Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swefilmer lägger ner efter polistillslag

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den svenska sajten Swefilmer har utsatts för ett polistillslag, och lägger nu ned verksamheten efter fyra års verksamhet i en juridisk gråzon.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2015-07-29 15:51

"Nu gäller det för filmbranschen att tillsammans med legala digitala aktörer tillgodose konsumentens behov genom att skapa förutsättningar för detta."

Är hon dum eller bara otroligt naiv? Det kommer inte att hända. Aldrig. Lagliga streamingtjänster kommer att få fortsätta erbjuda samma skit-utbud tills alla biografer har gått i konkurs, filmbolagens hela affärsmodell bygger ju på det. Enda taktiken de verkar ha för att "förbättra" lagliga tjänster är att försämra (stänga) de överlägsna illegala. Att faktiskt erbjuda det folk efterfrågar finns inte på kartan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-29 21:10
Ursprungligen av jonasn:

"Nu gäller det för filmbranschen att tillsammans med legala digitala aktörer tillgodose konsumentens behov genom att skapa förutsättningar för detta."

Är hon dum eller bara otroligt naiv? Det kommer inte att hända. Aldrig. Lagliga streamingtjänster kommer att få fortsätta erbjuda samma skit-utbud tills alla biografer har gått i konkurs, filmbolagens hela affärsmodell bygger ju på det. Enda taktiken de verkar ha för att "förbättra" lagliga tjänster är att försämra (stänga) de överlägsna illegala. Att faktiskt erbjuda det folk efterfrågar finns inte på kartan.

Så är det ju tyvärr.

Ursprungligen av jonasn:

Att faktiskt erbjuda det folk efterfrågar finns inte på kartan.

Problemet ligger nog främst i att folk efterfrågar allt men är sällan villiga att betala för mer än en bråkdel av utbudet. Däremot så är folk oftare villiga att betala för snabba bredband VPN och krypteringstjänster för att "slippa" betala för sin film och TV konsumtion.

Ibland kan det vara knepigt att hitta den film man söker på de lagliga tjänsterna men det finns sajter som samlar hela filmutbudet på ett ställe som vodeville.se

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-29 21:56
Ursprungligen av Perobous:

Problemet ligger nog främst i att folk efterfrågar allt men är sällan villiga att betala för mer än en bråkdel av utbudet. Däremot så är folk oftare villiga att betala för snabba bredband VPN och krypteringstjänster för att "slippa" betala för sin film och TV konsumtion.

Piratkopiering av spel och musik är rätt dött, jag tvivlar på att film skulle fungera annorlunda.
Mina kollegor vet inte vad en VPN eller krypteringstjänst är, men de skulle gärna betala för att få se film/serier.

Ursprungligen av Json_81:

Piratkopiering av spel och musik är rätt dött, jag tvivlar på att film skulle fungera annorlunda.

Piratkopiering av spel, filmer och musik är allt annat än dött. Vilket jag nog tror du är väldigt medveten om.

Ursprungligen av Json_81:

Mina kollegor vet inte vad en VPN eller krypteringstjänst är, men de skulle gärna betala för att få se film/serier.

Vad jobbar du med om dina kollegor inte vet vad en VPN-tjänst är? Om de vill se film och srier mot betalning så är det väl inget som hindrar dom? Det finns ju en hel del bra tjänster, eller menar du att de vill ha en tjänst som visar allt? Finns ingen sådan tjänst ens bland pirattjänsterna trots att de tjänar pengar på andras rättigheter de inte betalar ett nickel för och det finns nog ingen glassbar som säljer sushi heller vad jag vet.

Senast redigerat 2015-07-29 22:36
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-29 22:30

Jag betalar idag för Viaplay, endast pga sporten. Vad det gäller film o serier så kräver jag att få tillgången från EN plats men sedan kommer jag inte att nyttja allt. Jag kommer aldrig betala 99 kr/mån till HBO, 99 kr/mån till Cmore, 99 kr/mån till NetFlix, 99 kr/mån osv osv osv...aldrig.

Kan de inte enas och erbjuda en vettig plattform så kan de kamma sig. Då lossar de mina pengar när jag ordnar deras filmer o serier på annat håll.

