Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya musiktjänsten Apple Music

Tråden skapades och har fått 371 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det ser ut som att "Add to My Music" i iTunes kräver att man har iCloud Music Library. Stämmer?

Alltså, inget iCML -> inget lägga till musik i min egen samling?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 20:27
Ursprungligen av Megolon:

Nej då gå in i inställningarna på iTunes och ändra import inställningarna till mp3 så får du valet.
Har man det inställt på AAC finns inte valet.

Tack! Har denna koppling alltid funnits mellan inställningarna för import och "Högerklick/Skapa..." eller har den tillkommit nu? Har kanske fel, men jag kan inte påminna mig om att de har varit beroende av varandra tidigare.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 20:29
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Alltså, inget iCML -> inget lägga till musik i min egen samling?

Låter logiskt.

Ursprungligen av lensv:

Tack! Har denna koppling alltid funnits mellan inställningarna för import och "Högerklick/Skapa..." eller har den tillkommit nu? Har kanske fel, men jag kan inte påminna mig om att de har varit beroende av varandra tidigare.

Den har funnits ett bra tag men hur länge kan jag inte svara på.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-09 13:34

Suck! Det här blir bara konstigare och konstigare… Jag trodde att jag hade hittat någon form av logik i hur iTunes sätter status på låtarna i biblioteket (Apple Musik - För låtar tagna från just den tjänsten, Matched - För egen musik som har matchats genom iTunes Match, Uploaded - För egen musik som har laddats upp och som inte finns i iTunes Store osv.).

Nu ser jag dock att ett album som jag tankade ner/gjorde tillgängligt offline för ett par dagar sedan och som till en början hade status "Apple Music" nu har ändrats till "Matched"… Någon som förstår varför? Detta är alltså ett album som jag INTE äger...

Två saker som irriterar mig oerhört mycket är.

1: När jag lägger till en (1) låt i en av mina egna spellistor läggs låten till i "Min musik" också. All min musik är fullständiga Album som jag sen lägger i diverse spellistor. Men som lösningen är nu får jag ett Album med en låt i min musik något jag tycker är totalt onödigt. Jag skulle vilja att man kunde välja ifall man vill ha den i båda.

2: Detta är knutet till första irritationen för om jag nu har ett Album med en ynka låt kan man välja att visa resten av låtarna. Skulle det vara så att jag vill lägga resten av Albumet kan man bara göra på två sätt och båda är korkade/krångliga. Antingen klickar man på låt efter låt och väljer att lägga till. Alternativ tar bort låten från min musik och sen lägger till Albumet. Det går INTE att lägga till resten av låtarna med ett enkelt tryck någonstans. Gäller iOS.

Några saker som har förbättrats är att tidigare kunde alla fall inte jag trycka på förslag till andra artister och gå till dom men det går nu.

Okej. En månad in och jag ger upp.

Det är så rörigt att jag blir förbannad. Varför har alla spellistor typ 15 låtar?

Nej tillbaka till hederliga Spotify. Dags att köra två pers på abonnemanget istället bara.

Apple har lååååååååång väg till Spotifys nivå. Tyvärr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-03 23:51
Ursprungligen av grenhall:

Okej. En månad in och jag ger upp.

Det är så rörigt att jag blir förbannad. Varför har alla spellistor typ 15 låtar?

Nej tillbaka till hederliga Spotify. Dags att köra två pers på abonnemanget istället bara.

Apple har lååååååååång väg till Spotifys nivå. Tyvärr.

Vad menar du? Vaddå 15 låtar per spellista?

Jag fattar faktiskt inte alls var alla klagomål kommer ifrån, hos mig fungerar allt perfekt

Måste hålla med grenhall, är inte alls bekväm med Apple Music som det är utformat idag.
Men vi pratar version 1 och Apple jobbar säkert för fullt för att gör Apple Music bättre, men tills dess...
...Spotify rule.

Tycker att det finns så mycket att upptäcka fortfarande spec. när man låter AM bygga spellistor efter en låt man gillar och så, blir inte alltid det bästa men ofta flera låtar man gillar som man inte hört förut.
Håller med lite om "För Dig" spellistorna ibland är väl korta.

Ursprungligen av zinned:

Vad menar du? Vaddå 15 låtar per spellista?

Jag fattar faktiskt inte alls var alla klagomål kommer ifrån, hos mig fungerar allt perfekt

Under nytt spellistor > Apple Curators/Bl.a. Bl.a./Aktivitet så är där i snitt 15-20 låtar per spellista.

ÄR det så att det finns större spellistor och jag "missat" det så är det för krångligt att hitta. Tycker mig ha letat överallt. Nej men Apple Music kanske fungerar bra för vissa. För mig gör det stor skillnad att hitta spellistor med bra musik snabbt och utan att dessa är begränsade till cd-skivslängd.

