Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vill ha enhetliga förpackningar

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett läckt memo beskriver hur Apple ställer nya krav på de tredjepartsprodukter som säljs i företagets butiker vad gäller utseende på förpackningar.

Läs hela artikeln här

Det värsta med detta är väl att tillverkarna lär komma att lyda. Friheten Apple tar sig att försöka styra över andra är.. ganska förvånande.

Ursprungligen av oldpeer:

Det värsta med detta är väl att tillverkarna lär komma att lyda. Friheten Apple tar sig att försöka styra över andra är.. ganska förvånande.

Ja gud vad hemskt och chockerande att Apple terroriserar sina leverantörer genom att vilja ha snygga och enhetliga förpackningar.
Ring någon myndighet för gudsskull för så här får det inte gå till

Slut på "think outside the box", pun intended.
#1984

  • Medlem
  • 2015-08-13 19:32

Det här är bara början. Snart kommer krav på enhetligt utseende på kunderna också. Kom ihåg var ni hörde det.

Bara löjligt, har dom inte bättre saker at göra. Låter som rädsla att vara så trångsynt att de tror att förpackningarna ifrån 3:e part skulle påverka Apples avskalade image. Och ha en sån policy runt det. Skulle nästan vilja gå in där och kasta runt lite färg, och skaka liv i några zombies ?

Organisation i all ära, men när den blir manisk så är det något som inte stämmer i ledningen, i huvudet.
Apples ledning är förvisso i förändring, men just sånt här säger mig att det inte finns någon som leder Apple vidare, bara någon som sköter föräljningen och expansionen av Steves arv...i fel riktning.

Senast redigerat 2015-08-13 20:39

Handlar troligtvis mest om att Apple vill ha en förenklad logistik och möjligtvis även om att det ska vara lättare att skilja originaltillbehör från kopior.
Apple är inte ensamma om att ställa sådana här krav det är rätt vanligt inom handeln att förpackningar kan behöva designas om för att passa in i vissa butiker/kedjor.

Ursprungligen av panther:

Bara löjligt, har dom inte bättre saker at göra. Låter som rädsla att vara så trångsynt att de tror att förpackningarna ifrån 3:e part skulle påverka Apples avskalade image. Och ha en sån policy runt det. Skulle nästan vilja gå in där och kasta runt lite färg, och skaka liv i några zombies ?

Organisation i all ära, men när den blir manisk så är det något som inte stämmer i ledningen, i huvudet.
Apples ledning är förvisso i förändring, men just sånt här säger mig att det inte finns någon som leder Apple vidare, bara någon som sköter föräljningen och expansionen av Steves arv...i fel riktning.

Och vad kommer denna felaktiga riktning innebära?

Ursprungligen av Megolon:

Och vad kommer denna felaktiga riktning innebära?

Det återstår att se, ingen aning. Men det är många impulser som bara känns fel i Apple nu.
Personligen kommer jag att fortsätta att tänka annorlunda...i den riktning som Steve inspirerade. Det är Apple för mig.
Oavsett vad och i vilken riktning som Apple går idag. Hoppas att de fortsätter att göra bra produkter och system. Det kan ju vara gott nog. Men tankemässigt känns Apple inte som en inspiration längre.
Alla får göra som de vill.
Our choices defines us.

Ursprungligen av panther:

Det återstår att se, ingen aning. Men det är många impulser som bara känns fel i Apple nu.
Personligen kommer jag att fortsätta att tänka annorlunda...i den riktning som Steve inspirerade. Det är Apple för mig.
Oavsett vad och i vilken riktning som Apple går idag. Hoppas att de fortsätter att göra bra produkter och system. Det kan ju vara gott nog. Men tankemässigt känns Apple inte som en inspiration längre.
Alla får göra som de vill.
Our choices defines us.

Du har ingen aning vad det innebär men fel är det. Väldigt förtroendeingivande spekulation.
Ett tröttsamt mantra att Apple är dömt utan SJ så frågan är hur Apple kan vara så framgångsrika utan honom.
Roande är det alla fall att läsa alla amatöranalytikers gissningar om hur det kommer gå för Apple

Ursprungligen av Megolon:

Du har ingen aning vad det innebär men fel är det. Väldigt förtroendeingivande spekulation.
Ett tröttsamt mantra att Apple är dömt utan SJ så frågan är hur Apple kan vara så framgångsrika utan honom.
Roande är det alla fall att läsa alla amatöranalytikers gissningar om hur det kommer gå för Apple

Spekulerar är just det jag inte gör, jag har ingen aning vart det leder. Däremot så känns det fel.
Jag är inte ute efter att få ditt förtroende. Säger bara vad jag tycker och upplever. Varken mer eller mindre.

