Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: Två veckor med Macbook

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac får besök av Apples minsta bärbara dator, och låter den både passera testlabbet samt agera vardagskamrat. Men räcker Macbook verkligen till som enda dator?

Läs hela artikeln här

Den enda anledningen till att jag inte köpte denna framför Air, är att 12" är fanimej på tok för litet. Sen tillkommer det ju att den nya USB-standarden inte alls är standard, på mycket länge. Än så länge har jag inte sett en enda pryl som använder denna "standard" och det är dessutom den enda port som existerar på datorn.

Nej, Apple...detta var inte helt genomtänkt.

Ursprungligen av Segas:

Den enda anledningen till att jag inte köpte denna framför Air, är att 12" är fanimej på tok för litet. Sen tillkommer det ju att den nya USB-standarden inte alls är standard, på mycket länge. Än så länge har jag inte sett en enda pryl som använder denna "standard" och det är dessutom den enda port som existerar på datorn.

Nej, Apple...detta var inte helt genomtänkt.

Vem annars ska driva utvecklingen framåt om inte Apple?
Om inte Apple tagit bort diskstationen vem annars hade gjort det...troligtvis ingen för ingen är lika orädd som Apple att ta ut svängarna.
Min högst personliga åsikt

Ursprungligen av Megolon:

Vem annars ska driva utvecklingen framåt om inte Apple?
Om inte Apple tagit bort diskstationen vem annars hade gjort det...troligtvis ingen för ingen är lika orädd som Apple att ta ut svängarna.
Min högst personliga åsikt

Det är först nu Apple ligger i framkant, men bara till en viss del. Ren prestanda har aldrig varit deras starka sida, men design däremot. Diskstation tog vi nog bort själva eftersom det slutade levereras innehåll i just det formatet. Att ett bolag slutat leverera datorer med den enheten är ju knappast speciellt innovativt eller svaret på varför formatet försvann - det kom något som heter CD.

Jakob: Hur känns USB-C som laddningskontakt? Finns det risk för slita sönder kontakten om någon skulle fastna i kabeln. Jag tänker mig att datorn kanske flyttas på skrivbordet av det ryck som blir, inte att datorn åker i golvet.

Ursprungligen av Segas:

Den enda anledningen till att jag inte köpte denna framför Air, är att 12" är fanimej på tok för litet.

Kan inte riktigt hålla med. Minn att jag tyckte mycket om MacBook Air 11" trots dess begränsade upplösning. Så den storleken (arean) på skärm men med högre pixeltäthet har jag inget emot.

<jakob: Otroligt bra och underhållande läsning. Du skriver bra! Dessutom håller jag med dig till fullo. Har nu använt datorn själv i någon månad. Jag är frälst!

Ursprungligen av Segas:

Det är först nu Apple ligger i framkant, men bara till en viss del. Ren prestanda har aldrig varit deras starka sida, men design däremot. Diskstation tog vi nog bort själva eftersom det slutade levereras innehåll i just det formatet. Att ett bolag slutat leverera datorer med den enheten är ju knappast speciellt innovativt eller svaret på varför formatet försvann - det kom något som heter CD.

Haha sluta och fjanta dig nu. Det där kan du inte ens tro på själv.

Ursprungligen av star-affinity:

Kan inte riktigt hålla med. Minn att jag tyckte mycket om MacBook Air 11" trots dess begränsade upplösning. Så den storleken (arean) på skärm men med högre pixeltäthet har jag inget emot.

Pixeldensitet (min åsikt) hjälper föga när man får sitta och kisa mot skärmen.

Ursprungligen av Megolon:

Haha sluta och fjanta dig nu. Det där kan du inte ens tro på själv.

Så du tror på fullaste allvar att Apple var först med att plocka bort diskettstationen ur sina datorer och hela världen gjorde samma sak? Det kallas inte för innovation, det är naturlig utveckling. Min poäng är att det finns knappt något tillbehör för den nya USB-standard som Apple använder sig av i Macbook samt att det dessutom är den ENDA anslutningen på datorn. Det är inte innovation, det är snålhet där expansionsmöjligheten ligger i att användaren köper överdrivet dyra adaptrar för att kunna nyttja sina tillbehör.

