Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Ny Apple TV kommer i september

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den länge omtalade nya versionen av Apple TV lanseras i september med bland annat en egen App Store.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-31 13:33

Efterlängtad. Hoppas den har App Store , inte prissätts som "extra premium"...

Ursprungligen av spaceas:

Efterlängtad. Hoppas den har App Store , inte prissätts som "extra premium"...

Kommer garanterat kosta mer än dagens ATV

Har just nu en mac inkopplad till tven 24/7. Skulle kunna tänka mig att byta ut denna mot en apple tv om inte airplay krånglar lika mycket som i nuvarande apple tv.

Ursprungligen av Alexander Ross:

Har just nu en mac inkopplad till tven 24/7. Skulle kunna tänka mig att byta ut denna mot en apple tv om inte airplay krånglar lika mycket som i nuvarande apple tv.

Det är inte så att din kvalificerar sig för utbytes programmet?
https://www.google.se/search?client=safari&rl...

Har själv inga problem med AirPlay

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-31 15:42

Ser verkligen fram emot att byta upp mig från ATV3. Hoppas på snabb navigering och spolning i filmer. Gärna BT-fjärr och Appstore så vi får konkurrens -> bättre appar.

Ursprungligen av Megolon:

Det är inte så att din kvalificerar sig för utbytes programmet?
https://www.google.se/search?client=safari&rl...

Har själv inga problem med AirPlay

Tack ska kolla upp det

  • Medlem
  • 2015-07-31 16:39

Ny Apple TV? Har vi hört det förut?

Ursprungligen av Megolon:

Kommer garanterat kosta mer än dagens ATV

Dagens ATV är dock sjukt prisvärd för alla med mac. Airplay är verkligen grymt. Jag var nära på att köpa en nyligen, men insåg att jag antagligen skulle skaffa en tv innan dess!

På skolan där jag jobbar ibland så kör vi .mkv-filer gjorda av DVD-filmer i full kvalitet. De strömmas från en Mac Book Pro via senaste AirPort Extreme till Apple TV men tyvärr laggar det nästan alltid så det blir oftast att man tar HDMI-kabeln istället för att köra via den fast monterade Apple-TVn som sitter inkopplad till projektorn. (Detta oavsett Mac, oavsett klassrum, oavsett Apple TV och även då nätet inte belastas hårt)
Skulle bli jätte glad om det blir förändring på just den biten med nyare nätstandard och rappare hårdvara som vi kan förvänta oss i en ny Apple TV. Vet många skolor som har just det här problemet.

Ursprungligen av Chaosstar:

På skolan där jag jobbar ibland så kör vi .mkv-filer gjorda av DVD-filmer i full kvalitet. De strömmas från en Mac Book Pro via senaste AirPort Extreme till Apple TV men tyvärr laggar det nästan alltid så det blir oftast att man tar HDMI-kabeln istället för att köra via den fast monterade Apple-TVn som sitter inkopplad till projektorn. (Detta oavsett Mac, oavsett klassrum, oavsett Apple TV och även då nätet inte belastas hårt)
Skulle bli jätte glad om det blir förändring på just den biten med nyare nätstandard och rappare hårdvara som vi kan förvänta oss i en ny Apple TV. Vet många skolor som har just det här problemet.

Skärmspegling är inte samma sak som AirPlay och är inte gjort för att spela upp film på det sättet.

Ursprungligen av Chaosstar:

På skolan där jag jobbar ibland så kör vi .mkv-filer gjorda av DVD-filmer i full kvalitet. De strömmas från en Mac Book Pro via senaste AirPort Extreme till Apple TV men tyvärr laggar det nästan alltid så det blir oftast att man tar HDMI-kabeln istället för att köra via den fast monterade Apple-TVn som sitter inkopplad till projektorn. (Detta oavsett Mac, oavsett klassrum, oavsett Apple TV och även då nätet inte belastas hårt)
Skulle bli jätte glad om det blir förändring på just den biten med nyare nätstandard och rappare hårdvara som vi kan förvänta oss i en ny Apple TV. Vet många skolor som har just det här problemet.

Använd Beamer istället för skärmdubblering.

(det har blivit en del inlägg om Beamer från mig på sistone och jag vill därför bara klargöra att jag endast är en nöjd kund och inte har någon som helst anknytning till företaget bakom programmet)

Ursprungligen av Megolon:

Skärmspegling är inte samma sak som AirPlay och är inte gjort för att spela upp film på det sättet.

Nä men det är vad Apple Store rekommenderade för att slippa kablar. Kör Apple TV så kan ni köra Power Point, Filmer, visa bilder, webbsidor, osv. (Inte jag som köpt in det hela, men det är till det det var tänkt) Läraren ska kunna visa filmklipp eller hela filmer om hen så vill, direkt från sin Mac till Apple TV.
Ny hård och mjukvara kan såklart ändra på det, Apple TVn är ju relativt billig att uppdatera så.

Ursprungligen av Papperskatt:

Använd Beamer istället för skärmdubblering.

