Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swefilmer lägger ner efter polistillslag

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-30 09:42
Ursprungligen av iTiger:

Jag mår fan illa av allt jidder av "marknadens oförmåga" och hur man vill ha allt. Här och nu. Men inte betala för sig. Blir spyfärdig.

Kommer osökt att tänka på Lorrys sketch med killen som skyller allt på att "vi har ju ingen lokal"...

https://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw

Vem säger att de inte vill betala? Jag vill betala men det finns ingen vettig tjänst att betala för. Så känner väldigt många. Istället för att gå tjäna de pengarna väljer bolagen att lägga ner massor av pengar på att jaga pirater.

För övrigt har denna branschen bedrövligt svårt att anpassa sig, som nämndes tidigare. Inte bara vad det gäller att tillhandahålla vettiga tjänster men också vad det gäller prisbilden för produkten. Den är generellt prissatt på tok för högt, vilket också bidrar till att folk laddar ner istället. Nästan 200 spänn för en biovisning av en ny populär film? Glöm det.

Ursprungligen av zinned:

Jag vill betala men det finns ingen vettig tjänst att betala för. Så känner väldigt många.

Det verkar helt klart så. Hade gärnat betalt för swefilms utbud, det var bra. Nu blir det till att minska ner serietittandet, eftersom ingen av de största tjänsterna som jag tittat på har alla de serierna som jag är intresserad av.

Antingen får man man väl skippa en eller fler serier, eller leta sig till utländska streamingtjänster.
För jag betalar som sagt gärna, men inte för 2 eller mer svenska tjänster, bara för att de har konkurrens som inte gynnar tittaren.
Nä, det blir omprioritering nu.

Folk har avancerade åsikter om vinstfördelningen inom nöjesnidustrin - hur mycket bolagen tar, skådisarna får, musikerna får, etc, etc. Det som är konstigt är att detta oerhörda intresse och denna kritik över förhållandena inom nöjesindustrin inte gäller någon annan industri. Jag har aldrig hört någon rationalisera t.ex. en datorstöld med att tillverkaren ändå tar nästan alla pengar om man istället skulle köpa den och abetarna som de facto tillverkar datorn bara får en struntsumma :-D.

Sedan kan man ju fundera över hur en stöld av en vara - oavsett vara - skulle kunna ändra på förhållandena som gäller av mervärdesdelningen hos producenten av den stulna produkten. Hur ser logiken ut där?

Ursprungligen av iTiger:

Jag mår fan illa av allt jidder av "marknadens oförmåga" och hur man vill ha allt. Här och nu. Men inte betala för sig. Blir spyfärdig.

Kommer osökt att tänka på Lorrys sketch med killen som skyller allt på att "vi har ju ingen lokal"...

https://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw

Spotify är ju ett exempel på betaltjänst som folk är villiga att betala för. Jag tror absolut att det handlar om att det inte finns en plattform för serier och film som är tillräckligt bra. Så länge det inte finns någon sådan kommer vi att ladda hem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-30 12:20
Ursprungligen av Demiurgen:

Folk har avancerade åsikter om vinstfördelningen inom nöjesnidustrin - hur mycket bolagen tar, skådisarna får, musikerna får, etc, etc. Det som är konstigt är att detta oerhörda intresse och denna kritik över förhållandena inom nöjesindustrin inte gäller någon annan industri.

Jaså? För att bara ta ett exempel så kan vi ta elitidrottare, speciellt inom de mest populära lagidrotterna som t ex fotboll. Hur överbetalda är inte dessa herrar? Ordentligt.

