Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag virusskydd?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Som den inbitne apple/macanvändare jag varit sedan 90-talet har jag alltid hört och alltid trott att macdatorer inte behöver virusskydd. Har idag hjälpt min kära hustru att installera Norton på hennes pc och ser då att Norton finns för Mac. Hörde också igår av en annan inbiten macanvändare att mac definitivt behöver virusskydd. Hans förklaring låg dock på en högre teknisk nivå än min så jag försökte mest se begåvad ut men fattade inget.
Vad skulle det ge mig för ytterligare skydd med t ex Norton. Det jag har nu, men mest för att hitta kopior på filer som gärna letar sig in här och där, från usb-backuper och annat, är MacKeeper som fungerar utmärkt.
Tacksam svar

Senast redigerat 2015-08-12 10:49

Både Windows och OS X har tillräckligt bra skydd idag så att inga antivirus-programvaror behövs från tredjepart (t.ex Norton).
https://duckduckgo.com/?q=virusskydd+site%3A9...

MacKeeper ska man absolut inte använda. http://www.cultofmac.com/170522/is-mackeeper-...
https://duckduckgo.com/?q=mackeeper+site%3A99...

Använd sunt förnuft när du surfar på nätet, klicka inte på och installera framförallt inte sånt som du inte vet vad det är och som inte kommer från en säker källa (programvarutillverkaren t.ex. eller Mac App Store).

Senast redigerat 2015-08-12 11:08
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-12 10:55

Majoriteten av åsikterna om MacKeeper är att det är dynga, mer info i forumet finns här.
Utan att tala på en onödigt avancerat nivå så är virus skadlig kod som själv sprider sig. Extremt ovanligt på OS X och därför kör jag och många andra utan antivirus.
Sen har vi det reella problemet: malware (sabotageprogram) som är saker du (o)medvetet installerar. Tex om du laddar ner från en skum sida, eller installerar ett "plugin som krävs för att kolla på den här filmen". Eller en "toolbar" som följer med ett program. Eller laddar ner en fil från ett mail eller installerar ett program som du inte känner till, eller är säker på källan. -Vart kommer filen ifrån? Den ska komma från en betrodd källa med en normal adress. www.f1ash-installer.123.ru är alltså garanterat en skadlig sida, medans https://www.adobe.com/flash (med hänglås/ https) är en säker -Har du begärt att ladda ner/installera filen? Om inte, då ska du inte ladda ner/installera. Du kan alltid vänta med en installation och undersöka filen/källan om du är osäker.

Så bästa skyddet mot sabotageprogram är sunt förnuft, försiktighet och kunskap.
Är du osäker på om ett program är säkert, gör en sökning på google eller skriv här i forumet.

Zeobit har ju blivit dömda i domstol nyligen i USA att alla som köpt Mackeeper innan en viss datum har rätt att få tillbaka pengar skiten.
Det är ju beviset för att detta program inte är bra.

Har man sunt förnuft så brukar det gå bra.
Men är du en person som inte kan hålla en Windows-maskin frisk. Ja då kan du lika gärna använda antivirusprogram även på en Mac.

Det är ju aldrig datorn som är problemet utan dess brukare.
Hur blåögd man nu är får man själv avgöra.

Ursprungligen av Borttaget:

Men är du en person som inte kan hålla en Windows-maskin frisk. Ja då kan du lika gärna använda antivirusprogram även på en Mac.

Det är ju aldrig datorn som är problemet utan dess brukare.
Hur blåögd man nu är får man själv avgöra.

Nu är det dock en j-vla skillnad på Windows och OsX vad gäller virus och annan skadlig kod. Vet ingen som inte någon gång fått skit i sitt windows (eller behövt installera om det en till två gånger per år). Men ytterst få som någonsin fått det i sin mac.

Senast redigerat 2018-07-23 13:35
Ursprungligen av Borttaget:

Zeobit har ju blivit dömda i domstol nyligen i USA att alla som köpt Mackeeper innan en viss datum har rätt att få tillbaka pengar skiten.
Det är ju beviset för att detta program inte är bra.

Har man sunt förnuft så brukar det gå bra.
Men är du en person som inte kan hålla en Windows-maskin frisk. Ja då kan du lika gärna använda antivirusprogram även på en Mac.

Det är ju aldrig datorn som är problemet utan dess brukare.
Hur blåögd man nu är får man själv avgöra.