Ursprungligen av zinned:

Jag betalar idag för Viaplay, endast pga sporten. Vad det gäller film o serier så kräver jag att få tillgången från EN plats men sedan kommer jag inte att nyttja allt. Jag kommer aldrig betala 99 kr/mån till HBO, 99 kr/mån till Cmore, 99 kr/mån till NetFlix, 99 kr/mån osv osv osv...aldrig.

Kan de inte enas och erbjuda en vettig plattform så kan de kamma sig. Då lossar de mina pengar när jag ordnar deras filmer o serier på annat håll.

Bekväm bortförklaring av dig. Men inte särskilt hedrande..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-29 22:38
Ursprungligen av Perobous:

Bekväm bortförklaring av dig. Men inte särskilt hedrande..

Kamma dig.

Ingen bortförklaring. Jag hade gärna betalat för mig men filmindustrin är så jävla förlegad och när de vägrar komma in ordentligt i tjugonde århundradet så losar de mina pengar. Inte svårare än så. Jag sover gott om natten, i vetskapen att jag blåser dem på pengarna. De har chanser att få dem men de vägrar utvecklas. Synd för dem, inte för mig.

Ursprungligen av zinned:

Ingen bortförklaring.

Klart det är en bortförklaring av dig och en rätt dålig sådan.

Ursprungligen av zinned:

Jag hade gärna betalat för mig men filmindustrin är så jävla förlegad och när de vägrar komma in ordentligt i tjugonde århundradet så losar de mina pengar. Inte svårare än så. Jag sover gott om natten, i vetskapen att jag blåser dem på pengarna. De har chanser att få dem men de vägrar utvecklas. Synd för dem, inte för mig.

Känns som om filmnättjänsterna utvecklats rätt mycket på kort tid men kanske inte vissa människor som envisas med att piratkopiera med svaga bortförklaringar som dina.
Förstår att du sätter sport före film och tv serier eftersom du faktiskt betalar för åtminstone en del av sporten du ser, men även där så finns det ju ingen tjänst som visar all sport så din argumentering är inte direkt glasklar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-29 22:53
Ursprungligen av Perobous:

Klart det är en bortförklaring av dig och en rätt dålig sådan.

Känns som om filmnättjänsterna utvecklats rätt mycket på kort tid men kanske inte vissa människor som envisas med att piratkopiera med svaga bortförklaringar som dina.
Förstår att du sätter sport före film och tv serier eftersom du faktiskt betalar för åtminstone en del av sporten du ser, men även där så finns det ju ingen tjänst som visar all sport så din argumentering är inte direkt glasklar.

Haha, du är så patetisk Vad gör du ens här?

Jag berättar för dig vad jag anser. Rätt o slätt. Om du sedan anser det vara en bortförklaring så är det för att du har bestämt dig för att det ska vara det. I själva verket är det inte det, jag bryr mig inte utan säger bara som det är. Det finns idag ingen tjänst som t ex levererar serier i det format som kunderna idag kräver. Då får bolagen leva med att det piratkopieras. Om de inte kan tillgodose marknaden så kommer marknaden att hitta snabbaste vägen att lösa det. På detta temat är det enkelt, det är bara att ladda ner. Den potentiella kunden får sin produkt men tycker det är tråkigt att inte kunna få göra rätt för sig.

Förloraren är alltid bolagen, så länge de inte kan släppa 1900-talet och börja leverera en tjänst värd namnet.

Ursprungligen av zinned:

Kamma dig.

Ingen bortförklaring. Jag hade gärna betalat för mig men filmindustrin är så jävla förlegad och när de vägrar komma in ordentligt i tjugonde århundradet så losar de mina pengar. Inte svårare än så. Jag sover gott om natten, i vetskapen att jag blåser dem på pengarna. De har chanser att få dem men de vägrar utvecklas. Synd för dem, inte för mig.

Fast det är en bortförklaring eller rationalisering - du förklarar varför du väljer att inte följa de lagar som finns - det faktum att filmbranschen inte erbjuder den tjänst du vill ha gör det inte lagligt eller ok för dig eller mig att hämta de filmerna på annat sätt.

Och bara för att vara tydlig - jag gör på samma sätt, främst med TV-serier men även med filmer. Jag är medveten om dubbelmoralen i detta och det är ingenting som jag är stolt över eller skryter om.

Men det är som med de flesta brott - vi gör en kalkyl över risk att åka fast, kostnad om vi åker fast mot vad vi tycker att vi tjänar och hur det stämmer in på vårt moralbegrepp. Nu försöker branschen skruva upp straffen så att vi ska avskräckas och vi lär se en del domar i avskräckande syfte.

