Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Före fiber

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-08-11 13:19

Den 31 aug. stänger de ADSL här i Skattungbyn. Om vanlig telefonledning försvinner i samma veva vet jag ej.
Samtidigt gräver man för fiber. Troligen blir jag inte ansluten förrän i slutet av oktober.
Vad göra?
Mobilt bredband kanske som temporär lösning. Men vad skall jag välja. Kollade på min leverantör Universal på kostnaden och behöver lite råd.

Hastighet 40 Mbit/s 100 Mbit/s 100 Mbit/s
Datatrafik ingår 10 GB 20 GB 40 GB
Månadsavgift utan modem 169 kr 269 kr 369 kr
Månadsavgift med 3G/4G modem 209 kr 309 kr 409 kr
Månadsavgift med Mobile WiFi modem 369 kr 409 kr 429 kr
Startavgift 250 kr 250 kr 250 kr
Hastigheten påverkas av täckning, antal uppkopplade i området, eventuella störningar, om du är utomhus eller inomhus samt av din egen utrustning.

Kan lägga till att det lär finnas 4G här, även om min telefon inte ger det men Universal säger att de skall sända nytt Simkort som skall aktiveras vid senare tidpunkt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-08-11 14:04

Kan du klara dig med internetdelning från telefonen?

Det du behöver tänka på är hur mycket data du behöver per månad och vilken operatör som har bäst täckning.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-08-11 14:28

Jag försökte för ett par månader sedan att koppla upp min PBG4 till telefonen. Fick det att funka tror jag, men resultatet blev att jag fick installera om programmet på telefonen och på macken. Jag gör inte om det.
Jag vet ju inte hur mycket data jag använder men kan försöka beskriva det.
Kollar ju min epost via G-mail, det går att läsa i telefonen men är bökig att svara på därifrån. I bland får jag order på böcker via epost. Skriver då faktura som jag sänder som pdf till kunden.

Surfar lite grann, Söker ibland på lite uppgifter och går ut på Facebook.
Kvällstid brukar jag använda Youtube och lyssna på TubaSkinny

Ursprungligen av torin:

Jag försökte för ett par månader sedan att koppla upp min PBG4 till telefonen. Fick det att funka tror jag, men resultatet blev att jag fick installera om programmet på telefonen och på macken. Jag gör inte om det.
Jag vet ju inte hur mycket data jag använder men kan försöka beskriva det.
Kollar ju min epost via G-mail, det går att läsa i telefonen men är bökig att svara på därifrån. I bland får jag order på böcker via epost. Skriver då faktura som jag sänder som pdf till kunden.

Surfar lite grann, Söker ibland på lite uppgifter och går ut på Facebook.
Kvällstid brukar jag använda Youtube och lyssna på TubaSkinny

Facebook sörplar mycket data!

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-08-11 18:22

Skaffa en router som klarar simkort och skaffa ett abonnemang hos Tele2 (ingen bindningstid, kan säga upp det efter en månad och byta datamängder från månad till månad + bra priser). Detta är vad jag rent spontant hade gjort, tips är dock att kolla över deras täckningskarta där du bor innan du eventuellt slår till

Ursprungligen av pmarriott:

Facebook sörplar mycket data!

Antagligen Youtube och TubaSkinny också då det ju är strömmat.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-08-12 10:36

Nu har jag talat med projektledaren för grävningen till fiberkabeln i Skattungbyn. Tidigast i slutet av oktober kan jag räkna med att anslutningen blir klar.
31/8 stängs ju ADSL och datoranslutningen försvinner. Det går ju inte, måste ju komma ut på nätet.
Har därför beställt mobilt bredband, 20GB till datorn, kostar ca 300:- / mån och gäller 3 mån.
Måste tydligen beställa någon sorts sticka till datorn bara. Min bredbandsleverantör levererar bara SIMkortet. Men vad kallas den hållare som behövs, och var köper man den?

