Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 10 (boot camp)

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-28 15:31

Har preppat mina PC för att uppgradera till windows 10, och nu slog det mig att jag har ju windows på min MBP (använder det väldigt sällan).

Vågar man uppdatera?

MBP 15" late 2011.

Har uppdaterat från 8.1 till 10 på min Boot camp-partition (Mac mini 2011 med AMD-grafik), fungerar utan några som helst problem.

Ska installera den skarpa Win10 i morgon på min MBPr som inte kör Boot Camp utan kör via Parallells Desktop. Ska bli spännande.
@keptang: kan man ladda ner Win10 och skapa en ny virtuell maskin i stället för att skriva över den som har Win8.1?
Har ju den på backup iofs, men vill även ha Win10 på min MP som av någon anledning inte fått någon "Win10-inbjudan" av någon anledning.

Ursprungligen av CekariYH:

Ska installera den skarpa Win10 i morgon på min MBPr som inte kör Boot Camp utan kör via Parallells Desktop. Ska bli spännande.
@keptang: kan man ladda ner Win10 och skapa en ny virtuell maskin i stället för att skriva över den som har Win8.1?
Har ju den på backup iofs, men vill även ha Win10 på min MP som av någon anledning inte fått någon "Win10-inbjudan" av någon anledning.

Du måste först uppgradera från 7/8/8.1 till 10, sen kan du installera en ren Windows 10.

Ursprungligen av keptang:

Du måste först uppgradera från 7/8/8.1 till 10, sen kan du installera en ren Windows 10.

Ah, allright, tack

Skumt, har haft en Win10 icon och anmält mig för Win10 i någon/några månader sedan och nu när jag startade min MBPr och Win8.1 så har Win10 ikonen försvunnit???
Hur gör man nu?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-29 11:00
Ursprungligen av CekariYH:

Skumt, har haft en Win10 icon och anmält mig för Win10 i någon/några månader sedan och nu när jag startade min MBPr och Win8.1 så har Win10 ikonen försvunnit???
Hur gör man nu?

Du kan ladda ner ison och starta uppdateringen

http://www.sweclockers.com/artikel/20867

Inte testat på macen än, men på speldatorn gick det smidigt via windows update.

Ursprungligen av Json_81:

Du kan ladda ner ison och starta uppdateringen

http://www.sweclockers.com/artikel/20867

Inte testat på macen än, men på speldatorn gick det smidigt via windows update.

Provade på Macen med bara Paralells Desktop, blev ingen uppdatering utan en ren ny installation, och då blev det utan nyckel och kan alltså inte aktiveras. Funkar dock kalas. Ska kolla igen senare hur man uppdaterar den virtuella Win8.1 installationen från en en iso-fil, har väl missat något.

  • Medlem
  • 2015-07-29 11:38
Ursprungligen av keptang:

Du måste först uppgradera från 7/8/8.1 till 10, sen kan du installera en ren Windows 10.

Varför tillåts man inte att göra en ren installation av Windows 10 direkt från ISO-filen och sedan "legitimera sig" med produktnyckeln?

Ursprungligen av Dalle:

Varför tillåts man inte att göra en ren installation av Windows 10 direkt från ISO-filen och sedan "legitimera sig" med produktnyckeln?

Det kan man ju undra. Tex Adobe som har en krånglig update/installations väg tillåter en att identifiera sig med äldre nycklar då man installerar en update rent utan att ha de äldre versionerna installerade. Och nu med en fri win10 går det inte???

Ursprungligen av Dalle:

Varför tillåts man inte att göra en ren installation av Windows 10 direkt från ISO-filen och sedan "legitimera sig" med produktnyckeln?

Det hade varit smidigt. Men jag tror det beror på att MS gjort om hela aktiveringsbiten iom 10an och för att komma in på detta nya så behöver detta göras en gång, men skulle gissa att det inte behövs i framtiden.

När man väl gjort det en gång så kan man sedan installera rent direkt från ISO-filen.

  • Medlem
  • 2015-07-29 13:52

@keptang Så smidigt! *Djup ironi*

Ursprungligen av Dalle:

@keptang Så smidigt! *Djup ironi*

Eller hur.

