Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sladd till Time Capsule

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det för sladd man behöver ha mellan en Time Capsule (802.11 A) och ett (Lan?)-vägguttag

Som det är nu har jag en lång sladd så att jag kan dra min Time Capsule (802.11A) mellan olika rum. Sladden är kopplad till mitt Netgear Modem 3700 (modemet är i bryggläge, tror jag......) . Det finns 4 st fasta befintliga sladdar som man kan koppla till Netgear modemet (har inte använt dem) dock finns det bara 2 portar på Netgear modemet (det står Lan1, Lan 2) varav 1 port används till min Time Capsule. Eftersom det finns lan-vägguttag lite varstans i lägenheten tänkte jag prova att koppla min TCapsule till ett sådant uttag. Går det bra att koppla fast modemet är i bryggläge? Vad ska jag köpa för kabeltyp?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-08-12 15:46

Om du har flera uttag i lägenheten finns det väl ett mediaskåp eller liknande någonstans där du kan koppla ihop dem?

Ursprungligen av Json_81:

Om du har flera uttag i lägenheten finns det väl ett mediaskåp eller liknande någonstans där du kan koppla ihop dem?

!

Senast redigerat 2015-08-12 20:17
Ursprungligen av calinou:

Det finns någon form av media-skåp dvs de 4 sladdarna är dragna och finns bredvid netgear modemet / själva modemet är i ett skåp. Kontakterna där man ska stoppa en sladd finns lite varstans i lägenheten. Frågan är vilken sorts sladd som ska dras mellan Time Capsule och själva väggkontakten? bifogar bilderna

Är du säker på att det går från skåpet till "väggkontakten"? Vad händer om du kopplar in ditt modem i en väggkontakt och sedan från modem till dator?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Är du säker på att det går från skåpet till "väggkontakten"? Vad händer om du kopplar in ditt modem i en väggkontakt och sedan från modem till dator?

!

Senast redigerat 2015-08-12 20:17
Ursprungligen av calinou:

Det finns någon form av media-skåp dvs de 4 sladdarna är dragna och finns bredvid netgear modemet / själva modemet är i ett skåp. Kontakterna där man ska stoppa en sladd finns lite varstans i lägenheten. Frågan är vilken sorts sladd som ska dras mellan Time Capsule och själva väggkontakten? bifogar bilderna

WTF!!! Är det där för härva??? Kan inte vara ett proffs som dragit detta

Ursprungligen av calinou:

Det finns någon form av media-skåp dvs de 4 sladdarna är dragna och finns bredvid netgear modemet / själva modemet är i ett skåp. Kontakterna där man ska stoppa en sladd finns lite varstans i lägenheten. Frågan är vilken sorts sladd som ska dras mellan Time Capsule och själva väggkontakten? bifogar bilderna

Haha, den där härvan var nog något av det mest brutala jag har sett.

Ursprungligen av calinou:

Jag är säker på att det kan fungera (se bilden). Sladdarna är korta så jag kan inte flytta Netgear modemet. Förstår inte riktigt vad du menar hur jag ska koppla. Just nu är finns det bara en kabel (förutom strömkabeln) som är kopplad mellan Netgear och Time Capsule.

Du har laddat upp en bild som visar ett coaxalt uttag i väggen (samt två portar för ethernet). Det jag misstänker är att denna är en vidaredragning från skåpet. Alternativt så är det de ethernetkablarna som man ser på din senaste bild som ska vara kopplade till portarna som jag pekar till på bilden nedan. Har du kollat med din hyresvärd/fastighetsägare?

Edit: Svarar du med endast ett "!", förvänta dig ingen hjälp.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du har laddat upp en bild som visar ett coaxalt uttag i väggen (samt två portar för ethernet). Det jag misstänker är att denna är en vidaredragning från skåpet. Alternativt så är det de ethernetkablarna som man ser på din senaste bild som ska vara kopplade till portarna som jag pekar till på bilden nedan. Har du kollat med din hyresvärd/fastighetsägare?

http://www.bilddump.se/bilder/20150812202051-80.217.147.58.png

Tack för bildförklaringen om de olika kontakterna. Det stämmer enligt före detta ägaren att han har dragit sladdar och skapat uttag. Jag har tyvärr ingen förklaring över vilken sladd (av de 4 st som finns i skåpet) hör ihop med vilken kontakt och därför måste jag prova mig fram.