Just nu så sover jag också lugnt om nätter eftersom jag gör bedömningen att risken är mycket låg. Om risken ökar - då blir det en ny kalkyl.

Ursprungligen av jonasn:

"Nu gäller det för filmbranschen att tillsammans med legala digitala aktörer tillgodose konsumentens behov genom att skapa förutsättningar för detta."

Är hon dum eller bara otroligt naiv? Det kommer inte att hända. Aldrig. Lagliga streamingtjänster kommer att få fortsätta erbjuda samma skit-utbud tills alla biografer har gått i konkurs, filmbolagens hela affärsmodell bygger ju på det. Enda taktiken de verkar ha för att "förbättra" lagliga tjänster är att försämra (stänga) de överlägsna illegala. Att faktiskt erbjuda det folk efterfrågar finns inte på kartan.

Aldrig är ett starkt ord att använda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-29 23:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast det är en bortförklaring - du förklarar varför du väljer att inte följa de lagar som finns - det faktum att filmbranschen inte erbjuder den tjänst du vill ha gör det inte lagligt eller ok för dig eller mig att hämta de filmerna på annat sätt.

Och bara för att vara tydlig - jag gör på samma sätt, främst med TV-serier men även med filmer. Jag är medveten om dubbelmoralen i detta och det är ingenting som jag är stolt över eller skryter om.

Men det är som med de flesta brott - vi gör en kalkyl över risk att åka fast, kostnad om vi åker fast mot vad vi tycker att vi tjänar och hur det stämmer in på vårt moralbegrepp. Nu försöker branschen skruva upp straffen så att vi ska avskräckas och vi lär se en del domar i avskräckande syfte.

Just nu så sover jag också lugnt om nätter eftersom jag gör bedömningen att risken är mycket låg. Om risken ökar - då blir det en ny kalkyl.

Nej, det är ingen bortförklaring. För att det ska vara en bortförklaring så måste det finnas ett motiv för att i detta fallet inte alls betala för sig. Jag vill betala för mig men anser att filmbranschen är så urbota korkad och bakåtsträvande då de inte kan erbjuda en vettig plattform för att konsumera film och serier att det inte går att göra annat än att ta andra vägar. Så, hade det varit ämnat att vara en bortförklaring så hade jag inte någonsin velat betala för mig men det vill jag. Tyvärr är det inte möjligt.

Ursprungligen av zinned:

Nej, det är ingen bortförklaring. För att det ska vara en bortförklaring så måste det finnas ett motiv för att i detta fallet inte alls betala för sig. Jag vill betala för mig men anser att filmbranschen är så urbota korkad och bakåtsträvande då de inte kan erbjuda en vettig plattform för att konsumera film och serier att det inte går att göra annat än att ta andra vägar. Så, hade det varit en ämnat att vara en bortförklaring så hade jag inte någonsin velat betala för mig men det vill jag. Tyvärr är det inte möjligt.

Du betalar de facto inte för dig - då finns ju motivet där...

Ditt alternativ är att avstå - inte att hämta materialet på ett olagligt sätt.

Om en film finns tillgänglig via Itunes/AppleTV, köper/hyr du via Itunes då? Väntar du tills filmen finns tillgänglig och hyr den via Itunes? Eller går du fortfarande via olaglig nerladdning?

Ursprungligen av zinned:

Haha, du är så patetisk

Vem som är pateetisk när det gäller detta kan nog de flesta här rätt snabbt läsa sig till.

Ursprungligen av zinned:

Om du sedan anser det vara en bortförklaring så är det för att du har bestämt dig för att det ska vara det.

Nej det är för att du kör med väldigt dåliga genomskinliga bortförklaringar speciellt när du verkar tycka det är OK att betala för en sporttjänst mest troligt för att det inte är speciellt givande för dig att se direktsänd sport i efterhand.

Ursprungligen av zinned:

Det finns idag ingen tjänst som t ex levererar serier i det format som kunderna idag kräver. Då får bolagen leva med att det piratkopieras. Om de inte kan tillgodose marknaden så kommer marknaden att hitta snabbaste vägen att lösa det. På detta temat är det enkelt, det är bara att ladda ner. Den potentiella kunden får sin produkt men tycker det är tråkigt att inte kunna få göra rätt för sig.