Visst expanderar Apple, tjänar pengar på Steves arv. Cook är en produktiv businessman, han gör det som han är bra på. Tyngdpunkten ligger på att smälla upp stores, sälja mer etc.
Men för mig är inte mer pengar framgång.

Ursprungligen av panther:

Spekulerar är just det jag inte gör, jag har ingen aning vart det leder. Däremot så känns det fel.
Jag är inte ute efter att få ditt förtroende. Säger bara vad jag tycker och upplever. Varken mer eller mindre.

Visst expanderar Apple, tjänar pengar på Steves arv. Cook är en produktiv businessman, han gör det som han är bra på. Tyngdpunkten ligger på att smälla upp stores, sälja mer etc.
Men för mig är inte mer pengar framgång.

Mer motsägelsefullt kan det inte bli

Tja...känns kanske lite överdrivet, fast jag själv gillar Apples sparsmakade stil på förpackningarna. Kan till viss del förstå dem om de vill skapa ett enhetligt intryck i deras egna butiker så varför inte. Det kan väl inte vara så svårt att ändra en förpackning kan jag ju då tycka.

Ursprungligen av Megolon:

Du har ingen aning vad det innebär men fel är det. Väldigt förtroendeingivande spekulation.
Ett tröttsamt mantra att Apple är dömt utan SJ så frågan är hur Apple kan vara så framgångsrika utan honom.
Roande är det alla fall att läsa alla amatöranalytikers gissningar om hur det kommer gå för Apple

Vad har Apple lyckats med sedan Steve Jobs gick vidare till annan existens? Företaget lever fortfarande på gamla meriter i fråga om iPad, Macbook och iPhone. Varken  Watch och  Music är inte någon större hit för den breda publiken. Och förhoppningarna på att det kommer en revolution den 9 september är väl knappast så höga - kanske till och med obefintliga.

Ursprungligen av oldpeer:

Vad har Apple lyckats med sedan Steve Jobs gick vidare till annan existens? Företaget lever fortfarande på gamla meriter i fråga om iPad, Macbook och iPhone. Varken  Watch och  Music är inte någon större hit för den breda publiken. Och förhoppningarna på att det kommer en revolution den 9 september är väl knappast så höga - kanske till och med obefintliga.

Just ja där kom det
Det måste komma en revolution för annars har Apple misslyckats d.v.s gå under.
Apple skrattar hela vägen till banken och det gör jag med åt amatöranalytikerna.

Ursprungligen av Megolon:

Just ja där kom det
Det måste komma en revolution för annars har Apple misslyckats d.v.s gå under.
Apple skrattar hela vägen till banken och det gör jag med åt amatöranalytikerna.

Nu handlar väl iof inte allt om hur mycket pengar Apple har på sina konton. Apple kan fortsätta öka sina vinster genom små nischade produkter som  Watch också, men det betyder inte att man bäddar för en bra framtid. När Apple slutar utveckla till den breda konsumentgruppen så kommer konkurrenterna att ta över rollen, och på sikt innebär det att ställningen försvagas rejält. Du kan sitta här och snacka hur mycket "Appletalibanska" du vill, men i slutänden är Apple beroende av att fortsätta leda om man inte på sikt ska se försäljningen avta och därmed också resultatet på bankkontot.

Ursprungligen av oldpeer:

Nu handlar väl iof inte allt om hur mycket pengar Apple har på sina konton. Apple kan fortsätta öka sina vinster genom små nischade produkter som  Watch också, men det betyder inte att man bäddar för en bra framtid. När Apple slutar utveckla till den breda konsumentgruppen så kommer konkurrenterna att ta över rollen, och på sikt innebär det att ställningen försvagas rejält. Du kan sitta här och snacka hur mycket "Appletalibanska" du vill, men i slutänden är Apple beroende av att fortsätta leda om man inte på sikt ska se försäljningen avta och därmed också resultatet på bankkontot.

Så var man en fanatiker också för att man diskuterar. Trevligt forum detta.

Hur skulle annars det se ut? Om Apple lägger ner så enormt mycket på estetik i sina butiker och ställde in en massa ful skit så pajar ju hela grejen. Det är deras rum och vill man kränga grejer där så är det bara att snygga till sig. Det finns säkert massor av analogier i andra branscher och nischer/industrier - Apple lägger bara ribban högre (det är en av fundamenten i det företaget - ESTETIKEN).
Jag tycker det är värre att man kräver kostym på vissa restauranger eller har åsikter om vilka skor man har på sig etc (det handlar om våra egna kroppar!). Apple vill inte vara en del av världens fulhet och att släppa in den i sina egna rum kan skada varumärket. Detta är sund bizniz. Inget annat.
(jag är övertygad om att t.ex. Mercedes Benz ställer krav på vad tredjepartare vill ställa in i deras showrooms eller montrar på shower etc)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-08-13 23:42

Det är bra att Apple talar om vart skåpet ska stå. Jag har jobbat i butik och det är helt hopplöst svårt att ställa upp grejerna något sånär snyggt när tillbehörstillverkarna ska tävla om vem som kan ha största kartongen (för att synas mest) och man får flytta om hyllplanen hela tiden för att kunna pussla ihop allt.

