Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontroversiell dejtingsajt hackad

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den kontroversiella dejtingsajten Ashley Madison hackades nyligen, och nu har kontodetaljer för närmare 32 miljoner användare publicerats på nätet.

Läs hela artikeln här

Tippar inte att hackarna är kvinnor. Obehagligt minst sagt! Men vad har detta med Apple å göra?

Ursprungligen av D_Odell:

Tippar inte att hackarna är kvinnor. Obehagligt minst sagt! Men vad har detta med Apple å göra?

Vi skriver inte enbart om Apple, även om vår utgångspunkt och fokus ligger där. Men även det viktigaste om Google, Microsoft och andra viktiga aktörer uppmärksammas av 99mac, liksom stora internethändelser som denna.

Jisses, snacka om att det finns folk som tar sig själva på alldeles för stort allvar. Även om nu datingsiten ljuger i sin marknadsföring, vad är det som ger det här rättrådiga hackerteamet / snorungarna rätt att dels bryta sig in och sedan publicera företagets egna interna information?

Mitt tips är att det är en besviken kund som inte fick några dejter som ligger bakom...

Även om det bara är 5-10% "äkta" kvinnor på siten så är ju det trots allt 1,85 - 3,7 miljoner kvinnor på siten som är ute efter lite rajtan tajtan. Kanske var det den insikten att han blivit nobbad flera miljoner gånger som var drivkraften...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-21 14:29
Ursprungligen av HåkanE:

Jisses, snacka om att det finns folk som tar sig själva på alldeles för stort allvar. Även om nu datingsiten ljuger i sin marknadsföring, vad är det som ger det här rättrådiga hackerteamet / snorungarna rätt att dels bryta sig in och sedan publicera företagets egna interna information?

Mitt tips är att det är en besviken kund som inte fick några dejter som ligger bakom...

Även om det bara är 5-10% "äkta" kvinnor på siten så är ju det trots allt 1,85 - 3,7 miljoner kvinnor på siten som är ute efter lite rajtan tajtan. Kanske var det den insikten att han blivit nobbad flera miljoner gånger som var drivkraften...

Eller så är det bara några crackers som anser familjeanordningen är helig, och då är det en form av ideologi.

Senast redigerat 2015-08-21 18:07
  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-21 20:07

Eller så det bara några crackers som ville visa vad de kunde, och använde andras "dåliga moral" som en ursäkt.

Ursprungligen av juanito:

Eller så är det bara några crackers som anser familjeanordningen är helig, och då är det en form av ideologi.

Må så vara, men ser i alla fall inte med vilken rätt de gör vad de gjort. Ideologi ursäktar inte lagbrott.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-21 21:06
Ursprungligen av HåkanE:

Må så vara, men ser i alla fall inte med vilken rätt de gör vad de gjort. Ideologi ursäktar inte lagbrott.

Vilket var ungefär vad jag menade med mitt inlägg ovan ditt.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-23 13:14
Ursprungligen av filuren:

Vilket var ungefär vad jag menade med mitt inlägg ovan ditt.

Oj oj, inser ni inte att det ena inte utesluter det andra. Finns tungt kriminella som håller famljen som helig, men det gör ju dem inte till moraliska människor, men de har en egen ideologi.

Bortkastad talang, energi och tid att hacka en dejtingsajt - och helt klart psykopatiskt då det skadar oskyldiga människor - privatliv är heligt och en mänsklig rättighet.
Men...att "Ideologi ursäktar inte lagbrott" är ju ingen universiell sanning. Det finns många exempel på när lagbrott är moraliskt och mänskligt 100% rätt - inte bara i diktaturer utan även i demokratier - även om dessa felaktiga lagar är ganska sällsynta i demokratier. Att alla lagar skulle vara "rätt" är ju absurt och sådana lagar som är "fel" kan man lugnt bryta och sova gott på natten (men man ska inte gnälla om man åker dit utan ta sitt straff som en man/kvinna).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-23 14:14
Ursprungligen av Demiurgen:

Att alla lagar skulle vara "rätt" är ju absurt och sådana lagar som är "fel" kan man lugnt bryta och sova gott på natten (men man ska inte gnälla om man åker dit utan ta sitt straff som en man/kvinna).

Fel. Jag vill inte starta en OT-diskussion kring detta men känner att jag måste påpeka att du är ute och reser.

Att sätta sig över lagen är aldrig rätt. Någonsin. Om man anser att något är felaktigt så får man engagera sig för att få en förändring till stånd och då göra det på rätt sätt, på rätt sida om lagen.

