Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cykelintresserade på 99mac?

Tråden skapades och har fått 204 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-04-13 18:23

Längre turer (100+ km) får telefonen bo i en liten väska på ramen tillsammans med godis, brevetkort eller annat krafs. http://www.deutergb.co.uk/bike/energy-bag/

Annars alltid i en ryggficka.

  • Medlem
  • 2015-04-26 17:13

Lämnade in cykeln på service idag. Översyn samt byte av däck.
Frågade servicekillen om det var dags att byta kedjan. Har läst att en kedja pallar ca 500 mil innan den blir uttänjd och att man sliter ner kransen om man inte byter. Själv har jag cyklat 400 mil och frågade servicekillen om det var läge att byta kedjan. Men han tyckte att så länge det inte knakar i den under belastning så fanns det inga skäl att byta.
Vad säger ni?

Ursprungligen av Dalle:

Lämnade in cykeln på service idag. Översyn samt byte av däck.
Frågade servicekillen om det var dags att byta kedjan. Har läst att en kedja pallar ca 500 mil innan den blir uttänjd och att man sliter ner kransen om man inte byter. Själv har jag cyklat 400 mil och frågade servicekillen om det var läge att byta kedjan. Men han tyckte att så länge det inte knakar i den under belastning så fanns det inga skäl att byta.
Vad säger ni?

Det beror väldigt mycket på "vilka" cykeln har gått. Mycket väta, hög belastning och många växlingar sliter mer. En del kör på två kedjor som de växlar mellan under året. På så sätt slits drivlinan "bättre" och håller längre. Så testa en annan kedja nu (innan kransen är död) är ett bra tips.

  • Medlem
  • 2015-04-26 19:42
Ursprungligen av Mactastic:

Det beror väldigt mycket på "vilka" cykeln har gått. Mycket väta, hög belastning och många växlingar sliter mer. En del kör på två kedjor som de växlar mellan under året. På så sätt slits drivlinan "bättre" och håller längre. Så testa en annan kedja nu (innan kransen är död) är ett bra tips.

Ok, tack.
Endast torra förhållanden (nästan), 95% ren asfalt och framöver regelbundna kedjetvättar. Så ser förhållandena ut.
Killen på affären menade att man byter kedja och kassett samtidigt eftersom de slits in tillsammans, men han hade svårt att säga efter hur lång tid den ska bytas. Troligen pga de parametrar som du just räknade upp.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-05-01 20:22

Har saknat ett sätt att navigera på okända vägar när jag cyklar, samt gillar att upptäcka nya platser. Köpte därför ett vattentätt cykelfäste till min avlagda iPhone 4 som jag ska prova att använda för navigering framöver.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-05-01 20:27

Om du ska se nåt i solsken på din iPhone, får du dra upp ljusstyrkan rejält och då tar batteriet slut i ett huj. Glöm inte att ha med dig extra batterier. Men du cyklar kanske inte så långt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-05-01 20:54
Ursprungligen av Mija:

Om du ska se nåt i solsken på din iPhone, får du dra upp ljusstyrkan rejält och då tar batteriet slut i ett huj. Glöm inte att ha med dig extra batterier. Men du cyklar kanske inte så långt.

Telefonens skärm kommer inte vara upplyst hela tiden och vill mest prova hur denna lösning fungerar. Funderade på någon extra batterilösning men ville inte krångla till det för mycket i nuläget. Klarar mig att kontrollera sträckan till och från vid snabba pauser.

  • Medlem
  • 2015-06-09 17:35

Cykelventiler gott folk... Presta, Schrader och Dunlop.
På min motionscykel har jag Schrader, på min "slit och slängcykel" har jag Dunlop. Nu har jag införskaffat en pump, en Blackburn Airtower 2. Denna sägs ha en "Multi-valve" som ska passa på alla tre ventilerna. Låter ju skitbra! Tills man provar den och konstaterar att man inte kan låsa fast munstycket på själva Dunlop-ventilen!
Eftersom den inte går att låsa fast så måste man hålla munstycket mot ventilen samtidigt som man pumpar, inte den lättaste uppgiften direkt...