Senast redigerat 2015-08-13 09:46
Ursprungligen av Segas:

Så du tror på fullaste allvar att Apple var först med att plocka bort diskettstationen ur sina datorer och hela världen gjorde samma sak? Det kallas inte för innovation, det är naturlig utveckling. Min poäng är att det finns knappt något tillbehör för den nya USB-standard som Apple använder sig av i Macbook samt att det dessutom är den ENDA anslutningen på datorn. Det är inte innovation, det är snålhet där expansionsmöjligheten ligger i att användaren köper överdrivet dyra adaptrar för att kunna nyttja sina tillbehör.

T.o.m så är det inte Apple som var först utan NeXT med SJ i spetsen så fel av mig
Naturligtvis så är det en sorts innovation att ta bort onödig hårdvara

Citat:

The Floppy Drive
The first most famous thing about Apple’s original iMac was its radically new industrial design in a world of beige PC boxes. The second most famous thing? It had no floppy-disk drive, which at the time seemed sacrilegious. (Jobs had tried to kill the floppy before: His first NeXT workstation dispensed with it in favor of an drive that took $100 magneto-optical discs, but a later NeXT machine brought back the floppy drive.) British computer magazine PC Pro was part of a chorus of doubters:

http://www.technologizer.com/2008/10/17/firew...

Ja du har rätt i att det finns dåligt med tillbehör till den nya USB standarden.
Någon måste vara först med att använda en ny standard men i dina ögon är alla dom som gör det icke banbrytande utan enbart snåla.

Senast redigerat 2015-08-13 09:47
Ursprungligen av Megolon:

T.o.m så är det inte Apple som var först utan NeXT med SJ i spetsen så fel av mig
Naturligtvis så är det en sorts innovation att ta bort onödig hårdvara

http://www.technologizer.com/2008/10/17/firew...

Ja du har rätt i att det finns dåligt med tillbehör till den nya USB standarden.
Någon måste vara först med att använda en ny standard men i dina ögon är alla dom som gör det icke banbrytande utan enbart snåla.

Du försvarar ett varumärke med ordskräll för att hävda din teori. Firewire var en standard som slogs mot USB och förlorade i längden, vilket antagligen är anledningen till att det inte sitter Firewire i nya Macbook. Jämför de båda teknikerna och dess användningsområde så får du svar på tal vad gäller innovation och användbarhet. Nu sitter det en teknik i nya Macbook som ingen kan använda i den utsträckning föregående standard har utbud för.

Apple kunde i detta fallet blidka sina konsumenter med att skeppa en adapter till Macbook, men nej...det ska Apple ha 200kr extra för; där kommer den snåla biten in. En bärbar dator för femsiffrigt belopp med snål kapacitet, en port utan användningsmöjligheter i dagsläget och konsumenten tvingas köpa adaptrar för att kunna nyttja datorn med kringutrustning.

Senast redigerat 2015-08-13 09:47
Ursprungligen av Segas:

Du försvarar ett varumärke med ordskräll för att hävda din teori. Firewire var en standard som slogs mot USB och förlorade i längden, vilket antagligen är anledningen till att det inte sitter Firewire i nya Macbook. Jämför de båda teknikerna och dess användningsområde så får du svar på tal vad gäller innovation och användbarhet. Nu sitter det en teknik i nya Macbook som ingen kan använda i den utsträckning föregående standard har utbud för.

Apple kunde i detta fallet blidka sina konsumenter med att skeppa en adapter till Macbook, men nej...det ska Apple ha 200kr extra för; där kommer den snåla biten in. En bärbar dator för femsiffrigt belopp med snål kapacitet, en port utan användningsmöjligheter i dagsläget och konsumenten tvingas köpa adaptrar för att kunna nyttja datorn med kringutrustning.

