Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer nyinstallation av Yosemite att paja Windowspartitionen?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla fina!

Jag vänder mig till er eftersom jag förutser ett problem som kommer aktualiseras idag/ikväll, och behöver er samlade mac-kunskap. Först lite bakgrund:

Min partner sålde sin 21'' 2011 iMac till min far för ca 2 år sedan (då tror jag det var Mountain Lion som gällde?). Partnern raderade emellertid inte sin info korrekt, loggade inte ut ur iCloud, och därför har den under hela tiden fortsatt att hela Förnamn Efternamns iMac, min far har t.ex. fått radera min partners anteckningar som låg kvar och drällde på Dashboard, m.m.
Jag har flera gånger erbjudit mig att blåsa burken ordentligt via Skivverktyg men ingen tyckte "det behövdes". Bootcamp + Windows funkade fint, och min far verkade riktigt nöjd med sin dator upp till Mavericks, som han själv uppgraderade till.

Nåväl. Efter en omstart under mitt en Yosemite-installation som tydligen frös och sedan aldrig kom vidare, har Yosemite-delen av datorn blivit seg som sirap. Nu ska jag äntligen få nukea datorn och göra om det här korrekt, tänkte jag. Tills jag fick den ödesdigra frågan: Det stör väl inte Windows-partitionen (8.1)? Efter lite googling verkar det tyvärr vara något som mycket väl kan komma att bli ett problem, då många Bootcamp-partitioner i NTSF-format säger adjöss och blir korrumperade efter ominstallation av Yosemite-partitionen. Installation Mavericks > Yosemite ska inte påverka, men direktinstallation ska kunna paja Windows.

I kväll ska jag dit och "ordna allt" är tanken. Jag har tidigare omformaterat + grundinstallerat OSX (Mavericks och senare Yosemite) på ett par Macook Pros och har koll på hur man måste "förbereda" med Apple ID och så, men ingen av de datorerna som jag tidigare fixade hade liknande partitioner som kunde ställa till det, och jag har aldrig t.ex bootat från en USB-sticka eller så. Om jag behöver fixa t.ex. en flashdisk måste jag ha tid att lära mig och ordna en sådan under dagen.

Ni kunniga människor, finns det något jag kan göra för att undvika att ha ihjäl Windows-partitionen på min pappas dator samtidigt som jag grundinstallerar Yosemite? För det måste göras, nu jämför han Yosemite-partitionen med Windows 3.1.

Hjälp! Kram! Tack på förhand. ❤️

Verkar inte finnas någon bra lösning på det (har inte provat själv dock). Men någon annan här kanske har gjort det och lyckats.

Men finns det någon speciell anledning till att använda boot camp istället för att köra en virtuell maskin med Windows istället?
Är det bara för att köra några Windows-program så är det smidigare att köra en virtuell maskin så slipper man växla mellan OS X och Windows utan kan köra båda samtidigt.

Det ska gå att konvertera boot camp-partitionen till en virtuell maskin så det skulle kunna vara en lösning.

Det går väl att göra en backup av hela windowsdelen med med tex CCC, blåsa hela HDD/SSD:n och sedan installera om Yosemite och sedan köra tillbaka windows från CCC? Har gjort så tidigare då jag körde Boot Camp.

Tillägg: Har inte provat detta på Yosemite dock, senast var på Mavericks.

EDIT: Glömde säga tack! Jag är glad över att ni tar er tiden.

Ursprungligen av keptang:

Verkar inte finnas någon bra lösning på det (har inte provat själv dock). Men någon annan här kanske har gjort det och lyckats.

Men finns det någon speciell anledning till att använda boot camp istället för att köra en virtuell maskin med Windows istället?
Är det bara för att köra några Windows-program så är det smidigare att köra en virtuell maskin så slipper man växla mellan OS X och Windows utan kan köra båda samtidigt.

Det ska gå att konvertera boot camp-partitionen till en virtuell maskin så det skulle kunna vara en lösning.