Så min fråga är nu: Vad finns det för adaptrar? Jag söker alltså en Dunlop till Presta eller Schrader. Så att jag kan skruva på den på "cykelventilen" från 1500-talet f.kr. och sedan pumpa upp skiten. Jag hittar massor av ventiler som går åt andra hållet, dvs: Schrader till Dunlop. Men jag är som sagt ute efter att bli av med Dunlop-skiten!
Har någon några förslag? Är det bara slangbyte som gäller?

Äntligen har jag kanske kommit igång med cykelsäsongen

I fredags cyklade jag ut till Alnö utanför Sundsvall: 12km

Igår var det fint väder o cirka 19 grader varmt så jag tog ett och ett halvt varv runt ön, 66km blev det på delvis nyasfalterad o jämn väg.

Idag har jag cyklat hem igen o pga annat val av färdväg blev det 13km hem. Inget vidare väder dock med duggregn o endast nio grader...brrr

Ursprungligen av Dalle:

Ok, tack.
Endast torra förhållanden (nästan), 95% ren asfalt och framöver regelbundna kedjetvättar. Så ser förhållandena ut.
Killen på affären menade att man byter kedja och kassett samtidigt eftersom de slits in tillsammans, men han hade svårt att säga efter hur lång tid den ska bytas. Troligen pga de parametrar som du just räknade upp.

Det finns ett enkelt verktyg för att mäta slitage på kedjan. Med det så slipper du mumlande ‘svårt att säga’ och ‘det beror på’. De slits visserligen tillsammans, men en kedja kan slitas snabbare än en kassett. Plus att om du byter hjul (inklusive kassett) mellan träningshjul och tävlingshjul (eller dylikt) så går kedjan först. Växlar du ofta slits kedjan mer och bör bytas oftare. Är dina växlar felinställda så kan växelförarna (de som lyfter/släpper ner kedjan) slita på kedjans sidor utan att kassetten berörs direkt. Kedjan kan då gå av eftersom nitningen påverkas.

Har nyligen funnit intresset för cykling en motionsform som passar mig känns det som.
Har nyligen köpt en ny hybridcykel.
som nybörjare har jag några enkla frågor

Cykelskor&spd pedaler är det något som är lönt att tänka på då det endast är i motionssyfte?

Mobilhållare till cykeln vart har ni köpt era?

Ursprungligen av memnon:

Har nyligen funnit intresset för cykling en motionsform som passar mig känns det som.
Har nyligen köpt en ny hybridcykel.
som nybörjare har jag några enkla frågor

Cykelskor&spd pedaler är det något som är lönt att tänka på då det endast är i motionssyfte?

Mobilhållare till cykeln vart har ni köpt era?

Om MOTION så cykelskor och någon form av clipon. Jag rekommenderar Time Atac framför ShimanoSPD för at de är lättare att klicka i och ur, samt också funkar i ur och skur. Shimanos system är OK, men fungerar inte lika bra i lera.
Om REKREATION så cykla med vanliga dojor.
Köpte en gång en Wahoo hållare för iPhone. Robust och funkade att cykla i regn. Köpt via Internet. Använder numera Garmin Edge 1000, men cyklar också långt och länge.

Ursprungligen av memnon:

Har nyligen funnit intresset för cykling en motionsform som passar mig känns det som.
Har nyligen köpt en ny hybridcykel.
som nybörjare har jag några enkla frågor

Cykelskor&spd pedaler är det något som är lönt att tänka på då det endast är i motionssyfte?

Mobilhållare till cykeln vart har ni köpt era?

Definiera motion. Hur mycket cyklar du per vecka/månad alt hur långt brukar du cykla per gång?

Med cykelskor får benen mer allroundträning e-som man lyfter/drar pedalerna med lårens baksida till skillnad mot att man annars mest trycker ner pedalerna.

  • Medlem
  • 2015-08-12 20:31

Jag var ute efter en mobilhållare förra året. Men efter tips här i tråden så köpte jag istället en ramväska att ha telefonen i. Har fungerat bra och dessutom har man plats för ett extra batteri om mobilen eller cykeldatorn behöver laddas under färd. Vattentät är den också, väskan alltså...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-08-12 20:41
Ursprungligen av memnon:

Har nyligen funnit intresset för cykling en motionsform som passar mig känns det som.
Har nyligen köpt en ny hybridcykel.
som nybörjare har jag några enkla frågor

Cykelskor&spd pedaler är det något som är lönt att tänka på då det endast är i motionssyfte?

