Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 9 beta

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av everlast:

I siri suggestions visas ingen information alls i public beta nr 2. I nr 1 visades appar och kontakter.
Någon mer med samma problem?

/e

Samma här. Har inte hittat någon lösning.

Hänt något konstigt med Facebook Messenger. Kör IOS 9 Public beta 2. På min iPhone 5S drar den batteri (42%), men på min iPad Air2 drar den bara 1%. Samma operativ och versioner. Ominstallerat Messenger, samma resultat. Står att det är bakgrundsaktivitet. Stängt av bakgrundsuppdateringar, ingen skillnad.
Någon som har någon idé?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-27 08:28

Startat om (tvingad omstart med Power och Home)?
Avinstallerat Messenger och installerat den igen?

Yep. Testat båda. Avinstallerade Messenger. Inga batteriproblem längre...

Med all respekt för att det är en TIDIG BETA men tycker inte ni som kör betan att det är ovanligt mycke buggar?

Hej,

Jag tycker snarare tvärtom! Kör beta4 och funkar kanon.

Vad klöddar?

Ursprungligen av snällpåriktigt:

Med all respekt för att det är en TIDIG BETA men tycker inte ni som kör betan att det är ovanligt mycke buggar?

Ursprungligen av snällpåriktigt:

Med all respekt för att det är en TIDIG BETA men tycker inte ni som kör betan att det är ovanligt mycke buggar?

Nej, inte alls... Vad tänker du på?

Det enda som jag ser som ett irriterande problem är att Spotlight inte alltid hittar appar som jag söker efter

En bugg jag stör mig på är att jag kan inte ändra ringsignal, allt chrashar bara :-/

Ursprungligen av Cancerman:

En bugg jag stör mig på är att jag kan inte ändra ringsignal, allt chrashar bara :-/

Kan inte vara en universell bugg utan specifikt för din telefon för det fungerar på min.
Testa att göra en "hard reset" alternativt återställa telefonen utan att lägga in säkerhetskopian.

Ursprungligen av Megolon:

Kan inte vara en universell bugg utan specifikt för din telefon för det fungerar på min.
Testa att göra en "hard reset" alternativt återställa telefonen utan att lägga in säkerhetskopian.

Redan testat samma resultat. Googlade på problemet och fler har samma problem som mig.

Glömde dock nämna att det handlar om custom signal, alltså hemgjord signal.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-08-02 10:53

Störande problem med iPhone sedan jag fick hem min Apple Watch, när jag i Watch-appen vill ändra Vänner - startas telefonen om och en vit inställningsskärm visas med en "Dra för att uppgradera" - vilket inte funkar, utan kräver en hårdomstart. IOS 9 PB 2, WatchOS 1.0.1

Ursprungligen av Cancerman:

Redan testat samma resultat. Googlade på problemet och fler har samma problem som mig.

Glömde dock nämna att det handlar om custom signal, alltså hemgjord signal.

Ursprungligen av Måns97:

Störande problem med iPhone sedan jag fick hem min Apple Watch, när jag i Watch-appen vill ändra Vänner - startas telefonen om och en vit inställningsskärm visas med en "Dra för att uppgradera" - vilket inte funkar, utan kräver en hårdomstart. IOS 9 PB 2, WatchOS 1.0.1

Jag hoppas ni som beta testare rapporterar dessa buggar.

Att ladda mer iOS9 var ett stort misstag... Känns som att man har en Samsung helt plötsligt
- appar och systemet i allmänhet hänger sig väldigt ofta
- spotlight funkar ibland inte alls
- drar mycket batteri

Ursprungligen av Megolon:

Jag hoppas ni som beta testare rapporterar dessa buggar.

Absolut gör jag det. Annars vore det lönlöst för min del att testa betan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-02 14:37
Ursprungligen av skinza:

Att ladda mer iOS9 var ett stort misstag... Känns som att man har en Samsung helt plötsligt
- appar och systemet i allmänhet hänger sig väldigt ofta
- spotlight funkar ibland inte alls
- drar mycket batteri

Var något av detta oväntat? Det är en beta du installerat.

Ursprungligen av zinned:

Var något av detta oväntat? Det är en beta du installerat.

Att det skulle finnas buggar, nej. Att det skulle påverka min användarupplevelse så pass mycket, ja.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-02 15:33

Självklart att det finns buggar, det gör det ju även i de skarpa, släppta versionerna.
Själva orsaken till att släppa en beta är ju för att få hjälp med att hitta (de flesta) buggar(na).

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-08-02 17:34
Ursprungligen av skinza:

Att ladda mer iOS9 var ett stort misstag... Känns som att man har en Samsung helt plötsligt
- appar och systemet i allmänhet hänger sig väldigt ofta
- spotlight funkar ibland inte alls
- drar mycket batteri

Verkar slå väldigt olika, jag installerade på en 4S med dåligt batteri, samtliga punkter beter sig helt normalt, batteritiden blev bättre. ;D

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-02 18:14

Ja, det är därför man släpper betaversioner. De kan inte själva testa alla modeller med alla olika kombinationer av program...

Ursprungligen av skinza:

Att ladda mer iOS9 var ett stort misstag... Känns som att man har en Samsung helt plötsligt
- appar och systemet i allmänhet hänger sig väldigt ofta
- spotlight funkar ibland inte alls
- drar mycket batteri

Kan du nämna vad som försämrar användarupplevelsen?

Ursprungligen av Cancerman:

Kan du nämna vad som försämrar användarupplevelsen?