Har inte funderat över det faktiskt. Han kör mest ekonomiprogram så det är inte som att han kör så tunga grejer, eller ens några spel, på Windowspartitionen. Vet liksom ingenting om hur Virtuell maskin funkar, skulle det gå att backupa hans filstruktur och köra Windows lika smidigt som via Bootcamp? Går man via OSX då, och kostar det pengar att köpa ett tilläggsprogram?

Ursprungligen av CekariYH:

Det går väl att göra en backup av hela windowsdelen med med tex CCC, blåsa hela HDD/SSD:n och sedan installera om Yosemite och sedan köra tillbaka windows från CCC? Har gjort så tidigare då jag körde Boot Camp.

Tillägg: Har inte provat detta på Yosemite dock, senast var på Mavericks.

EDIT2: Jösses vad jag är kass på att läsa idag. Förlåt, vad är CCC? Utgår ifrån att du inte menar Creative Cloud.

Det ska nog faktiskt vara skillnad enligt vad jag läst, vilket utgör själva kruxet. Uppgradering till Yosemite från Mavericks ska funka utan att partitionen säger gonatt, eftersom Mavericks-installationen av Bootcamp ligger i grunden. Men vill man blåsa Yosemite-partitionen och installera allt fräscht, det är då man verkar få problem. Dock inte alltid, så jag hoppas att det ska gå att lösa utan tandagnisslan. Det tas upp i den här tråden och verkar då (?) som att det ska funka, men det finns ett par artiklar om problemet (här gäller det förvisso uppgradering och inte ren installation) vilket gör att jag drar öronen åt mig.

Vad är enklast? Hur räddar jag datan/filstrukturen/gör en backup så att han kan fortsätta använda både OSX och Windows?

Fel av mig ska inte vara CCC (Carbon Copy Cloner) utan ett annat som backar up en windows part. som heter WinClone.

För och nackdelar med Boot Camp och en virtuell lite snabbt.
Boot Camp: man måste starta om datorn beroende på vad man vill köra. Windows går dock snabbare så än om virtuell.
Virtuell: Körs som en app typ i Mac OS och man kan använda bägge samtidigt, finns både gratis och köpeprogram. Windows går lite segare om man inte har en snabb dator. Tar mindre plats på hårdisken, och man kan återställa hela windows snabbt om det börjar strula om man gör en kopia på den virtuella filen.

Ursprungligen av CekariYH:

Fel av mig ska inte vara CCC (Carbon Copy Cloner) utan ett annat som backar up en windows part. som heter WinClone.

För och nackdelar med Boot Camp och en virtuell lite snabbt.
Boot Camp: man måste starta om datorn beroende på vad man vill köra. Windows går dock snabbare så än om virtuell.
Virtuell: Körs som en app typ i Mac OS och man kan använda bägge samtidigt, finns både gratis och köpeprogram. Windows går lite segare om man inte har en snabb dator. Tar mindre plats på hårdisken, och man kan återställa hela windows snabbt om det börjar strula om man gör en kopia på den virtuella filen.

Hm! Tack för tipset. Om jag förstått rätt, så kan jag köpa och installera Winclone, som skapar en skivavbild av Windowsinstallationen – denna skivavbild kan jag sedan kopiera över till en extern disk, och importera när jag ominstallerat OSX (samt Winclone och även fixat en ny partition av samma storlek som den förra). Stämmer det?
Om det går att göra backup skulle det onekligen kännas bättre. Det är mest att överföring via USB enligt utsago ska gå oerhört långsamt på iMacen nu, men det kanske bara är att bita ihop.

Pratade med Apple Care nyss, de ska sätta upp 30 dagars telefonsupport utan kostnad (?!!!) då problemet med en eventuellt pajad Bootcamp-partition tack vare Yosemite "inte lät som en bra grej". Hoppas kan man ju.

1
Bevaka tråden