Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung lanserar Galaxy S6 Edge Plus och Galaxy Note 5

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Samsung visar upp sina nya flaggskeppsmobiler S6 Edge Plus och Note 5, med bland annat videoinspelning i 4K och stöd för betalsystemet Samsung Pay.

Läs hela artikeln här

Två modeller till som ska bidra till Samsungs vikande vinst.

Ursprungligen av Redaktionen:

Samsung visar också upp ett något oväntat tillbehör, nämligen ett kombinerat skydd och tangentbord med riktiga knappar som förvandlar telefonen till en Blackberry-liknande produkt.

Hmmm, verkar lite som en upprepning av Typos iPhoneskal. Får väl se om det blir en upprepning i domstolen också

Ursprungligen av Megolon:

Två modeller till som ska bidra till Samsungs vikande vinst.

Ja, alla tillverkare kan väl inte lyckas ta ut enorma överpriser på hårdvara. Det är väl främst vi Apple-användare som är dumma nog att, i varierande omfattning öppna plånboken och betala för dyr hårdvara som ger mindre för pengarna än konkurrenterna

Ursprungligen av Megolon:

Överpriser jo jag tackar jag
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2794263,...

Här har du en mer rättvis jämförelse:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3026783,...
Du kan inte jämföra Apples iPhone 6 64GB med Samsung Galaxy S6 Edge 64GB.

Sedan kan du även titta på en jämförelse mellan S6 och iPhone 6:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3026763,... (red: korrigerat felaktig länk - 2015-08-14 20:30)

Allt som allt innebär ovanstående länkar att iPhone är överprissatt i jämförelse med sin vassaste konkurrent. iPhone är dyrare, men har betydligt sämre hårdvara. Sämre hårdvara som är billigare att pilla in i telefonen, men som inte återspeglar priset.

  • Medlem
  • 2015-08-14 20:28
Ursprungligen av Megolon:

Överpriser jo jag tackar jag

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2794263,...

Iphone 6 16GB = ca 6300 kr
S6 Edge 32GB = ca 6500 kr

Ursprungligen av oldpeer:

Här har du en mer rättvis jämförelse:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3026783,...
Du kan inte jämföra Apples iPhone 6 64GB med Samsung Galaxy S6 Edge 64GB.

Sedan kan du även titta på en jämförelse mellan S6 och iPhone 6:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3026763,... (red: korrigerat felaktig länk - 2015-08-14 20:30)

Allt som allt innebär ovanstående länkar att iPhone är överprissatt i jämförelse med sin vassaste konkurrent. iPhone är dyrare, men har betydligt sämre hårdvara. Sämre hårdvara som är billigare att pilla in i telefonen, men som inte återspeglar priset.

Haha dagen skratt har du gett mig. Synd att du ska byta plattform och lämna forumet för rolig det är du verkligen.

Det skiljer några hundra mellan modellerna och Samsung har sämre vinster än Apple.
Snacka om misslyckande från Samsung. Huvud kommer rulla den saken är säker.

Ursprungligen av Megolon:

Överpriser jo jag tackar jag

Eftersom iPhone 6 inte har EDGE skärm så bör du nog jämföra mot vanliga S6 och då framstår iPhone 6 som rätt överprissatt med tanke på att i6 saknar rätt mycket som S6 har t.e.x. 4K videoinspelning, superhögupplöst skärm, kraftigare batteri med mer med mer.

Eftersom jag inte får svara @Perobous direkt utan att bli avstängd så får det bli per PM

Ursprungligen av Megolon:

Haha dagen skratt har du gett mig. Synd att du ska byta plattform och lämna forumet för rolig det är du verkligen.

Ursprungligen av Megolon:

Det skiljer några hundra mellan modellerna och Samsung har sämre vinster än Apple.
Snacka om misslyckande från Samsung. Huvud kommer rulla den saken är säker.

Ja, det skiljer några hundralappar mellan Samsung och Apple på deras toppmodeller. Det skiljer sig betydligt mer än så på hårdvarunivå. Varför har du så svårt att ta till dig av att Apple tar ut överpriser när Samsung har bättre hårdvara till lägre pris? Den här "Appletaliban"-mentaliteten är bara sorglig och inget som varken du eller "de dina" vinner något på.

