Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel Xeon kommer till laptops

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-11 15:16

The title says it all - Xeon kommer i en mobile-variant. Kanske Apple anamma detta för att deras "MacBook Pro" utmärker sig mot övriga linjen?

Länk:
Bringing Intel® Xeon® to notebook PCs

För mig låter det som en dålig idé.

Enda fördelen jag ser är om man vill ha fler än 4 kärnor (om de nu finns fler än 4 kärnor på mobila Xeon).
Den stora nackdelen med Xeon är att den arkitekturmässigt alltid är omkring 1 år efter i3, i5, i7.

Annars borde Apple hålla sig kvar på i3, i5, i7 på MacBook Pro modellerna.
Annars skulle MacBook modellerna (som använder i3, i5, i7) börja bli snabbare än Xeon baserade MacBook Pro modellerna – vilket inte är det Apple har tänkt sig.

Däremot skulle Xeon kunna vara en BTO/CTO, om det finns en Xeon med fler än 4 kärnor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-11 15:31

Ja, fler än 4 cores, mer än 32GB RAM, mer i/o gör Xeon en potentiellt bra plattform. Men som du skriver @The Real Viking ligger överlag Xeon 1-2 generationer efter Core-serien i prestanda per Mhz. De kan ha andra finesser innan core-serien dock.

Står ju i länken att de ska baseras på skylake, så vitt jag vet släpptes inga i5 eller i7 med skylake för ett år sen.

Jag välkomnar detta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-11 22:46
Ursprungligen av mendezzz:

Står ju i länken att de ska baseras på skylake, så vitt jag vet släpptes inga i5 eller i7 med skylake för ett år sen.

Helt sant. Men överlag ligger Xeon efter Core-serien. E3-serien brukar komma snabbare än de större E5 (MacPro) eller E7 (stora servrar). Så håller Intel jämn takt med Core så finns helt klart en stort värde. Ser man däremot till prisnivån kanske inte alla håller med. Hoppet från Core i7 4-core till 6- eller 8-core i kostnad är markant. Xeon är ännu dyrare.

Det är väl kanske ECC och specifika serverinstruktioner som kanske kan vara användbara i virtuella maskiner, men jag tror inte dessa kommer att kylas lika väl som nuvarande processorer.

1
Bevaka tråden