Du verkar enligt ditt tidigare inlägg inte verka tycka att det är tråkigt att inte göra rätt för sig/dig, tvärtom du skyller ju allt på bolagen, själv gör du inget fel för att de "tvingar" dig att betala för flera tjänster för att komma åt det du vill se.

Ursprungligen av zinned:

Förloraren är alltid bolagen, så länge de inte kan släppa 1900-talet och börja leverera en tjänst värd namnet.

Finns många bra tjänster som sagt men en tjänst som har allt kommer troligen aldrig materialisera sig av ett flertal olika anledningar däremot så kan man redan nu nå de flesta tjänsterna från en plats vilket du tidigare önskade dig. Nämligen från datorn.
Sen är det lite lustigt att du tidigare pratade om marknaden men att du samtidigt verkar helt oförstående för att kommersiella verksamheter måste bära sig ekonomiskt för att kunna överleva på marknaden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-29 23:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Du betalar de facto inte för dig - då finns ju motivet där...

Ditt alternativ är att avstå - inte att hämta materialet på ett olagligt sätt.

Om en film finns tillgänglig via Itunes/AppleTV, köper/hyr du via Itunes då? Väntar du tills filmen finns tillgänglig och hyr den via Itunes? Eller går du fortfarande via olaglig nerladdning?

Om jag inte har filmen sedan tidigare och den finns tillgänglig via iTunes så hyr jag den, ja. Finns den inte så har bolagen misslyckats och jag får ordna det på annat sätt. Då har de failat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-29 23:19
Ursprungligen av Perobous:

*wall of blah blah blah*

Sen är det lite lustigt att du tidigare pratade om marknaden men att du samtidigt verkar helt oförstående för att kommersiella verksamheter måste bära sig ekonomiskt för att kunna överleva på marknaden.

De kan ju börja med att inte betala ut löjliga summor till alla möjliga som ska ha en del av kakan, ta skådespelare till exempel. Det finns ju hur många som helst som får bedrövligt många miljoner för en enda film. Varför det? Vem har bestämt att de skulle vara värda sig hela 20 miljoner dollar för bara deras insats i en enda film?

Överleva på marknaden...pyttsan. De får helt enkelt rätta mun efter matsäck. De kommer aldrig att komma åt de som laddar ner materialet. Aldrig. Det kommer alltid att finnas tillgängligt för de som vill. Vill de istället tjäna pengar på dessa som de nu inte får en krona av så får de ju leverera en vettig tjänst.

För övrigt så blev jag nu påmind om varför jag och andra hade dig på spärrlistan. Dumt av mig att råka klicka fram dina inlägg, my bad. Detta var mitt sista svar till dig, läs nu noga mina inlägg och försök ta till dig det som skrivits.

Jag tror inte piratverksamheten beror på dålig service, utbud, etc från den legala sidan - jag tror att det är som med allt annat sedan Internet kom; det är så ENKELT att sno och så (upplever man) ANONYMT. Det är därför folk - som i övrigt inte alls är kriminella - tankar ner stöldgods, skymfar folk i det sociala nätet och sprider förtal/skvaller/bilder om personer som lämnat dom.
Man behöver inte ens gå ut - lämna soffan - för att göra allt detta som på pre-internet-tiden krävde en hel del mod/styrka/skicklighet/intelligens/exponering/uppoffring/risktagning/analys för att genomföra.
Djupare än så är inte den civilakollektiva identiteten och det moraliska djupet hos flertalet Homo Sapiens - den kulturella fernissan. Blir det bara tillräckligt enkelt och anonymt så rämnar skiten och egodjuret kliver fram och roffar åt sig, slår ihjäl varandra på fotbollsmatcher eller stalkar exfrun med några klick på ett tangentbord.
Några få procent har inte råd med underhållningen så där finns ju ett urgammalt motiv (och logik) till stölden, men den tunga majoriteten har pengar så det räcker för grejerna.

När det gäller mjukvara (som i vissa fall kan vara riktigt dyyyyrt) - verktyg för kreativ verksamhet - så finns det säkert många som inte har råd att köpa verktygen för att kunna skapa sina alster (förr var jag själv i det läget) och då brukar det nog vara så att när dessa personer väl börjar dra in pengar på sina alster (som dom producerat på stulen mjukvara) så köper dom licenserna. Så har alla jag känner gjort.

