Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail: Skräp post funktionen mm fungerar inte längre

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Efter en uppdatering, kommer inte ihåg vilken, så lade sig mail till med en hel del egna manér. Jag uppskattar dem inte riktigt...

Bl.a. så hamnar skräpposten inte längre i mappen för skräppost trots att skräppostfiltrering är aktiverad och alternativet "Flytta till brevlådan Skräp" är ikryssat. Om jag markerar dem som skräp så lägger de sig snällt i skräplådan. För att sedan helt plötsligt hoppa tillbaka till inkorgen om jag startar om Mail.

Har varit sååå nöjd med skräpfiltret på masen innan!! men nu känns det som den gör lite som den vill.. Varför har inte mac byggt in samma skräppostfilter i mailappen på telefonen?

Det har tillkommit massa brevlådor. flera lådor för utkast fler olika för junk/skräp. Det känns inte som att det finns någon logik för var saker hamnar.

Ibland försvinner ett mail som är skickat. Finns varken i mappen skickat eller utkast bara spårlöst borta och man har ingen aning om huruvida det har gått iväg eller inte.

Hoppas någon har en lösning.

Har också problem med Mail sedan en tid - högst legitima brev hamnar i skräpkorgen trots att ALL form av filtrering är avstängd. Detta gäller ett Loopia-konto och även hos dom är ALL filtrering avstängd.
Jag har varit nära att missa viktiga mail flera gånger - breven dumpas bums till skräp av en Mac och ute på stan händer då ingenting i min iPhone - jag kan omöjligt veta att ett mail kommit.
Under mina 27 år med Apple och Inet har jag aldrig varit med om något liknande. Det är Verkligen uppfuckat. Snacka om seriös bugg! (Föreställ er att brevbäraren bestämmer sin för att slänga några brev då och då istället för att stoppa dom i din brevlåda - eller snarare; lägga några brev då och då nere i tvättstugan istället för att dela ut dom) ??

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-17 13:43

Jag har samma problem. Förut kunde man "oskräpa" mail som hamnat bland junket av misstag eller godtycke.
Det går inte längre.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-17 14:16

Det kan jag. Har lagt till ikonen för Skräpmailen i Verktygslisten, och när jag klickar på ett skräpklassat mail, byte ikonen till Ej skräp.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-17 19:51
Ursprungligen av kenjon:

Det kan jag. Har lagt till ikonen för Skräpmailen i Verktygslisten, och när jag klickar på ett skräpklassat mail, byte ikonen till Ej skräp.

Bra tips, jag hade 'tummen' där men har aldrig använt den, har dock sökt efter denna funktion någon gång..

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-18 16:32
Ursprungligen av kenjon:

Det kan jag. Har lagt till ikonen för Skräpmailen i Verktygslisten, och när jag klickar på ett skräpklassat mail, byte ikonen till Ej skräp.

Det har jag också. Hur många skräpikoner måste man ha?
Förut räckte det med den som ingick i standarduppsättningen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-20 08:29

Det ingår ingen i standardutsättningen längre, därför får man lägga till en.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-20 13:33

Hej @turboboss, en del av problemen du beskriver kan uppstå när man synkar med IMAP mot en mailserver från flera olika enheter. Jag tänker särskilt på detta:

Ursprungligen av turboboss:

Det har tillkommit massa brevlådor. flera lådor för utkast fler olika för junk/skräp. Det känns inte som att det finns någon logik för var saker hamnar.

Om man inte har ställt in att varje enhet ska använda samma mappar på IMAP-servern för utkast/skräp/skickat osv så blir det rörigt. En ny enhet skapar till exempel en extra utkast-mapp på servern där det redan finns en drafts-mapp (som i din mailklient mycket väl kan synas med det svenska namnet utkast) och så sparas dina utkast i olika mappar beroende på vilken enhet du skapat det på. Det enklaste sättet att se om det är detta som hänt kan vara att logga in via webmailen, då får du överblick över vilka mappar som faktiskt finns på IMAP-servern och vad de heter. Sedan kan man i varje mailklient välja vilken av mapparna som ska vara till vad. I OSX Mail väljer du menyn Brevlåda > Använd den här brevlådan som. Motsvarande inställning i iOS finns under respektive e-postkontos inställningar, tryck på Konto > Avancerat.

Ursprungligen av turboboss:

Bl.a. så hamnar skräpposten inte längre i mappen för skräppost trots att skräppostfiltrering är aktiverad och alternativet "Flytta till brevlådan Skräp" är ikryssat. Om jag markerar dem som skräp så lägger de sig snällt i skräplådan. För att sedan helt plötsligt hoppa tillbaka till inkorgen om jag startar om Mail.

Skräppost som hoppar in och ut ur mappar kan vara av samma orsak som ovan. Medan du felsöker så kan du ju istället ställa in att Mail bara färgmarkerar det den anser vara skräppost, istället för att flytta. Personligen har jag det så eftersom filtren på mailservrarna sköter flytt av skräppost så bra numera.

Ursprungligen av turboboss:

Ibland försvinner ett mail som är skickat. Finns varken i mappen skickat eller utkast bara spårlöst borta och man har ingen aning om huruvida det har gått iväg eller inte.

Skickade mail som inte dyker upp i skickatmappen är en bug som rapporterats om i vissa versioner av Mail, jag upplevde det själv för några år sedan. Vilken version kör du?
Rent generellt vid krånglande brevlådor i Mail i OSX kan du bygga om brevlåda. Om inte det det hjälper gå vidare med en omindexering av brevlådan.

1
Bevaka tråden