Ursprungligen av torin:

Nu har jag talat med projektledaren för grävningen till fiberkabeln i Skattungbyn. Tidigast i slutet av oktober kan jag räkna med att anslutningen blir klar.
31/8 stängs ju ADSL och datoranslutningen försvinner. Det går ju inte, måste ju komma ut på nätet.
Har därför beställt mobilt bredband, 20GB till datorn, kostar ca 300:- / mån och gäller 3 mån.
Måste tydligen beställa någon sorts sticka till datorn bara. Min bredbandsleverantör levererar bara SIMkortet. Men vad kallas den hållare som behövs, och var köper man den?

Prova med en MiFi router (Mobil Wifi 3G/46 <-> WiFi). Den kan du ha användning för efteråt när du är ute och reser.
Förslag: TP Link m 7350
ZTE mf910
Netgear Aircard 785
ZTE mf93d
TP Link Pocket router

Det var bara ett axplock. Det finns många fler ute på marknaden. De jag nämnt ovan är olåsta donglar. Köper du dongeln på annat ställe kan den vara operatörslåst!

Alternativet är att ha en router som har både stöd för trådad WAN (Wide Area Network [=internet – t.ex fiber]) och stöd för 3G/4G (vanligtvis kräver routern en USB dongel, men Zyxel kräver ingen dongel!) Routern kan du ha kvar som router när fibern är installerat i ditt hem – du bara kopplar fibermediaboxens ethernet kabel till routerns WAN port.
Förslag:
Dovade Pro 4G router
Dovado Tiny 4G router
Zyxel lte3301 4g router med modem
D-link dwr 116 trådlös 4g/3g router

Även detta var bara ett axplock. Det finns många fler ute på marknaden. De jag nämnt ovan är olåsta routrar. Köper du routern på annat ställe kan den vara operatörslåst!

Senast redigerat 2015-08-12 12:05
Ursprungligen av torin:

Nu har jag talat med projektledaren för grävningen till fiberkabeln i Skattungbyn. Tidigast i slutet av oktober kan jag räkna med att anslutningen blir klar.
31/8 stängs ju ADSL och datoranslutningen försvinner. Det går ju inte, måste ju komma ut på nätet.
Har därför beställt mobilt bredband, 20GB till datorn, kostar ca 300:- / mån och gäller 3 mån.
Måste tydligen beställa någon sorts sticka till datorn bara. Min bredbandsleverantör levererar bara SIMkortet. Men vad kallas den hållare som behövs, och var köper man den?

Vad är det för bredbandsleveratör för det mobila bredbandet? Ibland finns det modem som är låsta till en viss operatör (t.ex. denna) till bra pris. Personligen hade nog jag tagit ett kontantkort för surf, t.ex. 3Bredband kontant 40GB i 90 dagar, eftersom jag då har kvar kortet om jag skulle behöva det på resa t.ex. och kan fylla på så mycket som jag behöver.
Men eftersom du använder äldre datorer som kan ha lite problem med nyare pryttlar (drivrutiner till modem) tänker jag att du kanske är mest hjälpt av en 4G router. Det finns varianter där man pluggar in ett USB-modem som ovan eller sådana som är helt fristående (modem och router i ett), t.ex. denna. Dock får man komma ihåg att vissa av dessa också är operatörslåsta till en specifik bredbandsleveratör varför det kanske är smidigast att köpa en via din bredbandsleveratör eller en begagnad på Blocket eller Tradera. Kom då ihåg att fråga till vilken operatör de är låsta till eftersom de brukar vara det.

  • Medlem
  • 2015-08-12 12:03
Ursprungligen av torin:

Måste tydligen beställa någon sorts sticka till datorn bara. Min bredbandsleverantör levererar bara SIMkortet. Men vad kallas den hållare som behövs, och var köper man den?

