Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fullt med reklam i webbläsaren

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I morse var jag med om en sak jag tidigare inte sett förut. Eftersom 99.se och mac-relaterade reklamsidor var inblandade ställer jag min fråga här och hoppas få råd om hur man slipper dessa irriterande händelser i fortsättningen.

Jag kör på en iMac mid 2011 Yosemite 10.10.4 och Safari 8.0.7

När jag i morse med ett klick på musen väckte min imac så väntade jag mig att den förvalda sidan di.se skulle dyka upp, vilket den också gjorde, men översållad med reklam som böts ut mot ny reklam hela tiden sidan var uppe.
Oj, tänkte jag. Har jag kanske bockat ur AdBlock vilket jag inte hade något minne av att jag hade gjort. Så! jag gick in på Safari-Inställningar- Tillägg och där låg AdBlock med rutan ibockad. Alltså, skulle ingen reklam visas på sidornas jag besöker.
http://s21.postimg.org/ksnmzjamv/Ad_Block.png

När jag öppnade sidan till 99.se så dök den upp, men redan efter någon sekund dök en ny vit sida upp som lade sig ovanpå med namnet " Ads by MacVx " som började fylla den vita sidan med reklam (Utan uppehåll) ?

Jag släckte ner sidan till 99.se och öppnade den igen då ser jag i webbläsaren hur det bläddrar som i fönstret till en enarmad bandit, det bara sprutar ut webbadresser tills den stannar på, något som ser ut som en förvald webbadress som jag aldrig sett tidigare. Se de två gröna skärmdumpar jag bifogat. Under dessa webbadresser ser ni att det i grått står: Webbplatsen för Apple-entusiaster/99.se
http://s24.postimg.org/oh6jdgeid/image.png

Att jag då mitt i allt kaos får nästa meddelande förknippar jag (Självklart) med samma spam och inte som ett erbjudande från 99.se.

Jag har aldrig ägt en iPhone så varför skulle jag erbjudas bli testare till iPhone 6:an. för mig låter det som spam och som borde ignoreras.

http://s28.postimg.org/fqy5i5ji5/99_se.png

Efter 30 minuter kunde jag inte gå in på någon sida utan att bli överöst med spelbolagsreklam och annat skräp så jag testade att radera allt som låg inom röda boxen i tillägg under AdBlock. (Se första skärmdumpen) och sedan med Shift+C gjorde en säker omstart så fungerade min iMac perfekt igen.

Varifrån kom dessa saker Macfest, Trovi, Video Converter och Quitelex.
Jag har då inte lagt in dom eller laddat ner dom från någonstans.

Min iMac fungerade perfekt igår kväll men nu på morgonen var den full av konstiga meddelanden och spam de flesta med anknytning till 99.se

Är det någon hackare eller spammare, eller 99.se som medvetet försöker tjäna pengar på att pracka på oss besökare en massa reklam som inte går att blockera i AdBlock

Har någon annan varit med om detta och vad beror det på. Bra att veta tills nästa gång.
Tack.

Senast redigerat 2015-07-25 13:48

Installera AdMedic och kör det så förhoppningsvis försvinner reklamen.

Ladda upp dina bilder på forumet så finns dessa kvar så länge ditt inlägg finns kvar!
Det är dina "extra" tillägg, Macfest, Trovi, Video Converter och Quitelex som orsakar detta. Du har laddat ner dessa från någon site med något program du laddat ner och installerat. Avinstallera dessa och du kan surfa på igen.

Tack Megolon och hummel.

Som jag skrev i mitt första inlägg har jag klarat mig från ovälkomna spamattacker de tio år jag haft iMac,s.
De jag fått är genom mail för att någon skitstövel sålt mailadresserna till spammare ute i världen.
Jag har svårt att förstå varför Comhem skulle sälja mina mailadresser till suspekta individer, men så är det tydligen.

Jag tror att " Tredjeparts-företagen med jämna mellanrum spammar användarna med sin appreklam med förhoppning att någon skall köpa deras varor.