Nu länkade jag och citerade om floppydisken och inte om firewire men det var väl för jobbigt att scrolla ner lite och läsa.

Nej ingen tvingas att köpa några adaptrar för om det är en dator med fler anslutningsmöjligheter man behöver köper man en annan dator. Personer som gnäller över produkten verkar inte fatta att den kanske inte är för er utan ni får välja en annan modell eller annat märke. Tänkte skiva en analogi här men misstänker den går dig förbi så jag skippar det.

Senast redigerat 2015-08-13 09:47
Ursprungligen av Megolon:

Nu länkade jag och citerade om floppydisken och inte om firewire men det var väl för jobbigt att scrolla ner lite och läsa.

Nej ingen tvingas att köpa några adaptrar för om det är en dator med fler anslutningsmöjligheter man behöver köper man en annan dator. Personer som gnäller över produkten verkar inte fatta att den kanske inte är för er utan ni får välja en annan modell eller annat märke. Tänkte skiva en analogi här men misstänker den går dig förbi så jag skippar det.

Visst drar du fram fanboy kortet när du börjar anklaga mig för att vara en macälskare.
Det enda som är korkat är att du inte kan hålla en trevlig ton så den här diskussion är över för min del.

Fortsatt trevlig kväll.

Senast redigerat 2015-08-13 09:45

Ganska intressant recension då jag själv undrat just över en mer subjektiv upplevelse av Macbook. Det roliga är ju att din recension till viss del skiljer sig från andra som stör sig just på det som du tycker är ganska bra (tangentbordet och en port). En sak som jag gärna hade haft hade varit en minneskortläsare men den hade ju också tagit plats (jag antar att det går att koppla en till usb-porten men det är ofta bökigt att ha en pryl till och dyrare såklart). Själv tycker jag inte om designen när man går från tjockare baktill till smalare hölje framtill utan gillar mer macbook pro än airs och macbookens finish.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-08-13 07:12
Ursprungligen av Segas:

Så du tror på fullaste allvar att Apple var först med att plocka bort diskettstationen ur sina datorer och hela världen gjorde samma sak? Det kallas inte för innovation, det är naturlig utveckling. Min poäng är att det finns knappt något tillbehör för den nya USB-standard som Apple använder sig av i Macbook samt att det dessutom är den ENDA anslutningen på datorn. Det är inte innovation, det är snålhet där expansionsmöjligheten ligger i att användaren köper överdrivet dyra adaptrar för att kunna nyttja sina tillbehör.

Så, sluta fjanta dig. Du är säkert en inbiten hardcore macälskare, men någonstans får man dra gränsen.

Jag minns mycket väl när jag läste om att Apple lanserar en dator utan diskettstation. Det var helt sjukt, för ALLA använde fortfarande disketter till allt möjligt! Det var alldeles för tidigt enligt i princip varenda kotte. MEN, det sådde ändå ett frö att det kanske var dags att byta den standarden till något bättre. Det tog lång tid innan PC-tillverkare gjorde samma sak, men diskettanvändandet minskade i en rejält mycket snabbare takt tack vare Apple.

Vad gäller USB C så funkar ALLA USB-tillbehör till den porten mha en adapter men om du väntar ett halvår eller så så kommer det finnas massor av USB C-tillbehör också. Det är så utvecklingen går till. Men det är också extremt få ggr man faktiskt fysiskt stoppar i en kabel i en dator. Är du av en annan åsikt i den frågan så är inte MacBook rätt dator för dig. Simple as that.

Ursprungligen av Segas:

Pixeldensitet (min åsikt) hjälper föga när man får sitta och kisa mot skärmen.

Ja, hade jag behövt kisa hela tiden hade jag nog också tyckt det var jobbigt.

Ursprungligen av EnDumEn:

Jag minns mycket väl när jag läste om att Apple lanserar en dator utan diskettstation. Det var helt sjukt, för ALLA använde fortfarande disketter till allt möjligt! Det var alldeles för tidigt enligt i princip varenda kotte. MEN, det sådde ändå ett frö att det kanske var dags att byta den standarden till något bättre. Det tog lång tid innan PC-tillverkare gjorde samma sak, men diskettanvändandet minskade i en rejält mycket snabbare takt tack vare Apple.

