka mig att det fortfarande finns en del gamla industriella maskiner som fortfarande använder floppy för överföring av mjukvaran.

Ursprungligen av joakimo:

En av de första digitalkamerorna jag använde var en Sony Mavica med 1,44MB-floppy som lagring.

I dagsläget kan jag tänka mig att det fortfarande finns en del gamla industriella maskiner som fortfarande använder floppy för överföring av mjukvaran.

Jodå! En kund till mig har en laserskärmaskin från 1981. För att kunna programmera den måste de ha en dator som kan köra Windows 95. Där är det floppy som gäller.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-11-14 23:47
Ursprungligen av Exteron:

Om du jämför med då så är du än mer ute och cyklar, I slutet av 90-talet/början av 2000-talet så fick jag in 8-10 bilder i hyfsad kvalité på 1 diskett.

Jag jämförde inte grafiken per se. Läs igen.

1
Bevaka tråden