Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kommer jag åt min router?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har trasslat bort mig själv rejält (igen). Tänkte att jag skulle komma åt min router, en d-link 604:a. Men har slarvat bort instruktionsmanualen med ip-nummret och bokmärket som låg på routern har iochmed en något klumpig uppgradering från min sida hamnat långt bortom långbortistan...
Så frågan lyder, FRÅGAN LYDER; hur kommer jag åt min älsklingsrouter igen?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 01:50

Jag är inte helt klar över förutsättningarna: Menar du att routern är i drift, din dator är inkopplad bakom densamma och du vill komma åt dess webgränsitt, men vet inte vilken IP-adress det interna interfacet (och därmed websidan) har? (Ser att du är inloggad och avvaktar svar innan forts.)

correctomundo!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-18 02:10

192.168.0.1 är ju ganska vanligt att man använder.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 02:13

Ok. Öppna en terminal och knacka in "netstat -r". Ex:

nn@xx:~> netstat -r
Routing tables

Internet:
Destination Gateway
default <din-routers-adress-hittar-du-här>

(Hoppas du kör X :eek: )

...och även här!
Tackar!
Kan passa på och fråga om ni vet hur det ligger till med en sådan här burk. Hade tänkt testa att styra den andra burken med VNC. Det står att man måste sitta med en tcp/ip anslutning emellan burkarna. Gör man det med min router?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 02:30

Här är alla privata adresser (som används på insidan av en router som kör NAT):

10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

Som Kemppe påpekade är 192.168.0.1 mycket vanligt (lägsta hostadressen i motsvarande klass-C nät). Därefter kommer antagligen 10.0.0.1.

Angående VNC - visst! Burkarna bakom routern pratar TCP/IP med varandra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-08-18 08:49

Jag har för mig att D-Link använder 192.168.0.1 som adminpost på alla sina routrar med NAT. Även dom stora.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 12:39

Japp, det är mycket troligt att defaultvärdet är 192.168.0.1 på samtliga D-Link burkar. Emellertid har man som admin ofta anledning att ändra inställningarna. Själv använder jag helst 10.x.x.x-näten för att enkelt kunna strukturera adressrymden - typiskt en byte vardera för subnät, host-typ och host-nummer. Det generella sättet att hitta routern är alltså att titta på de lokala routingtabellerna. (Nu är vi nog inne på överkurs...men jag tar varje tillfälle i akt att "pusha" litet för kommandoraden )

Räcker med att kolla i tcp/ip-inställningarna vad datorn har för gateway/router adress. Det är den adressen som skall in i webläsaren för att konfigurera routern.

1
Bevaka tråden