Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Music bjuder upp

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Megolon:

Nej nej och åter nej. Din musik blir ALDRIG DRM-skyddad så länge du behåller den lokalt på din dator.
Det är endast låtar från Apple Music som du laddar ner som blir DRM-skyddad.
Något som är fullständigt logiskt och helt korrekt för hur skulle det de ut att man kan ladda ner och sprida vind för våg.

Något du hade vetat om det är sant att du läser på utländska sidor.

Tyvärr stämmer inte detta, Ett litet antal låtar jag köpt för en 5-6 år sen och senare och låtar jag köpt idag är plötsligt DRM skyddade.
Idag köpte jag bla ett Elvis-album på iTunes, och 2 av låtarna är DRM skyddade.
Finns mao en del buggar ang. DRM för Apple att fixa.

Ursprungligen av CekariYH:

Tyvärr stämmer inte detta, Ett litet antal låtar jag köpt för en 5-6 år sen och senare och låtar jag köpt idag är plötsligt DRM skyddade.
Idag köpte jag bla ett Elvis-album på iTunes, och 2 av låtarna är DRM skyddade.
Finns mao en del buggar ang. DRM för Apple att fixa.

Vad har detta med det jag nyss skrev? Inte ett dugg faktiskt utan det jag HELA tiden skriver om är Apple Music.
Om du läser här så mycket riktigt så sålde Apple musik som var DRM-skyddad men bara fram till 2009. Något som stämmer hyffsat med din tidsperiod.
Hur det kan komma sig att du får DRM-skyddad musik nu beror med största sannolikhet på en blunder från Apple.
Eller att iTunes visar det fel också en blunder från Apple.

Ursprungligen av Megolon:

Vad har detta med det jag nyss skrev? Inte ett dugg faktiskt utan det jag HELA tiden skriver om är Apple Music.
Om du läser här så mycket riktigt så sålde Apple musik som var DRM-skyddad men bara fram till 2009. Något som stämmer hyffsat med din tidsperiod.
Hur det kan komma sig att du får DRM-skyddad musik nu beror med största sannolikhet på en blunder från Apple.
Eller att iTunes visar det fel också en blunder från Apple.

"Nej nej och åter nej. Din musik blir ALDRIG DRM-skyddad så länge du behåller den lokalt på din dator"

sålde Apple musik som var DRM-skyddad men bara fram till 2009” vs jag köpt för en 5-6 år sen och senare

3 inlägg borttagna, §1. Vänligen läs igenom våra regler.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-07-17 12:32

Obs: Notera att alla problem som beskrivs här nedan rör iCloud-musikbiblioteken på min iPhone respektive min iPad. I iTunes-biblioteket på min dator är allt fortfarande i sin ordning.

Hur ser era bibliotek ut, så här ett par veckor efter lanseringen? Har allt löst sig för er, eller upplever ni liknande problem som mig?

—> Fortfarande fel omslag på en stor mängd album (även om några album fick rätt omslag efter ett par dagar). Ibland är det bara ett fåtal av låtarna i ett album som har fel omslag, ibland är det alla, och ibland saknas omslag överhuvudtaget.

—> Studiolåtar blandas ihop med live-inspelningar, och vice versa.
Exempel 1: "Another Brick in the Wall Part 2" på The Wall har bytts ut mot liveversionen från Pulse.
Exempel 2: Den 17 minuter långa liveversionen av Esbjörn Svenssons Trios "Dolores in a Shoestand" på albumet Live in Hamburg har bytts ut mot den knappt 9 minuter 'korta' studioinspelningen av nämnda låt. (Har många fler liknande exempel).

—> Låtar slås ihop med varandra.
Exempel: Albumet 44:33 av LCD Soundsystem är i mitt iTunes-bibliotek uppdelat i sex låtar eller segment, alla med namnet "44:33" och allt från 2 till 10 minuter långa. Det ser likadant ut på min iPhone och min iPad. Men när jag väljer en låt spelas istället en enda lång låt på ca 46 minuter. (Notera att det är så albumet säljs på iTunes store, men att cd-versionen just har delat upp det hela i sex olika låtar eller segment).

—> Allmänt fel versioner av låtar.
Exempel: Låten "Hoppípolla", funnen på albumet Takk... av Sigur Rós, har bytts ut mot den 1 sekund kortare singelversionen – med följden att den mjuka övergången till nästa låt är bruten. (Har många fler liknande exempel).

