Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Match tillsammans med Apple Music

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sökt men inte hittat nåt om detta specifikt, guidea mig gärna dit om ni vet vart det diskuterats...

Jag har iTunes Match men använder det inte till min iPhone av olika orsaker(främst att jag har ett svinstort bibliotek och orkar inte scrolla bland extremt mycket artister och album, utan vill ha mitt utvalda bibliotek jag använder på enheten), därför har jag synkat ett par Spellistor som jag i sig ändrar. Detta har fungerat svinbra.

Nu med introduktionen av Apple Music slogs Match igång automatiskt med uppgradering av iOS, det har hänt förut med men då har jag bara avaktiverat iCloud-musikbibliotek i inställningar, men nu varnar den för att "Detta raderar alla Apple Music-låtar från enheten".

Vad handlar detta om?
Kan jag inte ha Apple Music utan iTunes Match på min iPhone? Bara för att jag köper den senare tjänsten?

Kan någon av er synka musiken och fortfarande använda Apple Music?

  • Medlem
  • lund
  • 2015-07-31 10:55
Ursprungligen av theplague:

Har sökt men inte hittat nåt om detta specifikt, guidea mig gärna dit om ni vet vart det diskuterats...

Jag har iTunes Match men använder det inte till min iPhone av olika orsaker(främst att jag har ett svinstort bibliotek och orkar inte scrolla bland extremt mycket artister och album, utan vill ha mitt utvalda bibliotek jag använder på enheten), därför har jag synkat ett par Spellistor som jag i sig ändrar. Detta har fungerat svinbra.

Nu med introduktionen av Apple Music slogs Match igång automatiskt med uppgradering av iOS, det har hänt förut med men då har jag bara avaktiverat iCloud-musikbibliotek i inställningar, men nu varnar den för att "Detta raderar alla Apple Music-låtar från enheten".

Vad handlar detta om?
Kan jag inte ha Apple Music utan iTunes Match på min iPhone? Bara för att jag köper den senare tjänsten?

Kan någon av er synka musiken och fortfarande använda Apple Music?

nu har jag 9 så jag vet inte hur det ser ut i 8.4 men tror det är samma.
i inställningar - musik finns en toggle för apple music och en toggle för iCloud musik bibliotek. tar du bort den sista borde det bli som du önskar

Ursprungligen av micjoh:

nu har jag 9 så jag vet inte hur det ser ut i 8.4 men tror det är samma.
i inställningar - musik finns en toggle för apple music och en toggle för iCloud musik bibliotek. tar du bort den sista borde det bli som du önskar

Jag kanske var otydlig, men det är just det jag vill göra men då varnar den för att "detta raderar alla Apple Music-låtar".
Har du iTunes Match(och Apple Music) och kan stänga av det utan att få den varningen menar du?

  • Medlem
  • lund
  • 2015-07-31 11:20
Ursprungligen av theplague:

Jag kanske var otydlig, men det är just det jag vill göra men då varnar den för att "detta raderar alla Apple Music-låtar".
Har du iTunes Match(och Apple Music) och kan stänga av det utan att få den varningen menar du?

det som händer då är väl det du vill, dvs att apple music finns under flikarna "för dig" och "nytt". fliken "min musik" blir tom (förutom musik som är köpt genom iTunes)

jag själv har precis tvärtom. inte speciellt förtjust i apple music men gillar match starkt så jag döljer apple music men visar mitt iCloud musikbibliotek.

Ursprungligen av micjoh:

det som händer då är väl det du vill, dvs att apple music finns under flikarna "för dig" och "nytt". fliken "min musik" blir tom (förutom musik som är köpt genom iTunes)

jag själv har precis tvärtom. inte speciellt förtjust i apple music men gillar match starkt så jag döljer apple music men visar mitt iCloud musikbibliotek.

k
Öh, så utan iTunes Match-abonnemang kan man inte ha Apple Music-låtar i sitt bibliotek liknande Spotify, Tidal etc? Förutom söka fritt på låtar även spara dem på enheten?
Då har man enbart de två tjänsterna du nämner?

Ingen som har några mer idéer/svar/förslag kring detta?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-08-02 22:34

Kola nere på sidan http://www.apple.com/se/music/membership/
"Spara och lyssna offline"

"Som medlem i Apple Music kan du lägga till vad som helst från Apple Music-biblioteket – en låt, ett album eller en video – till din samling. Och det är bara början. Sedan kan du skapa den perfekta spellistan från allt du har lagt till. Du kan spara den så att du kan lyssna offline och ta med den på resan. Du kan till och med lägga upp dina favoritspellistor, album och videor på Facebook, Twitter eller Meddelanden. Det är enklare än någonsin att dela musik med varandra."