Mobilhållare till cykeln vart har ni köpt era?

Hållaren som jag har i ett tidigare inlägg: Hållare kommer från http://www.thinkbiologic.com
Kanske har de något som intresserar dig?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Definiera motion. Hur mycket cyklar du per vecka/månad alt hur långt brukar du cykla per gång?

Jag har ju princip börjat cykla och gör det tre dagar i veckan och blir för stunden ca 30km per tillfälle men målsättningen är ju att cykla längre med tiden.
Har ett långsiktigt mål att kunna köra 90 km om ett år.

  • Medlem
  • 2015-08-13 09:46

@memnon Du kommer nå dina mål snabbare än du tror.

Ursprungligen av joakimo:

Hållaren som jag har i ett tidigare inlägg: Hållare kommer från http://www.thinkbiologic.com
Kanske har de något som intresserar dig?

Ser intressant! ut tack för tipset.
Det eller en väska får det bli eller både och.

Sadelväska såg den här väskan för sadelvästa är väl att föredra eller?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-08-13 10:21
Ursprungligen av memnon:

Ser intressant! ut tack för tipset.
Det eller en väska får det bli eller både och.

Sadelväska såg den här väskan för sadelvästa är väl att föredra eller?

Den ena utesluter inte den andra men om du bara ska köpa en så tycker jag att du köper en sadelväska. I ärlighetens namn har jag inte använt min iPhone-hållare speciellt mycket.

En sadelväska är en bra lagring för diverse småprylar.

Ursprungligen av memnon:

Jag har ju princip börjat cykla och gör det tre dagar i veckan och blir för stunden ca 30km per tillfälle men målsättningen är ju att cykla längre med tiden.
Har ett långsiktigt mål att kunna köra 90 km om ett år.

Jag kan ju säga att jag ursprungligen skaffade mina cykelskor för att ha på spinningpass o efter cirka ett år insåg jag att jag kunde utöka träningen, samt göra det roligare att cykla, genom att byta ut pedalerna på cykeln.

Det finns lite olika system för cykelskor. De jag har tror jag kallas för SPD, jag kallar dem för "clips".

Någon som har en cross country cykel dom vill byta mot min Nishiki? Se bild. Den är max rullad 10 mil. Skulle ha den till jobbet men hunden vill inte springa så långt så tänkte börja cykla i skogen istället. Finns i STHLM. Skicka PM.

  • Medlem
  • 2016-04-11 22:27

Cykelsäsongen 2016 har dragit igång. Har ni varit ute och trampat något i år? Själv har jag hunnit med ett par turer, skönt att vara igång igen efter vintern.

Finns det någon här som kör kombinationen Withings-våg och Garmin Connect?
Jag har en WS50-våg samt en Edge 800. Frågan är busenkel: Kan jag para ihop Health Mate-appen så att den kan hämta historik från min Edge 800? T ex när jag synkar den med min MBA och lägger in allt i mitt Connect-konto?
I dagsläget har jag provat lite med Runkeeper i min iPhone 6+. Den klarar av att leverera data till Hälsa samt Health Mate. Men det hade varit både roligare och smidigare om min Garmin kunde snacka med Withings-appen direkt utan att gå över ån efter vatten.
Har provat att googla en del men har inte funnit någon lösning.

Efter att ha forskat lite så verkar det bara som att man kan använda ett aktivitetsarmband från Garmin för att logga aktivitet till Hälsa, har jag förstått saken rätt då?

Senast redigerat 2016-04-11 22:57
Ursprungligen av Dalle:

Cykelsäsongen 2016 har dragit igång. Har ni varit ute och trampat något i år? Själv har jag hunnit med ett par turer, skönt att vara igång igen efter vintern.

Finns det någon här som kör kombinationen Withings-våg och Garmin Connect?
Jag har en WS50-våg samt en Edge 800. Frågan är busenkel: Kan jag para ihop Health Mate-appen så att den kan hämta historik från min Edge 800? T ex när jag synkar den med min MBA och lägger in allt i mitt Connect-konto?
I dagsläget har jag provat lite med Runkeeper i min iPhone 6+. Den klarar av att leverera data till Hälsa samt Health Mate. Men det hade varit både roligare och smidigare om min Garmin kunde snacka med Withings-appen direkt utan att gå över ån efter vatten.
Har provat att googla en del men har inte funnit någon lösning.

