Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samma användare, olika datorer, password fungerar ej längre!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Nu är jag ganska less på alla dessa problem som uppstår när jag bara försöker göra en sak, jag försöker nämligen få min Macbook Pro att se exakt likadan ut (ha samma inställningar och innehåll) som min iMac, och tvärtom. Jag vill alltså bara byta innehåll och användare på dem. Detta verkar vara nästan omöjligt... Men jag har kommit en bit och trodde äntligen att jag hade lyckats, så uppstod ytligare ett problem.

Vad jag har gjort; jag har totalrensat min Macbook så inget fanns kvar på den. Sen installerade jag iOS. (Allt genom att trycka "cmd" + "R" först vid start). Allt fungerade jättebra. Sen läste jag att man skulle använda sig av Flyttassistenten, eftersom att jag vill återskapa Macbooken från min iMacs säkerhetskopia. Gjorde det, hittade säkerhetskopian och 24 timmar senare skulle allt vara klart. Jag skrev in vilket Apple-konto som skulle användas och sen kom jag till första sidan där man loggar in. Min bild och mitt användarnamn hade den hittat. Skrev in mitt lösenord, och nej det fungerade inte. Jag vet att lösenordet är rätt (har provat iCloud och Apple- lösenordet också) eftersom att det fungerar på min iMac.

Så min fråga är alltså; varför fungerar inte mitt lösenord? Varför kan jag inte ens logga in på min Macbook längre?? Kan det ha någonting att göra med att jag fortfarande använder samma användare på min iMac? (Vågar inte totalrenasa den ännu förrän jag ser att det fungerar med Macbooken).

Hoppas ni förstår mitt problem och jag skulle vara ytterst tacksam för hjälp!

/Louise

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-17 18:02

När du skapar en till installation med Flyttassisten så är det samma användarnamn/lösenord, men inte samma konto. Värt att tänka på.
Men till ditt problem:
Har du samma inmatningsmetod? Dvs, har du samma tangentbordslayout? Kolla längst uppe vid klockan. Kolla så du har Svensk Pro.
Har du åäöÅÄÖ i ditt lösen?

Ursprungligen av reboot81:

När du skapar en till installation med Flyttassisten så är det samma användarnamn/lösenord, men inte samma konto. Värt att tänka på.
Men till ditt problem:
Har du samma inmatningsmetod? Dvs, har du samma tangentbordslayout? Kolla längst uppe vid klockan. Kolla så du har Svensk Pro.
Har du åäöÅÄÖ i ditt lösen?

Står inget om Svensk Pro när jag är på inloggningssidan, däremot när jag har startat datorn genom att hålla nere "cmd" + "r" finns det en svensk flagga och Pro uppe i hörnet. Har varken åäö i mitt lösen heller. Skulle man ha använt av en annan teknik för att återskapa säkerhetskopian än jag gjorde kanske?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-17 19:41

Min teori är att datorn tror du har ett amerikansk tangent bord (US) medans du egentligen har ett Svenskt (Svensk - Pro).
Så när du trycker för ! så får du egentligen ett @.

Ett par länkar som kanske är till nytta:
https://support.apple.com/en-us/HT202860
https://support.apple.com/sv-se/HT6022

Ursprungligen av louise125:

...Sen installerade jag iOS...

Du installerade OS X, inte iOS.

Ursprungligen av louise125:

Skulle man ha använt av en annan teknik...

Nej, den metoden borde funka.

Men frågan är vad du vill uppnå på sikt. Som redan påpekats tidigare i tråden, så är datorerna bara likadana direkt efter att du kört Flyttassistenten. Så fort du gör något på en av datorerna, så kommer de att vara (lite) olika igen. Och de kommer förmodligen att bli mer och mer olika, efter hand som du använder dem. Hur hade du tänkt fortsätta hålla dem synkade? (om det nu är det du vill uppnå)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du installerade OS X, inte iOS.

Nej, den metoden borde funka.

Men frågan är vad du vill uppnå på sikt. Som redan påpekats tidigare i tråden, så är datorerna bara likadana direkt efter att du kört Flyttassistenten. Så fort du gör något på en av datorerna, så kommer de att vara (lite) olika igen. Och de kommer förmodligen att bli mer och mer olika, efter hand som du använder dem. Hur hade du tänkt fortsätta hålla dem synkade? (om det nu är det du vill uppnå)

Oj, ja OS X var det
Det jag vill göra är att det som finns på min iMac ska hamna på min Macbook, och tvärtom. Jag vill inte att datorerna ska se exakt likadana ut sen efter, utan bara byta plats på innehållet på datorerna. I slutändan kommer jag ha ett konto på iMac och ett helt annat på min Macbook.
Kanske lite svårt att förstå vad jag menar...

Jag hade startat recoveryläget (cmd+R), valt verktyg->terminalen och kört kommandot "resetpassword", valt användaren och satt det lösenordet jag ville ha. Verkar som att det finns någon bugg i Yosemite som gör att lösenordet inte kommer med över.
Använd ett lösenord med enbart "engelska" bokstäver till en början och se om det går att logga in då.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag hade startat recoveryläget (cmd+R), valt verktyg->terminalen och kört kommandot "resetpassword", valt användaren och satt det lösenordet jag ville ha. Verkar som att det finns någon bugg i Yosemite som gör att lösenordet inte kommer med över.
Använd ett lösenord med enbart "engelska" bokstäver till en början och se om det går att logga in då.

Det fungerade! Tack så mycket för hjälpen! Nu ser allt ut som på min andra dator ??

1
Bevaka tråden