Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stendöd IMac

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min dotter har en blå iMac 300, nu är den stendöd, när hon trycker på starttangenten på skrivbordet, eller tvångsstart på burken så tänds den gröna lampan på datan men inget händer, Hårddiskproblem??, eller?

F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 13:10

Kan du ge oss lite mer information om vad som händer?

Går det att starta från systemskivan? (Tryck på strömbrytaren, mata in CD:n och håll ner tangenten C.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Kan du ge oss lite mer information om vad som händer?

Går det att starta från systemskivan? (Tryck på strömbrytaren, mata in CD:n och håll ner tangenten C.)

Jag har inte datan här, skall be henna att kolla det, som jag förstått händer det ingenting utom att den gröna lampan på macen tänds, ingen sur gubbe, ingen bild

F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 13:54

Om det inte kommer upp någon glad gubbe på skärmen innebär det att datorn inte hittar någon fungerande systemmapp (eller att det är fel på bildskärmen). Testa att starta från CD:n. Testa hårddisken med Skivverktyg. Om det ändå inte funkar efter en omstart kan du installera om systemet. (Det går fint att bara installera över det gamla.) Lycka till!

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Om det inte kommer upp någon glad gubbe på skärmen innebär det att datorn inte hittar någon fungerande systemmapp (eller att det är fel på bildskärmen). Testa att starta från CD:n. Testa hårddisken med Skivverktyg. Om det ändå inte funkar efter en omstart kan du installera om systemet. (Det går fint att bara installera över det gamla.) Lycka till!

Testar och hör av mig om det inte fungerar
Tack

F

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Om det inte kommer upp någon glad gubbe på skärmen innebär det att datorn inte hittar någon fungerande systemmapp (eller att det är fel på bildskärmen). Testa att starta från CD:n. Testa hårddisken med Skivverktyg. Om det ändå inte funkar efter en omstart kan du installera om systemet. (Det går fint att bara installera över det gamla.) Lycka till!

Det fungerade inte, när hon tryckte på startknappen så ville CD inte gå in, dvs. för att få in CD måste man bruka våld, inmatningsmekanismen verkar inte heller fungera?

F

Alltså, cd'n ska ju inte vara beroende av att resten av iMacen funkar, bara för att kunna mata in släden.
Var det inte så att hon inte fick ut den?
Man pillar in en smal pinne eller ett gem i det lilla hålet på framsidan av luckan, trycker tills det klickar, så öppnas den.
Sen ska det bara vara att trycka in släden igen med cd i.
Kan ju iof vara så att cd'n fastnar på kanten om man inte tryckt ner den i släden riktigt.
Har hon någonsin använt cd'n?

Annars verkar det ju konstigt, har den åkt i golvet kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 16:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Om det inte kommer upp någon glad gubbe på skärmen innebär det att datorn inte hittar någon fungerande systemmapp (eller att det är fel på bildskärmen).

Men om det är systemmappen som är problemet, så blir ju skärmen grå och visar en systemmapp med blinkande frågetecken. Den förblir inte helt svart.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Det fungerade inte, när hon tryckte på startknappen så ville CD inte gå in, dvs. för att få in CD måste man bruka våld, inmatningsmekanismen verkar inte heller fungera?

Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Alltså, cd'n ska ju inte vara beroende av att resten av iMacen funkar, bara för att kunna mata in släden.

Det låter ju som det är en direktinmatad iMac. Då kan inmatningsmotorn ibland inte fungerar om resten av datorn inte heller fungerar. Det har jag själv råkat ut för...

Då måste man starta från en extern hårddisk med ett system på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-17 16:53

Men är iMac 300 verkligen direktmatad? Den första direktmatade iMacen började väl på 350 Mhz?

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Men är iMac 300 verkligen direktmatad? Den första direktmatade iMacen började väl på 350 Mhz?

Kan vara en 350, Cd är i alla fall direktinmatad och fungerar inte heller!

F

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-17 18:41

Låter som om analogkortet är trasigt. Ett relativt vanligt och ganska dyrt fel, tyvärr. Sök lite här på 99mac så hittar du flera trådar om det.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-17 18:46

Det är PRAM-batteriet som är slut!

Köp nytt, billigast hos mobilteleaffärer, el ca 170kr hos Macoteket.

Instruktioner för att byta finns hos Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-17 20:38

Njae, sätter min högra fot på att det är analogkortet som gett upp. Har själv varit med om det på en iMac. Har även varit med om att pram-batteriet tagit slut och det gav inte, idet fallet, upphov till några större konstigheter.

Läs även min gamla tråd hur det gick för mig.

Senast redigerat 2003-08-17 22:41
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 21:12

Nej, det kan inte vara PRAM-batteriet som är felet. Det har varit slut i min iMac (likadan, iMac G3/350 MHz direktmatad) i över ett år och jag använder den varje dag utan att det märks.
Det enda som händer är att datumet och klockan nollställs om man drar ur elkontakten.

Däremot har jag varit med om andra datorer (tex PM 6100) och där fick man starta tre gånger varje gång innan den startade, men den blev inte helt död.