Jag testade att i tillägg hämta AdMedic, men den fanns inte med i listan. Jag laddade därför ner den från nätet men den gick inte att lägga till under +

Min erfarenhet att bifoga bilder i forum är att i ge bilderna en url från Postimage som man sedan klistrar in i tråden. Det är alltså enklare att hämta och klistra in en Bild.png. Testar detta nästa gång.

Reklamen och beteendet har inget med 99mac att göra, det är något skumt i ditt system eller i din konfiguration. Som @hummel säger, se över vilka tillägg du kör och leta igenom datorn efter eventuell tveksam mjukvara så ska det nog lösa sig!

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Tack Megolon och hummel.

Som jag skrev i mitt första inlägg har jag klarat mig från ovälkomna spamattacker de tio år jag haft iMac,s.
De jag fått är genom mail för att någon skitstövel sålt mailadresserna till spammare ute i världen.
Jag har svårt att förstå varför Comhem skulle sälja mina mailadresser till suspekta individer, men så är det tydligen.

Jag tror att " Tredjeparts-företagen med jämna mellanrum spammar användarna med sin appreklam med förhoppning att någon skall köpa deras varor.

Jag testade att i tillägg hämta AdMedic, men den fanns inte med i listan. Jag laddade därför ner den från nätet men den gick inte att lägga till under +

Min erfarenhet att bifoga bilder i forum är att i ge bilderna en url från Postimage som man sedan klistrar in i tråden. Det är alltså enklare att hämta och klistra in en Bild.png. Testar detta nästa gång.

AdMedic är inget tillägg du installerar i Safari utan ett PROGRAM du installerar i OS X och sen kör.

Detta är vad som rekommenderats

http://www.adwaremedic.com/index.php

Dina plugin i Safari är dem som skapar reklamen. De skall inte vara där (förutom adblock som du aktivt laddat ner).

Det är inte spam via mail du fått utan du som varit väldigt blåögd och klickat OK på något som du egentligen inte vill ha

Väldigt blåögd som klickar på allt?

Ursprungligen av Borttaget:

Detta är vad som rekommenderats

http://www.adwaremedic.com/index.php

Dina plugin i Safari är dem som skapar reklamen. De skall inte vara där (förutom adblock som du aktivt laddat ner).

Det är inte spam via mail du fått utan du som varit väldigt blåögd och klickat OK på något som du egentligen inte vill ha

Nej. Jag lärde mig för 9 år sedan att ALDRIG klicka på, eller öppna några länkar som jag inte bett om eller känner igen. Sedan dess har jag inte haft några problem tills i morse som inte heller beror på att jag öppnat länkar jag iNTE BORDE ÖPPNAT.

Jag lärde mig också för nio år sedan att ALDRIG lägga in plugins, inte ens Safaris egna (Macrelaterad dynga) därför avstod jag tills för 5-6 år sedan när AdBlock hade blivit vedertagen praxis och används av alla jag känner utan problem (Inklusive mig själv)

Så dina påhopp om att det är mina tillägg (1 tillägg AdBlock) och min väldigt blåögda nyfikenhet som inte är mer nyfiken än att jag ALDRIG går in på sidor jag inte känner.

Apropå AdBlock så är det tydligen ett väldigt väl fungerande tillägg i Safari som alla gnäller över att man skall avbocka.
För mig ett perfekt tillägg. (Strular aldrig)
Det som är sjukt däremot är det jag såg i morse när 99.se spammade mig om testerbjudandet om iPhone 6.
Där fick jag ingen annan möjlighet än ATT välja OK. Snacka om att tvingas klicka på länkar utan att först få reda på om det vore spam eller riktigt. Det gick inte ens av tacka nej, utan jag blev tvungen att tvångsavsluta Safari.
Så det är lite svårt att inte klicka på länkar man inte vill klicka på när det inte går att undvika och tydligen går 99.se i bräschen för detta.

Jag laddade ner och öppnade adwaremedic men jag hittade ingen logisk väg att få igång det, så jag lade det i papperskorgen och tömde.

Senast redigerat 2018-07-23 13:31

Skumt i systemet. Njaa?