- telefonen har blivit allmänt segare
- kan inte söka efter appar eftersom spotlight i hälften av fallen inte fungerar alls
- appar jag använder i min vardag: bank, Spotify, Facebook, mail, meddelanden, safari, kamera etc. är oerhört buggigt och fungerar inte alls som de ska. Vissa funktioner går inte längre att använda. T.ex se videoklipp på Facebook eller söka bland mail
- meddelandeappen har börjat blanda ihop gruppkonversationer (går till fel personer etc.)

Är fullt medveten att det är en beta och att betaversioner innehåller buggar. Men i mina ögon är buggarna så pass allvarliga och jag blir lite fundersam över hur Apple kan ha missat allt detta från början... Använder dessutom den andra publika betan...

Men verkar ju som att vissa har fler buggar än andra så har väl haft maximalt med otur.

Ursprungligen av skinza:

Men verkar ju som att vissa har fler buggar än andra så har väl haft maximalt med otur.

Det tror jag. Min flyter på bra förutom Spotlight.

Ursprungligen av skinza:

- telefonen har blivit allmänt segare
- kan inte söka efter appar eftersom spotlight i hälften av fallen inte fungerar alls
- appar jag använder i min vardag: bank, Spotify, Facebook, mail, meddelanden, safari, kamera etc. är oerhört buggigt och fungerar inte alls som de ska. Vissa funktioner går inte längre att använda. T.ex se videoklipp på Facebook eller söka bland mail
- meddelandeappen har börjat blanda ihop gruppkonversationer (går till fel personer etc.)

Är fullt medveten att det är en beta och att betaversioner innehåller buggar. Men i mina ögon är buggarna så pass allvarliga och jag blir lite fundersam över hur Apple kan ha missat allt detta från början... Använder dessutom den andra publika betan...

Men verkar ju som att vissa har fler buggar än andra så har väl haft maximalt med otur.

Tydligen gör du inte det eftersom du "gnäller"!!!
Apple har inte missat något utan det är VI som ska hitta det och rapportera det.
Det är din uppgift som beta testare.

Många av dom saker du nämner som att vissa funktioner inte fungerar i appar är oftast löst genom en ominstallation av appen.

Ursprungligen av Megolon:

Tydligen gör du inte det eftersom du "gnäller"!!!
Apple har inte missat något utan det är VI som ska hitta det och rapportera det.
Det är din uppgift som beta testare.

Många av dom saker du nämner som att vissa funktioner inte fungerar i appar är oftast löst genom en ominstallation av appen.

Om du läser meningen efter det du fetade så ser du vad jag tycker ang. buggarnas storlek:)

Det är inte direkt så att Apple förlitar sig enbart på oss vanliga användare. Mjukvaran testas om och om igen av Apple innan den når oss. Den versionen som vi får testa är ändå en relativt "färdig" version om man ser i det långa loppet. I mina ögon borde Apple upptäckt dessa problem innan det blev en publik beta. Men det är mina egna åsikt och om det nu är så att jag är en av få med stora problem så är det såklart en annan femma.

Ursprungligen av skinza:

Om du läser meningen efter det du fetade så ser du vad jag tycker ang. buggarnas storlek

Det är inte direkt så att Apple förlitar sig enbart på oss vanliga användare. Mjukvaran testas om och om igen av Apple innan den når oss. Den versionen som vi får testa är ändå en relativt "färdig" version om man ser i det långa loppet. I mina ögon borde Apple upptäckt dessa problem innan det blev en publik beta. Men det är mina egna åsikt och om det nu är så att jag är en av få med stora problem så är det såklart en annan femma.

Har varit med om värre buggar än så på tidigare versioner av iOS

Ursprungligen av Megolon:

Har varit med om värre buggar än så på tidigare versioner av iOS

Första gången jag installerat en beta till iOS så är kanske därför jag framstår som gnällig

Ursprungligen av skinza:

Första gången jag installerat en beta till iOS så är kanske därför jag framstår som gnällig

Ja du får väl det då

Tar tillbaka det jag tidigare skrev om "buggigare" än vanligt! Flyter på oväntat bra efter ett tags användande!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-05 10:10

Jag är också glad över iOS 9 Beta på min iPad Mini 2. Minst lika bra i farten som iOS 8 (vilket var lite oväntat) samt några nya features såsom Slide Over.

Ursprungligen av skinza:

Om du läser meningen efter det du fetade så ser du vad jag tycker ang. buggarnas storlek:)

Det är inte direkt så att Apple förlitar sig enbart på oss vanliga användare. Mjukvaran testas om och om igen av Apple innan den når oss. Den versionen som vi får testa är ändå en relativt "färdig" version om man ser i det långa loppet. I mina ögon borde Apple upptäckt dessa problem innan det blev en publik beta. Men det är mina egna åsikt och om det nu är så att jag är en av få med stora problem så är det såklart en annan femma.

Du är ingen vanlig användare, du är numera en betatestare. Och det har funnits betydligt värre betor än denna som har gjort telefonen omöjlig att ringa med för vissa amerikanska användare.

Det är alltid kul att få nya funktioner snabbt, men signar man upp sig på betan i hopp om att det bara ska vara lite buggar så är det nog bäst att låta bli framöver. Det kan komma hur allvarliga buggar som helst, Apple kan omöjligt hinna hitta alla innan betan släpps till oss som har dev eller public konto. Ett tips är att alltid i framtiden göra en säkerhetskopia innan du hoppar på en beta så du enkelt kan falla tillbaka om något skulle strula för mycket.

Men rapportera allt som hittar till Apple, har genom åren säkert rapporterat 150-200 buggar.

Bevaka tråden