Hur gör man för att koppla de olika enheterna i stället för att använda den långa sladden?
Som jag kan förstå så ska jag dra en sladd mellan Ethernet uttaget och TC. Vad är det för typ av sladd ska det vara?
Hur ska jag koppla Netgear modemet?

Om Netgear-modemet är bryggläge så sätter du Airport-routern sidan om ansluten till en av portarna.
Eftersom Apple airport inte har tillräckligt med portar behöver du en switch också.

Så seriekoppla modem --> router --> switch.

Alla kablarna skall sedan in i switch så fungerar alla uttagen i bostaden till datorerna man vill ansluta.

I ett nätverk använder man nätverkskabel även kallad ethernet-kabel med tekniska termer som CAT5e eller ex. CAT6.

Ursprungligen av Borttaget:

Om Netgear-modemet är bryggläge så sätter du Airport-routern sidan om ansluten till en av portarna.
Eftersom Apple airport inte har tillräckligt med portar behöver du en switch också.

Så seriekoppla modem --> router --> switch.

Alla kablarna skall sedan in i switch så fungerar alla uttagen i bostaden till datorerna man vill ansluta.

I ett nätverk använder man nätverkskabel även kallad ethernet-kabel med tekniska termer som CAT5e eller ex. CAT6.
https://dl.dropbox.com/s/akrzfftckpikl5u/utp-kabel-cat6-vit-0-25-m.jpeg?dl=0

jag förstår inte vad du menar med "Airport-routern sidan om ansluten till en av portarna". Ska TC ställas vid modemets? då blir det samma problem som förut med dålig täckningen eftersom allting finns i ett skåp.
Vad ska jag köpa för kabblar och switch för att kunna koppla enligt dina rekommendationer?

Senast redigerat 2018-07-23 13:35

Om ovan bild inte passar dig kan du följa devisen: brygga din Timecapsule och aktivera router i Netgear CG3700.

På det viset kan du ha en modem --> switch --> kablarna för uttagen i rummen --> därefter koppla in timecapsule i uttaget i det rum du vill ha det.

Ursprungligen av calinou:

Tack för bildförklaringen om de olika kontakterna. Det stämmer enligt före detta ägaren att han har dragit sladdar och skapat uttag. Jag har tyvärr ingen förklaring över vilken sladd (av de 4 st som finns i skåpet) hör ihop med vilken kontakt och därför måste jag prova mig fram.

Hur gör man för att koppla de olika enheterna i stället för att använda den långa sladden?
Som jag kan förstå så ska jag dra en sladd mellan Ethernet uttaget och TC. Vad är det för typ av sladd ska det vara?
Hur ska jag koppla Netgear modemet?

Jag är tveksamt till att du ska behöva använda din Netgear. Som det såg ut i skåpet så fanns det en omvandlare från coaxial till ethernet. Kan du ta kort och ladda upp bilder på hur det ser ut i skåpet?

Fungerar det om du kopplar en av ethernetkablarna i skåpet till din airport extreme?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag är tveksamt till att du ska behöva använda din Netgear. Som det såg ut i skåpet så fanns det en omvandlare från coaxial till ethernet. Kan du ta kort och ladda upp bilder på hur det ser ut i skåpet?

Fungerar det om du kopplar en av ethernetkablarna i skåpet till din airport extreme?

Konstigt att jag ska behöva flytta denna airport extreme i skåpet eftersom sladdarna i skåpet är korta vilket ställer till med att det blir sämre täckning. Jag trodde att man kunde ställa denna någonstans mitt i lägenheten så Wifi täcks för alla rum. Det kommer en person från supporten som ska hjälpa mig idag dock har jag inte köpt vad som ev. behövs för att koppla rätt. Tack i alla fall för hjälpen!

1
Bevaka tråden