Jag har väldigt svarta ögon medan min fru, som använder pc, har oskyldiga blå ögon; hon litar inte ens på sig själv när det kommer till datorer - därav Norton på pc:n.
När det gäller McKeeper har jag märkt en skillnad i seriositet (som inte direkt drabbat mig) sedan ett par år tillbaka. Kan det månne bero på att Zeobit tog över MacKeeper från Kromtech Alliance Corp 2013?

I alla fall: jag slutar använda MacKeeper för att hitta filkopior och köper något via Appstore, verkar mer säkert.

Senast redigerat 2018-07-23 13:35
  • Medlem
  • 2015-08-12 12:54

Jag har länge varit av åsikten att man inte behöver extra skydd mot skadlig programvara (virus är fel terminologi eftersom virus bara är en specifik typ av skadlig programvara) men har på senare tid börjat se fler och fler nära och bekanta som trots att de är relativt vana Mac-användare ändå lyckas installera allt möjligt sådant. Behöver man ställa frågan så skulle jag säga att man nog ändå bör kolla mer på det.

Ursprungligen av martinator:

Nu är det dock en j-vla skillnad på Windows och OsX vad gäller virus och annan skadlig kod. Vet ingen som inte någon gång fått skit i sitt windows (eller behövt installera om det en till två gånger per år). Men ytterst få som någonsin fått det i sin mac.

Jag säger inte att alla behöver antivirus.

Som konsult har jag rensat tillräckligt många maskiner. Både Windows och OSX från malware.
Hur många har vi inte haft här på forumet som råkat få reklam i safari etc. Bara en sådan sak, även om det inte är virus.

Så jag säger helt enkelt det beror på användaren!

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-12 15:00
Ursprungligen av Borttaget:

Jag säger inte att alla behöver antivirus.

Som konsult har jag rensat tillräckligt många maskiner. Både Windows och OSX från malware.
Hur många har vi inte haft här på forumet som råkat få reklam i safari etc. Bara en sådan sak, även om det inte är virus.

Så jag säger helt enkelt det beror på användaren!

Det enkla svaret är alltså, en mac behöver inte antivirus programvara.
Men användaren kan behöva.

Detta gäller väl windows datorer idag också, men på Windows XP's tid behövde PCn antivirus.

Senast redigerat 2018-07-23 13:35
Ursprungligen av juanito:

Det enkla svaret är alltså, en mac behöver inte antivirus programvara.
Men användaren kan behöva.

Detta gäller väl windows datorer idag också, men på Windows XP's tid behövde PCn antivirus.

En dator har aldrig behövt något.

Behovet finns hos användaren.

Ursprungligen av Forsete:

Hej
Som den inbitne apple/macanvändare jag varit sedan 90-talet har jag alltid hört och alltid trott att macdatorer inte behöver virusskydd. Har idag hjälpt min kära hustru att installera Norton på hennes pc och ser då att Norton finns för Mac. Hörde också igår av en annan inbiten macanvändare att mac definitivt behöver virusskydd. Hans förklaring låg dock på en högre teknisk nivå än min så jag försökte mest se begåvad ut men fattade inget.
Vad skulle det ge mig för ytterligare skydd med t ex Norton. Det jag har nu, men mest för att hitta kopior på filer som gärna letar sig in här och där, från usb-backuper och annat, är MacKeeper som fungerar utmärkt.
Tacksam svar

Kortfattat: Ja.

Längre svar: Ja. Här på 99mac är antivirusprogramvara som att svära i kyrkan. OS X är ett säkert system utan skadlig kod. Men nja - inte riktigt. OS X blir en allt mer intressant plattform att skapa kodlig kod för. Malware verkar många drabbas av på sistone. Visst - du måste själv öppna för koden, vilket gör att mycket snarare handlar om hur Du agerar med din maskin. Men ibland är olyckan framme och man har fått in något som man inte haft för avsikt att öppna för. Därför skulle jag faktiskt säga att du ska ha ett antivirusprogram. Jag skulle rekommendera Bitdefender for Mac. Det finns även till Windows.

En annan fördel med att du har ett antivirusprogram för din Mac är också att du inte riskerar sprida skadlig kod till Windows-användare. Du kommer säkert dela filer etc med sådana någon gång under din användningstid.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-12 18:08
Ursprungligen av oldpeer:

En annan fördel med att du har ett antivirusprogram för din Mac är också att du inte riskerar sprida skadlig kod till Windows-användare. Du kommer säkert dela filer etc med sådana någon gång under din användningstid.