Det kallas för ett modem (ibland 3G/4G-modem) och går normalt att köpa separat från operatören. Om du har flera datorer som ska ut på nätet skulle jag dock rekommendera att du köper en 3G/4G-router istället, går ofta också att köpa från operatörern. Då är det routern som du stoppar in simkortet i och den delar i sin tur ut ett vanligt trådlöst nätverk. Då slipper du även eventuella problem med drivrutiner som annars kan uppstå.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-08-12 12:10
Ursprungligen av torin:

Jag försökte för ett par månader sedan att koppla upp min PBG4 till telefonen. Fick det att funka tror jag, men resultatet blev att jag fick installera om programmet på telefonen och på macken. Jag gör inte om det.

Det kan nog vara problem med drivrutiner för usb-modem också på en gammal PB.
Den har väl wifi? Kör på någon router som de andra nämnt här.

Lite OT men det man ska komma ihåg när man kör mobilen via en mobilt router är att mobilerna drar mycket mer data när de är anslutna till ett wifinät (vilket de blir när man kör via en router). Jag märkte det när jag skaffade en ZTE router för att fixa täckningen i stugan.

Aj, vad det brann data trots att vi undvek videostreamning m.m.

PS: Stugan har så dålig täckning att vi även var tvunga att skaffa en mimo-antenn för att få stabil täckning för routern men nu fungerar det klockrent (förutom dataförbrukningen då:)

Senast redigerat 2015-08-12 13:56
  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-12 12:23

Det märkliga är att man stänger ner ADSL innan fibern är framdragen.
Kriminellt.

Ursprungligen av Konrad:

Det märkliga är att man stänger ner ADSL innan fibern är framdragen.
Kriminellt.

På många håll i landet klipper de kopparkabeln innan det finns mobiltäckning. Går inte ens att ringa till grannen... Det har pågått i flera år och är problem framförallt för bönder som idag är högst digitala.
/

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-08-12 12:45
Ursprungligen av martinator:

På många håll i landet klipper de kopparkabeln innan det finns mobiltäckning. Går inte ens att ringa till grannen... Det har pågått i flera år och är problem framförallt för bönder som idag är högst digitala.
/

Längtar efter att koppar läggs ned så jag kan få bort de fula telefonstolparna telia har fått för sig att de har rätt att placera på min tomt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-08-12 13:30

Tänk nu på att Torin sitter med skitgamla datorer (med PPC processorer), så att ni inte rekommenderar oanvändbara USB-stickor eller USB-modem med drivrutiner som inte går att installera på skitgamla OS.

The Real Viking har lämnat bästa svaren hittills, läs dom Torin.

Senast redigerat 2015-08-12 13:48
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-08-12 16:55
Ursprungligen av suddgummi:

Vad är det för bredbandsleveratör för det mobila bredbandet? Ibland finns det modem som är låsta till en viss operatör (t.ex. denna) till bra pris. Personligen hade nog jag tagit ett kontantkort för surf, t.ex. 3Bredband kontant 40GB i 90 dagar, eftersom jag då har kvar kortet om jag skulle behöva det på resa t.ex. och kan fylla på så mycket som jag behöver.
Men eftersom du använder äldre datorer som kan ha lite problem med nyare pryttlar (drivrutiner till modem) tänker jag att du kanske är mest hjälpt av en 4G router. Det finns varianter där man pluggar in ett USB-modem som ovan eller sådana som är helt fristående (modem och router i ett), t.ex. denna. Dock får man komma ihåg att vissa av dessa också är operatörslåsta till en specifik bredbandsleveratör varför det kanske är smidigast att köpa en via din bredbandsleveratör eller en begagnad på Blocket eller Tradera. Kom då ihåg att fråga till vilken operatör de är låsta till eftersom de brukar vara det.

Leverantör är Universal. När jag tecknade mig för 20GB så ingick SIMkort men ingen sticka. Hade jag velat ha det så var det 24 mån. uppsägning, nu endast en månad.
F.ö gick det bara att jag tecknade mig som privatperson, mitt företag AB som ju faktiskt skall betala kunde de inte registrera detta på. Märkligt.