Tillägg: Jag har dessutom för mig att det inte alls var så lätt att byta batteriet i en sån maskin. På MacRent sa dem att man var tvungen att skruva isär hela datorn för att komma åt batteriet. Och det skulle tydligen kosta en del om man lämnade in den för det...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-17 21:21

Tydligen går det att komma åt PRAM-batteriet underifrån utan att behöva skruva sönder hela maskinen. Kan det vara via luckan till minnena och Airport månne? Helt enkelt är det inte men det går tydligen på nåt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 21:47

Det är sannolikt inte PRAM-batteriet det är fel på utan bildskärmens högspänningsdel eller - vilket är troligare - analogkortet. Testa att ansluta en extern bildskärm.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-17 22:14

Jag har en iMac 233!

Den hade precis samma symtom. Bytte batteriet och så startade den. Det KAN vara värre enl övriga förslag men jag skulle byta batteriet först. Enkelt och billigt.

Man lossar kåpan och tre sladdar samt drar ur moderkortet, byter batteriet och sätter tillbaka. Tar tio min ungefär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 22:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det är sannolikt inte PRAM-batteriet det är fel på utan bildskärmens högspänningsdel eller - vilket är troligare - analogkortet. Testa att ansluta en extern bildskärm.

iMac G3/350 har ingen bildskärmsport - om det inte är en iMac DV.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 22:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Jag har en iMac 233!

Den hade precis samma symtom. Bytte batteriet och så startade den. Det KAN vara värre enl övriga förslag men jag skulle byta batteriet först. Enkelt och billigt.

Man lossar kåpan och tre sladdar samt drar ur moderkortet, byter batteriet och sätter tillbaka. Tar tio min ungefär.

Men iMac G3/233 ser annurlunda ut innuti. Tex så har den ett inre plåtskal, vilket övriga iMacar inte har.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-17 22:21

Men man tar isär dem på samma sätt!!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-17 22:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Men man tar isär dem på samma sätt!!

Nej det gör man inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-17 22:40

Om det nu är analogkortet kan du med lite tur få ersättning via hemförsäkringen. Kolla upp!!! Jag fick bra ersättning tack vare att servicestället skrev något om att det felet kan ha uppstått pga spik i nätet eller åska. Kan ju vara ett bra tips... :rolleyes:

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-17 23:01

Men nästan!

Man tar bort undre kåpan och metallkåpan innanför, sedan är det bara att byta batteriet. Mer skruvar men tar ungefär lika lång tid.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-17 23:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Den hade precis samma symtom. Bytte batteriet och så startade den.

Tomma batterier ger inte sådana symtom på iMac. Du hade troligen fått en PMU-krasch och när du bytte batteri så nollställdes den vilket iofs löste problemet.
Fröjdans problem kan bero på en PMU-krasch, kan vara värt att testa en nollställning...

Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Det är PRAM-batteriet som är slut!

Köp nytt, billigast hos mobilteleaffärer, el ca 170kr hos Macoteket.

Instruktioner för att byta finns hos Apple.

Hur bergis är du att det är Batteriet, verkar lite tveksamt om man läser andra inlägg här, men det vore bra om det bara är det, i alla fall betydligt billigare

F

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2003-08-19 17:56

Hade samma problem på min iMac 233 för circa 3 års sen och fick processorkortet bytt, och den har fungerat felfritt sen dess.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-19 18:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Hur bergis är du att det är Batteriet, verkar lite tveksamt om man läser andra inlägg här, men det vore bra om det bara är det, i alla fall betydligt billigare

F

Det kan vara som det andra säger!

Nollställ PRAM Äpple-P-R nånting vid uppstart. Eller om det finns en CUDA-kontakt så kan du nollställa ett minne på kortet. Tryck bara en gång.

Är det kortbyte som gäller så blir det ju dyrare.

Hade samma problem med farsans imac, trodde Analogkortet gått, tog ut Hårddisken och tänkte rädda grejerna där, efter jag plockat ut HD startade maskinen ( med frågetecken förstås, kunde då starta på CD, välja CD'n som startskiva - stänga av, sätta tillbaka hårddisken, starta med DiskWarrior CD i, och reparera HD.

Det var alltså fel på HD trots att inget tydde på det, maskinen lös bara till...ingen skärm kom upp alls, stoppa i CD, nolla PRAM, ta ur batteri och hålla nere C gick inte heller...utan.. det var plocka ur HD'n som gällde !!

Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Hade samma problem med farsans imac, trodde Analogkortet gått, tog ut Hårddisken och tänkte rädda grejerna där, efter jag plockat ut HD startade maskinen ( med frågetecken förstås, kunde då starta på CD, välja CD'n som startskiva - stänga av, sätta tillbaka hårddisken, starta med DiskWarrior CD i, och reparera HD.

Det var alltså fel på HD trots att inget tydde på det, maskinen lös bara till...ingen skärm kom upp alls, stoppa i CD, nolla PRAM, ta ur batteri och hålla nere C gick inte heller...utan.. det var plocka ur HD'n som gällde !!

Får testa det i helgen när man har lite tid, är det krongligt att ta ut hårddisken?

F

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-19 20:35

Det måste bli startljud efter man tryckt in powerknappen.
Inget startljud + powerknapp lampan lyser grön hela tiden = ej fungerande logikkort.
Pröva med att plocka ut backupbatteri och låt det vara i över en timme (det finns spänning kvar ett tag). Sätt sedan in batteri och försök starta med powerknappen.

Bevaka tråden