Vad gäller USB C så funkar ALLA USB-tillbehör till den porten mha en adapter men om du väntar ett halvår eller så så kommer det finnas massor av USB C-tillbehör också. Det är så utvecklingen går till. Men det är också extremt få ggr man faktiskt fysiskt stoppar i en kabel i en dator. Är du av en annan åsikt i den frågan så är inte MacBook rätt dator för dig. Simple as that.

Ungefär vad jag tänkte skriva. Vet inte om Segas var med på den tiden, men jag var det och minns tydligt hur upprörda alla var över att inte ha kvar sin diskettstation.

Man kan anklaga Apple för mycket idiotiter, men knappast för att ha framåtanda och våga ta risker (som ofta visar sig vara rätt beslut)!

Är det verkligen en MacBook på bilden på framsidan? Ser ut som en Air...

Håller med om inbyggt SIM-kort, det borde Apple satsa på!

Ursprungligen av carlsson:

Är det verkligen en MacBook på bilden på framsidan? Ser ut som en Air...

Håller med om inbyggt SIM-kort, det borde Apple satsa på!

På heder och samvete en Macbook

Ja, jag undrar om de låter bli för att det skulle skapa komplexitet. Men det går ju på Ipad så varför inte.

Ursprungligen av hackelius:

<jakob: Otroligt bra och underhållande läsning. Du skriver bra! Dessutom håller jag med dig till fullo. Har nu använt datorn själv i någon månad. Jag är frälst!

Stort tack! Jag blev själv RIKTIGT köpsugen, men kommer trots det tvinga mig själv att vänta på gen2.

Ursprungligen av carlsson:

Ungefär vad jag tänkte skriva. Vet inte om Segas var med på den tiden, men jag var det och minns tydligt hur upprörda alla var över att inte ha kvar sin diskettstation.

Man kan anklaga Apple för mycket idiotiter, men knappast för att ha framåtanda och våga ta risker (som ofta visar sig vara rätt beslut)!

Dito, det var ett jävla liv om denna saknade diskettstation när det begav sig. Minns när jag hade ny iMac 1999. En bekant frågade t.ex. upprört ”Hur ska du kunna säkerhetskopiera utan diskettstation?". (Vill inte ens tänka på hur många disketter det skulle ha blivit. 5000?)

Min partner har "värsting"-versionen av nya Macbook, och han stormtrivs. Han jobbar förvisso uteslutande med text och kommunicerar trådlöst – samt har en släpbar gamer-PC för spel – så att han är såld förvånar mig inte. Fick trots allt köpa hans Retina MBP från 2013 så jag är extra glad för hans skull.

Även om just den här datorn inte räcker för mina behov, tycker jag det verkar utomordentligt bra för de som jobbar med text och enklare program, men som kräver mobilitet i en annan utsträckning.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jakob: Hur känns USB-C som laddningskontakt? Finns det risk för slita sönder kontakten om någon skulle fastna i kabeln. Jag tänker mig att datorn kanske flyttas på skrivbordet av det ryck som blir, inte att datorn åker i golvet.

Jag tycker den känns bra, extremt likt Lighting-kontakten för Ipad och Iphone i känsla och hur hårt den sitter fast. Jag upplevde knappast någon risk att slita sönder kontakten, men den som snubblar över den riskerar nog att dra ner datorn från ett bord, en risk som inte fanns med magsafe. Jag testade inte, men upplevde heller inte att situationen uppstod lika ofta som äldre bärbara. Macbook är så liten att jag lätt kan stuva undan den i ett hörn, hylla eller fönsterkarm vid laddning. Återigen precis som min Ipad.

