Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft lanserar Windows 10

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag släpper Microsoft det nya operativsystemet Windows 10, som också är gratis att uppdatera till för användare av Windows 7 och 8.1.

Läs hela artikeln här

En av de saker som jag hatar när det gäller Microsoft, att det finns sjuttielva olika varianter att välja mellan. Varför?

Ursprungligen av Anders Isaksson:

En av de saker som jag hatar när det gäller Microsoft, att det finns sjuttielva olika varianter att välja mellan. Varför?

För att de är *totalt dumma i hela huvudet*!!!

Ursprungligen av Anders Isaksson:

En av de saker som jag hatar när det gäller Microsoft, att det finns sjuttielva olika varianter att välja mellan. Varför?

Två stycken för hemanvändare är väl inte så många som sjuttielva?

Home och Pro.

Ursprungligen av keptang:

Två stycken för hemanvändare är väl inte så många som sjuttielva?

Home och Pro.

Jo

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-29 10:59
Ursprungligen av Anders Isaksson:

Jo

Det är väl vettigt att inte kasta funktioner från enterprise osv på vanliga hemanvändare?

Ursprungligen av Json_81:

Det är väl vettigt att inte kasta funktioner från enterprise osv på vanliga hemanvändare?

Jo, men varför ska man ens separera på detta? Det gör det bara krångligt. I synnerhet för ett litet företag som växer.

Låt funktionerna finnas, det är ju ingen som tvingar användaren att aktivera AD-stöd t ex.

Här är Apple kung. Enkelt och tydligt. Inget fånigt j*a trams där man skiljer mellan hem- och kontorsanvändare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-29 13:15
Ursprungligen av carlsson:

Jo, men varför ska man ens separera på detta? Det gör det bara krångligt. I synnerhet för ett litet företag som växer.

Låt funktionerna finnas, det är ju ingen som tvingar användaren att aktivera AD-stöd t ex.

Här är Apple kung. Enkelt och tydligt. Inget fånigt j*a trams där man skiljer mellan hem- och kontorsanvändare.

Funktionerna finns visserligen, men server appen får man köpa till.
Sen är det ju ganska stora skillnader på hur OS'en är uppbyggda.

Ursprungligen av carlsson:

Jo, men varför ska man ens separera på detta? Det gör det bara krångligt. I synnerhet för ett litet företag som växer.

Låt funktionerna finnas, det är ju ingen som tvingar användaren att aktivera AD-stöd t ex.

Här är Apple kung. Enkelt och tydligt. Inget fånigt j*a trams där man skiljer mellan hem- och kontorsanvändare.

Finns ingen som tvingar dig att köpa MS produkter heller!

Kung hit och kung dit. Varför välja när man kan köra båda eller fler OS

  • Medlem
  • 2015-07-29 15:25

Nu har jag suttit hela dagen för att få in Win 10 via VMWare Fusion.
Installerade Win 8 och uppdaterade 875 gånger. Men lik förbannat får jag inte upp ikonen för uppgraderingen till Win 10? Kikade i frågor och svar där det stod att systemet skulle vara uppdaterat och automatiska uppdaterings påslaget, vilket det är. Vad är det då för fel?
Det är en köpt Win 8 OEM som endast är installerad på min MBA via VMWare. Ideér någon?

Ursprungligen av Dalle:

Nu har jag suttit hela dagen för att få in Win 10 via VMWare Fusion.
Installerade Win 8 och uppdaterade 875 gånger. Men lik förbannat får jag inte upp ikonen för uppgraderingen till Win 10? Kikade i frågor och svar där det stod att systemet skulle vara uppdaterat och automatiska uppdaterings påslaget, vilket det är. Vad är det då för fel?
Det är en köpt Win 8 OEM som endast är installerad på min MBA via VMWare. Ideér någon?

Det är KB3035583 du behöver så det kommer upp, ska komma via Windows Update, det är nog bara att vänta.
Eller gör detta; http://www.briteccomputers.co.uk/forum/showth...

  • Medlem
  • 2015-07-29 16:15
Ursprungligen av keptang:

Det är KB3035583 du behöver så det kommer upp, ska komma via Windows Update, det är nog bara att vänta.
Eller gör detta; http://www.briteccomputers.co.uk/forum/showth...

Skumt värre. Filen är installerad om jag kikar i historiken för uppdateringarna. Men ikonen för uppdatering till Win 10 syns inte?

Ursprungligen av Dalle:

Skumt värre. Filen är installerad om jag kikar i historiken för uppdateringarna. Men ikonen för uppdatering till Win 10 syns inte?

Kan vara så att den faktiskt inte finns längre då det nu är lanserat.

Ladda ner här och kör en uppgradering bara; http://www.microsoft.com/en-us/software-downl...

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-29 16:23
Ursprungligen av Dalle:

Skumt värre. Filen är installerad om jag kikar i historiken för uppdateringarna. Men ikonen för uppdatering till Win 10 syns inte?

Ladda ner via: https://www.microsoft.com/en-us/software-down...

  • Medlem
  • 2015-07-29 16:32

Tack både @keptang och @Cribe Nu verkar det fungera.

