Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illa stravat

Tråden skapades och har fått 433 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av reboot81:

Vad sägs om ordet "närvaro" istället?

Strängt taget är väl "siren" den delen av bilens uppmärksamhetspåkallande anordningar som alstrar ljud och inte ljus.

  • Medlem
  • 2015-01-19 18:48
Ursprungligen av pmarriott:

Strängt taget är väl "siren" den delen av bilens uppmärksamhetspåkallande anordningar som alstrar ljud och inte ljus.

Båda heter sirén.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-19 20:16
Ursprungligen av Baron:

Båda heter sirén.

Nä "saftblandare" heter det

Ursprungligen av Baron:

Båda heter sirén.

Jag anmäler avvikande uppfattning. Jag tror att det enbart är ljuddelen som är sirén. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudsiren

Efter alla stavfel med e/ä (t.ex. än/en, ända/enda, sätt/sett), så tycker jag mig nu se en begynnande trend även med o/å. Två gånger inom loppet av några dagar har jag i dagstidningsartiklar sett att man tar fel på gått och gott."Vi har gått om tid att..."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-20 12:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Efter alla stavfel med e/ä (t.ex. än/en, ända/enda, sätt/sett), så tycker jag mig nu se en begynnande trend även med o/å. Två gånger inom loppet av några dagar har jag i dagstidningsartiklar sett att man tar fel på gått och gott."Vi har gått om tid att..."

I en del fall kan det nog bero på autokorrigering. Om jag i iOS råkar skriva gptt när jag menar gott (P ligger mellan O och Å) så ändras det automatiskt till gått.

Autokorrigering i iOS är ett helvetespåfund, stäng av!
Stavningsdekadensen på internet är total, jag stänger av det med!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-20 12:59
Ursprungligen av IngoX:

I en del fall kan det nog bero på autokorrigering. Om jag i iOS råkar skriva gptt när jag menar gott (P ligger mellan O och Å) så ändras det automatiskt till gått.

Autokorrigering i iOS är ett helvetespåfund, stäng av!
Stavningsdekadensen på internet är total, jag stänger av det med!

Dagstidningsartiklar skrivs väll knappast på IOS-enheter

  • Medlem
  • International user
  • 2015-01-20 13:45
Ursprungligen av Goflorp:

Ser ofta felstravningarna "streck" "sträck"...
En ända kan i vardagligt språk uttydas som "arschle" (från tyskan) eller "röv"
Det används ocks för att beteckna "slutet" på ngt, "vid änden av regnbågen"
(den kommer balla ur ändå innan inlägg 14)...

Min ända är min enda ända.
Min ända är din enda ända.
Din ända är min enda ända.

Din enda är min ända.

osv.

Och hur lyckades jag svara på snart 5 år gammalt inlägg :S

Senast redigerat 2015-01-20 13:57

Här kan man väl nästan prata om bingo i "modern stavning".

Först ett de när det ska vara det, och sedan dem där det ska vara de.

Och sedan saknas det ju ett att också, men den sortens skrivning är väl nästan vedertagen vid det här laget.

"Kvinnan lämnade sin man och dotter ensamma hemma – De dem gjorde då kommer få dig att le"
http://viralking.se/kvinnan-lamnade-sin-man-o...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-23 13:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här kan man väl nästan prata om bingo i "modern stavning".

Först ett de när det ska vara det, och sedan dem där det ska vara de.

Och sedan saknas det ju ett att också, men den sortens skrivning är väl nästan vedertagen vid det här laget.

"Kvinnan lämnade sin man och dotter ensamma hemma – De dem gjorde då kommer få dig att le"
http://viralking.se/kvinnan-lamnade-sin-man-o...

Tja när man plagierar på kvällspressen så har man satt sin standard relativt lågt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här kan man väl nästan prata om bingo i "modern stavning".

Först ett de när det ska vara det, och sedan dem där det ska vara de.

Och sedan saknas det ju ett att också, men den sortens skrivning är väl nästan vedertagen vid det här laget.

"Kvinnan lämnade sin man och dotter ensamma hemma – De dem gjorde då kommer få dig att le"
http://viralking.se/kvinnan-lamnade-sin-man-o...