Som jag fattat det så finns det massor av möjligheter att köpa/hyra/abbonera på tv-serier och film via internet. Och att denna industri växer så det knakar. Det verkar inte vara svårt heller då barn hyr på ATV'n och jag vet gamlingar som har Netflix. Det finns ju massor av inlägg och trådar om detta på detta forum. Vad jag också fattat är att eftersom dessa lösningar inte har ALLT som finns på jorden när det gäller rörlig bild - och att torrent är "enklare" - så skulle detta alltså vara ett argument i försvaret för illegal fildelning. Har jag fattat rätt?
Gäller detta isåfall även andra industrier? Om jag t.ex. märker att cykelbutikerna där jag bor har uselt utbud av cyklar och dessutom inte öppet 24/7 - så är detta en ursäkt - eller åtminstone en förmildrande omständighet - när jag snor en cykel på stan som alltså är skitsvår att få tag i legalt. Stämmer detta?
Och när jag dessutom vet att ägarna av detta cykelmärke - producenten - tar ut en enorm lön och vinst och arbetarna som sätter ihop cyklarna är underbetalda så bli stölden t.o.m. en hedervärd handling? Är det en slags revolution vi talar om? Ska konsumenterna sno producenterna till konkurs så att arbetarna blir arbetslösa och startar en revolution? Är det konsumism-terrorism vi talar om? Inte alls bara bekväm stöld för att man vill HA och för att det GÅR?

....

Senast redigerat 2015-07-30 15:01
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-30 14:46
Ursprungligen av Perobous:

Hur menar du att utbudet saknas på samtliga? Det finns faktiskt ett flertal lagliga tjänster till som har bra utbud men du verkar inte direkt ha letat.

Länka en sån tjänst.
Det börjar komma några tv-kanaler som gör som HBO, men enbart i USA.

Ursprungligen av Demiurgen:

Som jag fattat det så finns det massor av möjligheter att köpa/hyra/abbonera på tv-serier och film via internet. Och att denna industri växer så det knakar. Det verkar inte vara svårt heller då barn hyr på ATV'n och jag vet gamlingar som har Netflix. Det finns ju massor av inlägg och trådar om detta på detta forum. Vad jag också fattat är att eftersom dessa lösningar inte har ALLT som finns på jorden när det gäller rörlig bild - och att torrent är "enklare" - så skulle detta alltså vara ett argument i försvaret för illegal fildelning. Har jag fattat rätt?
Gäller detta isåfall även andra industrier? Om jag t.ex. märker att cykelbutikerna där jag bor har uselt utbud av cyklar och dessutom inte öppet 24/7 - så är detta en ursäkt - eller åtminstone en förmildrande omständighet - när jag snor en cykel på stan som alltså är skitsvår att få tag i legalt. Stämmer detta?
Och när jag dessutom vet att ägarna av detta cykelmärke - producenten - tar ut en enorm lön och vinst och arbetarna som sätter ihop cyklarna är underbetalda så bli stölden t.o.m. en hedervärd handling? Är det en slags revolution vi talar om? Ska konsumenterna sno producenterna till konkurs så att arbetarna blir arbetslösa och startar en revolution? Är det konsumism-terrorism vi talar om? Inte alls bara bekväm stöld för att man vill HA och för att det GÅR?

Problemet är tiden det tar innan nytt material släpps från att det sänts i USA.
Om det kommer alls.
Netflix USA har mängder med mer serier och filmer än vad som finns tillgängligt här och utöver vad de producerar själva så är det minst 1-2 år efter.

Precis som jag skrev tidigare, film och tv-branschen behöver anpassa sig till vad kunderna vill ha, precis som spel och musik-branschen redan gjort och piratkopiering har minskat rejält.