Ursprungligen av Segas:

Du försvarar ett varumärke med ordskräll för att hävda din teori. Firewire var en standard som slogs mot USB och förlorade i längden, vilket antagligen är anledningen till att det inte sitter Firewire i nya Macbook. Jämför de båda teknikerna och dess användningsområde så får du svar på tal vad gäller innovation och användbarhet. Nu sitter det en teknik i nya Macbook som ingen kan använda i den utsträckning föregående standard har utbud för.

Tror Segas glömt vad USB stod för i slutet av 90-talet när det var nytt; Useless Serial Bus.

  • Medlem
  • 2015-08-20 04:57
Ursprungligen av jakobnilsson:

Stort tack! Jag blev själv RIKTIGT köpsugen, men kommer trots det tvinga mig själv att vänta på gen2.

Instämmer mycket bra recension och mycket intressant att den enda porten inte var ett hinder i verkligheten. Dock kan man ju kanske tycka att Apple skickat med adapter med datorn från början
Men inbyggt SIM kan jag förstå att man saknar kanske gen 2

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-08-20 10:15
Ursprungligen av Megolon:

Vem annars ska driva utvecklingen framåt om inte Apple?
Om inte Apple tagit bort diskstationen vem annars hade gjort det...troligtvis ingen för ingen är lika orädd som Apple att ta ut svängarna.
Min högst personliga åsikt

Nu håller jag med dig i sak att både Apple är innovativt, och även att någon måste ju starta med en ny standard. Visst, det blir inte alltid något stort (tex FireWire), men å andra sidan måste man ju ge Apple en eloge för att de försöker och ligger på med nya saker.

Detta sagt så gällande floppydisken så kan jag hålla med dig delvis att de var tidiga med det för att vara persondatorer. Minns också att de fick mycket kritik för det - även om jag själv som PC-avändare på den tiden inte gillade floppy och tyckte Apple gjorde helrätt. Har dock alltid hatat design med genomskinlig plast - och ogillade verkligen desigen Apple hade på den tiden med billig plast på iMac och andra maskiner (minns att vi på jobbet had en tower-mac i samma typ av design som såg riktigt löjlig ut - men det gjorde ju även många fula PC också).

Hur som helst; att inte ha floppy var knappast något nytt för Next. Använde innan det många andra liknande arbetsstationer (för det var det Next var och konkurrerade med i praktiken) ifrån Appollo, Sun och DEC/digital som ingen av de hade floppy som standard.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-08-20 10:29

Har personligen svårt för tangentbord med kort anslag. Använder normalt externt tangentbord till min MBPr och ThinkPads (som ändå bägge har riktigt bra inbyggda tangentbord jämfört med andra) med mekaniska brytare, så det lilla jag provskrivit på MacBook i butik så kände jag att det kanske inte var helt optimalt för mig. Men är helt på att man måste ju kompromissa någon stans för att få den såpass tunn. Tycker det är fantastiskt vad de lyckats med på den fronten. Riktigt läckert liten och lätt! Dessutom så kan man ju som sagt alltid ansluta ett externt tangentbord även till denna.

Ser inte heller så stort ptoblem med USB C, även om det självklart hade varit smidigare om de fått plats med en ytterligare normal USB-port (speciellt så här i övergångstider, och speciellt som den även används för laddning). Någon måste ju börja med USB C och är inte förvånad i sig att Apple är tidiga med det. För de flesta av deras privatkonsumeter så spelar det nog ingen roll. Den är nog mest avsedd som en cafédator, och där behöver man nog inte så många portar.

Precis som med att det går att koppla in lösa tangentbord så går det ju även att sätta en USB-hubb på kontoret, så har man löst anslutningsproblemen när man är vid sitt skrivbord iaf.

Väldigt positivt att det har 8GB RAM som standard (tycker att det varit skam att de sålt så dyra datorer innan med bara 4GB på vissa modeller). Problemet för mig, som i dag använder en fyrkärning i7 MBPr 15" med dedikerad grafik är nog främst prestandan i denna maskin, men å andra sidan är nog jag som företagsanvändare nog inte riktigt målgruppen för denna dator.

