Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

blir tokig på nätverket.

Tråden skapades och har fått 126 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-19 19:13

ska börja med att speca upp va ja har.

Fiber 100/10 från en lokal leverantör.

nyinköpt router linksys wrt1900ac

en Mac mini från mid 2011
en två macbook air båda från omkring 2013 alla datorer instegsmodellerna

två iphone 6+

två ipad mini första varianter
en ipad mini första retina

två ipad air 2.

grejen är att det trådlösa är knas. trådar med macminin direkt in i fiber dosan ger 83mbit. snabbare kommer ja inte upp i. å det ska leverantören försöka ordna via sig. trådar till routern kom jag upp i den nya nu till ca 75mbit. vilket ja gärna skulle vilja ha upp högre.

men grejen är det trådlösa som sagt. är ansluten till 5 ghz nätet med min macbook air kommer jag upp i max 40mbit.
och med ipad air två och iphone6+ kommer jag upp i max 4mbit????? vilket ju måste vara helt otroligt dåligt.

har inga grymma kunskaper om nätverk eller inställningar av sådant heller. men kanske någon kan ha en aning?

skriv gärna om det behövs mer info om någonting.

kan det vara så att annan elektronik stör ut? routern står på tv bänken precis bredvid tv:n och en massa tv spel och externa hårddiskar och hemmabiosystem å grejer.

men som sagt vore evigt tacksam om jag kunde få hjälp att lösa detta. för det gör mig tokig.

EDIT: kan tillägga att jag bytte precis till linksysen nu frånen airport senaste modellen då jag trodde att felet berodde på den. för det var lika slött via den också.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-19 19:28

Jaha, då var det dags igen att skriva dessa (snart berömda) ord... Ett nätverk är inte snabbare än den fart/takt som routern orkar med att förmedla paket mellan interfacen. Förväxla inte länkhastighet (typ 100Mbps) med den routingkapacitet som just din utrustning har. Trådlöst nätverk har också sina teoretiska maxhastigheter som inte är lika med 802.11b/g/n/ac.

Din grundplåt torde vara vad sin Mac Mini mid-2011 orkar med att skicka och ta emot direkt med en ethernet-sladd in i fiberkonvertern. Den differens som du har mellan direktanslutet och ethernet-ansluten router är den försämring/fördröjning som routern "bidrar" med. Inget att göra något åt.

Hur du har mätt dig fram till 4Mbps på det trådlösa har jag ingen aning om, men det är lite klurigare då luften är "fri" för andra radiosändare att slåss om samma frekvens/kanal. Även störningar räknas som sändare i detta fall då just din enhet inte kommer att lyckas sända sitt paket. Ny fördröjning igen.

Ja, och så håller det på. Men kom ihåg det viktigaste av allt: nätverk är ingen svart magi så det finns inga woodoo-dockor att ta till eller andra besvärjelser. Det är bara att göra rätt med en gång från början. Då kommer det att fungera.

Lycka till med felsökningen!!!

Senast redigerat 2015-08-19 20:14
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-19 19:37

har använt bredbandskollen appen via mobilen som referens på att jag bara kommer upp i 4mbt.
jag menar jag sitter ju knappa två meter ifrån routern. så borde väll inte kunna vara några direkt störningar?
och jag bor också på landet. så jag har bara ett till hus bredvid mig. sedan är det åkrar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-19 20:27

Med tanke på vad PC för Alla skriver i sin recension så ska det ju inte vara några problem att få garanterad valuta för pengarna (2500SEK). Jag skulle sätta upp den på en vägg eller åtminstone flytta den från annan störande elektronik (och i detta inräknas också spännings-adaptrar). Det är otroligt vad de moderna switchade krafterna sänder ut störningar som förstör prestandan på 2,4 och 5 GHz.

Att din sprillands nya router äter upp ca 8Mbps i routing ethernet-till-ethernet verkar mycket suspekt. Det skulle jag kolla upp en gång till.

Senast redigerat 2015-08-20 13:56
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-19 20:30
Ursprungligen av magsta:

är ansluten till 5 ghz nätet med min macbook air kommer jag upp i max 40mbit.
och med ipad air två och iphone6+ kommer jag upp i max 4mbit????? vilket ju måste vara helt otroligt dåligt.