Efter att ha forskat lite så verkar det bara som att man kan använda ett aktivitetsarmband från Garmin för att logga aktivitet till Hälsa, har jag förstått saken rätt då?

Jag har en Withings våg och ett armband, men det senare har jag lagt åt sidan. Jag har intekunnat se att Withings prylar och Garmin Connect kommunicerar. Garmin Connect är verkligen Garmin Disconnect om vi ser till andra än Garmins prylar. Jag har under lång tid använt Training Peaks i betalversionen för att det var bästa sättet att synka sådant jag ville synka. Jag avslutade dock TP eftersom de införde tvång på att köpdatum skulle läggas in på de prylar som en ville "följa" [cyklar, skor, ringklockor, nämn en pryl vilken som]. TP påstod när jag ställde frågan om varför jag tvunget skulle ange datum för köp att de planerade att förbättra appen. YXSKAFT! Ursäkta att det blev lite Off-T på slutet. Men om en kan leva med att TP tvunget skall diktera info om prylars köpdatum är det IMHO den bästa loggen för att synka alla de prylar en har till cykel och annat. Watt/kg är ju grundgrejen ...
Edit: N+1 är det mest grundläggande.
Edit2: Ja, jag har även cyklat ute. I lördags blev det till 161 km, längsta sträckan i år var annars 203 km (Lund-Hishult ToR).

  • Medlem
  • 2016-04-12 08:40

Låter ju inget vidare det där med Garmin. Tråkigt att det ska vara så, det borde inte vara några större svårigheter att deras Connect hämtar informationen från deras hemsida när man synkar cykeldatorn med internet.

Ursprungligen av Dalle:

Låter ju inget vidare det där med Garmin. Tråkigt att det ska vara så, det borde inte vara några större svårigheter att deras Connect hämtar informationen från deras hemsida när man synkar cykeldatorn med internet.

Ja, kul är det inte. Men mönstret, att stödja en 'öppen' standard och sedan hålla stängt i alla fall, känns igen. Jag cyklar oftast med effektmätare och där är det ju ANT+ som gäller som 'öppet'. Men även om effektmätaren sänder med ANT+ så tar min Garmin GPS inte emot mer än en begränsad del av infon. Orsaken? Mina mätare tillverkas inte av Garmin. Sedan kan jag tänka att det (Garmin Connect) heter som det heter av en anledning och dessutom är avgiftsfritt, så att de väljer att stödja sina egna mätare är inte direkt konstigt. Gissar att de tar fram en våg inom något eller några år. Själv hoppas jag på att PerfStudio Pro som är ett program av det snart utdöda slaget (betala och använd), skall lägga till fler funktioner och stöd för fler prylar. Kommer att köpa det i alla fall, för att hålla koll på vad som hände när jag cyklade.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-04-12 13:50
Ursprungligen av ArtAudio:

Gissar att de tar fram en våg inom något eller några år.

Garmin Index™ Smart Scale https://buy.garmin.com/en-US/US/into-sports/h...

Ursprungligen av Mija:

Tja, gissningar är ju ofta fel.

  • Medlem
  • 2016-04-12 16:41

Tröttsamt. Jaja, är väl som vanligt bara att inse att man alltid är r*vkörd på ett eller annat sätt.

Har köpt en ny cykelhjälm idag. Det blev en Scott Arx Mtb Plus, vilket är en sk Mips-hjälm. Svider lite m 1299kr men bara kortvarigt e-som den dels ska skydda hjärnan riktigt bra, dels sitter som en smäck o dels är riktigt skön. Min är svart o vit.

Pratade också cykel m dem på Sportringen, fick mkt bra feedback så jag ska tillbaks dit o provcykla nån dag ?

Funnit intresset för cykling sedan jag skaffade en hybrid i slutet på förra sommaren, och anmält mig till mitt första motionslopp några veckor bort .
Några bra tips hur man klarar det på bästa sett ? är relativt kort 75 km men en utmaning för mig.
har än så länge inte cyklat mycket längre 4 mil än så länge antar att man bör ha någon runda på 6-7 mil innan loppet?

Bevaka tråden