Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam hantering av bilder i Finder

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Organiserar bilder i Finder (MacBook Air sent 2014) men det tar flera sekunder att flytta från en mapp till en annan eller att radera. Det spelar ingen roll vad det är för storlek på bilden, om jag stänger ner ALLA andra program eller startar om datorn. Min första dator med SSD. Ska de inte vara snabbare? Med den här takten lär det ta hela hösten :-/ Kan problemet vara storleken (12GB) på den enskilda mappen jag utgår ifrån?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-12 11:00

Eller så använder du ett program som är gjort för att organisera bilder, tex Lightroom.

Ursprungligen av reboot81:

Eller så använder du ett program som är gjort för att organisera bilder, tex Lightroom.

Så du menar att datorns långsamhet får jag räkna med och att importera 27000 bilder i Lightroom kommer göra hanteringen av dem snabbare än att göra det direkt i Finder?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-12 17:34
Ursprungligen av Blå Eld:

Så du menar att datorns långsamhet får jag räkna med och att importera 27000 bilder i Lightroom kommer göra hanteringen av dem snabbare än att göra det direkt i Finder?

Japp. Tog mig 22 sekunder att lägga 27000 bilder i en samling. Samma antal bilder tog 29 sekunder att lägga till ett nyckelord. Självklart inte exakt vad du vill göra, men att hantera bilder gör man bättre i LR än i Finder.

Ligger alla 27.000 bilderna i samma mapp? I så fall, vilka visningsinställningar har du?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-14 09:55
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ligger alla 27.000 bilderna i samma mapp? I så fall, vilka visningsinställningar har du?

Nej i flera hundra olika mappar. Visningsinställningar? Stödraster+filterfält igång.

När jag tänker på det så är LR ett superbt bra program om man vill ordna sina bilder i datummärkta mappar, även om man inte vill använda/betala för programmet. Ladda ner demot och kör gratis i 30dagar.

Säg att man har bilder i mappar huller om buller. Då tar man och skapar en katalog och väljer importera med "Flytta" läge valt, och till undermappar organiserade efter datum. Då kan man få in bilden från julafton i mappen 2001/12/24 och bilden på lucia i mappen 2001/12/13, oavsett om de två bilderna låg i olika mappar från början eller i mappen "jul 2001".

Om man flyttar så mycket i ett svep tar det evigheter med Finder, går betydligt fortare att kopiera och sen radera. eller så skaffar man tex PathFinder eller motsvarande.
Kan det vara indexeringen som Spotlight gör som drar ut på tiden när man flyttar med Finder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-14 10:48
Ursprungligen av CekariYH:

...
Kan det vara indexeringen som Spotlight gör som drar ut på tiden när man flyttar med Finder?

Spotlight går på filnivå, oavsett om det är Finder eller något annat program som flyttar/kopierar filen.
Konstigt att flytt skulle ta mer tid än kopiering. Jobbar man på filnivå på OS X kan man flytta (mv) valfritt antal GB på nolltid så länge det är mellan mappar på samma device. Kopiering måste ju skyffla data vilket tar tid, beroende på typ av hårdvara på lagringsutrymmet. Har inte testat detta med Finder så mycket dock...

Det snabbaste är ju naturligtvis att inte hiva runt med filer utan använda sig av ett program med en databas där man organiserar genom att uppdatera metadata och aldrig fysiskt skyfflar runt sakerna.

Ursprungligen av pesc:

Spotlight går på filnivå, oavsett om det är Finder eller något annat program som flyttar/kopierar filen.
Konstigt att flytt skulle ta mer tid än kopiering. Jobbar man på filnivå på OS X kan man flytta (mv) valfritt antal GB på nolltid så länge det är mellan mappar på samma device. Kopiering måste ju skyffla data vilket tar tid, beroende på typ av hårdvara på lagringsutrymmet. Har inte testat detta med Finder så mycket dock...

Det snabbaste är ju naturligtvis att inte hiva runt med filer utan använda sig av ett program med en databas där man organiserar genom att uppdatera metadata och aldrig fysiskt skyfflar runt sakerna.

Det tycker jag också, men har upplevt detta, iaf tidigare.

Tack för info och håller med om resten

Ursprungligen av reboot81:

Nej i flera hundra olika mappar. Visningsinställningar? Stödraster+filterfält igång...

Min fråga var riktad till TS, hur filerna låg i filsystemet. Anledningen är att Finder kan vara groteskt långsamt om man förhandsvisar ikoner i mappar med mycket stort antal filer.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Min fråga var riktad till TS, hur filerna låg i filsystemet. Anledningen är att Finder kan vara groteskt långsamt om man förhandsvisar ikoner i mappar med mycket stort antal filer.

Det blev ingen skillnad när ikonerna togs bort. Men jag hade lösningen i min fråga. Flyttar jag 500 bilder till en separat mapp och arbetar från den är det inga problem.

1
Bevaka tråden