Jag kommer inte att lämna 99mac för att jag byter plattform.

Ursprungligen av Perobous:

Eftersom iPhone 6 inte har EDGE skärm så bör du nog jämföra mot vanliga S6 och då framstår iPhone 6 som rätt överprissatt med tanke på att i6 saknar rätt mycket som S6 har t.e.x. 4K videoinspelning, superhögupplöst skärm, kraftigare batteri med mer med mer.

Jag tror att man dock får medge att Samsungs upplösning är en nackdel för batteriet. Men det är utan tvekan en riktigt häftig skärm, som jag tvivlar på att Apple ens kommer mäta sig med när de presenterar sin nya iPhone.

Senast redigerat 2015-08-15 13:05
  • Medlem
  • 2015-08-15 07:41

Här är en av anledningarna till att jag bytte till Note Serien.

Banken och kalkylblad samtidigt
Kalkylator som flyttbar expanderande boll
Splitscreen

Sedan kan man ha dem som flytande fönster med

Skulle jag gå tillbaka till en iPhone 6Plus så får jag nog skaffa kollegieblock och kulspetspenna igen

Senast redigerat 2015-08-15 13:06

Jag finner det en aning ironisk att man försöker bevisa att Apple tar överpriser genom att jämföra med Samsung...
För inte är väl Samsung direkt kända för att vara prisvärda?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag finner det en aning ironisk att man försöker bevisa att Apple tar överpriser genom att jämföra med Samsung...
För inte är väl Samsung direkt kända för att vara prisvärda?

För mig personligen spelar det ingen roll hur lite en Samsung kostar är den aldrig värd sina pengar
Har fått genom jobbet och varit dum och köpt någon också men det har alltid slutat med att det blivit en gåva till någon vän.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag finner det en aning ironisk att man försöker bevisa att Apple tar överpriser genom att jämföra med Samsung... För inte är väl Samsung direkt kända för att vara prisvärda?

I relation till Apples iPhone så är alla högpresterande androidtelefoner mer prisvärda. Du får betydligt vassare hårdvara för pengarna. Sedan kan man så klart diskutera vad man tycker är bäst på mjukvarunivån. Men oavsett om man föredrar iOS eller android så kvarstår det faktum att Apple tar ut högre pris än sina konkurrenter, men ger betydligt sämre hårdvara för pengarna. Situationen är egentligen densamma med Macbook (alla modeller), men kanske inte fullt lika blodigt som på iPhone och iPad.

Senast redigerat 2015-08-15 13:07
  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-08-15 12:27

Hårdvara är ju inte värt mycket om mjukvaran haltar. Ja, iPhone är dyr men de flesta som köper är ändå helnöjda och det har framförallt med mjukvaran att göra.
Samsung verkar aldrig förstå hur mjukvara ska implementeras för att folk ska använda deras funktioner.

  • Medlem
  • 2015-08-15 13:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag finner det en aning ironisk att man försöker bevisa att Apple tar överpriser genom att jämföra med Samsung...
För inte är väl Samsung direkt kända för att vara prisvärda?

Samsung precis som övriga stora tillverkare av Android telefoner har lönsamhetsproblem. Därför ökade de alla priser på sina flaggskepp 2015. Men de faller snabbare än iPhones. Samsung måste göra något för att öka lönsamheten. Apple är största konkurrenten och därför har man gjort om telefoner från grunden och infört Edge varianten, trådlösladdning, UFS 2.0 osv.
Om det är prisvärt eller vänder trenden vet ingen.
Apple ångar ju på med bra resultat.

Dock är jag förvånad över att Apple misshandlade iPhone 6 förra året. Varför har inte den lika bra skärm som 6Plus och OIS. Obegripligt till det priset. Även insteg på 16GB kan kännas som snålt

Edit

Senast redigerat 2015-08-15 22:44

Tråd rensad, tänk på hur och vad ni skriver innan ni klickar på Skicka svar.