(det har blivit en del inlägg om Beamer från mig på sistone och jag vill därför bara klargöra att jag endast är en nöjd kund och inte har någon som helst anknytning till företaget bakom programmet)

Kul, körde in det nu, rätt okej pris om det fungerar perfekt.
Ska testa ut det till veckan, tack.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nä men det är vad Apple Store rekommenderade för att slippa kablar. Kör Apple TV så kan ni köra Power Point, Filmer, visa bilder, webbsidor, osv. (Inte jag som köpt in det hela, men det är till det det var tänkt) Läraren ska kunna visa filmklipp eller hela filmer om hen så vill, direkt från sin Mac till Apple TV.
Ny hård och mjukvara kan såklart ändra på det, Apple TVn är ju relativt billig att uppdatera så.

Ja spela upp filmer direkt i ATV´n från iTunes Store.
Ingenstans säger Apple att man ska spela upp film med skärmspegling från en dator.
Läser du det finstilta i presentationen av ATV så skriver dom klart och tydligt att man ska använda iTunes på en dator.

Citat:

Du kan trådlöst spela upp videor, visa bilder, lyssna på musik och annat från dina iOS-enheter eller din Mac på en HDTV och ett hembiosystem.

Och det finstilta så står det.

Citat:

AirPlay kräver en iOS-enhet med iOS 4.3 eller senare,en Mac med iTunes 10.2 eller senare eller en Apple TV

Ursprungligen av Megolon:

Läser du det finstilta i presentationen av ATV så skriver dom klart och tydligt att man ska använda iTunes på en dator.

Jag behöver inte läsa någonting alls, då det inte är jag som köpt in det hela, men Apple Store sålde DVD-spelare samtidigt för att kunna spela upp filmer som låg på gamla DVDs och Mac OS DVD-player har ju ingen Air Play (av nån konstig anledning) så tanken måste ju ha varit skärmdelning.
Vilket som så struntar jag helt i det nu, men hoppas på att nästa version ska klara av det hela bättre.

Inte första gången man hör rykten om en ny Apple TV... men någon gång måste den ju komma, tycker man. Köper en när den väl gör det.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-08-01 11:31

Strömmar film från Safari via AirPlay till ATV över kabel utan problem!

Enbart från iTunes är bull.

Ursprungligen av jas:

Strömmar film från Safari via AirPlay till ATV över kabel utan problem!

Enbart från iTunes är bull.

Visst går det men det är stor skillnad att streama en stor mkv mot en en film med Safari.
Dessutom så när man använder AirPlay med Safari så är det inte Safari på din dator som skickar filmen till din ATV.
Utan Safari talar om för din ATV varifrån den ska hämta filmen för att visas.

Är det inte grafikkortets innehåll som streamas med AirPlay? Alltså; ATV'n streamar inte videofilen som sådan utan det som för tillfället ritas på sändarenhetens skärm (alltså den i stunden rådande matamtiska informationen i grafikkortet i den enheten). Så har jag fattat det.

Ursprungligen av Megolon:

Visst går det men det är stor skillnad att streama en stor mkv mot en en film med Safari.
Dessutom så när man använder AirPlay med Safari så är det inte Safari på din dator som skickar filmen till din ATV.
Utan Safari talar om för din ATV varifrån den ska hämta filmen för att visas.

Ursprungligen av Demiurgen:

Är det inte grafikkortets innehåll som streamas med AirPlay? Alltså; ATV'n streamar inte videofilen som sådan utan det som för tillfället ritas på sändarenhetens skärm (alltså den i stunden rådande matamtiska informationen i grafikkortet i den enheten). Så har jag fattat det.

Låter som en trovärdig förklaring ?

Och denna info packas till H.264 codec som moduleras via radio som kallas WiFi och sedan packas upp i ATV'ns chip och ritas sedan upp på TV'ns LCD via ATV'ns grafikkort och HDMI.
Att detta funkar så pass bra som det gör - och att latencyn inte är längre - är för mig ett smärre mirakel. Att man däremot skulle kunna spola fram och tillbaka smooth med en ev. ny generation ATV är nog en naiv dröm - sådant går nog inte att lösa med denna teknik.

Ursprungligen av Megolon:

Låter som en trovärdig förklaring ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-02 17:02

Hoppas verkligen att det kommer en uppdatering. Jag kör med ATV2 och börjar tröttna på hur segt det är att spola tillbaka. Skulle verkligen vilja få något som flyter bättre. Också hopplöst att blippa sig fram i sök-läget.

Det jag inte riktigt förstår är vad som kan ligga i en särskild App Store? Vad förväntar ni er därifrån?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-02 17:12

Flera TVPlay-appar, videospelare, PLEX, Safari, Mail, chatprogram.... kan ju ta bort min Mac mini då.

Ursprungligen av kenjon:

Flera TVPlay-appar, videospelare, PLEX, Safari, Mail, chatprogram.... kan ju ta bort min Mac mini då.