Varför i hela friden skulle man dela sådana filer? De filer de delar biter ju inte och varför skulle man vidare befodra sådant?

Allt går ju i teorin men rent praktiskt är detta en icke fråga.

Ursprungligen av juanito:

Varför i hela friden skulle man dela sådana filer? De filer de delar biter ju inte och varför skulle man vidare befodra sådant?
Allt går ju i teorin men rent praktiskt är detta en icke fråga.

Du vet inte själv om du råkar skicka vidare smittade filer, om du inte har möjlighet att genomsöka dessa.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-13 08:07
Ursprungligen av oldpeer:

Du vet inte själv om du råkar skicka vidare smittade filer, om du inte har möjlighet att genomsöka dessa.

Varför tror du jag har så dåligt omdömme?

Ursprungligen av Borttaget:

En dator har aldrig behövt något.

Behovet finns hos användaren.

Datorn är det enda i mitt hem som behöver och kan dra nytta av någon form av antivirusskydd.
För mig som användare är det kört - inte ens penicillin biter på biologiska virus utan där får man förlita sig på immunförsvaret.

Senast redigerat 2018-07-23 13:35
  • Medlem
  • 2015-08-13 10:58
Ursprungligen av oldpeer:

En annan fördel med att du har ett antivirusprogram för din Mac är också att du inte riskerar sprida skadlig kod till Windows-användare. Du kommer säkert dela filer etc med sådana någon gång under din användningstid.

Varför ska jag kontrollera filer som eventuellt kan spridas till pc-användare? I så fall får de väl själva se till att skydda sig? Vad ska jag mer göra, se till att de har en bra hemförsäkring och att de använder gummi? Ligger det också i mitt ansvarsområde som Mac-användare för att skydda det sårbara pc-folket?

Nej, jag är ingen företagare som skickar filer till mina kunder. Hade jag haft ett företag och mottagit en smittad fil från en kund hade de med glädje fått tillbaka den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-13 11:19

Nej, det finns ingen anledning att ha antivirusmjukvara på din Mac. Det finns inga virus till OS X, endast trojaner.

Om man sköter sig i sitt användande så löper man mindre risk för trojaner och enda egentliga anledningen till att man då skulle ha antivirusmjukvara på sin Mac skulle vara om man känner för att ta ansvar för de Windows-användare man eventuellt skickar saker till. Dock, de har ju ett ansvar för sig själva också. Det är inte ditt.

Nope, man behöver inte virusskydd med OSX.
(hur många sådana här trådar finns det här? en ny varje månad?)

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-13 12:34
Ursprungligen av Demiurgen:

Nope, man behöver inte virusskydd med OSX.
(hur många sådana här trådar finns det här? en ny varje månad?)

Problemet ligger väl i att folk inte förstår vad ett behov innerbär. Ett behov är ju olika på grund av en mängd faktorer. Men man ställer ju frågan om man behöver ett virus skydd med Mac OS X. Just den faktor som inte har ett positivt svar.

Den riktiga frågan är ju; Behöver jag ett antivirus program på min dator? Svaret på den frågan är ju individuell, och har mer med ens eget betende att göra än med vilken dator man har.

Så för att få slut på detta eveinerliga frågande i en mängd trådar, sku kunde ju vi som svarar börja omforma frågan för frågeställarna. Jag ska försöka komma ihåg det till nästa gång.

  • Medlem
  • 2015-08-13 12:38
Ursprungligen av zinned:

Nej, det finns ingen anledning att ha antivirusmjukvara på din Mac. Det finns inga virus till OS X, endast trojaner.

Då vet du nog säkert också att antivirus även skyddar mot trojaner.

Ursprungligen av zinned:

Om man sköter sig i sitt användande så löper man mindre risk för trojaner och enda egentliga anledningen till att man då skulle ha antivirusmjukvara på sin Mac skulle vara om man känner för att ta ansvar för de Windows-användare man eventuellt skickar saker till. Dock, de har ju ett ansvar för sig själva också. Det är inte ditt.