Det jag inte fattar är att Swefilmer först nu fick ett besök av polis och åklagare. Vad som är ännu mera besynnerligt är att han som drev tjänsten verkar chockad...överaskad...Det får mig att undra om mannen verkligen är fullt mentalt frisk. Uppriktigt...jag menar...det är ju inte långsökt alls att misstänka att han är psykiskt labil - ser man YT-videon med musiken som ligger pålagt så lutar det starkt ditåt. Jag hoppas han får en advokat som tar detta i beaktande när hen lägger upp försvaret.
Oavsett vad man tycker om lagen så är det ju ingen tvekan om att den lagen FINNS och att åklagare har till uppgift att jobba efter den. Hur i hela fridens namn kan man öppet och spårbart lägga upp en sajt med streamat kommersiellt upphovsrättskyddat material - räkna in hundratusentals besökare och koppla upp sig mot annonsrobotar - och INTE fatta att detta bara kan sluta på ETT sätt?! Är det så att mannen faktiskt VILLE åka dit? Martyrgrejen. Men en frisk människa tycker nog att ett resterande liv på ekonomisk existensminimum - ev. fängelsetid är ju en baggis i sammanhanget - är ett alldeles för högt pris för lite cred i flummiga kretsar och ett alldeles för dyrt martyrskap. ??
En annan sak som förbryllar mig är "experter" i media som uttalar sig som om PirateBay var dött numera. Orkar dom inte ens kolla in den värld dom är "experter" på? Har dom ingen internetburk? Använder inte dessa "IT-experter" datorer, internet och browsers? ?
Jag fattar ingenting.

Ursprungligen av Json_81:

Länka en sån tjänst.
Det börjar komma några tv-kanaler som gör som HBO, men enbart i USA.

Problemet är tiden det tar innan nytt material släpps från att det sänts i USA.
Om det kommer alls.
Netflix USA har mängder med mer serier och filmer än vad som finns tillgängligt här och utöver vad de producerar själva så är det minst 1-2 år efter.

Precis som jag skrev tidigare, film och tv-branschen behöver anpassa sig till vad kunderna vill ha, precis som spel och musik-branschen redan gjort och piratkopiering har minskat rejält.

Jo det där tycker jag också är ett problem. Det har säkert med rättigheter och marknadsstorlek att göra. När det gäller HBO så är nordic ett samarbete mellan HBO och Peter Eklund. De är riktigt bra på serier men har ju inte mycket till utbud på film där HBO Go också är bra. Netflix har samma problem och har som mest kanske lite mer skandinavisk film än sin amerikanska storebror. Viaplay är de som har mest utbud av nya filmer men det är ändå magert och det är svaga på nästan alla andra områden.

Här kan jag tycka att något som spotify vore önskvärt (det behövs absolut inte vara reklamfinansierat och kan vara dyrare än vad spotify premium kostar). Jag har inga problem att vänta till efter biofilmerna har gått, tom en period för dvd försäljning är okej. Men efter det skulle det vara tillgängligt. Sen behöver det inte ens täcka så mycket av marknaden som spotify gör, men betydligt mer än vad tjänsterna gör nu. Huvudsaken skulle i varje fall vara att de skulle vara liknande på alla marknader.

Dock tycker jag ingenting av det här försvarar Swefilm eller liknande tjänster.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-30 20:21
Ursprungligen av Demiurgen:

Det jag inte fattar är att Swefilmer först nu fick ett besök av polis och åklagare. Vad som är ännu mera besynnerligt är att han som drev tjänsten verkar chockad...överaskad...Det får mig att undra om mannen verkligen är fullt mentalt frisk. Uppriktigt...jag menar...det är ju inte långsökt alls att misstänka att han är psykiskt labil - ser man YT-videon med musiken som ligger pålagt så lutar det starkt ditåt. Jag hoppas han får en advokat som tar detta i beaktande när hen lägger upp försvaret.
Oavsett vad man tycker om lagen så är det ju ingen tvekan om att den lagen FINNS och att åklagare har till uppgift att jobba efter den. Hur i hela fridens namn kan man öppet och spårbart lägga upp en sajt med streamat kommersiellt upphovsrättskyddat material - räkna in hundratusentals besökare och koppla upp sig mot annonsrobotar - och INTE fatta att detta bara kan sluta på ETT sätt?! Är det så att mannen faktiskt VILLE åka dit? Martyrgrejen. Men en frisk människa tycker nog att ett resterande liv på ekonomisk existensminimum - ev. fängelsetid är ju en baggis i sammanhanget - är ett alldeles för högt pris för lite cred i flummiga kretsar och ett alldeles för dyrt martyrskap. ??
En annan sak som förbryllar mig är "experter" i media som uttalar sig som om PirateBay var dött numera. Orkar dom inte ens kolla in den värld dom är "experter" på? Har dom ingen internetburk? Använder inte dessa "IT-experter" datorer, internet och browsers? ?
Jag fattar ingenting.