Ursprungligen av theplague:

k
Öh, så utan iTunes Match-abonnemang kan man inte ha Apple Music-låtar i sitt bibliotek liknande Spotify, Tidal etc? Förutom söka fritt på låtar även spara dem på enheten?
Då har man enbart de två tjänsterna du nämner?

Naturligtvis så kan du spara/lägga till musik från Apple Music när du abbonerar på Apple Music

Ursprungligen av Hjopek:

Kola nere på sidan http://www.apple.com/se/music/membership/
"Spara och lyssna offline"

"Som medlem i Apple Music kan du lägga till vad som helst från Apple Music-biblioteket – en låt, ett album eller en video – till din samling. Och det är bara början. Sedan kan du skapa den perfekta spellistan från allt du har lagt till. Du kan spara den så att du kan lyssna offline och ta med den på resan. Du kan till och med lägga upp dina favoritspellistor, album och videor på Facebook, Twitter eller Meddelanden. Det är enklare än någonsin att dela musik med varandra."

Ursprungligen av Megolon:

Naturligtvis så kan du spara/lägga till musik från Apple Music när du abbonerar på Apple Music

Ok men vad menar de med varningen "Detta raderar alla Apple Music-låtar från enheten"?
Se bilagan...

Ursprungligen av theplague:

Ok men vad menar de med varningen "Detta raderar alla Apple Music-låtar från enheten"?
Se bilagan...

En självklar varningsruta.
iCloud musikbibliotek är ett krav för att kunna lägga till musik från Apple Music
Har du iCloud musikbibliotek aktiverat och lagt till/laddat ner musik från Apple Music och sen stänger av så försvinner musiken från enheten.
Det gör så för att du inte ska kunna föra över den till en annan enhet dvs stjäla musik.

Ursprungligen av Megolon:

En självklar varningsruta.
iCloud musikbibliotek är ett krav för att kunna lägga till musik från Apple Music
Har du iCloud musikbibliotek aktiverat och lagt till/laddat ner musik från Apple Music och sen stänger av så försvinner musiken från enheten.
Det gör så för att du inte ska kunna föra över den till en annan enhet dvs stjäla musik.

Ah, så detta har inget med iTunes Match att görs? Fick för mig att den togglen gällde för iTunes Match innan Apple Music ens fanns?

Om det är så, hur/var inaktiverar jag iTunes Match för enheten(min iPhone) men behåller Apple Music?
För vi har väl konstaterat att man kan ha det ena utan det andra och tvärtom?

Ursprungligen av theplague:

Ah, så detta har inget med iTunes Match att görs? Fick för mig att den togglen gällde för iTunes Match innan Apple Music ens fanns?

Om det är så, hur/var inaktiverar jag iTunes Match för enheten(min iPhone) men behåller Apple Music?
För vi har väl konstaterat att man kan ha det ena utan det andra och tvärtom?

Apple Music gör exakt samma sak som iTunes Match (matchar eller laddar upp din musik) OCH du har tillgång till Apple Music.
Här har du en utförlig beskrivning vad skillnaden är mellan tjänsterna
http://www.imore.com/apple-music-vs-itunes-ma...

Ursprungligen av Megolon:

Apple Music gör exakt samma sak som iTunes Match (matchar eller laddar upp din musik) OCH du har tillgång till Apple Music.
Här har du en utförlig beskrivning vad skillnaden är mellan tjänsterna
http://www.imore.com/apple-music-vs-itunes-ma...

Hmm, men då gör väl inte tjänsterna exakt samma sak?

Denna frågeställning kvarstår: "Om det är så, hur/var inaktiverar jag iTunes Match för enheten(min iPhone) men behåller Apple Music?"

Någon som vet som kan besvara?

Ursprungligen av theplague:

Hmm, men då gör väl inte tjänsterna exakt samma sak?

Jo i form av att matcha och ladda upp din musik.
Så det är därför som det inte finns någon avstängning för iTunes Match eftersom Apple Music gör samma sak i det avseendet.

Ursprungligen av Megolon:

Jo i form av att matcha och ladda upp din musik.
Så det är därför som det inte finns någon avstängning för iTunes Match eftersom Apple Music gör samma sak i det avseendet.