—> Bonusproblem: iCloud-musikbiblioteket på min iPhone uppdateras inte lika snabbt som på min iPad. Alla ändringar jag gör i iTunes på datorn visas nästan direkt på plattan, medan det kan ta flera timmar innan samma ändring registreras på telefonen. Ibland måste jag avaktivera och aktivera iCloud-musikbibliotek på min iPhone för att ändringarna ska visas.

Senast redigerat 2015-07-17 12:56

Bonusproblemet är kvar för mig fortfarande.
Angående omslag är det ett ickeproblem för mig eftersom jag inte är så noga

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-07-17 13:39
Ursprungligen av Megolon:

Bonusproblemet är kvar för mig fortfarande.
Angående omslag är det ett ickeproblem för mig eftersom jag inte är så noga

Tack för ditt svar! Skönt att höra att "bonusproblemet" inte bara gäller för mig.

Det är nog en rätt vanlig hållning i dessa dagar, att man inte är så noga med omslag. Jag kan hålla med om att det finns värre saker — det är till exempel värre att fel låtar spelas upp — men det är ändå lite störigt när man har varit så noga genom åren. Den enda lösningen jag har hittat är att gå in på varje album, lägga till ett helt annat omslag, trycka OK, och sen lägga till rätt omslag igen. Lite tradigt att göra det på alla 500 album bara ...

Ursprungligen av Megolon:

Nej nej och åter nej. Din musik blir ALDRIG DRM-skyddad så länge du behåller den lokalt på din dator.
Det är endast låtar från Apple Music som du laddar ner som blir DRM-skyddad.
Något som är fullständigt logiskt och helt korrekt för hur skulle det de ut att man kan ladda ner och sprida vind för våg.

Du verkar inte vara bekant med hur iTunes Match har fungerat hittills. En av huvudidéerna är att ersätta gamla låtar man redan har med Apples 256kbps AAC. Detta utan DRM. DRM kom nu 2015 med Apple Music. Denna skillnad, motiverad eller inte, är alltså något man bör vara medveten om man inte regelbundet säkerhetskopierar hela sitt bibliotek med de ursprungliga låtarna intakta.

Det finns väldigt många andra aspekter som visar på risker och problem med Apple Music, men trots att jag fortfarande på goda grunder inte känner tillit till Apple hoppas jag på att Music-tjänsten blir bättre än Spotify, som jag tycker är rätt dålig om än användbar. Tidal tycker jag är något bättre faktiskt, men bara Apple har kompetensen att förändra allt om de vill.

Ursprungligen av Micke Byström:

Du verkar inte vara bekant med hur iTunes Match har fungerat hittills. En av huvudidéerna är att ersätta gamla låtar man redan har med Apples 256kbps AAC. Detta utan DRM. DRM kom nu 2015 med Apple Music. Denna skillnad, motiverad eller inte, är alltså något man bör vara medveten om man inte regelbundet säkerhetskopierar hela sitt bibliotek med de ursprungliga låtarna intakta.

Det finns väldigt många andra aspekter som visar på risker och problem med Apple Music, men trots att jag fortfarande på goda grunder inte känner tillit till Apple hoppas jag på att Music-tjänsten blir bättre än Spotify, som jag tycker är rätt dålig om än användbar. Tidal tycker jag är något bättre faktiskt, men bara Apple har kompetensen att förändra allt om de vill.

Vad är skillnaden mellan din och min beskrivning?

Ursprungligen av CekariYH:

Tyvärr stämmer inte detta, Ett litet antal låtar jag köpt för en 5-6 år sen och senare och låtar jag köpt idag är plötsligt DRM skyddade.
Idag köpte jag bla ett Elvis-album på iTunes, och 2 av låtarna är DRM skyddade.
Finns mao en del buggar ang. DRM för Apple att fixa.

En rätt bra artikel som belyser problemen för "iTunes Match"-prenumeranter finns här: http://www.mcelhearn.com/the-real-difference-...

Citat:

"…if you’re using Apple Music, and not iTunes Match, Apple doesn’t make a distinction between which files were originally yours, and which you downloaded for offline listening from Apple Music.

This means that if you’ve matched your library with Apple Music and iCloud Music Library, you need to keep backups of your original files. If not, you’ll end up with files that you can’t play without an Apple Music subscription.

Ursprungligen av Micke Byström:

En rätt bra artikel som belyser problemen för "iTunes Match"-prenumeranter finns här: http://www.mcelhearn.com/the-real-difference-...