Jag skulle ha laddat med chips och läsk för detta var bra underhållning

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-14 09:13

Kul att någon går mot strömmen och provar ett koncept som skiljer sig från resten av allt som säljs med grälla färger, sned text och annat skapat för att fånga vår hjärnas uppmärksamhet.

Det är ett vågat beslut och gjort för konsumentens skull främst, tror jag. Idag ser man inte prylen i hyllan man söker utan bara en massa förpackningar som skriker.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-08-14 11:46

Enhetliga förpackningar ser framgångsrikt/inbjudande/kvalitetsgranskat/trevligt/tryggt ut = Säljer mer!

Passar särskilt bra för Apple produkter och butiker som är så "designade", och tilltalar antagligen extra mycket den kategori kunder som gärna handlar i dessa butiker.

Mer pengar in, större förutsättningar bli än mer framgångsrika, snöbollseffekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-14 14:04
Ursprungligen av oldpeer:

Det värsta med detta är väl att tillverkarna lär komma att lyda. Friheten Apple tar sig att försöka styra över andra är.. ganska förvånande.

Äh vadå, det är deras rätt att bestämma vad de säljer i sin egen butik. Tilltalar det inte dem så behöver de inte sälja. Precis som vissa affärer vägrar sälja t.ex. tobak.

De som inte vill kan ju sälja sina produkter i andra affärer. Jag själv köper fler apple relaterade prylar i andra affärer än de butiker som är nära relaterade till Apple. Oftast för att de har bättre villkor, t.ex. vid köp av iPhone. Men Finland har ju inte ännu en enda egen Apple butik.

Senast redigerat 2015-08-14 16:10
  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-14 14:08
Ursprungligen av Megolon:

Just ja där kom det
Det måste komma en revolution för annars har Apple misslyckats d.v.s gå under.
Apple skrattar hela vägen till banken och det gör jag med åt amatöranalytikerna.

Heh... håller med, men det har ju visat sig många gånger att amatör analytiker har haft bättre prognos för apple än professionella. Men visst de hänger ju inte på forum och snackar, de publiserar sina analyser.

Ursprungligen av juanito:

Heh... håller med, men det har ju visat sig många gånger att amatör analytiker har haft bättre prognos för apple än professionella. Men visst de hänger ju inte på forum och snackar, de publiserar sina analyser.

Även en blind höna hittar ett korn

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-14 15:03
Ursprungligen av Megolon:

Även en blind höna hittar ett korn

Nja i det här fallet har det varit en stor tren, såg faktiskt en analys på det hela och de professionella prickad så gott som alltid fel, medan amatörerna hittade nästan alltid rätt.

Utav tio mest korrekta analyser var det enbart en professionell på platts nio.

Senast redigerat 2015-08-14 16:07
Ursprungligen av juanito:

Nja i det här fallet har det varit en stor tren, såg faktiskt en analys på det hela och de professionella prickad så gott som alltid fel, medan amatörerna hittade nästan alltid rätt.

Utan tio mest korrekta analyser var det enbart en professionell på platts nio.

Nu syftade jag på några specifika "hönor" här

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-14 16:07
Ursprungligen av Megolon:

Nu syftade jag på några specifika "hönor" här

Jo jag förstod det

  • Medlem
  • 2015-08-14 20:35
Ursprungligen av panther:

Spekulerar är just det jag inte gör, jag har ingen aning vart det leder. Däremot så känns det fel.
Jag är inte ute efter att få ditt förtroende. Säger bara vad jag tycker och upplever. Varken mer eller mindre.

Visst expanderar Apple, tjänar pengar på Steves arv. Cook är en produktiv businessman, han gör det som han är bra på. Tyngdpunkten ligger på att smälla upp stores, sälja mer etc.
Men för mig är inte mer pengar framgång.

Man kan vända på det
Med Apples stora kassa och vinster borde man kunna förvänta sig två saker efter Steve Jobs.

Ett: Mjukvarusläpp som inte låter användaren upptäcka alla buggar

Två: Högre innovationstackt istället för förvaltning

Ursprungligen av PaO:

Man kan vända på det
Med Apples stora kassa och vinster borde man kunna förvänta sig två saker efter Steve Jobs.

Ett: Mjukvarusläpp som inte låter användaren upptäcka alla buggar

Två: Högre innovationstackt istället för förvaltning

Det måste verkligen klia i dina fingrar för vad jag har läst så har du flera gånger skrivit att du skulle lämna forumet

Bevaka tråden