Irriterande och jättesuperdåligt men kanske kan ha att göra med med hur många svenskalektioner man besökte. Det andra felet är egentligen pinsammare ...

Kan man lämna sin man och dotter ensamma hemma?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här kan man väl nästan prata om bingo i "modern stavning".

Först ett de när det ska vara det, och sedan dem där det ska vara de.

Och sedan saknas det ju ett att också, men den sortens skrivning är väl nästan vedertagen vid det här laget.

"Kvinnan lämnade sin man och dotter ensamma hemma – De dem gjorde då kommer få dig att le"
http://viralking.se/kvinnan-lamnade-sin-man-o...

Näst intill helt oläsligt tycker jag. Dock är det väl så folk skriver nuförtiden. Läs exempelvis bilannonserna på Blocket, där på sin höjd en på tjugo tillhandahåller en helt felfri text.

Ursprungligen av Anders T:

Kan man lämna sin man och dotter ensamma hemma?

Jo... De är "utan mig" som är den som står för sans och förnuft?

Skämt åsido, jag tycker att det går att skriva "ensamma" likaväl som "tillsammans" här. Syftningen blir till gruppen "man och dotter" och de är ensamma.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo... De är "utan mig" som är den som står för sans och förnuft?

Skämt åsido, jag tycker att det går att skriva "ensamma" likaväl som "tillsammans" här. Syftningen blir till gruppen "man och dotter" och de är ensamma.

Betydelsen av ensam är rätt entydig. Man säger dock att barnen är ensamma hemma med undermeningen att de saknar vuxen ledning. Men jag har svårt att få rätsida på att en pappa och en dotter är ensamma.

Jag såg en sketch på TV någon gång där en man tittade in i fikarummet där det satt tre tjejer och fikade. Mannen säger då följande:

- Nämen, sitter ni här helt ensamma!

Minns inte sammanhanget men det hade väl att göra med manschauvinism.

Ursprungligen av Anders T:

Betydelsen av ensam är rätt entydig. Man säger dock att barnen är ensamma hemma med undermeningen att de saknar vuxen ledning. Men jag har svårt att få rätsida på att en pappa och en dotter är ensamma.

Jag såg en sketch på TV någon gång där en man tittade in i fikarummet där det satt tre tjejer och fikade. Mannen säger då följande:

- Nämen, sitter ni här helt ensamma!

Minns inte sammanhanget men det hade väl att göra med manschauvinism.

Här är väl 14 personer ensamma:)

Lukasevangeliet 10:23
När de var ensamma, vände sig Jesus till lärjungarna och sade: "Saliga är de ögon som ser det ni ser"

Skämt åsido, du fick mig att fundera över språket och min "ryggmärg" tycker inte att detta uttryck känns fel utan helt korrekt. Däremot så lyckas jag inte hitta entydiga "regler" på nätet som säger att det är rätt (eller för den delen - fel)

Flera personer kan vara ensamma tillsammans.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-24 08:14

En hel grupp kan ju vara ensamma om en viss åsikt t ex. Finnarna är ju rätt ensamma om att prata finska....

Ursprungligen av Anders T:

...Kan man lämna sin man och dotter ensamma hemma?

Självklart. Annars hade det inte funnits en pluralform av ordet.

Det ser inte helt lyckat ut att klaga över usla betyg när man inte får till rubriken rätt...

(AB)

Cerveras nätsida är fullkomligt översållad med skrivfel. Allt från felstavade namn på tillverkare till infotexter som verkar vara skrivna av någon som inte har vett att undvika att använda Google Translate. Se bara beskrivningstexten på denna sidan

Ett litet urdrag...

Citat:

...En dag år 1994 ville en kanadensisk hemmafru gör orange tårta. Frustrerad med sin rivjärn tog hon i stället en av mannens träraspar och upptäckte att det var det perfekta rivjärnet.

Annons på Blocket. Beskrivning känns överflödig...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-31 14:04

Från Halebops hemsida. Är de seriösa eller? Gejma, mbit/s...

Med Mobilt Bredband Kontantkort får du 20 GB surf som gäller i tre månader. Du kan surfa i 4G-hastighet, gejma, kolla film och tv. SIM-kortet funkar både i surfplatta och router.

