Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet Macbook Pro Retina 2015

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur pass ska man låta macbook vara kopplad till nätaggregatet för att spara på batteriet? Ska man låta den vara kopplad till elnätet när datorn är avstängd, hur ofta ska man ladda ur batteriet, ska man låta det ladda ur helt/delvis? Andra saker som man ska tänka på när det gäller batteriet till Macbook Pro 2015?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-07-26 10:12
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-26 16:06
Ursprungligen av Henrik_M:

Hur pass ska man låta macbook vara kopplad till nätaggregatet för att spara på batteriet? Ska man låta den vara kopplad till elnätet när datorn är avstängd, hur ofta ska man ladda ur batteriet, ska man låta det ladda ur helt/delvis? Andra saker som man ska tänka på när det gäller batteriet till Macbook Pro 2015?

Den som söker skall finna.

batteri site:99mac.se
http://www.99mac.se/forum/t/220510-hur-tar-ma...
http://www.99mac.se/forum/t/307648-batteri-ma...

Summa summarum: använd sladd när du kan. Batteriet håller 500-1000 cykler och är av Li-Ion (Lithium-ion, lithiumjon) typ och mår dåligt av extrema temperaturer, fulla urladdningar dvs att du tömmer batteriet helt till 0%. Batteriet bör vara 60-70% laddat när den skall förvaras en längre tid utan att användas (månader).

Batteriet tar ingen skada av många små laddningar eller att strömsladden sitter i. Batteriet kan inte överladdas. Datorn jobbar även om den är i vila (PowerNap) så sladden bör sitta i så ofta det går. När det inte går så njuter du av friheten av en trådlös bärbar dator!

Själv har jag en MBP 13 2011 med "grymt" bra batteriprestanda just för att jag haft sladden i 95% av tiden.

Tack för uttömmande svar!

Ursprungligen av Henrik_M:

Hur pass ska man låta macbook vara kopplad till nätaggregatet för att spara på batteriet? Ska man låta den vara kopplad till elnätet när datorn är avstängd, hur ofta ska man ladda ur batteriet, ska man låta det ladda ur helt/delvis? Andra saker som man ska tänka på när det gäller batteriet till Macbook Pro 2015?

Jag och en kompis hade båda en MBPr Late 2013.
Min hade jag kopplat till uttaget mer än honom, vilket resulterade till att hans batteri hade en hälsa på 98% på 230 laddningar och mitt batteri 93% hälsa på 95 cyklar.

Batteriet behöver motioneras då och då, så antar att man inte ska ha den i kopplad hela tiden, utan köra ner den till 5-10% minst en gång i månaden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-27 21:24
Ursprungligen av gneken:

…Batteriet behöver motioneras då och då, så antar att man inte ska ha den i kopplad hela tiden, utan köra ner den till 5-10% minst en gång i månaden.

Det där är vad pryltillverkarna (som även säljer ersättningsbatterier) påstår. En gammal kvarleva från NiCd tiden.
"Hälsa" är ingen uppmätt siffra utan en uppskattning. Du kan inte dra en slutsats av vad du och din vän har för hälsa, såvida ni inte har identisk användning av maskinerna. Vad man gör med datorn när den kör på batteri påverkar liksom tiden.

Enda sättet att förlänga batteriets är egentligen att inte använda det.

Ursprungligen av reboot81:

Det där är vad pryltillverkarna (som även säljer ersättningsbatterier) påstår. En gammal kvarleva från NiCd tiden.
"Hälsa" är ingen uppmätt siffra utan en uppskattning. Du kan inte dra en slutsats av vad du och din vän har för hälsa, såvida ni inte har identisk användning av maskinerna. Vad man gör med datorn när den kör på batteri påverkar liksom tiden.

Enda sättet att förlänga batteriets är egentligen att inte använda det.

Inte exakt identsk användning, men liknande. Dock laddade vi batterierna på samma sätt. Även de på Apple Store nämnde att allt beror på hur man använder/laddar datorn då jag nämnde hur mitt och hans batteri var, hans dator var dessutom tre månader äldre och han hann använda den ett tag innan jag fick min.

1
Bevaka tråden