Men den enorma överkonsumtionen...frossandet...missbruket...av stulen underhållning är svårt att rationalisera bort rent moraliskt.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror inte piratverksamheten beror på dålig service, utbud, etc från den legala sidan - jag tror att det är som med allt annat sedan Internet kom; det är så ENKELT att sno och så (upplever man) ANONYMT. Det är därför folk - som i övrigt inte alls är kriminella - tankar ner stöldgods, skymfar folk i det sociala nätet och sprider förtal/skvaller/bilder om personer som lämnat dom.
Man behöver inte ens gå ut - lämna soffan - för att göra allt detta som på pre-internet-tiden krävde en hel del mod/styrka/skicklighet/intelligens/exponering/uppoffring/risktagning/analys för att genomföra.
Djupare än så är inte den civilakollektiva identiteten och det moraliska djupet hos flertalet Homo Sapiens - den kulturella fernissan. Blir det bara tillräckligt enkelt och anonymt så rämnar skiten och egodjuret kliver fram och roffar åt sig, slår ihjäl varandra på fotbollsmatcher eller stalkar exfrun med några klick på ett tangentbord.
Några få procent har inte råd med underhållningen så där finns ju ett urgammalt motiv (och logik) till stölden, men den tunga majoriteten har pengar så det räcker för grejerna.

När det gäller mjukvara (som i vissa fall kan vara riktigt dyyyyrt) - verktyg för kreativ verksamhet - så finns det säkert många som inte har råd att köpa verktygen för att kunna skapa sina alster (förr var jag själv i det läget) och då brukar det nog vara så att när dessa personer väl börjar dra in pengar på sina alster (som dom producerat på stulen mjukvara) så köper dom licenserna. Så har alla jag känner gjort.

Men den enorma överkonsumtionen...frossandet...missbruket...av stulen underhållning är svårt att rationalisera bort rent moraliskt.

Visst gör den det till stor del. Skulle man kunna se alla filmer och serier med en eller ett par tjänster skulle man göra det.
Sen finns det alltid dom som laddar för att dom kan.

Ursprungligen av zinned:

De kan ju börja med att inte betala ut löjliga summor till alla möjliga som ska ha en del av kakan, ta skådespelare till exempel. Det finns ju hur många som helst som får bedrövligt många miljoner för en enda film. Varför det? Vem har bestämt att de skulle vara värda sig hela 20 miljoner dollar för bara deras insats i en enda film?

De flesta som gör film får inte i närheten av 20 miljoner dollar vilket du säkert vet, ännu en bekväm bortförklaring, men de som får ett antal miljoner för sin medverkan förtjänar det oftast på samma sätt som en framgångsrik fotbollsspelare eller hockeyspelare etc. premieras sett till deras förmåga till bra spel på planen och tröjförsäljningspotential. De högst betalda skådisarna drar ofta mer folk till biograferna och DVD/BD försäljningen gynnas av dessa uppskattade skådespelare så rent marknadsekonomiska teorier i praktiken alltså.

Ursprungligen av zinned:

Överleva på marknaden...pyttsan. De får helt enkelt rätta mun efter matsäck. De kommer aldrig att komma åt de som laddar ner materialet. Aldrig. Det kommer alltid att finnas tillgängligt för de som vill. Vill de istället tjäna pengar på dessa som de nu inte får en krona av så får de ju leverera en vettig tjänst.

Det levereras mängder av vettiga tjänster men du och många andra väljer ju ändå att inte betala. Med hänvisning till diverse bekväma bortförklaringar. Hur var det förresten nu är du en som de inte får en krona av eller betalar du som du sagt för en del av de filmer du nätkonsumerar.

Såg att Swefilmer verkar köra vidare under annat namn med med lika dålig eller till och med sämre site full av clickbaits.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-30 02:05
Ursprungligen av Perobous:

Piratkopiering av spel, filmer och musik är allt annat än dött. Vilket jag nog tror du är väldigt medveten om.
Vad jobbar du med om dina kollegor inte vet vad en VPN-tjänst är? Om de vill se film och srier mot betalning så är det väl inget som hindrar dom? Det finns ju en hel del bra tjänster, eller menar du att de vill ha en tjänst som visar allt? Finns ingen sådan tjänst ens bland pirattjänsterna trots att de tjänar pengar på andras rättigheter de inte betalar ett nickel för och det finns nog ingen glassbar som säljer sushi heller vad jag vet.