Men tjänsterna avser ju helt olika delar av mitt bibliotek? Den ena är Apple Music-låtar den andra är mitt egna bibliotek. Dvs två helt olika tjänster.
Jag vill behålla Apple Music men inte se hela mitt iTunes Match-bibliotek på min iPhone men det går alltså inte, helt sjukt av Apple. Men jag antar att det kommer ändras vid en uppdatering.

Ursprungligen av theplague:

Denna frågeställning kvarstår: "Om det är så, hur/var inaktiverar jag iTunes Match för enheten(min iPhone) men behåller Apple Music?"

Någon som vet som kan besvara?

Frågan är om du vill det?
För som vi redan konstaterat så gör iTunes Match och Apple Music samma sak,matcha och ladda upp din musik till molnet.
Skulle det falla sig så illa att din dator kraschar och du förlorar all din musik.
Så kan du med iTunes Match aktiverat ladda ner musiken igen UTAN att den blir DRM-skyddad.
Har du bara Apple Music aktiverat och fast det är din musik som matchats eller laddats upp blir den DRM-skyddad vid nerladdning.

Ärligt så tror jag inte att det går att stänga av iTunes Match och inget jag bekymrar mig om heller.
Efter ovannämnda orsak så tänker jag ha det aktiverat i framtiden.

Ursprungligen av theplague:

Men tjänsterna avser ju helt olika delar av mitt bibliotek? Den ena är Apple Music-låtar den andra är mitt egna bibliotek. Dvs två helt olika tjänster.
Jag vill behålla Apple Music men inte se hela mitt iTunes Match-bibliotek på min iPhone men det går alltså inte, helt sjukt av Apple. Men jag antar att det kommer ändras vid en uppdatering.

Vet inte hur många gånger jag måste skriva det men det är så Apple Music fungera....take it or leave it.

Sjukt!!! Du skojar va? Du får låta som att det värsta som kan hända i världen har drabbat dig.

Finns inte en uppdateringen som kommer förändra hur Apple Music fungerar.
Vill du inte ha din musik i molnet för du helt enkelt ta bort den från iTunes.
Eller att du avaktiverar iCloud musikbiblioteket på din telefon så ser du bara Apple Music.
Men då kan du inte se dom spellistor du skapar på din iPhone på andra enheter.

Ursprungligen av Megolon:

Frågan är om du vill det?
För som vi redan konstaterat så gör iTunes Match och Apple Music samma sak,matcha och ladda upp din musik till molnet.
Skulle det falla sig så illa att din dator kraschar och du förlorar all din musik.
Så kan du med iTunes Match aktiverat ladda ner musiken igen UTAN att den blir DRM-skyddad.
Har du bara Apple Music aktiverat och fast det är din musik som matchats eller laddats upp blir den DRM-skyddad vid nerladdning.

Ärligt så tror jag inte att det går att stänga av iTunes Match och inget jag bekymrar mig om heller.
Efter ovannämnda orsak så tänker jag ha det aktiverat i framtiden.

Självklart vill jag ha jag iTunes Match aktiverat på datorn och i andra enheter. Bara inte se det i min iPhone(men ändå se alla Apple Music-låtar jag lagt till i mitt bibliotek).
Apple Music matchar väl inte alls _min_ musik med molnet, utan just Apple Music-låtar på min enheter.

Ursprungligen av theplague:

Självklart vill jag ha jag iTunes Match aktiverat på datorn och i andra enheter. Bara inte se det i min iPhone(men ändå se alla Apple Music-låtar jag lagt till i mitt bibliotek).
Apple Music matchar väl inte alls _min_ musik med molnet, utan just Apple Music-låtar på min enheter.

Jo det gör det.

Citat:

How does Apple Music know what songs are in my personal library?
With an Apple Music membership, your entire library lives in iCloud. We compare every track in your collection to the Apple Music library to see if we have a copy. If we do, you can automatically listen to it straight from the cloud. If you have music that’s not in our catalog, we upload those songs from iTunes on your Mac or PC. It’s all in iCloud, so it won’t take up any space on your devices.

Du efterfrågar en funktion som inte finns och lär aldrig komma heller.

Ursprungligen av Megolon:

Jo det gör det.

Du efterfrågar en funktion som inte finns och lär aldrig komma heller.

Ok tack, jag trodde verkligen Apple Music inte hade med mitt egna bibliotek att göra, utan enbart var en tjänst motsvarande Spotify.