Spotify får mig och familjen som kund tills Apple ordnat upp och streamlinat sin app så den är fungerande för mig. För det är den inte i dagsläget. Ganska långt ifrån faktiskt.

Jag ser inget negativt med att ha spellistor med okända låtar som är 15-20 låtar långa utan snarare något bra.
Med längre spellistor tenderar jag att tappa bort mig ifall jag inte hinner spela klart utan måste återuppta den senare.

Ursprungligen av Megolon:

Jag ser inget negativt med att ha spellistor med okända låtar som är 15-20 låtar långa utan snarare något bra.
Med längre spellistor tenderar jag att tappa bort mig ifall jag inte hinner spela klart utan måste återuppta den senare.

Okej. Om det vore så väl. Men nu är det ju inte okända låtar utan tvärtom.

Jag håller med Grenhall. De spellistor som jag har hittat har varit för korta. En spellista vill man sätta på och lyssna på, åtminstone en hel dag. Så är det med de stora listorna som frontas med (Pop, Dance etc) men inte med de andra.

Håller också med om att det är för rörigt och struligt. Som jag skrev tidigare har Spotify gjort en väldigt bra produkt, och Apple har helt enkelt inte lyckats att göra en bättre. Anledningen till att jag kommer hänga kvar på Apple Music är för att den integreras väldigt bra med mina enheter och min befintliga musik. Och att jag kallt räknar med att Apple kommer lösa de fel som finns (både vad gäller buggar såväl som feltänk).

Det finns ett tiotal rena idiotbuggar som de måste lösa omgående, annars kommer många användare att hoppa tillbaka till Spotify!

Sen att min favvo-lista "Weekend Hangouts" inte har någon bra motsvarighet på Apple Music gör mig lite ledsen (det finns en, men den innehåller typ 15 låtar )...

Däremot kan jag säga att Beats 1 är grymt bra! ??

Ursprungligen av grenhall:

Okej. Om det vore så väl. Men nu är det ju inte okända låtar utan tvärtom.

Nu skrev du inte kända låtar utan bra låtar och det är inte samma sak

Jag förstår till 100% att om man är nöjd Spotify användare finns det liten eller ingen anledning alls att byta.
Är man däremot som jag en person som aldrig hoppade på Spotify tåget är valet inte så självklart.
Vill man ha sin musik och streamad musik integrerad i en spelare är valet Apple Music.
Har man ingen egen musik spelar det i stort sett ingen roll vad man väljer.

Att det finns buggar i Apple Music är inget snack om saken men jag är övertygad om att det kommer bli bättre

Jag hade verkligen hoppats på Apple music. Men trots att jag är en inbiten Apple anhängare så kommer jag med lätthet gå tillbaka till Spotify.

Apple music/ iTunes i datorn är milt sagt en katastrof. Apple borde skämmas.

Att spellistorna ibland inte syncar mellan varandra är ett skämt.

Idag är Spotify vida överlögsen Apple music. Tyvärr.

Om de fixar buggar och allt annat idiotiskt så kanske jag kommer tillbaka.

Samt fixar:

Kunna dela listor.
Enkelt kunna köra offline
Musik väljs till hastighet på springande.
Topplistor från olika länder.
Relevanta automatiska generade listor
Människor genererande listor
Kontrollera desktop versionen från mobilen.

Bara några saker Spotify har som inte Apple music har.

Cue bekräftar 11 miljoner prova på. Hur kan man tycka det är okej. Det är ju riktigt dåligt.

Ursprungligen av draags:

Cue bekräftar 11 miljoner prova på. Hur kan man tycka det är okej. Det är ju riktigt dåligt.

Håller med! Trodde att jag läst fel först, att de hade glömt en nolla (som i 110 miljoner)... ?

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple visar under WWDC upp sin länge omtalade strömmande musiktjänst Apple Music som ska utmana bland annat Spotify.

Läs hela artikeln här

2.2% testar Apple music.

Testar. Prövar på. Det kostar inget.

Enbart 2.2 personer vill alltså testa på detta. Det är ingen munter siffra.

Min analys är att nästan ingen vet om att Apple Music finns än, de har inte läst om tjänsten för de kollar aldrig tekniksidor och de startar aldrig Apples-musik-app på mobilen eller iTunes i datorn. Vi som hänger på sånna här sidor är ju inte ens en promille av användarbasen av iOS.
Positivt är att tjänsten kanske hinner mogna innan stora massan väljer att testa och i värsta fall blir besvikna om de inte tycker att Apple Music håller Spotifys nivå.

Ursprungligen av Chaosstar:

Min analys är att nästan ingen vet om att Apple Music finns än, de har inte läst om tjänsten för de kollar aldrig tekniksidor och de startar aldrig Apples-musik-app på mobilen eller iTunes i datorn. Vi som hänger på sånna här sidor är ju inte ens en promille av användarbasen av iOS.
Positivt är att tjänsten kanske hinner mogna innan stora massan väljer att testa och i värsta fall blir besvikna om de inte tycker att Apple Music håller Spotifys nivå.