Tack.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2015-08-15 16:13

Är det bara jag som tycker att det är fel att bara jämföra hårdvara kontra pris mellan modellerna? Mjukvaran har ju som sagt också en stor betydelse och priset man ger för en telefon betalar ju även för mjukvaran i den (inkl. tjänster m.m. som ingår). Även om det är objektivt om Android eller iOS är bättre så kan man väl nästan gissa att Apple plöjer ner mer pengar i utvecklingen av sin mjukvara och då bör väl även det spegla sig i priset, eller?

Ursprungligen av wurpan:

Är det bara jag som tycker att det är fel att bara jämföra hårdvara kontra pris mellan modellerna? Mjukvaran har ju som sagt också en stor betydelse och priset man ger för en telefon betalar ju även för mjukvaran i den (inkl. tjänster m.m. som ingår). Även om det är objektivt om Android eller iOS är bättre så kan man väl nästan gissa att Apple plöjer ner mer pengar i utvecklingen av sin mjukvara och då bör väl även det spegla sig i priset, eller?

Nej, du är inte ensam.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-08-15 16:58
Ursprungligen av PaO:

Samsung precis som övriga stora tillverkare av Android telefoner har lönsamhetsproblem. Därför ökade de alla priser på sina flaggskepp 2015. Men de faller snabbare än iPhones. Samsung måste göra något för att öka lönsamheten. Apple är största konkurrenten och därför har man gjort om telefoner från grunden och infört Edge varianten, trådlösladdning, UFS 2.0 osv.
Om det är prisvärt eller vänder trenden vet ingen.
Apple ångar ju på med bra resultat.

Dock är jag förvånad över att Apple misshandlade iPhone 6 förra året. Varför har inte den lika bra skärm som 6S och OIS. Obegripligt till det priset. Även insteg på 16GB kan kännas som snålt

För att pixeldensitet inte har någon praktisk betydelse så länge du inte ska använda telefonen som en VR-enhet. Att öka pixeldensiteten in absurdum ger bara nackdelar istället precis som onödigt många megapixlar i kameran. Finns ingen anledning att öka siffror bara för siffrornas skull. Apple har åtminstone aldrig kört efter den devisen.

Ursprungligen av wurpan:

Är det bara jag som tycker att det är fel att bara jämföra hårdvara kontra pris mellan modellerna? Mjukvaran har ju som sagt också en stor betydelse och priset man ger för en telefon betalar ju även för mjukvaran i den (inkl. tjänster m.m. som ingår). Även om det är objektivt om Android eller iOS är bättre så kan man väl nästan gissa att Apple plöjer ner mer pengar i utvecklingen av sin mjukvara och då bör väl även det spegla sig i priset, eller?

Sett till Apples ekonomiska resultat så tror jag nog att Apple kan gå ner en aning i pris och ändå fortsätta utveckla iOS i samma takt som man gör idag. Så hur vi än ser på det så landar det faktiskt i att produkterna är överprissatta.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-08-15 19:25
Ursprungligen av oldpeer:

Sett till Apples ekonomiska resultat så tror jag nog att Apple kan gå ner en aning i pris och ändå fortsätta utveckla iOS i samma takt som man gör idag. Så hur vi än ser på det så landar det faktiskt i att produkterna är överprissatta.

Det faller på sin egen orimlighet att de inte kan vara överprissatta när de säljer som smör. Hade de varit överprissatta hade ingen köpt dem.

Ursprungligen av EnDumEn:

Det faller på sin egen orimlighet att de inte kan vara överprissatta när de säljer som smör. Hade de varit överprissatta hade ingen köpt dem.

Det funkar inte riktigt så med mobiler eftersom många mobiler säljs med subventioner eller ändå betalas av företaget man jobbar för eller äger och sen är det ju Apple-produkter som många gärna betalar lite extra för av varierande anledningar.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-08-15 19:50
Ursprungligen av Perobous:

Det funkar inte riktigt så med mobiler eftersom många mobiler säljs med subventioner eller ändå betalas av företaget man jobbar för eller äger och sen är det ju Apple-produkter som många gärna betalar lite extra för av varierande anledningar.

...och därmed är de inte överprissatta.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2015-08-15 20:02
Ursprungligen av oldpeer:

Sett till Apples ekonomiska resultat så tror jag nog att Apple kan gå ner en aning i pris och ändå fortsätta utveckla iOS i samma takt som man gör idag. Så hur vi än ser på det så landar det faktiskt i att produkterna är överprissatta.