Nämnvärt är att ikonen bara dyker upp ifall din dator bedöms vara kompatibel, om jag minns rätt. Är det någon hårdvara (i ditt fall virtuell) som Windows 10-guiden inte tror/tycker ska fungera, då kommer inte flaggan automatiskt. Man kan dock köra manuellt oavsett, så är inte hela världen. Mest en "säkerhetsgrej" så att mindre pålästa användare inte har sönder sina icke-kompatibla system, kan jag tro.

  • Medlem
  • 2015-07-29 19:57

Någon mer som inte kan få till inställningarna för skärmen?
Jag sitter på en MBA 2013 samt en Thunderbolt Display och kör Win 10 via senaste VMWare Fusion 7.1.2. Dock kan jag inte få en högre upplösning än 1152x864. När jag hade Win 8.1 var det inga problem. Kikar jag i avancerade skärminställningar så är detta den högst upplösningen som jag kan använda, varför? Inställningarna i VMWare ger heller inga ledtrådar på vad problemet kan vara.

@Dalle, har du installerat VMware Tools sen uppgraderingen? Om du redan gjort det får du nog vänta tills VMware uppdaterar denna med nya drivrutiner.

  • Medlem
  • 2015-07-30 20:11

Surt sa räven, men det är väl bara att vänta på att VMWare får tummen ur och släpper uppdaterade drivrutiner för grafiken då. Men tycker det är märkligt att det inte har kommit ut än med tanke på att Win 10 har funnits som beta en bra stund redan.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2015-07-30 21:46

Har testkört Windows 10 under dagen på en laptop jag har på jobbet som extradator. Rent spontant känns det som att dom tagit ett stort steg i rätt riktning i alla fall. Visst finns det alltid sånt som inte passar alla men rent generellt känns Windows 10 som ett trevligt OS att använda. Även om den övergripande känslan är bra finns det ändå några små saker som känns lite klumpiga och som skulle behöva putsas till lite.

Några saker som dock jag gillar är:

  • Nya startmenyn (om man tar bort alla tiles). Liten, snygg och gör det den behöver.

  • Uppdaterad snap-funktionen av fönster. Anpassa fönster till 1/4 av skärmytan plus att den tar hänsyn till redan existerande fönster så den inte bara har fasta lägen att låsa sig vid.

  • Virtuella skrivbord! Inte en dag för sent. Mycket trevligt när man kör virtuella maskiner i helskärm. Saknar dock möjligheten att smidigt hoppa mellan dem även om mus/tangbord är låst i en vm. Dvs. dedikerad knapp för motsvarigheten till mission control alt. gesture på touchpaden. (Kunde inte hitta något under den tiden jag leta, går kanske med touchskärm också som jag inte har).

  • Svarta temat. Äntligen ett snyggt svart tema som fungerar väldigt bra. Skulle dock gärna se det på alla fönster också.

  • Edge. Här känns det verkligen som att Microsoft har tagit ett stort steg mot att leverera en modern webbläsare. Avskalad och trevlig. Ett av få program jag hitta som hade ett svart tema man kunde ställa in och det såg även här, väldigt bra ut.

Nu tänker jag dock inte kasta ut OS X och installera Windows 10 på mina primära dator här hemma, det ska mycket till innan det händer, men det är kul att Microsoft börjar få saker på plats. "Måste" trots allt köra windows på tidigare nämnd dator så alla förbättringar uppskattas.

Har nu suttit med Windows 10 sedan i går eftermiddag. På min Macbook Pro Retina 13" Late 2013. Må ändå säga att det är ett trevligt operativsystem där Microsoft har tagit fram stora förbättringar. Som wurpan säger ovan så är det svarta temat verkligen lyckat och deras nya webbläsare Edge är avskalad och trevlig, och känns verkligen som att den gör sitt arbete för en gångs skull. Håller däremot inte med om nya startmenyn. Den tycker jag snarare är fantastisk. Kul att man på ett bra sätt lyckats kombinera den traditionella menyn med live tiles. Jag ser en stor potential i just live tiles.

Jag upplever att skalningen är avsevärt bättre i Windows 10 än 8.1 om man kör högupplösta skärmar som jag gör. Använder just nu 150% i en upplösning på 2560x1600. Ser riktigt underbart ut. Texten blir liten ibland, men det stör inte.

Saknar ett programmen också liknar det nya designkonceptet i Windows 10, men det kommer nog med tiden. Litar på att t.ex Mozilla, Google och andra större mjukvarutillverkare anpassar sig snabbt. Dock kör jag relativt få program, så för mig så blir den väntetiden kortare än för många andra som kanske kör mer nischade program eller mängder av olika.

Det känns också som att teckensnitten vid webbsurf har förbättrats. Tycker att det såg mer bedrövligt ut tidigare när jag besökte sajter som DN, SvD, The Guardian och The New York Times. Och det är välkommet för mig.

För mig som tröttnat lite på OS X, iOS och Apples vad jag upplever "vi har kört in i väggen-mentalitet" så blir det nog att under en tid försöka vänja sig vid att använda Windows 10 som primärt system. OS X kan få hänga kvar i bakgrunden om jag någonsin skulle behöva den där lilla återgången för att inte bli frustrerad.

1
Bevaka tråden