Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snacka om korkat beteende.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

i Dagens Aftonbladet kan vi läsa om att finska dykare som i förra veckan fann ett vrak utanför Åland med 290 ton koppar och förmodligen också guld som bevisligen sjönk 1925. Dykarna visste om att vrak som hittas mer än 100 år efter förlisningen anses som finsk egendom.

Hade man hållit käften i tio år så hade lasten varit finsk. Hur dum får man bli.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyhet...

Jo, men det mänskliga psyket är som det är...

1. Att hålla inne med "äran" i tio år? Olidligt för den ambitiöse. (dykare förstår vad jag menar)
2. Hålla hemligt i tio år...i en grupp om 5-10 pers? Kanske 30-100 som vet? = fullständigt omöjligt (om inte lag, avtal och babblande innebär miljonböter och/eller fängelse).

Hade det saknats ETT år så kanske det gått...men tio? Nope. Impossible.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

i Dagens Aftonbladet kan vi läsa om att finska dykare som i förra veckan fann ett vrak utanför Åland med 290 ton koppar och förmodligen också guld som bevisligen sjönk 1925. Dykarna visste om att vrak som hittas mer än 100 år efter förlisningen anses som finsk egendom.

Hade man hållit käften i tio år så hade lasten varit finsk. Hur dum får man bli.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyhet...

Men de själva hade inte fått behålla den oavsett. Den hade tillfallit finska staten år 2025, men nu åker den hem till Ryssland.

I bästa fall kan de ju få hittelön.

Jag är rätt övertygad om att juridiken kring bärgarrätt är mer invecklat än vad en kort artikel i AB kan förklara.

Jag är än mer övertygad om att en kort artikel i AB är en sällsynt dålig grund för att bedöma huruvida upptäckarna var korkade eller inte...

Jag tror inte att upptäckarna går lottlösa ur detta

Ursprungligen av ÅsaNisse:

i Dagens Aftonbladet kan vi läsa om att finska dykare som i förra veckan fann ett vrak utanför Åland med 290 ton koppar och förmodligen också guld som bevisligen sjönk 1925. Dykarna visste om att vrak som hittas mer än 100 år efter förlisningen anses som finsk egendom.

Hade man hållit käften i tio år så hade lasten varit finsk. Hur dum får man bli.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyhet...

Jag tycker dykarna gjort rätt.

Bara din tanke om att hålla tyst 10 år innebär (ur min synvinkel) att du för egen vinnings skull skulle neka och ljuga.

Förlåt om jag går off topic här men jag tvivlar nu på din moral

Kort artikel i AB eller inte.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är rätt övertygad om att juridiken kring bärgarrätt är mer invecklat än vad en kort artikel i AB kan förklara.

Jag är än mer övertygad om att en kort artikel i AB är en sällsynt dålig grund för att bedöma huruvida upptäckarna var korkade eller inte...

Jag tror inte att upptäckarna går lottlösa ur detta

Det är det enda vi har att gå på i nuläget, så det får duga tillsvidare.

Man får väl hoppas att dykarna hann ta med sig det dom anses som skälig hittelön. Ryssarna är inte kända för att vara hyggliga i överkant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-08 17:20
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Alla vi andra vet att (Alla de andra gångerna man upptäckt gamla vrak med intressant innehåll) så hemlighåller man fyndplatsen så inte ALLA vrakplundrare hittar dit med tvivelaktig moral.

Om du läser den förträffliga aftonbladetartikeln du länkar till så framgår det att de hemlighåller fyndplatsen tills ägarfrågan är utredd.

*** Raderat ett inlägg som bröt mot forumets trivselregler. ***

Min gissning är att lasten aldrig blir bärgad. Det är en komplicerad och dyr historia att plocka upp tonvis med koppar och det är inte alls säkert att millarna kopparen är värd täcker hela projektet - när kopparen är framme vid kund och köpeavtal skrivs under alltså - hela vägen. Finns det verkligen guld också - som det spekuleras om - och att det handlar om en ansenlig mängd - så blir det bärgning. Så klart. men koppar...nja...tveksamt...kopparpriset flukturerar kraftigt och om det toppar och man sätter igång så kan det dippa 30% innan dom ens fått upp det :-D...har dom tur så är det en topp just när dom har det på land där köpare kan hämta det. Högt spel.

1
Bevaka tråden