För ett par år sedan skulle jag hålla med dig. I och med att OS X har blivit mer och mer populärt har vi dock sett en väldigt negativ utveckling där allt mer skadlig programvara har riktat sig mot OS X. Det är väldigt svårt för någon som inte är expert att "sköta sig" eftersom det sällan är uppenbart vad man installerar och det ofta kan se väldigt seriöst ut trots att det i själva verket inte alls är det. På sikt kan en lösning säkert bli att förlita sig mer på Mac App Store, men det är dessvärre än så länge ganska långt bort för många.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-13 12:56
Ursprungligen av cdecl:

Då vet du nog säkert också att antivirus även skyddar mot trojaner.

Ja, men är onödigt då man själv kan ta ett ansvar.

Ursprungligen av cdecl:

För ett par år sedan skulle jag hålla med dig. I och med att OS X har blivit mer och mer populärt har vi dock sett en väldigt negativ utveckling där allt mer skadlig programvara har riktat sig mot OS X. Det är väldigt svårt för någon som inte är expert att "sköta sig" eftersom det sällan är uppenbart vad man installerar och det ofta kan se väldigt seriöst ut trots att det i själva verket inte alls är det. På sikt kan en lösning säkert bli att förlita sig mer på Mac App Store, men det är dessvärre än så länge ganska långt bort för många.

Jag påstod aldrig att det var busenkelt men sköter man sitt användande så behöver man ingen antivirusmjukvara.

  • Medlem
  • 2015-08-13 13:02
Ursprungligen av zinned:

Ja, men är onödigt då man själv kan ta ett ansvar.

Jag påstod aldrig att det var busenkelt men sköter man sitt användande så behöver man ingen antivirusmjukvara.

Naturligtvis är det onödigt med antivirus om man är en expert och vet vad man gör. Faktum kvarstår dock, alla är inte experter och vet inte vad ska göra. Så vad vill du få ut av den argumentationen, att dessa personer inte ska köra Mac för att de är för dåliga på det?

Är det någon här som verkligen fått in ett virus eller trojan i sin Mac?
Själv tycker jag att det är helt onödigt att använda ett virusskydd om chansen är minimal.
Varför ska jag slöa ner min dator när jag troligtvis aldrig kommer få uppleva ett verkligt virus till Mac.
Den enstaka gången jag fått in malware har jag kört AdwareMedic.

Jag har inte fått personligen.

Men via arbetet har jag passerat 5-6st Mac med trojaner. Och detta på företagsmaskiner.

Nej jag vågar inte längre rekommendera att köra utan utan och veta hur användaren i fråga hanterar sina datorer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-13 13:25
Ursprungligen av cdecl:

Naturligtvis är det onödigt med antivirus om man är en expert och vet vad man gör. Faktum kvarstår dock, alla är inte experter och vet inte vad ska göra. Så vad vill du få ut av den argumentationen, att dessa personer inte ska köra Mac för att de är för dåliga på det?

Expert? Ingen behöver vara expert för att ha ett sunt förnuft.

  • Medlem
  • 2015-08-13 19:12
Ursprungligen av zinned:

Expert? Ingen behöver vara expert för att ha ett sunt förnuft.

Jo, men hur har du tänkt att de som saknar sunt förnuft (enligt din definition) ska göra då? För det finns ju uppenbarligen de där ute som faktiskt har fått in skadlig programvara i sin Mac och därför enligt dig saknar detta sunda förnuft.

De flesta här verkar ha förtroende användare och deras datorer.

Jag är raka motsatsen. Jag tror inte på att någon kan hantera en dator förrän de bevisat det

Ursprungligen av Borttaget:

De flesta här verkar ha förtroende användare och deras datorer.

Jag är raka motsatsen. Jag tror inte på att någon kan hantera en dator förrän de bevisat det

Och jag är av uppfattningen att alla människor är korkade tills motsatsen är bevisad

Senast redigerat 2018-07-23 13:36
  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-13 19:51
Ursprungligen av cdecl:

Jo, men hur har du tänkt att de som saknar sunt förnuft (enligt din definition) ska göra då? För det finns ju uppenbarligen de där ute som faktiskt har fått in skadlig programvara i sin Mac och därför enligt dig saknar detta sunda förnuft.

De ska ha AV programvara. Men det är dessa användare, inte Mac OS X i sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-13 19:52
Ursprungligen av Megolon:

Och jag är av uppfattningen att alla människor är korkade tills motsatsen är bevisad

Jag föredrar att låta folk bevisa att de är korkade, av princip skäl. Men sannt det leder oftast till mer huvudvärk

Senast redigerat 2015-08-13 22:22
Bevaka tråden