20 GB surf
Upp till 100 mbit/s
Ingen bindningstid
Priserna gäller i Sverige där inte annat anges. Giltig tre månader från köptillfället

Ursprungligen av kenjon:

Från Halebops hemsida. Är de seriösa eller? Gejma, mbit/s...

Med Mobilt Bredband Kontantkort får du 20 GB surf som gäller i tre månader. Du kan surfa i 4G-hastighet, gejma, kolla film och tv. SIM-kortet funkar både i surfplatta och router.

20 GB surf
Upp till 100 mbit/s
Ingen bindningstid
Priserna gäller i Sverige där inte annat anges. Giltig tre månader från köptillfället

Du är för gammal:) De riktar in sig mot ungdomar och det verkar som att "gejma" är ett något så när accepterat slang för att spela online spel så det är nog ett fullständigt medvetet val av ord för att ge ett speciellt intryck.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-31 17:28

De kan ju försöka gejma med 100 mbps...

Utom och förutom – är de synonymer eller har de olika betydelse?

Jag säger att de har olika betydelse – och i nedanstående exempel blir det helt fel. Vad säger ni?

Ursprungligen av Anders T:

Sista stycket i den artikeln:
"...Om det å andra sidan går så att utom i det levande språkbruket reserveras för 'med undantag av' och förutom för 'utöver' vore det en vinst. Det finns också vissa tecken på en utveckling åt det hållet.""

Styckets första mening håller jag med om. Det vore bra om man bestämde sig för att skilja dem åt.

Men sista meningen håller jag (tyvärr) inte med om. Det känns som det snarare är på väg åt andra hållet – att orden allt oftare ses som synonymer. Men artikeln är ju 11 år gammal – så det har kanske hunnit vända (tyvärr).

Senast redigerat 2015-12-11 06:42
  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-11 11:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Utom och förutom – är de synonymer eller har de olika betydelse?

Jag säger att de har olika betydelse – och i nedanstående exempel blir det helt fel. Vad säger ni?

Varför säger du det?

Edit:
Jag sökte ett sammanhang, och efter att ha läst länken så vill jag påstå att det är sammanhanget eller ska vi säga meningsuppbygnaden som definerar betydelsen.

Lite som i finskans "hän" det är sammanhanget som säger hurvida det är en han eller hon som omtalas.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Utom och förutom – är de synonymer eller har de olika betydelse?

Jag säger att de har olika betydelse – och i nedanstående exempel blir det helt fel. Vad säger ni?

Jag tycker att innebörden är glasklar och har inga problem med exemplet.

Men det är kul att leta på nätet och hitta följande länk:http://www.blt.se/ledare-blt/utom-forutom-ar-samma-sak/

Citat:

Läsaren är inte ensam om att tro att ’förutom’ och ’utom’ är varandras motsatser. På nätet hittar man ett forum ”99mac”, där det klagas över att folk inte vet skillnaden:

”Det är ett faktum att folk i mindre och mindre utsträckning vet att utom och förutom är varandras motsatser. Förutom är mer besläktat med utöver. Lite tydligare:? 1. Alla från jobbet var på festen förutom jag och Nisse.?2. Alla från jobbet var på festen utom jag och Nisse. ?I exempel 1 var jag och Nisse på festen. I exempel 2 var jag och Nisse inte på festen. Förutom inkluderar, utom exkluderar. Läs och lär!”

Jag tror banne mig att jag har varit inne och kommenterat den tråden också. Jag hade samma åsikt då som nu - sammanhanget avgör som i så många andra fall.

Senast redigerat 2015-12-11 13:19
Ursprungligen av juanito:

Varför säger du det?

För att jag tycker att förutom bara ska ha en betydelse, och det ska vara inkluderande.

Att förutom även kan vara exkluderande, och att man då ska behöva undersöka sammanhanget (och ibland t.o.m gissa för att det inte kan avgöras utifrån sammanhanget), är bara onödigt. Om man menar exkluderande, skriv då utom, så behöver inte läsaren avgöra eller gissa.

Bevaka tråden