Nu var det ju inte överpris eller inte jag tog upp men visst. Jag skulle inte ha något emot att de sänkte priserna på sina produkter. Men Apple är ett företag och det enda ett företag är ute efter är att gå med så mycket vinst som möjligt. Sätter Apple ett pris på en produkt som enligt dom ger en bra vinst och tillräckligt många kunderna köper den så är det ju självklart att dom kommer hålla kvar priset på den nivån, dom sänker ju inte priset bara för att vara snälla. Kan dom tjäna pengar så gör dom det och vem är det i så fall annars som ska bestämma hur många procent påslag alla företag ska ha på sina produkter?

Det är inte Apple som gör fel. I så fall är det väl mer kunderna som gör fel som betalar det höga priset. Men eftersom kunderna betalar det priset så är det något med produkterna som tilltalar kunderna och där med motiverar de priset. Oavsett vad det kostade företaget att framställa produkten. Därmed gör ju inte kunderna fel heller. Tycker man inte att något är värt pengarna så köper man det inte. Är det tillräckligt många som inte köper en produkt tvingas ju företaget göra en förändring för att öka försäljningen och där med vinsten. Om det är att utveckla produkten eller sänka priset är upp till företaget.

Ursprungligen av EnDumEn:

Det faller på sin egen orimlighet att de inte kan vara överprissatta när de säljer som smör. Hade de varit överprissatta hade ingen köpt dem.

Ursprungligen av Perobous:

Det funkar inte riktigt så med mobiler eftersom många mobiler säljs med subventioner eller ändå betalas av företaget man jobbar för eller äger och sen är det ju Apple-produkter som många gärna betalar lite extra för av varierande anledningar.

Ursprungligen av EnDumEn:

...och därmed är de inte överprissatta.

Hela ditt resonemang faller på sin egen orimlighet, EnDumEn.

En produkt kan vara överprissatt även om många köper den. Finns inget direkt motsatsförhållande där. Och precis som Perobous säger så finns det flera orsaker som kan bidra till ett sådant "fenomen". Apple gör schysta saker på mjukvarusidan, vilket ger dem ett starkt kort. Konsumenterna gillar det, uppenbarligen. Annars skulle dem inte sälja så mycket som företaget gör i dagsläget. Men det betyder som sagt inte per automatik att prylarna inte är överprissatta.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-08-15 21:02
Ursprungligen av oldpeer:

Hela ditt resonemang faller på sin egen orimlighet, EnDumEn.

En produkt kan vara överprissatt även om många köper den. Finns inget direkt motsatsförhållande där. Och precis som Perobous säger så finns det flera orsaker som kan bidra till ett sådant "fenomen". Apple gör schysta saker på mjukvarusidan, vilket ger dem ett starkt kort. Konsumenterna gillar det, uppenbarligen. Annars skulle dem inte sälja så mycket som företaget gör i dagsläget. Men det betyder som sagt inte per automatik att prylarna inte är överprissatta.

DU kan ju tycka att den är överprissatt, men det betyder inte att den är det. Försäljningen är visst en förutsättning för det.

  • Medlem
  • 2015-08-15 22:42
Ursprungligen av EnDumEn:

För att pixeldensitet inte har någon praktisk betydelse så länge du inte ska använda telefonen som en VR-enhet. Att öka pixeldensiteten in absurdum ger bara nackdelar istället precis som onödigt många megapixlar i kameran. Finns ingen anledning att öka siffror bara för siffrornas skull. Apple har 0åtminstone aldrig kört efter den devisen.

Antalet pixlar är inte allt och jag tar Amoleds svärta före IPS alla dagar men varför då köra full HD på iPhone 6Plus när det tydligen räcker med lägre. Lägg en Galaxy S6 Edge bredvid iPhone 6 och 6Plus kör samma Youtube klipp så är det bara att välja. Megapixel i kameran är samma sak men med 8 megapixel så blir det lägre detaljrikedom jag vet för jag kör både bilder från Apple och Samsung på min stora högupplösta TV skärm

Bevaka tråden