Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels 11 ger stöd för Cortana på Mac

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Virtualiseringsprogrammet Parallels får stöd för nya Windows 10, och ger därmed möjlighet att använda Microsofts digitala assistent Cortana på Mac.

Läs hela artikeln här

Hmmm, undrar om en nyligen köpt Parallels Desktop 10 (en licens 10/7 och en äldre) är gratis eller om man måste uppgradera bägge för $50/st ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-19 11:51
Ursprungligen av CekariYH:

Hmmm, undrar om nyligen köpta Parallels Desktop 10 (en licens och en äldre) är gratis eller om man måste uppgradera bägge för $50 ?

Det verkar som om varje gång som Parallells släpper en ny version kostar det åtminstone $50 i uppgradering. Tittar man på köpsidan så står det licens/år.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-19 11:52

Det roliga är att från version 9 till 10 så blev Parallels också 50% snabbare.

Ursprungligen av frazze:

Det verkar som om varje gång som Parallells släpper en ny version kostar det åtminstone $50 i uppgradering. Tittar man på köpsidan så står det licens/år.

Japp, stämmer men en dryg månad borde dom bjuda på tycker man ju

Ursprungligen av frazze:

Det roliga är att från version 9 till 10 så blev Parallels också 50% snabbare.

Allting blir bara bättre, snabbare och vet inte vad.
Skulle man tro tex tvättmedelsreklamens "renare och vitare" etc så skulle man ju kunna tro att morsan tvättade vår tvätt med koskit

Hur står sig VirtualBox mot Parallels?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-19 13:40
Ursprungligen av Megolon:

Hur står sig VirtualBox mot Parallels?

Jag har provat den mot både Parallels och VmWare. Den har motsvarande funktioner men inte samma prestanda.

Ursprungligen av frazze:

Jag har provat den mot både Parallels och VmWare. Den har motsvarande funktioner men inte samma prestanda.

Så du menar att både Parallels och VmWare är processor snålare?

Ursprungligen av Megolon:

Hur står sig VirtualBox mot Parallels?

Har gått över helt till VirtualBox efter att i många år kört Parallels och VMware.
Funkar kanonbra. Har inget att klaga på där.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-19 13:50
Ursprungligen av Megolon:

Så du menar att både Parallels och VmWare är processor snålare?

Ja, i allafall med VirtualBox 4. Nu har ju version 5 kommit, ska jag erkänna, så här har jag ännu inte hunnit testa. Men rimligen borde det finnas en jämförelse på Internet någonstans vid det här laget.

Jag har provat i stort sätt alla dessa mindre virtualiseringsprogrammen men bara Parallels och VMWare som överhuvud taget funkat för det jag behöver Windows till. Annars är VirtualBox riktigt trevligt.

  • Medlem
  • 2015-08-19 16:58
Ursprungligen av Megolon:

Hur står sig VirtualBox mot Parallels?

När jag testade dem senast så fick jag i princip samma CPU-prestanda med alla tre. Parallels hade bättre stöd för 3D-grafik och både Parallels och VMWare hade något bättre desktop-integration. Personligen föredrar jag dock VirtualBox och skulle rekommendera att man börjar med den och enbart byter till VMWare eller Parallels om de har funktionalitet som man absolut behöver som inte VirtualBox har.

Ursprungligen av keptang:

Har gått över helt till VirtualBox efter att i många år kört Parallels och VMware.
Funkar kanonbra. Har inget att klaga på där.

Ursprungligen av cdecl:

När jag testade dem senast så fick jag i princip samma CPU-prestanda med alla tre. Parallels hade bättre stöd för 3D-grafik och både Parallels och VMWare hade något bättre desktop-integration. Personligen föredrar jag dock VirtualBox och skulle rekommendera att man börjar med den och enbart byter till VMWare eller Parallels om de har funktionalitet som man absolut behöver som inte VirtualBox har.

Ok då fortsätter jag med VirtualBox

Hur funkar det?
Man köper Parallels Desktop 11 for Mac på Parallels webbsida och Microsoft Windows 10 Pro på Microsofts webbsida.
Och sen är det bara att köra?

  • Medlem
  • 2015-08-19 22:33
Ursprungligen av Chaosstar:

Hur funkar det?
Man köper Parallels Desktop 11 for Mac på Parallels webbsida och Microsoft Windows 10 Pro på Microsofts webbsida.
Och sen är det bara att köra?

Jo, precis så.

Ursprungligen av Chaosstar:

Hur funkar det?
Man köper Parallels Desktop 11 for Mac på Parallels webbsida och Microsoft Windows 10 Pro på Microsofts webbsida.
Och sen är det bara att köra?

Ja, eller laddar ner VirtualBox gratis och köper Windows 10 och sen är det bara att köra.

Ursprungligen av CekariYH:

Jag har provat i stort sätt alla dessa mindre virtualiseringsprogrammen men bara Parallels och VMWare som överhuvud taget funkat för det jag behöver Windows till. Annars är VirtualBox riktigt trevligt.

Vilken del av Parallels/VMWare är det som du använder som inte fungerar i VirtualBox? Det kanske finns en lösning (och som kanske skulle bli en egen tråd).
Jag gick från Parallels till VirtualBox för några år sedan. Det var visserligen för att fortsätta köra mitt bokföringsprogram, men jag brukar också utvärdera olika serverlösningar i en virtuell miljö.

Ursprungligen av suddgummi:

Vilken del av Parallels/VMWare är det som du använder som inte fungerar i VirtualBox? Det kanske finns en lösning (och som kanske skulle bli en egen tråd).
Jag gick från Parallels till VirtualBox för några år sedan. Det var visserligen för att fortsätta köra mitt bokföringsprogram, men jag brukar också utvärdera olika serverlösningar i en virtuell miljö.

Bildbehandlingsprogram!

Ursprungligen av CekariYH:

Bildbehandlingsprogram!

Hmm.. Nu var det ett tag sen jag körde Parallels t.ex. men vad är det som inte fungerar i VirtualBox 5.x?
Kanske är något specifikt för bildbehandlingsprogram.

Ursprungligen av keptang:

Hmm.. Nu var det ett tag sen jag körde Parallels t.ex. men vad är det som inte fungerar i VirtualBox 5.x?
Kanske är något specifikt för bildbehandlingsprogram.

Det bldbehandlingsprogram jag har går inte att installer (stöds ej) på VirtualBox, testade med 4.x då det begavs sig.

  • Medlem
  • 2015-08-20 00:57
Ursprungligen av CekariYH:

Det bldbehandlingsprogram jag har går inte att installer (stöds ej) på VirtualBox, testade med 4.x då det begavs sig.

Det är inte så enkelt att du inte hade slagit på 3D-accelleration? Det är det enda som jag utan mer information att gå på kommer att tänka på som det kan vara. För programvaran i sig ska inte behöva stödja något specifikt för att köras i VirtualBox.

Ursprungligen av cdecl:

Det är inte så enkelt att du inte hade slagit på 3D-accelleration? Det är det enda som jag utan mer information att gå på kommer att tänka på som det kan vara. För programvaran i sig ska inte behöva stödja något specifikt för att köras i VirtualBox.

Programmet heter Corel Paintshop Pro X7 och när man kollar på program som har suport finns det inte med och letar man vidare på forum så sägs det att detta program inte funkar, med eller utan 3D-acc. Men det spelar ingen roll nu då jag köpt 2 licenser av Parallels Desktop 10.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-20 12:37

Ahh. En sak till som är olika med VMware och Paralells: licenserna. VMware har användare medans Paralells har dator.

1
Bevaka tråden