Ursprungligen av keptang:

Det hade varit smidigt. Men jag tror det beror på att MS gjort om hela aktiveringsbiten iom 10an och för att komma in på detta nya så behöver detta göras en gång, men skulle gissa att det inte behövs i framtiden.

När man väl gjort det en gång så kan man sedan installera rent direkt från ISO-filen.

Aha?!
Är det därför det strular mao?
Jag har en hårdiskplats ledig i min mac pro med Windows 7 installerat. Jag raderade hela den disken för att jag vill ju göra en ny ren installation. Nu så rullar det inte alls... Frågar efter drivrutiner trots att jag visar vägen till vart jag har bootcampdrivrutinerna.

Så det är att installera Win 7 igen då?
Sen köra på med Win 10? Men den installerar jag väl från Windows igång och inte bootcamp?

  • Medlem
  • 2015-07-29 14:46
Ursprungligen av KillwithSkill:

Aha?!
Är det därför det strular mao?
Jag har en hårdiskplats ledig i min mac pro med Windows 7 installerat. Jag raderade hela den disken för att jag vill ju göra en ny ren installation. Nu så rullar det inte alls... Frågar efter drivrutiner trots att jag visar vägen till vart jag har bootcampdrivrutinerna.

Så det är att installera Win 7 igen då?
Sen köra på med Win 10? Men den installerar jag väl från Windows igång och inte bootcamp?

Installer Windows 7 igen och uppdatera systemet så kan du säkert uppgradera till Windows 10 efter det, inne i själva systemet alltså. Borde inte ta mer än en arbetsdag att få in Windows 10 på din maskin.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-29 15:02

Uppdaterat, men MS är ju totalt värdelösa och tyckte de skulle installera svenskt språk och då fick inte program följa med.
Hur får jag lättast in boot camp drivrutinerna igen?

Ursprungligen av KillwithSkill:

Aha?!
Är det därför det strular mao?
Jag har en hårdiskplats ledig i min mac pro med Windows 7 installerat. Jag raderade hela den disken för att jag vill ju göra en ny ren installation. Nu så rullar det inte alls... Frågar efter drivrutiner trots att jag visar vägen till vart jag har bootcampdrivrutinerna.

Så det är att installera Win 7 igen då?
Sen köra på med Win 10? Men den installerar jag väl från Windows igång och inte bootcamp?

Ja, för att Windows 10 ska aktiveras så behöver du göra en uppgradering från Windows 7 först, sen kan du installera en ren Windows 10 på samma dator. Angående boot camp, prova ladda ner det och installera från länken nedan så kanske det lirar bättre.

Ursprungligen av Json_81:

Uppdaterat, men MS är ju totalt värdelösa och tyckte de skulle installera svenskt språk och då fick inte program följa med.
Hur får jag lättast in boot camp drivrutinerna igen?

Jag brukar ladda ner Boot camp-paketet från Apple och installera själv efter installationen av Windows.
https://support.apple.com/downloads/bootcamp

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-29 17:58

Kan man inte ändra licensen från "System" (Change product key) nere i högra hörnet?
Se bifogad bild för detaljer.

Ursprungligen av mattiL:

Kan man inte ändra licensen från "System" (Change product key) nere i högra hörnet?
Se bifogad bild för detaljer.

Jo det är väl bara att klicka där och ändra, men varför vill du göra det?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-29 18:14
Ursprungligen av keptang:

Jo det är väl bara att klicka där och ändra, men varför vill du göra det?
https://dl.dropbox.com/s/gelp02k2n0zxkuq/productkey.PNG?dl=0

Inte jag men det var väl någon tidigare i tråden som ville byta licens (CekariYH ?).

Ursprungligen av mattiL:

Inte jag men det var väl någon tidigare i tråden som ville byta licens (CekariYH ?).

Ok, det har jag missat isåfall.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-29 21:07
Ursprungligen av keptang:

Jag brukar ladda ner Boot camp-paketet från Apple och installera själv efter installationen av Windows.
https://support.apple.com/downloads/bootcamp

Fick meddelande att det inte stödjer min version av windows och så avslutades det.
Man kan ju leta själv bland filerna, men stökigt när jag inte vet exakt vilken hårdvara som sitter i min MBP.
blåtand, touchpad och något mer var det som saknades.
Eller ja, touchpaden saknas väl inte, men touchklick, scroll osv fungerar inte.