Ursprungligen av zinned:

Fel. Jag vill inte starta en OT-diskussion kring detta men känner att jag måste påpeka att du är ute och reser.

Att sätta sig över lagen är aldrig rätt. Någonsin. Om man anser att något är felaktigt så får man engagera sig för att få en förändring till stånd och då göra det på rätt sätt, på rätt sida om lagen.

Jag kan då tycka att civil olydnad kan vara motiverat ibland (= bryta mot lag/myndighetsutövande). Att ta det "rätt väg" är inte möjligt i alla stater.

On-topic: Om man registrerar sig på denna typ av dejtingsidor borde man göra sitt yttersta för att skydda sina uppgifter. Det finns ju anonyma kreditkort och det skulle säkert kunna gå att betala via paypal eller liknande så man får ett lager till av anonymitet. Om man inte gör detta är det lite att utmana ödet. Kan tänka mig att de flesta inte använder sina riktiga namn heller när en kontakt tas, så varför ska man lämna det till sajten?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-23 22:58
Ursprungligen av Demiurgen:

Bortkastad talang, energi och tid att hacka en dejtingsajt - och helt klart psykopatiskt då det skadar oskyldiga människor - privatliv är heligt och en mänsklig rättighet.
Men...att "Ideologi ursäktar inte lagbrott" är ju ingen universiell sanning. Det finns många exempel på när lagbrott är moraliskt och mänskligt 100% rätt - inte bara i diktaturer utan även i demokratier - även om dessa felaktiga lagar är ganska sällsynta i demokratier. Att alla lagar skulle vara "rätt" är ju absurt och sådana lagar som är "fel" kan man lugnt bryta och sova gott på natten (men man ska inte gnälla om man åker dit utan ta sitt straff som en man/kvinna).

Ojoj bla bla bla! Ingen här har försvarat dem eller deras handlingar så varför går du på så där, är du en av sitens kunder?

Vi diskuterade deras motiv, och jag sade att det kunde vara så enkelt att de hade en form av ideologi, men ingen har försvarat deras handlingar.

Det finns en mängd ideologier, både bättre och sämre sådana.

Ursprungligen av zinned:

Fel. Jag vill inte starta en OT-diskussion kring detta men känner att jag måste påpeka att du är ute och reser.

Att sätta sig över lagen är aldrig rätt. Någonsin. Om man anser att något är felaktigt så får man engagera sig för att få en förändring till stånd och då göra det på rätt sätt, på rätt sida om lagen.

Om vi nu ska ställa detta på sin spets (så här lite OT) så har även du fel. Tänk sisådär 70-75 år bakåt och ett land inte så långt söderut där en mustaschprydd galning tilläts härja fritt. Det var brottsligt att inte ange oönskade element som man kunde hitta undangömda lite här och där. Jag håller med dig om att det är fel att sätta sig över lagen under vissa omständigheter. Vi är lite bortskämda här. Det finns en och annan plats på jorden även idag där jag skulle påstå att det vore djupt omoraliskt att följa lagen i sin helhet.

Ursprungligen av pmarriott:

Om vi nu ska ställa detta på sin spets (så här lite OT) så har även du fel. Tänk sisådär 70-75 år bakåt och ett land inte så långt söderut där en mustaschprydd galning tilläts härja fritt. Det var brottsligt att inte ange oönskade element som man kunde hitta undangömda lite här och där. Jag håller med dig om att det är fel att sätta sig över lagen under vissa omständigheter. Vi är lite bortskämda här. Det finns en och annan plats på jorden även idag där jag skulle påstå att det vore djupt omoraliskt att följa lagen i sin helhet.

Jag håller med dig fullständigt. Som vanligt är det så att när det gäller oss människor så finns det väldigt få sanningar som alltid gäller. Och att säga att det alltid är fel att sätta sig över lagen är inte en sanning som alltid gäller. Det finns gott om lagar som är fel och totalt omoraliska.

Sedan så har vi länder där inte ens den sittande regeringen följer sina egna lagar - är det då fel att bryta mot lagen om man vill få en ändring.

Fast man behöver kanske inte gå så långt som USA och skriva in rätten att bära vapen i sin grundlag för att göra väpnat motstånd mot sittande regering till en grundlagsfäst rättighet

Ursprungligen av BlackSmp:

J.......
Sedan så har vi länder där inte ens den sittande regeringen följer sina egna lagar - är det då fel att bryta mot lagen om man vill få en ändring. ....