Swefilm har väl hållt på en liten stund och tjänat in 13 miljoner på kontot på allehanda reklam- annonsplats och tydligen hade ljushuvudet som drivit siten haft alla sina intjänade besparingar på öppna sparkontot hos lokala banken typ (inte tal om något hemligt konto på någon skattefri söderhavsö), jisses och sedan spela chockad att hans konto blir konfiskerat, detta händer bara i Svedala
Myndigheterna är ju sköna också dom väntar kyligt flera år (bara svensk polis som gör så måste väl antagligen finnas balans i polisbudgeten innan man slår till lol ) tills det finns en skön skatteslant på kontot då slår dom till med buller och bång man kan antingen skratta eller gråta åt eländet

Vi har rättigheter i Sverige det lär sig dom flesta ganska snabbt skyldigheterna är det lite sämre ställt med

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-30 20:43
Ursprungligen av Demiurgen:

Det jag inte fattar är att Swefilmer först nu fick ett besök av polis och åklagare. Vad som är ännu mera besynnerligt är att han som drev tjänsten verkar chockad...överaskad...Det får mig att undra om mannen verkligen är fullt mentalt frisk. Uppriktigt...jag menar...det är ju inte långsökt alls att misstänka att han är psykiskt labil - ser man YT-videon med musiken som ligger pålagt så lutar det starkt ditåt. Jag hoppas han får en advokat som tar detta i beaktande när hen lägger upp försvaret.
Oavsett vad man tycker om lagen så är det ju ingen tvekan om att den lagen FINNS och att åklagare har till uppgift att jobba efter den. Hur i hela fridens namn kan man öppet och spårbart lägga upp en sajt med streamat kommersiellt upphovsrättskyddat material - räkna in hundratusentals besökare och koppla upp sig mot annonsrobotar - och INTE fatta att detta bara kan sluta på ETT sätt?! Är det så att mannen faktiskt VILLE åka dit? Martyrgrejen. Men en frisk människa tycker nog att ett resterande liv på ekonomisk existensminimum - ev. fängelsetid är ju en baggis i sammanhanget - är ett alldeles för högt pris för lite cred i flummiga kretsar och ett alldeles för dyrt martyrskap. ??
En annan sak som förbryllar mig är "experter" i media som uttalar sig som om PirateBay var dött numera. Orkar dom inte ens kolla in den värld dom är "experter" på? Har dom ingen internetburk? Använder inte dessa "IT-experter" datorer, internet och browsers? ?
Jag fattar ingenting.

Jag gissar att det rent juridiskt är väldigt snårigt, servrarna ligger väl troligen inte i sverige.
Med tanke på piratebay domen tycks ju länkar till olagligt material bedömas vara olagligt så jag kan hålla med dig om att man borde förstå att det kommer skita sig. Även om jag personligen tycker piratebay domen är helt rättsvidrig.

Det tycker jag också...eller snarare så är lagen som gör denna dom möjlig orättfärdig.
Jag anser alltså att fildelning av upphovsskyddat material - utan ägarens tillåtelse - är häleri och stöld, men att skriva lagar som inskränker medborgares rätt att sprida information för att försvåra dessa brott är ett alldelses åt helvete för högt pris. Att montera ner den fria informationsrätten - de facto det fria ordet - för att bekämpa ett brott är i sig ett mycket, mycket större brott.
Om jag säger till en kompis att det står en olåst cykel utanför Konsum så är det en mänsklig rättighet att säga detta - oavsett hur kompisen använder informationen. Mitt motiv att säga detta till kopmpisen är min egen sak, det har ingen att göra med - det är irrelevant. Den enda informationen som inte ska vara fri är den som har med individers integritet att göra (sjukjournaler t.ex.), hemligheter om rikets säkerhet och frivilliga avtal om tystnadsplikt. Ska man någon gång i extremfall tumma på denna princip så ska det i alla fall inte vara för att skydda ekonomiska intressen (Hollywood t.ex.) - det är verkligen lågt...och skrämmande.