Ursprungligen av mattiL:

Kan man inte ändra licensen från "System" (Change product key) nere i högra hörnet?
Se bifogad bild för detaljer.

Ursprungligen av keptang:

Jo det är väl bara att klicka där och ändra, men varför vill du göra det?
https://dl.dropbox.com/s/gelp02k2n0zxkuq/productkey.PNG?dl=0

Ursprungligen av mattiL:

Inte jag men det var väl någon tidigare i tråden som ville byta licens (CekariYH ?).

Ursprungligen av keptang:

Ok, det har jag missat isåfall.

Nja, det har jag redan provat, och den godkänner inte en Win8.1 licens om man installerat från en ISO-nerladdning.
Och någon uppdatering har jag inte fått än trots att jag anmälde mig tidigt.

Ursprungligen av CekariYH:

Nja, det har jag redan provat, och den godkänner inte en Win8.1 licens om man installerat från en ISO-nerladdning.
Och någon uppdatering har jag inte fått än trots att jag anmälde mig tidigt.

Ladda ner här och välj att den ska uppgradera (från din 7/8/8.1-installation), http://www.microsoft.com/en-us/software-downl....
Se till att det sedan är aktiverat, sen kan du göra en ren installation från ISO på samma dator.

Ursprungligen av keptang:

Ladda ner här och välj att den ska uppgradera (från din 7/8/8.1-installation), http://www.microsoft.com/en-us/software-downl....
Se till att det sedan är aktiverat, sen kan du göra en ren installation från ISO på samma dator.

Det är där jag hämtat min ISO-fil från, japp.

Hur får man den att uppgradera en virtuell Parallels Desktop installation?

Ursprungligen av CekariYH:

Det är där jag hämtat min ISO-fil från, japp.

Hur får man den att uppgradera en virtuell Parallels Desktop installation?

Du har Windows 7/8/8.1 redan installerat i Parallels? Monera Windows 10-ISOn i den virtuella maskinen och starta setup-programmet och välj uppgradera. Precis som du skulle gjort på en icke-virtuell maskin.

Fungerade bra för mig i en virtuell maskin som körde 8.1 innan.

Ursprungligen av keptang:

Du har Windows 7/8/8.1 redan installerat i Parallels? Monera Windows 10-ISOn i den virtuella maskinen och starta setup-programmet och välj uppgradera. Precis som du skulle gjort på en icke-virtuell maskin.

Fungerade bra för mig i en virtuell maskin som körde 8.1 innan.

Ah, tackar. Fungerade suveränt när man väl hittade att montera ISO-filen, ibland är man bara blind och knäpp. Högerklicka på ISO:n men missade det första valet i fetstil, hjärnan tolkade det som en rubrik

Blev faktiskt bättre än den rena Win10 installationen vad gäller startmenyn, tyckte Win10s var lite blaffigt stor och att appar var sorterade i bokstavsordning istället för användningsområde i mappar (kanske en vanesak).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-08-11 11:40

Fick löst mitt problem, behövde ha en äldre version av boot camp drivrutinerna så fungerade det.

Ursprungligen av Json_81:

Har preppat mina PC för att uppgradera till windows 10, och nu slog det mig att jag har ju windows på min MBP (använder det väldigt sällan).
Vågar man uppdatera?
MBP 15" late 2011.

Har du uppdaterat?

Jag körde in Windows 10 i min Macbook Pro Retina 13" Late 2013 dagen efter lansering. Har fungerat smärtfritt. Det enda störningsmomentet är att det är många av mina standardprogram som inte har fått sig en tillräcklig uppdatering för skalning. Det gör att mycket ser hemskt ut om man inte kör Windows egen uppfattade standardskalning (den är för synskadade tror jag).

... med tanke på OS X utvecklas, och Windows utvecklats i och med 10 så tror jag faktiskt att jag anser att Windows 10 är så otroligt bra att det allt mer blir mitt primära OS.

Bevaka tråden