Sverige, till exempel.
Kommer även att tänka på ett kommunalt ärende som jag inte minns detaljerna på. Jag tror det var Lunds kommun som förlorade i domstol beträffande ett biståndsärende. Kommer dock ihåg att kommunen vägrade rätta sig efter beslutet med motiveringen att de inte tyckte att lagen var rimlig. "Jo, vi vet att lagen säger så, men vi tycker detta verkar vara dåligt för oss så det skiter vi i."
Kan ju bli svårt att motivera allmänheten att följa lagar och regler när det går till på detta viset.

Ursprungligen av pmarriott:

Sverige, till exempel.
Kommer även att tänka på ett kommunalt ärende som jag inte minns detaljerna på. Jag tror det var Lunds kommun som förlorade i domstol beträffande ett biståndsärende. Kommer dock ihåg att kommunen vägrade rätta sig efter beslutet med motiveringen att de inte tyckte att lagen var rimlig. "Jo, vi vet att lagen säger så, men vi tycker detta verkar vara dåligt för oss så det skiter vi i."
Kan ju bli svårt att motivera allmänheten att följa lagar och regler när det går till på detta viset.

Ett typexempel på vad som händer när det inte finns några konsekvenser på att bryta mot lagen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-24 10:02
Ursprungligen av suddgummi:

Jag kan då tycka att civil olydnad kan vara motiverat ibland (= bryta mot lag/myndighetsutövande). Att ta det "rätt väg" är inte möjligt i alla stater.

Ursprungligen av pmarriott:

Om vi nu ska ställa detta på sin spets (så här lite OT) så har även du fel. Tänk sisådär 70-75 år bakåt och ett land inte så långt söderut där en mustaschprydd galning tilläts härja fritt. Det var brottsligt att inte ange oönskade element som man kunde hitta undangömda lite här och där. Jag håller med dig om att det är fel att sätta sig över lagen under vissa omständigheter. Vi är lite bortskämda här. Det finns en och annan plats på jorden även idag där jag skulle påstå att det vore djupt omoraliskt att följa lagen i sin helhet.

Nu verkar mitt inlägg från igår vara försvunnet, eller jag kanske inte hann posta det, men hur som helst så syftar jag främst på de förutsättningar och lagar/regler som gäller i sverige. I sverige ska vi följa lagen och det finns ingen som helst ursäkt för att inte göra det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Och att säga att det alltid är fel att sätta sig över lagen är inte en sanning som alltid gäller. Det finns gott om lagar som är fel och totalt omoraliska.

I sverige? I så fall, vilka lagar?

Vi har inte rätten att själv välja vilka lagar vi ska följa och vilka vi kan strunta i, det genererar anarki och monterar ner en demokrati.

Ursprungligen av BlackSmp:

Med risk för att jag minns fel eller tolkade dina inlägg fel i en tidigare diskussion kring TV och filmtjänster - men förespråkade du inte att gå runt de befintliga tjänsterna för online TV och film eftersom de inte kunde erbjuda de senaste filmerna och TV-serierna tillräckligt snabbt och enkelt?

Som sagt, frågan ställd med brasklappen att jag minns fel.

Nu riskerar även jag att svamla pga teflonminne, men det är skillnad på att förespråka en sak och att uttrycka förståelse för det.

Deras motiv till hacken är att företaget är ett lurendrejeriföretag (har bara några procent kvinnor men ljuger och säger att det är nästan 50/50 män och kvinnor.
Detta motiv är ju bland det löjligaste jag sett i hela mitt liv! :-D. Klart att dom ljuger...det gör ju nästan alla företag i hela världen och framför allt dejtingsajter. Om detta är motivet så gör dom sig själva till åtlöse; snacka om att sila mygg och svälja kameler :-D. Nog finns det väl RIKTIGA mål att attackera - mål som betyder något? Detta är ju inte direkt WikiLeaks-kaliber.
Jag tar mig dock friheten att öppet gissa det verkliga motivet: Man gjorde det - helt enkelt - för att det GICK. Man KUNDE. För mig är det bara ett bus - småglin - tompannor som har alldeles för lite vettigt att göra - "revolutionärer" som gör revolution genom att gå mot röd gubbe och skricka "fuck!" högt så att alla vuxna hör det.
Jag hoppas dom växer till sig - och skaffar lite bildning och upplysning - så att dom kan hacka RIKTIGA saker och ge till WikiLeaks etc. Det är min förhoppning.

(hade dom hackat detta som dom nu hackade - och inte publicerat alla dessa privata uppgifter om oskyldiga människor - så hade jag respekterat det - att dom övade kan man säga

1
Bevaka tråden