Jag har ingen lösning på problemet med fildelning, men jag accepterar inte att man monterar ner demokratin för att komma åt den. Att skydda informationsrätten är viktigare och mycket, mycket större än att skydda bizniz. Så - industrin som distribuerar digitalt kommersiellt material får hitta på en annan affärsmodell...eller leva med ett visst svinn.
Men det är fortfarande stöld att tanka ner. Så klart. Att det är enkelt, (kanske) inte skadar någon och svårt att stoppa gör det inte till mindre stöldaktigt. En spade är en spade.

Ursprungligen av Json_81:

Även om jag personligen tycker piratebay domen är helt rättsvidrig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-30 21:32
Ursprungligen av Demiurgen:

Det tycker jag också...eller snarare så är lagen som gör denna dom möjlig orättfärdig.
Jag anser alltså att fildelning av upphovsskyddat material - utan ägarens tillåtelse - är häleri och stöld, men att skriva lagar som inskränker medborgares rätt att sprida information för att försvåra dessa brott är ett alldelses åt helvete för högt pris. Att montera ner den fria informationsrätten - de facto det fria ordet - för att bekämpa ett brott är i sig ett mycket, mycket större brott.
Om jag säger till en kompis att det står en olåst cykel utanför Konsum så är det en mänsklig rättighet att säga detta - oavsett hur kompisen använder informationen. Mitt motiv att säga detta till kopmpisen är min egen sak, det har ingen att göra med - det är irrelevant. Den enda informationen som inte ska vara fri är den som har med individers integritet att göra (sjukjournaler t.ex.), hemligheter om rikets säkerhet och frivilliga avtal om tystnadsplikt. Ska man någon gång i extremfall tumma på denna princip så ska det i alla fall inte vara för att skydda ekonomiska intressen (Hollywood t.ex.) - det är verkligen lågt...och skrämmande.

Jag har ingen lösning på problemet med fildelning, men jag accepterar inte att man monterar ner demokratin för att komma åt den. Att skydda informationsrätten är viktigare och mycket, mycket större än att skydda bizniz. Så - industrin som distribuerar digitalt kommersiellt material får hitta på en annan affärsmodell...eller leva med ett visst svinn.
Men det är fortfarande stöld att tanka ner. Så klart. Att det är enkelt, (kanske) inte skadar någon och svårt att stoppa gör det inte till mindre stöldaktigt. En spade är en spade.

Visst fildelning är inte bra men jag anser att det finns allvarligare brott som ska prioriteras före att lägga resurser på att komma åt olaglig fildelning som sker på nätet. Den dör ut av sig själv i nära framtid när bra betaltjänster jobbas fram det har man ju sett den senaste tiden. Sedan kommer väl många att gnälla på att saker fattas i dessa betaltjänster mm som en ursäkt att inte betala inte lätt att göra alla nöjda med en avgift på 99 kr för alla serier och filmer forever and ever been produced ?
Allt är väl en fråga om prioritering och använda polisens budget på optimalt sätt kanske därför det tog lite tid innan swefilm stängdes ner var väl några våldtäkts och mordfall i mellan kan jag tänka mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-30 21:53

Att det tog tid handlar nog enbart om polisens totalt inkompetens inom sitt yrke, inget annat.

Ja, jag är oerhört bitter vad det gäller polisens ageranden på i stort sett alla områden.

Bevaka tråden