Ursprungligen av theplague:

Ok tack, jag trodde verkligen Apple Music inte hade med mitt egna bibliotek att göra, utan enbart var en tjänst motsvarande Spotify.

En av anledningarna till att jag aldrig hoppade på Spotify tåget för hanteringen av min egen musik var usel.
Nu är allt samlat i en tjänst/app så jag är lycklig

Jag har iTunes Match och Apple Music - kan jag fimpa iTunes Match?

Jag har i ärlighetens namn inte använt Apple Music så mycket pga att stöd för Sonos saknats. Har kört Deezer i stället. Nu när Sonos får stöd för AM undrar jag om jag kan fimpa iTM? iTM tycker jag mest har medfört att jag aldrig är riktigt säker på vad jag har lokalt på telefonen.

Ursprungligen av stenen:

Jag har i ärlighetens namn inte använt Apple Music så mycket pga att stöd för Sonos saknats. Har kört Deezer i stället. Nu när Sonos får stöd för AM undrar jag om jag kan fimpa iTM? iTM tycker jag mest har medfört att jag aldrig är riktigt säker på vad jag har lokalt på telefonen.

Välj visningsalternativet "Endast offline musik (visa bara musik som lagras på iPhone)" i Musik appen så ser du det.

Fortsätter här i tråden...

Låt säga jag har råkat radera en eller ett par låtar(själva filerna) från min dator, men de syns fortf i iTunes, men går givetvis inte att spela då filerna saknas.
Hur laddar man ner ny fil för den/de aktuella låtarna vi iTunes Match? Det borde man väl kunna?

(Jag har iTunes match aktiverat parallellt med Apple Music)

Ursprungligen av theplague:

Fortsätter här i tråden...

Låt säga jag har råkat radera en eller ett par låtar(själva filerna) från min dator, men de syns fortf i iTunes, men går givetvis inte att spela då filerna saknas.
Hur laddar man ner ny fil för den/de aktuella låtarna vi iTunes Match? Det borde man väl kunna?

(Jag har iTunes match aktiverat parallellt med Apple Music)

https://support.apple.com/en-us/HT204406

Hittar inte riktigt svaret på min fråga där? Kan du hjälpa mig?
Har hittat lite av en workaround men jag tror det är ett som inte borde vara nödvändigt så om du ser något där får du gärna hjälpa mig visa mer exakt.

Ursprungligen av theplague:

Hittar inte riktigt svaret på min fråga där? Kan du hjälpa mig?
Har hittat lite av en workaround men jag tror det är ett som inte borde vara nödvändigt så om du ser något där får du gärna hjälpa mig visa mer exakt.

Syftade främst på:

"Check your iTunes library for songs that are ineligible for upload
In iTunes, turn on the iCloud Download column to see the iCloud Music Library icons.
If you see a cloud icon with a line through it next to any song in your iCloud Music Library, the song is ineligible for upload.
Move these songs to their own folder or to your desktop. If you don't need these songs, delete them.
Turn iCloud Music Library off, then back on.
After iTunes Match finishes matching your eligible songs, you can add the ineligible songs back to your iTunes library."

"See if your songs are available for download
In iTunes, turn on the iCloud Download column to see the iCloud Music Library icons. A "Available for download" icon appears next to songs that are available in iCloud Music Library but haven't been saved to your computer and therefore won't be matched."

Hur ser det ut i iTunes på de låtar som du inte får spela upp/ladda ner längre? Kan du ladda upp en screen?

Tack för ovan svar, glömde skriva att det hjälpte mig på traven.

Tänkte fortsätta diskutera något som blev OT i den här tråden: http://www.99mac.se/forum/p/2286297

Just nu har jag både iTunes Match och Apple Music.
Om jag slutar med iTunes Match, fortsätter allt att synda på alla enheter av det som finns i Apple Music?

Låt säga att jag har fem album av en artist, men ett av dem är en liveplatta som inte finns på Apple Music, medan de andra fyra finns där. Nu med iTunes Match(som jag haft innan Apple Music) syndas ju alla dessa, pga iTunes match fungerar/fungerade så att den hade massor i sin databas, men det som inte fanns där laddades upp på mitt egna Match för att kunna synkas vidare.

Min fråga är alltså, om jag tar bort Match, synkas fortfarande den delen av mitt bibliotek som finns i Apple Music över min enheter?

1
Bevaka tråden