Ursprungligen av emilakered:

Reklamen och beteendet har inget med 99mac att göra, det är något skumt i ditt system eller i din konfiguration. Som @hummel säger, se över vilka tillägg du kör och leta igenom datorn efter eventuell tveksam mjukvara så ska det nog lösa sig!

Ni kan rimligtvis inte anklaga mig för tillägg som läggs in i min iMac utan att jag har en aning om att dom läggs in och av vem, men det verkar som att vissa i tråden tycker att jag skall hålla reda på detta.

Om det vore något fel/knas med systemet så känner jag att min iMac mår alldeles förträffligt bra, eftersom jag aldrig har några problem med den.
Om ni läser tråden noggrant så ser ni att 99.se och macrelaterade frågor är det som mest irriterat mig och min iMac nu på morgonen.

Lite OT: I höst kommer jag att köpa ny iMac och är i stort behov av ett väl fungerande GPU så jag slipper harva med CPU från stenåldern som ingen använder längre. Jag blir utskrattad i animeringsforum när jag berättar att jag kör på iMac som bara har CPU.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Ni kan rimligtvis inte anklaga mig för tillägg som läggs in i min iMac utan att jag har en aning om att dom läggs in och av vem, men det verkar som att vissa i tråden tycker att jag skall hålla reda på detta.

Om det vore något fel/knas med systemet så känner jag att min iMac mår alldeles förträffligt bra, eftersom jag aldrig har några problem med den.
Om ni läser tråden noggrant så ser ni att 99.se och macrelaterade frågor är det som mest irriterat mig och min iMac nu på morgonen.

Lite OT: I höst kommer jag att köpa ny iMac och är i stort behov av ett väl fungerande GPU så jag slipper harva med CPU från stenåldern som ingen använder längre. Jag blir utskrattad i animeringsforum när jag berättar att jag kör på iMac som bara har CPU.

Jag har inte anklagat dig för något, bara konstaterat att problemen du upplever inte har något alls med 99mac att göra utan kommer från annat håll där ditt eget system helt klart är den troligaste boven.

Faktum är ju att du HAR fler tillägg installerade än Adblock, något som syns tydligt på din egen bild. Ett av dessa är "macfest", vilket verkar vara någon form av trojan eller skadlig mjukvara om man ska tro på denna tråd. Testa att följa stegen för att avinstallera som finns där och se om det blir bättre!

Ursprungligen av ÅsaNisse:

<SNIP>
Jag laddade ner och öppnade adwaremedic men jag hittade ingen logisk väg att få igång det, så jag lade det i papperskorgen och tömde.

Tror inte du öppnade programmet, möjligtvis att du öppnade den monterade skivavbilden. Du ska enligt instruktionen dra över programmet till din programmapp och sedan starta det genom att dubbelklicka på programmet. Acceptera licensavtalet osv.

Hur gjorde du?

@ÅsaNisse du skall inte ta allvarligt på min "anklagelse".

Radera alla plugins förutom adblock i safari så blir du av med reklamen. Som för övrigt inte kommer från sidorna du besöker utan istället laddas in från 3e part via det aktuella plugin macfest, trovi search, video converter och quitelex du har fått.

Dessa plugins brukar följa med mindre seriösa videoredigerings-verktyg eller codec.

När du laddat ner adwaremedic så kommer du se nedan bild.
Var inte orolig för att det står Malwarebytes. Det beror på att det företaget nyligen köpte upp mjukvaran.

Tryck på skanna så söker den igenom datorn.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Lite OT: I höst kommer jag att köpa ny iMac och är i stort behov av ett väl fungerande GPU så jag slipper harva med CPU från stenåldern som ingen använder längre. Jag blir utskrattad i animeringsforum när jag berättar att jag kör på iMac som bara har CPU.

Utan GPU har du ingen bild på skärmen. Så jo du har visst det en GPU i din dator.

Tillägg

Ursprungligen av emilakered:

Jag har inte anklagat dig för något, bara konstaterat att problemen du upplever inte har något alls med 99mac att göra utan kommer från annat håll där ditt eget system helt klart är den troligaste boven.

