Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt inloggningsprogram...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-14 22:36

Använder sedan lång tid MacICX för att sköta inloggningen till Telias adsl. Funkar alldeles förträffligt men skulle vilja ha en variant på detta för att bli helt perfekt nämligen att det skulle vara en "menu item" istället. Heter det så? Alltså slippa ha programmet i dockan och ha det uppe i menyn.
Har sökt utan att finna så detta får väl bli ett önskemål om att det finns någon välvillig programmeringskunnig där ute som är beredd att offra någon timme... Jag skulle bli jätteglad och dessutom beredd att offra en 50-lapp för det!

Varför inte bara ställa in att programmet ska startas autmatiskt när du startar datorn och att det sedan göms? Då behöver du aldrig bry dig om det. Så hade jag det tidigare, innan jag fick riktigt bredband.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-14 23:20

Jomen så har jag det redan. Grejen är att jag vill slippa ha det i dockan samt att enkelt koppla upp mig efter vila. Alternativt mot att ha nåt uppe i menyn skulle kunna vara att högerklicka MacICX i dockan och där välja "connect". Är inte MacICX opensource? Kan inte nån...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-14 23:47

Du vet väl om att Telia har ändrat sina inställningar så att du inte längre loggas ut (om du inte uttryckligen loggar ut manuellt) när du sätter datorn i vila?

Jag läste om detta på deras supportsidor för ett tag sedan, men nu hittar jag inte informationen. Om jag inte minns fel så behålls din uppkoppling tills du loggar ur alt tills din dators nätverkskort inte varit tillgängligt i en timme (verkar inte påverkas av vila).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-15 16:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Du vet väl om att Telia har ändrat sina inställningar så att du inte längre loggas ut (om du inte uttryckligen loggar ut manuellt) när du sätter datorn i vila?

Jo det hade ju varit trevligt men så verkar det inte funka hemma hos mig.

Ett trevligt mail till utveklaren kanske?

http://www.cs.lth.se/~roger/macicx.html

/Linus

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-15 18:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus Söderlind
Ett trevligt mail till utveklaren kanske?

http://www.cs.lth.se/~roger/macicx.html

/Linus

Jo, jag tänkte på det oxå men på sidan för classic-versionen står följande:
"Jag satte mig ursprungligen ned och skrev MacIC för att tillgodose mitt eget behov av ett inloggningsprogram efter att förgäves väntat på att någon annan skulle göra det åt mig. Då jag insåg att andra skulle ha nytta av programmet lade jag ut det för nedladdning. Meningen var dock aldrig att jag skulle lägga ner en massa tid på att underhålla någon slags "produkt" och det har jag inte för avsikt att börja med heller. Därför känns det nu som om tiden är mogen att be alla Macintoshanvändare på nätet om hjälp med att underhålla och vidareutveckla MacIC. Själv anser jag inte att jag har tid eller resurser för det och kommer själv i princip bara att lägga tid på det underhåll av MacIC som är nödvändigt för att hålla det körande på min egen maskin - och det bara så länge jag själv har behov av programmet.

Därför släpper jag nu källkoden till MacIC i förhoppningen att hitta engagerade utvecklare som är villiga att hjälpa till."

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-28 09:34

Det blev ett mail till utvecklaren i alla fall. Det är en uppdatering på G till OS X. Om den kommer innehålla några av mina önskemål återstår att se. Om nu någon undrar...

Ett bra sätt är som det sagts här ovan att lägga ett alias i "startup intems". Om du sätter datan i vila eller kopplar ner dig kan det vara en ide att tex. lägga ett mac IC under en funktionstangent, tex F15, ett tryck och du är uppkopplad igen

F

  • Oregistrerad
  • 2003-08-10 15:26

Numera kopplar väl inte telia ner förrns man stänger av modemet. program behövs därmed inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Numera kopplar väl inte telia ner förrns man stänger av modemet. program behövs därmed inte.

Yes, men det kopplar inte upp automatiskt när man startar datan igen

F

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-17 20:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 18:06

Har aldrig behövt koppla upp efter vila. Mac ICX gör det automatiskt (kan bero på att jag har ställt in den på att uppdatera var femte minut).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Har aldrig behövt koppla upp efter vila. Mac ICX gör det automatiskt (kan bero på att jag har ställt in den på att uppdatera var femte minut).

Inte efter vila, men har du stängt av datan måste du logga in igen om du inte lagt ett alias i "startup items" då loggas du in automatiskt vid uppstart

F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 11:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Inte efter vila, men har du stängt av datan måste du logga in igen om du inte lagt ett alias i "startup items" då loggas du in automatiskt vid uppstart

F

Det har jag också gjort. Fast motsvarande funktion i X.
Så jag behöver aldrig bry mig om inloggning, allt fungerar i bakgrunden.
Utom när det är någon av com hems ständiga avbrott, förståss...

1
Bevaka tråden