Det med iPad Air 2 och iPhone6+ skulle jag säga är en störning på den kanalen. Har du kollat att det inte sitter någon i andra huset också kör på samma kanal?

Gamla enheter kan dra ned totalhastigheten på trådlösa nät har du provat nätverket utan dina gamla iPads?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-19 20:48
Ursprungligen av Perobous:

Gamla enheter kan dra ned totalhastigheten på trådlösa nät har du provat nätverket utan dina gamla iPads?

Just det. När 802.11n var ny så var det en hel del meck med att icke-N-enheter drog ned den högsta farten till sin egen högsta. Men är det verkligen så nu för tiden? Och med AC-standarden? Jag själv har inte haft anledning att följa den.

Ursprungligen av frazze:

Just det. När 802.11n var ny så var det en hel del meck med att icke-N-enheter drog ned den högsta farten till sin egen högsta. Men är det verkligen så nu för tiden? Och med AC-standarden? Jag själv har inte haft anledning att följa den.

Det påverkar bara den frekvensen som den sämsta enheten är ansluten till.

Idag när man har både 2,4 och 5GHz så sänker man ju bara det ena.

Och det har inte ändrat sig.

  • Medlem
  • 2015-08-19 23:14

Kolla om du kan få upp en lista i routerns admingränssnitt som visar vilka klienter som är anslutna. Där kan det eventuellt stå hur bra signalstyrka och hur mycket noise de har, samt vilken rate de har förhandlat fram.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-19 23:18

när jag skrev detta inlägg hade jag bara min MacBook air och min iPhone ansluten till routern. Kommer inte alls upp i nån hastighet... Min kompis var här ikväll med en androidplatta vilken modell vet jag ej. Men. Men nyare variant i allafall. Han kom upp till 11mbit på bredbandskollen. Men det måste ju vara skit det med? Nånting måste ju störa nått fruktansvärt? Drog en lång nätverkskabel jag hade och placerade routern bort från allt så den stod ensam i ett hörn. Men samma usla resultat. Det konstiga är ju att när jag hade airporten okopplad å körde med den var det samma visa. Så verkar ju inte ha något med routrarna att göra?

Finns det inga appar eller apparater att låna där man kan kolla upp om det finns allvarliga störningar någonstans? För nånting verkar ju dra ner det trådlösa oerhört.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-19 23:20
Ursprungligen av cdecl:

Kolla om du kan få upp en lista i routerns admingränssnitt som visar vilka klienter som är anslutna. Där kan det eventuellt stå hur bra signalstyrka och hur mycket noise de har, samt vilken rate de har förhandlat fram.

Jag får upp en "karta" över nätverket. Men står bara vilke kanal dom är anslutna till. Hittar ingenstans hur bra styrka och hur mycket störningar osv det är.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-20 09:57

Har du annan trådlös teknik i hemmet? Det finns en tråd om att NEXA-enheter kunde störa kraftigt....

Kollar man på PC World's test så ska den ju ge bra fräs även på stora avstånd. Det borde ju vara en konfigurationsmiss någonstans? Uppgradera firmware kanske?

http://www.pcworld.com/article/2143623/linksy...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-20 12:57

Ja, något är fel med din router.

På min 100/100Mbps-anslutning via Sollentuna (Energi) stadsnät till Bredband2 får jag 93-95Mbps på en iPad Mini 2 och Iphone6. Med gamla TPTEST5 får jag 93Mbps på en MacBook Air Early-2014 samt MacBook Pro Retina Mid-2014. Möjligen ger 2,4GHz 802.11n något bättre siffror än 5GHz 802.11ac.

Utrustningen är Zyxel NWA1123AC och Ubiquiti EdgeRouter ERPoe-5.

Senast redigerat 2015-08-20 13:53
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-20 14:22
Ursprungligen av kenjon:

Har du annan trådlös teknik i hemmet? Det finns en tråd om att NEXA-enheter kunde störa kraftigt....

Nä jag har inga nexa enheter. Inte heller något annat trådlöst. Men är det verkligen routern som det ör fel på? Jag har ju fått samma resultat på 2 st routrar nu? Hade ju AirPort extremt innan. Den senaste med ac.