Du tog orden ur min mun

ATV'n skulle kunna bli den verkliga standarden för IPTV - slå SmartTV och resten så det ryker om det - men eftersom relativt få köper topbox utan förväntar sig att allt redan ska vara inbyggt i TV'n så blir det nog aldrig riktigt, riktigt stort.
IPTV - som är den största revolutionen sedan TV'ns barndom - exploderar inte föränn det blir riktigt billigt och enkelt att låta tittare se på just det och det programmet/kanalen. Att producera TV var en miljarsaffär förr - bara stora TV-hus fixade biffen och kunde distribuera. Idag kan vilken förening eller vilket företag som helst - eller teaterhus, skolor, universitet, klubbar, samfund, föreningar, etc - prodda hyfsat billig TV, men hur ska man krana ut det? Föreställ er att det blir så enkelt och billigt att göra och få ut en app (varje TV-station blir en "app"...det är de facto bara ett ramverk för html5) att t.ex. lokala idrottföreningen kan direktsända matcherna (kanske en eller två-kameraproduktion med speker :-). OM "alla" hade en gemensam IPTV-box så skulle IPTV äntligen fullkomligt explodera - det skulle bli den största mediala revolutionen sedan internets födelse.
Apple kan svårligen tjäna stålar på detta, dom får dra in stålarna på spelen som kommer att finnas i denna nya biotop. Men några stora summor lär det inte bli för Apple, å andra sidan binder ATV'n kunderna till deras övriga biotop. Och varumärket stärks så klart.

Idag har t.o.m. en grundskola råd att fixa egen app till iOS (mina ungars plugg har en med veckans mat och lite annan info - inget märkvärdigt, men betydligt mera "komplicerat" än en app som bara ska krana en IPTV-ström [HLS/DLS/DASH]. Föreställ er en värld där det är lika enkelt och billigt att tillverka och få ut en app till en IPTV-burk som mååååånga har hemma kopplade till sin TV. Föreställ er detta. Vad ser ni?
Frågan är; hur ska man hitta bland 2 346 000 TV-stationer i ATV'n om 5 år? Och sortera bort skiten? (det kommer att finnas 29 appar som bara visar Eiffeltornet live och 376 som visar New York skyline live ).
Nå - tack och lov så krävs kunskap och en mindre summa penningar för att sända bra grejer live - flerkameraproduktion kan bli riktigt krångligt och smådyrt - men det är en mycket ljus framtid för folk, föreningar, samfund, organisationer, teatrar, operahus, som har något dom vill visa live för en publik - liten eller stor - som vill se det. Allt man behöver är ett IP-nummer, kunnigt folk och lite teknik (man tar sedan en tid fram massor av kompakta billiga grejer för fältet till IPTV - på produktionssidan har man länge nu laddat för revolutionen) för att börja köra så det ryker.
Dom som förväntar sig stor publik (mycket bandbredd) behöver ju fortfarande använda tunga CDN's för leverans - och vill dom använda betalsystem (kreditkort för att se operaföreställningen t.ex.) så blir det en kostnad där. Men en plattform - en "standard" - för IPTV på tittarsidan är vad världen behöver. Det blir väl två (som med allt annat); Apples lösning och...tja, Samsungs lösning? Samsung kränger ju så många TV-apparater och deras IPTV är ju inbyggd där (SmartTV). Jag gissar att i framtiden måste dom som vill nå "alla" göra en app till både ATV och SmartTV (som med iOS och Android på mobilsidan). Om 8 år når man i stort sätt alla i den rika världen med dessa lösningar. Gissar jag. Frågan är om Samsung/SmartTV kan göra det lika enkelt för en producent att: 1. Programera ihop appen. 2. Tanka upp den. 3. Uppdatera den om det skulle behövas. - lika enkelt och klcokrent som det kommer att bli med Apples lösning? Tveksamt - å andra sidan får producenten bita ihop och även göra appen för SmartTV oavsett hur usel Samsungs lösning är...om hen vill nå den andra halvan av presumtiva tittare.
Undrar när "skredet" sker för IPTV? All konsumentteknik brukar puttra en tid - lång eller kort - innan en kritisk massa passeras...något händer....och så exploderar det och bara 12-24 månader senare är det helt etablerat och folk minns knappt hur det var "före".

Hade alla TV-apparater en ibyggd IPTV-standard - lika standardiserat som t.ex. TV-radioteknik (idag Mpeg4/H.264 på standardiserade moduleringar) så skulle vi haft IPTV i alla hem sedan länge. Det är synd att man inte kan fixa standarder på Internet (förutom dom grundläggande protokollen som beslutades från början), ty en app-standard baserad på html5 och t.ex. H.264/H.265-codec är ju skitenkel att implementera - teknisk är allt en barnlek. Men internet följer inte alls traditioner från telefoni, radio, TV - internet är på gott och ont en brutal krigsskådeplats där ALLA försöker tjäna pengar och stater har väldigt lite att säga till om...förutom när det gäller att avlyssna trafiken....DÅ är alla plötsligt kompisar.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-08-08 19:44
Ursprungligen av Chaosstar:

och Mac OS DVD-player har ju ingen Air Play (av nån konstig anledning)

Det är ingen konstig anledning. Apple har medvetet struntat i det.

1
Bevaka tråden