Ok, helt död är den väl inte, men jag känner iaf ingen som piratar spel och musik längre.

Jag jobbar på ett kontorsjobb, inte inom IT. Ok, de vet vad en VPN är för att våra jobbdatorer ansluter till VPN när vi inte är på kontoret, men inte så att de betalar privat för en VPN för film.
De (och jag) har netflix och viaplay osv, men skulle gärna ha tillgång till mer, men det finns inte, lagligt.
Finns ganska gott om pirattjänster som har 0-day, och har varit så de senaste 30 åren eller så.
Det finns inte alls gott om bra tjänster, netflix fungerar fint rent tekniskt, viaplay är någorlunda och resten är skit.
Utbudet saknas på samtliga utom HBO, men de missar på att fungera överallt.

Ursprungligen av Json_81:

Det finns inte alls gott om bra tjänster, netflix fungerar fint rent tekniskt, viaplay är någorlunda och resten är skit.
Utbudet saknas på samtliga utom HBO, men de missar på att fungera överallt.

Hur menar du att utbudet saknas på samtliga? Det finns faktiskt ett flertal lagliga tjänster till som har bra utbud men du verkar inte direkt ha letat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-30 09:06
Ursprungligen av Perobous:

Hur menar du att utbudet saknas på samtliga? Det finns faktiskt ett flertal lagliga tjänster till som har bra utbud men du verkar inte direkt ha letat.

Du, trollet...

Du kanske skulle ta o länka till några av dessa tjänster du talar om? Men det är klart, det blir väl svårt när de inte finns...

Jag skrattar hela vägen till "100% downloaded"...

Jag mår fan illa av allt jidder av "marknadens oförmåga" och hur man vill ha allt. Här och nu. Men inte betala för sig. Blir spyfärdig.

Kommer osökt att tänka på Lorrys sketch med killen som skyller allt på att "vi har ju ingen lokal"...

https://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-07-30 09:26

De flesta studier visar att folk är villiga att betala för för att se på serier och filmer, men det är precis som zinned säger. Det finns inga vettiga alternativ. Jag betalar idag för Netflix och någon månad per år för HBO. Det är ju inte så att jag får ett bättre utbud om jag också väljer viaplay. Alla visar liknande filmer, serierna varierar något. Branschen gör ingenting för att förbättra för användarna. Däremot gör Netflix och Apple och andra som erbjuder liknande tjänster en hel det.

Om man kan dra sig tillbaka till slutet av 90-talet så fanns alla filmer i alla hyrbutiker. Idag tror alla att de ska kontrollera sin product hela vägen till slutanvändaren. Det är det som är felet. Att SF ska sitta på massa rättigheter på filmer för Sverige specifikt är ett problem, framförallt eftersom de vill sälja sina filmer genom sin egen tjänst. Istället borde de bara ha rättigheterna till Biovisningarna och sedan skulle bolagen lägga ut sina filmer på alla tjänsts som vill ha dem mot rimlig avgift. I princip skulle det innebära att jag köpte den tjänst som hade bäst användargränssnitt, eftersom de i övrigt skulle vara ganska lika. Sen finns det ju massa bolag som köper in rättigheterna för serier och filmer till Sverige, men det är där allting blir fel.

Den här branschen är extremt långsam till att anpassa sig, det kommer den att göra. Men kanske inte förrän den redan havererat. Jag håller också med om att den har enormt mycket omkostnader som kan skäras ned, i form av lönekuvert.

Ursprungligen av iTiger:

Jag mår fan illa av allt jidder av "marknadens oförmåga" och hur man vill ha allt. Här och nu. Men inte betala för sig. Blir spyfärdig.

Kommer osökt att tänka på Lorrys sketch med killen som skyller allt på att "vi har ju ingen lokal"...

https://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw

Du läser som du själv vill du.
Vad jag kan se i tråden är folk beredda att betala för en tjänst om den har bättre utbud.

Ursprungligen av Megolon:

Du läser som du själv vill du.
Vad jag kan se i tråden är folk beredda att betala för en tjänst om den har bättre utbud.

Absolut! Ingen skugga ska falla på folket här i forumet som visar betalningsvilja. Min känga går generellt ut till den ganska stora skara individer som verkar tycka att man ska få allt. Men inte betala för sig.

Min ursäkt till Er i tråden om Ni tog åt er av mitt lilla utbrott.

Bevaka tråden