Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag skärmskydd? Samt fråga om läderarmband

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Knivsta
  • 2015-07-29 10:11
Ursprungligen av trendol:

Hallåj!

Ska införskaffa en watch på fredag. Det blir nog en Sport, trots allt. Fasligt mycket pengar annars

Men vill ju å andra sidan ha ett mer tåligare glas. Således, fråga nr 1; är det någon som har erfarenhet av något i stil med http://www.mobilextra.se/apple-watch-42mm-ska... ?

Fråga nr 2 tänker jag att jag vill rätt omgående byta ut armbandet till ett läderarmband. Svart. Någon som kan ge tips på vettigt, snyggt, prisvänligt, alternativ som funkar på 42mm?

Tack!

Köpte följande adapter så man kan använda olika band till Apple watch tillsammans med ett läderband. Kostnad 150kr ungefär.

Ursprungligen av flat7:

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så syftar jag främst till att jag tror att glaset på sport modellen kan repas. När det gäller safirglaset så må det vara overkill? Inte kommer jag chansa på min sport i alla fall. Glas åker på från början.

Det är klart att såväl glaset på AWS och safirglaset på AW kan repas men AWS är motståndskraftigt upp till 7 på Mohsskalan (dvs den repas av material som är 8 Mohs eller hårdare (exempelvis sandpapper men inte knivar).

BTW: Apple Watch klarar upp till 9 Mohs.

http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/the-science-behind-smartwatch-scratch-resistance/index.htm

Vi får se hur vanligt det är med repade AWS glas om ett år. Jag tror inte att det kommer att vara ett problem. Än så länge har vi inte sett något "glassgate" om repade glas.

Du gör givetvis som du vill, jag försöker inte övertygad dig utan pekar bara på de objektiva testerna som är gjorda om hållbarheten på glaset.

Ursprungligen av flat7:

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så syftar jag främst till att jag tror att glaset på sport modellen kan repas. När det gäller safirglaset så må det vara overkill? Inte kommer jag chansa på min sport i alla fall. Glas åker på från början.

Något för dig kanske. Blir allt skyddat. Finns på Tradera.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är klart att såväl glaset på AWS och safirglaset på AW kan repas men AWS är motståndskraftigt upp till 7 på Mohsskalan (dvs den repas av material som är 8 Mohs eller hårdare (exempelvis sandpapper men inte knivar).

BTW: Apple Watch klarar upp till 9 Mohs.

http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/the-science-behind-smartwatch-scratch-resistance/index.htm

Vi får se hur vanligt det är med repade AWS glas om ett år. Jag tror inte att det kommer att vara ett problem. Än så länge har vi inte sett något "glassgate" om repade glas.

Du gör givetvis som du vill, jag försöker inte övertygad dig utan pekar bara på de objektiva testerna som är gjorda om hållbarheten på glaset.

Jag "repade" den oleofobiska behandlingen på min gamla AWS. Två tunna hairlines. Det är samma typ av glas som på iPhone så har man "repat" den kan man vara hundra procent säker på att repa AWS också.

Ursprungligen av grenhall:

Jag "repade" den oleofobiska behandlingen på min gamla AWS. Två tunna hairlines. Det är samma typ av glas som på iPhone så har man "repat" den kan man vara hundra procent säker på att repa AWS också.

Ok, jag ger mig:)

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2015-07-29 16:27

[quote name="adress@mac" postid="2246167"]Något för dig kanske. Blir allt skyddat. Finns på Tradera.[/quote

Haha du är en rolig prick du! Det skyddet ger jag inte mycket för men bandet var smutt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-29 16:37
Ursprungligen av flat7:

Om man vill ha repor på sin klocka och sänka andrahandsvärdet så skippar man skärmskydd. Jag monterar då på ett skydd utan att fundera då det inte sabbar utseendet eller känslan nämnvärt.

Om man inte har minsta känsla för upplevelsen av estetiskt värde så monterar man skydd på sin klocka.

Om du nu har glasögon, paketerar du in dem också före användning?

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2015-07-29 19:38
Ursprungligen av zinned:

Om man inte har minsta känsla för upplevelsen av estetiskt värde så monterar man skydd på sin klocka.

Om du nu har glasögon, paketerar du in dem också före användning?

Skönheten kommer innifrån brukar man säga. Går du i alltför dyra (men halkiga och kalla) sneakers och fryser på vintern med? Med tanke på ditt sinne för "känsla för upplevelsen av det estetiska värdet" ?

Ursprungligen av flat7:

Skönheten kommer innifrån brukar man säga. Går du i alltför dyra (men halkiga och kalla) sneakers och fryser på vintern med? Med tanke på ditt sinne för "känsla för upplevelsen av det estetiska värdet" ?

Har förstått din synpunkt vad gäller att värna mer om 2:a handsvärdet - än att njuta av en produkt man köpt - för att man vill ha den. Tycker det är idiotiskt att starta med det utgångsläget. Skulle aldrig falla mig in att köpa en ny bil - och sätta på överdragsklädsel - för att nästa ägare skall få njuta av det - för en billigare peng än vad jag själv betalt. Detsamma gäller iPhone eller  Watch. Jag har köpt den i första hand för att jag vill ha den - inte för att få ut max pris när jag säljer den. Man kan vara rädd om - och sköta sina produkter normalt - utan att välja både hängslen och svångrem. Bättre för psyket och hälsan. Använd och slit med behag - utan massa skyddsmekanismer - förmodligen i onödan dessutom. Hindrar inte att du skall ha massa skydd för att må bättre. Alla blir saliga på sin tro - och åsiktsfrihet råder i landet. ?

