Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Googles router hittar frekvensen

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google visar upp den nya hemmaroutern Onhub som ska vara enkel att styra, och som själv kan välja den lämpligaste frekvenskanalen för snabbast möjlig anslutning.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-08-19 16:09

Borde bli smidigare för Google att samla in uppgifter för annonsförsäljning med denna? ;D

  • Medlem
  • 2015-08-19 16:15

Att köpa Googles router är som att sälja själen till djävulen... Är folk verkligen villiga att betala för att bli kartlagda och registrerade?

Hmm, ska den drivas av Android då?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-08-19 18:06

Det finns säkert en dold agenda med detta...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-19 19:34
Ursprungligen av Redaktionen:

Google visar upp den nya hemmaroutern Onhub som ska vara enkel att styra, och som själv kan välja den lämpligaste frekvenskanalen för snabbast möjlig anslutning.

Läs hela artikeln här

Välja lämpligaste frekvensen/kanalen (även om Teracom använder det sammansatta ordet) har väl många utrustningar klarat av sedan en längre tid. Inställningen heter väl "auto"?

Trist att det är Google som släpper denna. Tycker Google börjar komma med intressanta produkter till hemmet nu, men jag vill ändå inte köpa deras produkter. Hoppas Apple släpper sin AppleTV 4 snart. Google har ju haft sin nexus player ute ett bra tag nu. Det intressanta med denna är ju inte att det är en router utan att det är en "smart hem hub" med funktioner som: ZigBee, Internet of Things , Thread, Bluetooth 4 Smart Ready, Weave. Hoppas AppleTV kommer med Homekit och att det släpps massa smarta prylar till protokollet så man slipper stirra på googles prylar.

  • Medlem
  • 2015-08-20 16:38
Ursprungligen av Hjopek:

Det finns säkert en dold agenda med detta...

Dold och dold... De är öppna med vilken information de tänker samla in, och det går att stänga av insamlingen.

Det känns ju tryggt...

http://sixcolors.com/post/2015/08/google-gets-into-the-wi-fi-router-gameand-plants-a-flag-in-your-house/

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-08-21 01:03

Håller med de som är lite tveksamma till routrar ifrån Google. Jag är det också till en viss del måste jag erkänna (även om också Apple och Microsoft samlar in data åt NSA).

Dessutom löjligt att behöva installera en app för det. Har ju alltid gått bra att administrera alla andra routrar via en webklient. Just det känns extra fånigt för att komma ifrån Google (som ju bygger på webteknik ifrån starten av företaget).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-21 09:30

Apples kräver ju oxå en app...

Ursprungligen av omartint:

Håller med de som är lite tveksamma till routrar ifrån Google. Jag är det också till en viss del måste jag erkänna (även om också Apple och Microsoft samlar in data åt NSA).

Dessutom löjligt att behöva installera en app för det. Har ju alltid gått bra att administrera alla andra routrar via en webklient. Just det känns extra fånigt för att komma ifrån Google (som ju bygger på webteknik ifrån starten av företaget).

Finns ju endel äldre (även andra kanske) som inte har dator men som skaffar en surfplatta till hemmet. Då kan det vara bra att man kan administrera via en app. Alla har ju inte en vanlig dator i hushållet. Själv tycker jag också det är smidigt att inte behöva dra igång dator för att ändra/kolla något i nätverksinställningarna, om man ändå har en telefon/surfplatta i handen.

Ursprungligen av wlao:

Dold och dold... De är öppna med vilken information de tänker samla in, och det går att stänga av insamlingen.

Det känns ju tryggt...

http://sixcolors.com/post/2015/08/google-gets-into-the-wi-fi-router-gameand-plants-a-flag-in-your-house/

Tryggt nu kanske, men sådana avtal har ju en förmåga att ändras under tid.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-21 13:40
Ursprungligen av Sledde:

Finns ju endel äldre (även andra kanske) som inte har dator men som skaffar en surfplatta till hemmet. Då kan det vara bra att man kan administrera via en app. Alla har ju inte en vanlig dator i hushållet. Själv tycker jag också det är smidigt att inte behöva dra igång dator för att ändra/kolla något i nätverksinställningarna, om man ändå har en telefon/surfplatta i handen.

Jag tycker nog tvärtom. Om det finns ett webinterface kan man ju surfa till den från vilken dator, padda eller smartphone som helst. Få routrar som kräver appar har stöd för t ex Linux. Men har de webinterface kan man använda "allt".

Ursprungligen av kenjon:

Apples kräver ju oxå en app...

Så det gör att Google´s känns mindre integritetskränkande?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-21 14:29

Nej, jag svarade på andra stycket i inlägg #9

Edit: skrev fel nummer.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, jag svarade på inlägg #11

Inlägg #11 som kommer efter ditt.

Edit: Hehe jag hann citera innan du redigerade

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker nog tvärtom. Om det finns ett webinterface kan man ju surfa till den från vilken dator, padda eller smartphone som helst. Få routrar som kräver appar har stöd för t ex Linux. Men har de webinterface kan man använda "allt".

Ett "problem" med webinterface är att man ska komma ihåg att det är 192.168.1.1, 192.168.0.1 eller ibland 10.0.0.1. Säger inte att webinterface är dåligt, bara att det kan finnas fördelar med app också. Bara man inte gör för mycket avkall på funktion. Men man kanske kan logga in med webinterface också på denna (eller kanske kommer i framtiden).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-22 17:42

IPnumret väljer man ju själv, och de tre första grupperna är i regel samma som dina andra enheter, så bara att lägga på .1 i slutet.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-22 19:58

Jag har länge undrat varför AirPort-verktyg (eller AirPort.app) inte har någon funktion som visar kanalstatus. Det är ju liksom inte helt oviktigt då man sätter upp en trådlöst nätverk.

Ursprungligen av kenjon:

IPnumret väljer man ju själv, och de tre första grupperna är i regel samma som dina andra enheter, så bara att lägga på .1 i slutet.

Det finns ju andra som inte är intresserade av IPnummer och som inte hänger på tekniksidor, men de kanske ändå vill ha en "häftig" pryl som kan styra tempen och ljuset i rummet. Dessa kanske har svårt att komma ihåg IP numret till routern och inte bryr sig heller. Tycker det är bra att det integreras mer teknik i routern så man slipper extra prylar. En router är ju inget som gemene man tycker är spännande o roligt att köpa och ställa in, så bra med routrar som riktar sig till olika målgrupper.

Hörde ryktas om att Google skulle göra en annan router med asus som tillverkare. Kanske är den mer för tekniknördar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-22 22:01

Visst finns de prylarna, som ställer in sej själva. Men när det blir strul har man två saker att välja på: få hjälp av någon som kan, eller lära sej själv.

1
Bevaka tråden