Ursprungligen av torin:

Leverantör är Universal. När jag tecknade mig för 20GB så ingick SIMkort men ingen sticka. Hade jag velat ha det så var det 24 mån. uppsägning, nu endast en månad.
F.ö gick det bara att jag tecknade mig som privatperson, mitt företag AB som ju faktiskt skall betala kunde de inte registrera detta på. Märkligt.

De säljer väl inte till AB, inget konstigt med det.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-08-12 17:06
Ursprungligen av barbapappa_86:

De säljer väl inte till AB, inget konstigt med det.

Det förklarar varför jag ännu inte fått svar från dem om överlåtelse av alla telefoner på bokförlaget. Märkligt egentligen för de sände ju en blankett som jag fyllt i och sänt in den 22/6. Men har inte fått svar ännu.

Ursprungligen av torin:

Det förklarar varför jag ännu inte fått svar från dem om överlåtelse av alla telefoner på bokförlaget. Märkligt egentligen för de sände ju en blankett som jag fyllt i och sänt in den 22/6. Men har inte fått svar ännu.

De verkar dock ha en företagsdel på deras web, så klokast är nog att kontakta dem:
https://www.universal.se/foretag/

Frågan är om du vill ha det som företagsabonnemang för min erfarenhet är att det är mycket dyrare.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-08-13 13:30

Om jag köper denna
Dovado Tiny Trådlös 4G-router N150
Funkar den till någon av mina datorer. Power PC G% , 1.8 ghz Minne 2GB syst. 10.4.11
eller PB G4 PPC G4 1.67 ghz med syst 10.4.11 minne 1,5 GB

Ursprungligen av torin:

Om jag köper denna
Dovado Tiny Trådlös 4G-router N150
Funkar den till någon av mina datorer. Power PC G% , 1.8 ghz Minne 2GB syst. 10.4.11
eller PB G4 PPC G4 1.67 ghz med syst 10.4.11 minne 1,5 GB

Ja, den borde fungera fint med din Power PC G5 – var observant på att du måste ha en usb-modemdongel där du kan sätta in ditt SIM kort.
Saknar du en sådan modemdongel har du två möjligheter – skaffa en sådan modemdongel eller titta på Zyxel LTE3301 4G-router med modem som inte kräver en modemdongel (i denna router monterar du SIM kortet i routern) för internettrafik över mobilnätet.

Senast redigerat 2015-08-13 13:47
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-08-13 13:38
Ursprungligen av The Real Viking:

Om det är Dovado Tiny AC Trådlös 4G-router AC750 du menar så skall den fint fungera med din Power PC G5.

Men går den också med G4 an. Det vore ju bra. Det står ju att den tar USB2 jag vet inte vad jag har.

Ursprungligen av torin:

Om jag köper denna
Dovado Tiny Trådlös 4G-router N150
Funkar den till någon av mina datorer. Power PC G% , 1.8 ghz Minne 2GB syst. 10.4.11
eller PB G4 PPC G4 1.67 ghz med syst 10.4.11 minne 1,5 GB

Det borde den göra. Kanske med en svagare kryptering än WPA2. Men du behöver fortfarande ett modem att koppla till den. Dovadon har inget inbyggt modem.
Då är det kanske bättre att satsa på något sådant här: TP-link M7350 4G-router med modem som ska vara kompatibel med IEEE 802.11a, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n. Dvs. i princip alla moderna wifistandarder.

Edit: Saknar ethernetuppkoppling dock

Ursprungligen av torin:

Men går den också med G4 an. Det vore ju bra. Det står ju att den tar USB2 jag vet inte vad jag har.

Självfallet går det lika bra med G4!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-15 16:42

Time out!
Dovado Tiny Trådlös 4G-router N150 har inget inbyggt modem utan detta ansluts med USB. Det tror jag spontant blir för många rörliga delar att ta hänsyn till och konfigurera.