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2015-07-29 20:38
Ursprungligen av adress@mac:

Har förstått din synpunkt vad gäller att värna mer om 2:a handsvärdet - än att njuta av en produkt man köpt - för att man vill ha den. Tycker det är idiotiskt att starta med det utgångsläget. Skulle aldrig falla mig in att köpa en ny bil - och sätta på överdragsklädsel - för att nästa ägare skall få njuta av det - för en billigare peng än vad jag själv betalt. Detsamma gäller iPhone eller  Watch. Jag har köpt den i första hand för att jag vill ha den - inte för att få ut max pris när jag säljer den. Man kan vara rädd om - och sköta sina produkter normalt - utan att välja både hängslen och svångrem. Bättre för psyket och hälsan. Använd och slit med behag - utan massa skyddsmekanismer - förmodligen i onödan dessutom. Hindrar inte att du skall ha massa skydd för att må bättre. Alla blir saliga på sin tro - och åsiktsfrihet råder i landet. ?

Och din synpunkt har gått fram flera gånger i denna tråd men du kan få sista ordet i ämnet skärmskydd eller inte. Det viktiga är att var och en är nöjd och vi är alla olika, vissa idioter sätter skydd på klockan och andra idioter köper armband för 5000kr och allt är relativt ju?

Ursprungligen av flat7:

Och din synpunkt har gått fram flera gånger i denna tråd men du kan få sista ordet i ämnet skärmskydd eller inte. Det viktiga är att var och en är nöjd och vi är alla olika, vissa idioter sätter skydd på klockan och andra idioter köper armband för 5000kr och allt är relativt ju?

Om jag skall ha sista så får det bli så. Slå inte in öppna dörrar i denna avdelning. Om du ber om råd i ett forum - och inte tål vad du får höra - från flera stycken dessutom. Då kanske du skulle låtit bli - eftersom du bestämt dig - och har din åsikt klar. Tycker knappast val av armband har med detta att göra. Köpte även min  Watch i stål - så kanske du har synpunkter på det också. Sedan dina uttryck som " idioter" säger mer om dig själv - och hör inte hemma på 99.mac. Då har du Facebook att uttrycka dig på. Här kör vi ett annat tonläge - oftast. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-29 22:32
Ursprungligen av flat7:

Skönheten kommer innifrån brukar man säga. Går du i alltför dyra (men halkiga och kalla) sneakers och fryser på vintern med? Med tanke på ditt sinne för "känsla för upplevelsen av det estetiska värdet" ?

Män har inte sneakers. Det är kvinnor som har sneakers. Män har trainers.

För att svara på frågan, ja. Jag går alltid i trainers, oftast Adidas men annars i trainers från New Balance. Inga av dessa är "halkiga o kalla", definitivt inte för dyra. Skor kostar ju inget, har inte betalt ens 1000 kr för ett enda av mina 25-30 par trainers.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2015-07-29 22:34
Ursprungligen av adress@mac:

Om jag skall ha sista så får det bli så. Slå inte in öppna dörrar i denna avdelning. Om du ber om råd i ett forum - och inte tål vad du får höra - från flera stycken dessutom. Då kanske du skulle låtit bli - eftersom du bestämt dig - och har din åsikt klar. Tycker knappast val av armband har med detta att göra. Köpte även min  Watch i stål - så kanske du har synpunkter på det också. Sedan dina uttryck som " idioter" säger mer om dig själv - och hör inte hemma på 99.mac. Då har du Facebook att uttrycka dig på. Här kör vi ett annat tonläge - oftast. ?

Nu har vi lämnat ämnet sedan ett tag så väntar denna diskussion via PM istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-29 22:39
Ursprungligen av flat7:

Nu har vi lämnat ämnet sedan ett tag så väntar denna diskussion via PM istället.

Jaså, sedan ett tag? Då det var hela 30 minuter sedan senaste inlägget gjordes på temat?

Oki doki.

BTW: Det finns information som jag gärna skulle vilja få reda på - och det är skillnaden i reptålighet mellan skärmskydden och AWS. Det är jag nyfiken på men har inte lyckats hitta någon information om detta.

Med den informationen så går det att skapa sig en uppfattning om hur mycket ett skärmskydd minskar risken för repor. Nu har jag ingen aning om ett skärmskydd har någon effekt. Att skärmskydd blir repiga innebär inte med automatik att klockans eller telefonens glas hade skadats av samma påverkan.

Utan sådant fakta så är det enda vi har att komma med personliga uppfattningar som inte är faktabaserade utan rent tyckande.

Ursprungligen av flat7:

Nu har vi lämnat ämnet sedan ett tag så väntar denna diskussion via PM istället.

Inte från mig. Du sa jag skulle få sista ordet - tydligen är det inte så. Finns inget mer att tillföra ämnet för mig.

En mycket underhållande diskussion. Estetik är intressant, jag tycker inte att Apple Watch är snygg. Den är smart, delvis praktisk, men knappast estetiskt tilltalande. Om den vore det skulle jag ändå köpt den av i första hand pragmatiska skäl, och allt som gjort den mer praktisk hade varit intressant.
Det vore som att säga att man tycker mjukvaran är estetiskt tilltalande i sin ursprungliga form, och en uppgradering eller tillägg av appar skulle göra den fulare eller "inte som det var tänkt från början".
Men det betyder ju inte att jag har rätt, och att någon annan inte kan se estetiken i utseendet (eller mjukvaran), men funktionalitet kan också vara estetik.

Bevaka tråden