Den är ju iofs 1,5 månader gammal, och det har ju hänt en del sedan dess. Det var så jag hade i början också, men det verkar ordna till sig så sakta.

Har både Match och Musik.

Ursprungligen av CekariYH:

Den är ju iofs 1,5 månader gammal, och det har ju hänt en del sedan dess. Det var så jag hade i början också, men det verkar ordna till sig så sakta.

Har både Match och Musik.

Posta gärna på annan plats dina erfarenheter, även om "verkar ordna till sig" kanske inte täcker in allt. Flera av problemen (inte alla förstås) är ju avsiktliga förändringar från Apple's sida så det är bra att vara väl informerad och planera, vilket inte alls ändras av att förändringarna kanske kan anses naturliga. Tyvärr tycker jag inte Apple kommunicerat väldigt väl till existerande kunder hur de tänkt att alla detaljer ska fungera.

Tyvärr är det numera normalt att Apple förändrar för förändringens skull och inte bara flyttar på eller gömmer undan, utan helt enkelt tar bort kärn-funktioner som många både uppskattar och har investerat mycket tid i.

Senast redigerat 2015-08-17 00:02
Ursprungligen av Micke Byström:

Posta gärna på annan plats dina erfarenheter, även om "verkar ordna till sig" kanske inte täcker in allt. Flera av problemen (inte alla förstås) är ju avsiktliga förändringar från Apple's sida så det är bra att vara väl informerad och planera, vilket inte alls ändras av att förändringarna kanske kan anses naturliga. Tyvärr tycker jag inte Apple kommunicerat väldigt väl till existerande kunder hur de tänkt att alla detaljer ska fungera.

Tyvärr är det numera normalt att Apple förändrar för förändringens skull och inte bara flyttar på eller gömmer undan, utan helt enkelt tar bort kärn-funktioner som många både uppskattar och har investerat mycket tid i.

Har ju fixat det mesta som med dubbla och tripla spellistor etc som hände de första dagarna, samt kör den första fixe Apple kom ut med ang DRM etc. och ser rätt bra ut nu så gör inget förrän nästa stora uppdatering som El Cap.

Hittade How to check if your Mac's songs are uploaded, matched, purchased, or Apple Music DRM-laden bland kommentarerna som underlättar för den som vill informera sig mera

Ursprungligen av CekariYH:

Har ju fixat det mesta som med dubbla och tripla spellistor etc som hände de första dagarna, samt kör den första fixe Apple kom ut med ang DRM etc. och ser rätt bra ut nu så gör inget förrän nästa stora uppdatering som El Cap.

Fint, men det betyder ju inte att det "ser rätt bra ut" för alla. Redan från början stod det klart att situationen påverkade olika bibliotek på varierande sätt vad gäller konsekvenser. Vi pratar om lite olika saker här: problem/buggar som Apple fixar och mer generellt mindre förändringar med konsekvenser som Apple genomför och informerar rätt dåligt om.

Ursprungligen av Micke Byström:

Fint, men det betyder ju inte att det "ser rätt bra ut" för alla. Redan från början stod det klart att situationen påverkade olika bibliotek på varierande sätt vad gäller konsekvenser. Vi pratar om lite olika saker här: problem/buggar som Apple fixar och mer generellt mindre förändringar med konsekvenser som Apple genomför och informerar rätt dåligt om.

Nej, det gör det inte men jag kan ju inte veta hur det är för andra, utan skiver hur det sett ut och hur det blivit för mig endast.
Infon från Apple har varit minst sagt skral, och lite motsägande, gissar att dom inte hade riktigt koll på hur det skulle vara till en början själva

Ursprungligen av CekariYH:

Nej, det gör det inte men jag kan ju inte veta hur det är för andra, utan skiver hur det sett ut och hur det blivit för mig endast.
Infon från Apple har varit minst sagt skral, och lite motsägande, gissar att dom inte hade riktigt koll på hur det skulle vara till en början själva

Det är bra att du delar med dig, för erfarenheter kan ju stå en dyrt ibland. Alltid bra att vara något orienterad om hur det funkar för andra utan att dra överväxlar på något.

Jag är lite luttrad vad gäller iTunes och Apple så jag är inte så rädd att något går åt skogen ett tag då jag har allt på extra backup, förutom just Apple Musik musik då
Så även dom som inte borde blivit DRM, men blev det ändå har jag återställt från min backup.

Bevaka tråden