Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP Retina, kan inte boota efter TDM

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-08-03 23:36

Hej, jag testade att använda min gamla imac som skärm idag. följde de här instruktionerna...

With both the iMac and Macbook off connect the computers with a Firewire cable.
Turn on the MacBook while holding the "T" key. This puts the MacBook into Target Mode and a firewire icon appears on the screen. From now on you only need touch the iMac Keyboard and mouse.
Turn on iMac while holding the Option key. This allows you to choose the Start Up volume, in this case the MacBook. Use the left and right arrows to select the MacBook icon.
Press Return and iMac will start up with the MacBook System, Users, and Applications.
You can now close the MacBook and enjoy the "big screen".

To turn off.
1.Shut down iMac using the Shut down command in the apple menu (ie the normal way). 2.When the iMac is shut down. Press the power key of the MacBook to turn it off.

Hope this helps

There is no way of connecting the iMac through display port or thunderbolt since it is incompatible as stated in the comments below

...

Men nu kan jag inte få igång Macbooken ensam. När jag startar så får jag bara en över struken cirkel som svar på skärmen. Samma när jag startar med option ned tryckt och väljer hårdisken som boot. Känns inge bra.

vad ska jag testa?

Ursprungligen av Keso:

Hej, jag testade att använda min gamla imac som skärm idag. följde de här instruktionerna...

With both the iMac and Macbook off connect the computers with a Firewire cable.
Turn on the MacBook while holding the "T" key. This puts the MacBook into Target Mode and a firewire icon appears on the screen. From now on you only need touch the iMac Keyboard and mouse.
Turn on iMac while holding the Option key. This allows you to choose the Start Up volume, in this case the MacBook. Use the left and right arrows to select the MacBook icon.
Press Return and iMac will start up with the MacBook System, Users, and Applications.
You can now close the MacBook and enjoy the "big screen".

To turn off.
1.Shut down iMac using the Shut down command in the apple menu (ie the normal way). 2.When the iMac is shut down. Press the power key of the MacBook to turn it off.

Hope this helps

There is no way of connecting the iMac through display port or thunderbolt since it is incompatible as stated in the comments below

...

Men nu kan jag inte få igång Macbooken ensam. När jag startar så får jag bara en över struken cirkel som svar på skärmen. Samma när jag startar med option ned tryckt och väljer hårdisken som boot. Känns inge bra.

vad ska jag testa?

Verkar som om du gjort om MacBook till en startup-hårddisk för din iMac och inte din iMac som en extraskärm till din MacBook.
Verkar också som om den ligger kvar i T-läge av någon anledning. Borde ju gå att ställa tillbaka till normalt läge också, men hittar inget om det. Gissar du följt instruktionen om hur man avslutar i din text: To turn off.

Ursprungligen av Keso:

...jag testade att använda min gamla imac som skärm idag...

Nja, som redan har påpekats, så har du inte "använt den som skärm", utan vad du har gjort är att använda MacBookens hårddisk som startskiva för iMacen.

Ursprungligen av Keso:

...Men nu kan jag inte få igång Macbooken ensam...

- Är den fortfarande inkopplad med Firewire-kabeln? Koppla loss den i så fall.

- Gjorde du något med MacBookens system under tiden den var inkopplad till iMacen? T.ex uppdaterade till ett nytt system?

- Berätta gärna exakt vilka modeller det är, både iMacen och MacBooken. Och vilka versioner av OS X de kör.

- Något du kan prova är att återställa PRAM/NVRAM på MacBooken: https://support.apple.com/sv-se/HT204063

  • Medlem
  • 2015-08-04 09:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, som redan har påpekats, så har du inte "använt den som skärm", utan vad du har gjort är att använda MacBookens hårddisk som startskiva för iMacen.

- Är den fortfarande inkopplad med Firewire-kabeln? Koppla loss den i så fall.

- Gjorde du något med MacBookens system under tiden den var inkopplad till iMacen? T.ex uppdaterade till ett nytt system?

- Berätta gärna exakt vilka modeller det är, både iMacen och MacBooken. Och vilka versioner av OS X de kör.

- Något du kan prova är att återställa PRAM/NVRAM på MacBooken: https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Tack för svar!
Yes, synd för det fungerade väldigt bra och jag var vädligt glad
men det har absolut fastanat. Har svårt att se vilken version av Osx det är men det borde vara den snaste och det är den näst nyaste macbooken pro 15" retina. Imacen är 20" iMac7,1, med osx 10.6.8. updaterade ingenting när de var ihop kopplade.

Testade att återställa PRAM/NVRAM men det hjälpte inte : /

Testade att koppla ihop dem igen och det fungerade dock, och avslutade och ingen firewire är i....

Du kan prova att starta i "Safe mode":
https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Om detta inte hjälper, så kan du starta i "Recovery mode", och köra en reparation/ominstallation därifrån:
https://support.apple.com/en-us/HT201314

  • Medlem
  • 2015-08-04 09:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan prova att starta i "Safe mode":
https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Om detta inte hjälper, så kan du starta i "Recovery mode", och köra en reparation/ominstallation därifrån:
https://support.apple.com/en-us/HT201314

Testade att reparera och starta om från macen HD, och inte bootar den rätt ändå. Safe mode funkar inte heller. är det bara ominstallation kvar då? Det var OSX 10.10.3.

Ursprungligen av Keso:

Testade att reparera och starta om från macen HD...

Vad är "macen HD"? Menar du att du körde reparationen från iMacen?

Det är inte att rekommendera att köra Skivverktyg från ett äldre system (i det här fallet 10.6) och försöka reparera ett nyare (i det här fallet 10.10).

  • Medlem
  • 2015-08-04 19:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är "macen HD"? Menar du att du körde reparationen från iMacen?

Det är inte att rekommendera att köra Skivverktyg från ett äldre system (i det här fallet 10.6) och försöka reparera ett nyare (i det här fallet 10.10).

Nej jag använde macbookens skivverktyg och startade om från macbookens hårddisk.

Men min plan just nu är att göra en timemachine kopiering på macbooken via min Imacen och sen instalera om macbboken från den kopian, vad tros om det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-05 22:59
Ursprungligen av Keso:

Men min plan just nu är att göra en timemachine kopiering på macbooken via min Imacen och sen instalera om macbboken från den kopian, vad tros om det?

Det är en jättebra idé att ta en säkerhetskopia på din MBPr om du inte gjort det tidigare! Men det är inte en bra idé att installera om från en kopia av ett system som det verkar ha blivit något fel på.

Kunde du starta om i "Recovery mode" med cmd-R som tipsades om i inlägg #5? Här är länken i svensk översättning. Om OS X Återställning

Då sker start och ominstallation från den inbyggda hårddiskens återställningspartition. Och om den av någon anledning inte fungerar sker återställningen via internet, så se till att du har fungerande uppkoppling via wifi eller ethernet. Det går långsamt men blir rätt. Först därefter använder du din TimeMachine-kopia för att hämta dina personliga filer. Men har du riktig tur behövs det inte utan dina filer finns kvar och ett fungerande OS har installerats istället för det trasiga.

1
Bevaka tråden