Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lämpligt backupprogram?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har använt Timemachine för att göra backup till extern hårddisk. Sen interna hårddisken blev full (1TB) har jag skaffat en extra extern hårddisk dit jag flyttat bildbiblioteket och på så vis frigjort minne på interna hårddisken. Timemachine kan inte göra backup av externa hårddiskar dock så jag behöver ett annat program. Jag har laddat hem och provat Data Backup som tar även externa hårddiskar, men jag får inte kläm på hur programmet jobbar. Vitsen är väl att det ska gå i bakgrunden och göra backup på allt nytt och inte bara lägga till helt ny backup med jämna mellanrum som man anger? Vad finns annars för backupprogram som tar externa hårddiskar och jobbar som Timemachine?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-05 14:21

Time machine gör backup på externa hårddiskar om du formaterar dem i HFS+ samt går in i inställningar för Time Machine och ser till att den externa hårddisken inte är undantagen från backup.

Naturligtvis måste du ha tillräckligt stor TimeMachine-disk för att rymma alla hårddiskar du gör backup på.

Du har rätt - Time Machine kopierar även externa hårddiskar. I inställningar via "Alternativ" hittade jag "Uteslut dessa objekt från säkerhetskopiering" och mina inkopplade externa hårddiskar var uppradade. Genom att ta bort dem från listan skulle dessa automatiskt säkerhetskopieras, vad jag förstår. Då är ju problemet löst. Min backupdisk är på 4TB. Vad är "HFS+" ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-05 19:06

HFS+ Är det vanliga formatet på en hårddisk för Mac, även kallat Mac OS Extended.

Alla externa hårddiskar hamnar förvalt i uteslut-listan för TimeMachine. Om de inte är Mac-formaterade är de dessutom gråtonade, dvs kan inte tas bort från uteslut-listan och ingå i backupen.

Hur stor är den nya externa som du nu också gör backup på?
Tumregel för TM backupdisk är minimum 1,5 ggr de diskar du gör backup på.

Den externa som jag gör backup på är på 3,2TB men är bara fylld med 1,2 TB och skulle jag mot förmodan fylla den får jag skaffa större backupdisk. Ska lägga tumregeln på minnet.

1
Bevaka tråden