Man behöver inte starta Musik appen för att blir erbjuden Apple Music utan det kommer en popup som talar om att det finns.
Ska göra det när man uppdaterar till iOS som stöder Apple Music.

Ursprungligen av Chaosstar:

Min analys är att nästan ingen vet om att Apple Music finns än, de har inte läst om tjänsten för de kollar aldrig tekniksidor och de startar aldrig Apples-musik-app på mobilen eller iTunes i datorn. Vi som hänger på sånna här sidor är ju inte ens en promille av användarbasen av iOS.
Positivt är att tjänsten kanske hinner mogna innan stora massan väljer att testa och i värsta fall blir besvikna om de inte tycker att Apple Music håller Spotifys nivå.

Oavsett så måste man ändå se det som en flopp.

Antingen har dom misslyckats med marknadsföringen eller så är tjänsten inte tillräckligt intressant.

Dock intressant att Spotify klättrar på listan. Kanske gynnar detta misslyckande enbart Spotify.

Spotify är helt enkelt överlägset bra.

Apple får allt rycka upp sig.

Ursprungligen av draags:

Oavsett så måste man ändå se det som en flopp.

Antingen har dom misslyckats med marknadsföringen eller så är tjänsten inte tillräckligt intressant.

Dock intressant att Spotify klättrar på listan. Kanske gynnar detta misslyckande enbart Spotify.

Spotify är helt enkelt överlägset bra.

Apple får allt rycka upp sig.

Flopp?? Nonsens. 11 miljoner använder efter 1 månad är absolut ingen flopp.
Vad som händer efter gratisperioden är över är det som är intressant.

Ursprungligen av Megolon:

Flopp?? Nonsens. 11 miljoner använder efter 1 månad är absolut ingen flopp.
Vad som händer efter gratisperioden är över är det som är intressant.

Nej så klart. Vi pratar Apple här.

Ursprungligen av draags:

Nej så klart. Vi pratar Apple här.

Ja vad trodde du vi pratade om?

Ursprungligen av Megolon:

Ja vad trodde du vi pratade om?

Seriöst Megolon, 11 miljoner användare är inget annat än en flopp. Att du inte ser det beror enbart på att du bär kontaktlinser från Apple.

Ursprungligen av carlsson:

Seriöst Megolon, 11 miljoner användare är inget annat än en flopp. Att du inte ser det beror enbart på att du bär kontaktlinser från Apple.

Ja ni får kalla mig vad ni vill men jag anser det inte vara en flopp.

Vi får väl ändå vara lite realistiska här, ca 1 månad och en sjundedel ung vad Spotify har totalt efter sju år!?!?
Allt funkar inte perfekt, men för mig är det en ren njutning att prova på och upptäcka för mig nya artister och låtar, och tror att att det blir himla bra efter några uppdateringar.

Ursprungligen av CekariYH:

Vi får väl ändå vara lite realistiska här, ca 1 månad och en sjundedel ung vad Spotify har totalt efter sju år!?!?
Allt funkar inte perfekt, men för mig är det en ren njutning att prova på och upptäcka för mig nya artister och låtar, och tror att att det blir himla bra efter några uppdateringar.

Jo men vi pratar här om prova på.

Vi får se vart det landar efter prövotiden.

Frågan är då vad vi kan kalla bra kontra dåliga siffror.

Ja det kommer säkerligen bli betydligt bättre med tiden.

Ursprungligen av draags:

Jo men vi pratar här om prova på.

Vi får se vart det landar efter prövotiden.

Frågan är då vad vi kan kalla bra kontra dåliga siffror.

Ja det kommer säkerligen bli betydligt bättre med tiden.

En månad är för kort tid för att tvärsäkert uttala sig om vare sig flipp eller flopp. Att det är en gratisperiod är nog inte tillräckligt för att få massan att ändra sitt beteende eller att ohejdat prova på nyheter.

Men om vi tittar på jämförelsematerialet så har Spotify har 20 miljoner betalande prenumeranter (källa: Spotify). Det är den siffran vi bör jämföra mot eftersom Apple Music är en betaltjänst och att 11 miljoner provar på denna betaltjänst under 3 frimånader kan jag inte se som katastrofalt dåligt.

Så Apple har redan en potentiell bas som motsvarar 50% av Spotifys betalande kunder. Den kommer sannolikt att minska efter provperioden men jag tycker att det ser rätt bra ut för tillfället och tycker att talat om flopp är ett omotiverat uttalande i detta skede eller ett tecken på att man bär kontaktlinser av ett viss annat märke... (om vi ska använda dina egna termer)

Bevaka tråden