  • Köp en router med inbyggt 4G modem och ethernet. Inte en router utan modem där du måste köpa ett USB-modem till och ansluta i tillägg.

  • Sätt in SIM-kort i din nya 4G router.

  • Denna placerar du istället för den router du redan har kört med.

  • Anslut dig till den nya routern över ethernet och konfigurera det trådlösa närverket att samma namn och lösenord som det gamla.

20 gig borde räcka i månaden om man inte ser för mycket video. Uppdateringar behöver du ju inte tänka på för det kommer ju inte till PPC maskiner

Behöver du inte ethernet för att få gamla datorer på nätet och kan klara dig endast med WIFI så blir det ca 1/2 priset

Edit: fixade länkar

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-08-16 11:13
Ursprungligen av beh:

Time out!
Dovado Tiny Trådlös 4G-router N150 har inget inbyggt modem utan detta ansluts med USB. Det tror jag spontant blir för många rörliga delar att ta hänsyn till och konfigurera.

  • Köp en router med inbyggt 4G modem och ethernet. Inte en router utan modem där du måste köpa ett USB-modem till och ansluta i tillägg.

  • Sätt in SIM-kort i din nya 4G router.

  • Denna placerar du istället för den router du redan har kört med.

  • Anslut dig till den nya routern över ethernet och konfigurera det trådlösa närverket att samma namn och lösenord som det gamla.

20 gig borde räcka i månaden om man inte ser för mycket video. Uppdateringar behöver du ju inte tänka på för det kommer ju inte till PPC maskiner

Behöver du inte ethernet för att få gamla datorer på nätet och kan klara dig endast med WIFI så blir det ca 1/2 priset

Edit: fixade länkar

Menar du att 98659 Dovado Tiny Trådlös 4G-router N150
1 699:- detta är felköp? Jag får väl skicka tillbaka den. Får den väl i veckan.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-08-17 09:23

Signaturen Bah menar att jag inte skall köpa Dovdo N150, men vad skall jag köpa i stället? Det blir inte billigt detta.
Vad gör jag nu?
Följande artiklar på er order är tyvärr slut på vårt huvudlager.
98659- Dovado Tiny Trådlös 4G-router N150
Förväntad leveranstid är inom 3 arbetsdagar.
Detta innebär att leveransen kommer att bli fördröjd.
Vänligen kontakta oss om du önskar makulera din beställning. Om vi inte hör något från dig kommer vi att skicka din beställning så fort den är komplett.
Hör av dig om du har några frågor eller funderingar.
Kjell&Co

Ursprungligen av torin:

Signaturen Bah menar att jag inte skall köpa Dovdo N150, men vad skall jag köpa i stället? Det blir inte billigt detta.
Vad gör jag nu?
Följande artiklar på er order är tyvärr slut på vårt huvudlager.
98659- Dovado Tiny Trådlös 4G-router N150
Förväntad leveranstid är inom 3 arbetsdagar.
Detta innebär att leveransen kommer att bli fördröjd.
Vänligen kontakta oss om du önskar makulera din beställning. Om vi inte hör något från dig kommer vi att skicka din beställning så fort den är komplett.
Hör av dig om du har några frågor eller funderingar.
Kjell&Co

Vad @beh menar (och som fler av oss påpekat) är att det inte räcker med Dovadon utan du måste ha ett modem också. Det du gör med Dovadon är att du pluggar in det USB-modem som normalt är med ett mobilt bredband i den och på så sätt får en trådlös och trådad anslutning som du kan dela med flera datorer. Men eftersom du inte har ett modem är det smartare/billigare att investera i en Wifi-router som har ett modem inbyggt.

Om du följer länkarna i inlägget från @beh får du förslag på flera alternativ.
Om du vill kunna använda alla dina datorer får du titta efter en som har både ethernet (nätverkskabel) och Wifi. Men om du kan göra avkall på att kunna använda din G5 eller andra stationära datorer tills du får fiber kan du titta på en som enbart har Wifi.

Bevaka tråden