Har provat två iPad air en iPhone 6+ och en kompis android platta nu. Alla ligger runt 4mbit. Förutom android plattan som kom upp i 11.

Så något måste ju spöka via just mobiler. Efter som trådlöst via datorn kom upp i 50. Men har inte det blekaste om vad det kan vara. Har provat med en lång Ethernet kabel och flyttat runt routern till olika ställen i huset ifall det bar någon störning någonstans. Men det gav inget resultat det heller.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-20 17:50

Vad får du för IP-adress på dina klienter då de ansluter mot routern?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-20 19:10

192.168.1.xxx allt emellan 100 å 200

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-20 21:09
Ursprungligen av magsta:

Jag får upp en "karta" över nätverket. Men står bara vilke kanal dom är anslutna till. Hittar ingenstans hur bra styrka och hur mycket störningar osv det är.

Enligt Linksys hemsida så ska det gå att få fram signalstyrkan via nätverkskartan. Dock framgår det inte av manualen som jag läste.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-20 23:49

okej. jag ser då ingenstans där man kan se styrkan. jag blir knäpp på detta att man inte kommer upp i några hastigheter. har pillat med alla inställningar jag hittat nu men det blir inga skillnader över huvud taget.

Jag testade på min Airport Extreme hemma och när jag kör bredbandskollen på 2.4Ghz med min iPhone6, iPhone5 och iPad Air så ligger jag strax över 30 MB/s. Växlar jag över till 5Ghz så maxar jag linan till 100/100.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-21 08:55

Ja det var ju lite så jag hade hoppats på att det skulle se ut jag med. Men icke! Jag kom faktiskt upp till otroliga 12mbit igår via min iPhone 6+ men sen är det kört. Vet nån om det finns några appar till mobil å padda dör man kan se hastigheten man har fram till routern? För på datorn kan ja ju se att jag ligger på TX hastighet eller vad det stod. På 870ca. Vilket ju är väldigt bra? Men med bredbandskollen på wi-fi så kommer jag upp i 25mbit. Om jag mäter med Internetleverantörerna egna verktyg kommer jag upp i 40-50. Men aldrig att jag ens varit i närheten av att toppa hastigheten. Med kabel direkt i väggen komme jag upp i Max 83. Har aldrig kunnat komma högre än så.

Men som sagt. Är ju mest just nu mobilerna å ipadarna som jag ör funderas över varför det är så otroligt lågt.

Kan inte vara något annat än routern som ställer till det.
Eftersom det är bara på trådlöst som du får dåliga hastigheter.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-21 09:19

Fast har ju provat med 3st olika utan att jag fått mått bättre resultat? Hur ör det med störningar från andra saker? Mobilmaster? Osv. Finns det nött sätt man kan mäta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-21 09:47

Ta med prylarna till en kompis som bor på annat ställe, och testa där. Det gäller att utesluta en sak i taget...

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-21 09:59

Okej. Ja ja får väll nästan göra så

Ursprungligen av magsta:

...direkt in i fiber dosan ger 83mbit. snabbare kommer ja inte upp i...

Vad är "fiber dosan"?

Det kan möjligtvis inte vara så att den också är en form av router, och att du med din egen router inkopplad får dubbel NAT och DHCP?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-21 10:42

http://inteno.se/store/tabid/141/categoryid/1...

Det är en sådan jag har på väggen. Om det säger nån något.

Ursprungligen av magsta:

http://inteno.se/store/tabid/141/categoryid/1...

Det är en sådan jag har på väggen. Om det säger nån något.

Om du kopplar datorn direkt in i den så måste det betyda att den agerar DHCP.
Så då ska din router INTE göra det för då blir det problem.

Ursprungligen av Megolon:

...så måste det betyda att den agerar DHCP...

Nej, det måste inte betyda det. Det där är bara en switch, inte en router, och bör inte vara källan till problemet.

Men enligt beskrivningen så är det ju en "manageable switch", dvs det är inte en "dum" switch utan det går att göra vissa inställningar i den. Så den är kanske ändå inte helt utesluten som felkälla.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-21 13:15

Okej. Men den antar jag att det är internetleverantören som ändrar å donar i

Bevaka tråden