Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS app som ger mig avstånd mellan två punkter?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
jag söker en app till min iPhone där jag kan stå på en plats, trycka på en knapp så den sparar min position via GPS,
förflytta mig ett antal hundra meter därifrån och få avstånd fågelvägen i meter till platsen jag sparat.

Det är allt den behöver kunna göra. Jag vill alltså inte sätta ut punkter på en karta utan den ska mäta från där jag fysiskt har befunnit mig. Jag vill att den ska vara så exakt som möjligt i sin mätning.

Några förslag?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-20 00:57

MotionX GPS fixar det.

Ursprungligen av reboot81:

MotionX GPS fixar det.

Bra tips, hade glömt hur bra den är på det mesta i orienteringsväg.

Tack å bock.

Har köpt appen nu. Står dock att GPS:en har en exakthet mellan 30-300 fot.
Låter inte så lovande om den slår fel på upp till 30 meter per punkt för mitt användningsområde.

Exaktheten beror ju lite på var du är och hur många satelliter den har inom "synhåll". Ute på landsbygden blir det ganska exakt, i storstan mellan en massa höga byggnader mindre så.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-28 17:28
Ursprungligen av CekariYH:

Exaktheten beror ju lite på var du är och hur många satelliter den har inom "synhåll". Ute på landsbygden blir det ganska exakt, i storstan mellan en massa höga byggnader mindre så.

Fast å andra sidan har du position från wifinät inne i stan. (Skyhook etc)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-28 17:32
Ursprungligen av Krokodilen:

Tack å bock.

Har köpt appen nu. Står dock att GPS:en har en exakthet mellan 30-300 fot.
Låter inte så lovande om den slår fel på upp till 30 meter per punkt för mitt användningsområde.

Ja det är beroende av vilken position din enhet kan presentera. Dvs det hänger inte på appen vilken noggrannhet du får.

Ursprungligen av reboot81:

Fast å andra sidan har du position från wifinät inne i stan. (Skyhook etc)

Japp, sant, men vilken noggrannhet har WiFi-näten? har aldrig tagit reda på det

Ursprungligen av CekariYH:

Japp, sant, men vilken noggrannhet har WiFi-näten? har aldrig tagit reda på det

Väldigt noggrant, kan ju triangulera mellan ett antal WiFi-nät t.ex. för att få ganska exakt position.
Som master för mobilnät fast ännu mer exakt skulle jag gissa då WiFi-näten i många fall är mycket tätare.

Ursprungligen av keptang:

Väldigt noggrant, kan ju triangulera mellan ett antal WiFi-nät t.ex. för att få ganska exakt position.
Som master för mobilnät fast ännu mer exakt skulle jag gissa då WiFi-näten i många fall är mycket tätare.

Ok, får lära mig lite om WiFi triangulering. Vad som krävs etc för att det ska funka typ. Fast i min lilla stad finns det inte så många WiFi-nät man kan se ute på stan

Ursprungligen av keptang:

Väldigt noggrant, kan ju triangulera mellan ett antal WiFi-nät t.ex. för att få ganska exakt position.
Som master för mobilnät fast ännu mer exakt skulle jag gissa då WiFi-näten i många fall är mycket tätare.

Och i många andra fall mycket, mycket glesare

1
Bevaka tråden