För bloggare och lattefolk så tror jag däremot att Apple träffar helrätt med denna dator. De har sällan behov av speciellt hög prestanda eller ett ens ett extremt bra tangentbord (de skriver, men kanske inte direkt hela romaner). En bra mix emellan en iPad och en normal bärbar helt enkelt.

Tror som flera här att den även kan bli betydligt intressantare för oss andra i kommande generationer när den får utvecklas lite (analogt med första Air-modellerna som inte heller var klockrena produkter). Kommer själv att absolut avstå ifrån denna, men ser varmt fram emot kommande och förbättrade uppföljare.

Ursprungligen av Redaktionen:

99mac får besök av Apples minsta bärbara dator, och låter den både passera testlabbet samt agera vardagskamrat. Men räcker Macbook verkligen till som enda dator?

Läs hela artikeln här

Efter en lång tids letande har jag äntligen bestämt mig.

I går på Black Friday så blev den en Macbook för 15200:- på Electroworld. Men varför blev det då det?

Jo, som ett barn på julafton så väntade jag ivrigt på iPad PRO efter det första ryktena kom. Äntligen en Surface PRO med OSX som kan visa vart skåpet skall stå tänkte jag. Det jag fick i handen var dock något helt annat. En förvuxen iPad Air utan 3D touch. Pennan var svindyr men ett måste och tangentbordet fanns inte i orginal på svenska. Dessutom gick det bara att få 128GB SSD. Det går inte att ansluta scanners, hårddiskar eller skärmar utan en massa krångel. Sen kostar den cirka 13000:- med penna och 3-parts tangentbord.

Då förstod jag äntligen Macbook. För bara 2200:- till fick jag en 512GB SSD 8GB ram och likvärdig processor och grafikprestanda enligt de tester jag hittat på den lite dyrare modellen av Macbook. Nu är jag äntligen så nära jag kan komma en iPad med OSX och det enda med sladd i mitt hem från Apple är min Apple TV.

Nu kan jag ha alla mina program med mig i något som känns mindre än en iPad PRO.

Kommer jag ångra mig? Det får framtiden utvisa.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Efter en lång tids letande har jag äntligen bestämt mig.

I går på Black Friday så blev den en Macbook för 15200:- på Electroworld. Men varför blev det då det?

Jo, som ett barn på julafton så väntade jag ivrigt på iPad PRO efter det första ryktena kom. Äntligen en Surface PRO med OSX som kan visa vart skåpet skall stå tänkte jag. Det jag fick i handen var dock något helt annat. En förvuxen iPad Air utan 3D touch. Pennan var svindyr men ett måste och tangentbordet fanns inte i orginal på svenska. Dessutom gick det bara att få 128GB SSD. Det går inte att ansluta scanners, hårddiskar eller skärmar utan en massa krångel. Sen kostar den cirka 13000:- med penna och 3-parts tangentbord.

Då förstod jag äntligen Macbook. För bara 2200:- till fick jag en 512GB SSD 8GB ram och likvärdig processor och grafikprestanda enligt de tester jag hittat på den lite dyrare modellen av Macbook. Nu är jag äntligen så nära jag kan komma en iPad med OSX och det enda med sladd i mitt hem från Apple är min Apple TV.

Nu kan jag ha alla mina program med mig i något som känns mindre än en iPad PRO.

Kommer jag ångra mig? Det får framtiden utvisa.

Jag förstår dig. Det finns några saker som en iPad och iOS fixar bättre än en dator med OS X, men det finns klart fler saker som en dator med OS X fixar bättre. Lite beroende på vad man vill göra så klart.

Kan dock känna att jag hade väntat till MacBook släpps med Intels Skylake-plattform då det verkar bli ett rätt stort lyft både för processorn och framförallt grafikdelen. Borde komma rätt så tidigt under nästa år tycker jag (men man vet så klart aldrig med Apple).

Men jag tror/hoppas du blir nöjd med den du har.

Bevaka tråden