Faktum är ju att du HAR fler tillägg installerade än Adblock, något som syns tydligt på din egen bild. Ett av dessa är "macfest", vilket verkar vara någon form av trojan eller skadlig mjukvara om man ska tro på denna tråd. Testa att följa stegen för att avinstallera som finns där och se om det blir bättre!

För att inte gå runt varandra så ser ni att jag löste problemet genom att radera alla dessa tillägg och att min iMac fungerar perfekt som innan dagens strul . Frågan är bara hur dessa tillägg kom in i min iMac och ännu viktigare hur slippa få in dom igen.

Jag kollade mer noga detta Anti Malware och ser ett fönster som inte dök upp första gången. Det påminner om gamla Onyx. Menar ni att jag slipper spam om jag regelbundet kör detta.

  • Medlem
  • 2015-07-25 15:26
Ursprungligen av ÅsaNisse:

För att inte gå runt varandra så ser ni att jag löste problemet genom att radera alla dessa tillägg och att min iMac fungerar perfekt som innan dagens strul . Frågan är bara hur dessa tillägg kom in i min iMac och ännu viktigare hur slippa få in dom igen.

Programvara installeras inte automatiskt. Du hade de där tilläggen i Safari för att du eller någon annan som använder datorn installerade dem. Kanske utgav de sig för att vara något annat, kanske följde de med när något annat installerades. Det finns flera sätt att få in malware men ingen av dem sker automatiskt utan att man själv har gjort något.

GPU

Ursprungligen av Borttaget:

@ÅsaNisse du skall inte ta allvarligt på min "anklagelse".

Radera alla plugins förutom adblock i safari så blir du av med reklamen. Som för övrigt inte kommer från sidorna du besöker utan istället laddas in från 3e part via det aktuella plugin macfest, trovi search, video converter och quitelex du har fått.

Dessa plugins brukar följa med mindre seriösa videoredigerings-verktyg eller codec.

När du laddat ner adwaremedic så kommer du se nedan bild.
Var inte orolig för att det står Malwarebytes. Det beror på att det företaget nyligen köpte upp mjukvaran.

https://dl.dropbox.com/s/n576udbl5s9ga6e/Screen%20Shot%202015-07-25%20at%2014.56.59.png?dl=0

Tryck på skanna så söker den igenom datorn.

Utan GPU har du ingen bild på skärmen. Så jo du har visst det en GPU i din dator.

Apple har eget GPU helt sant, men för dom som animerar och behöver ett av de bästa grafikkorten på marknaden och ett proffsigt och anpassat GPU tvingas tyvärr att köra med CPU som är rena stenåldern när det gäller renderingar. Därför törs vi Macanvändare inte prata renderingar med Windowproffs utan att stå där med skammen och med Svarte Petter.

Senast redigerat 2018-07-23 13:31
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-25 15:48

Vad har du (eller annan användare av datorn) installerat för program/tillägg det senaste?
Mitt tips är att du är mer kritisk till var du hämtar program på nätet, och är du osäker skriv en tråd här på 99mac i stil med "är programmet X från den här webbadressen xyz.com säkert?"

Nu hade du tur och bara fick reklam, nästa gång kanske du råkar ut för något värre.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

...Jag laddade ner och öppnade adwaremedic men jag hittade ingen logisk väg att få igång det, så jag lade det i papperskorgen och tömde.

Då känner du alltså inte till hur man installerar program i OS X.

Man laddar ner en skivavbild, eller ibland en zipfil.
Man öppnar den.
Sedan brukar där finnas tydliga instruktioner. Antingen att dra programmet till Programmappen, eller att dubbelklicka på en installationsfil som sköter flyttandet till rätt mappar.

Prova med Adwaremedic igen. Det kommer med största sannolikhet att lösa ditt problem.

Och sedan när det är löst, så får du vara mer försiktig med vad du klickar på eller laddar ner. För det är du själv som på något sätt har orsakat att du har fått in adware i datorn.

Sedan förstår jag inte varför du alltid ska bli så arg eller irriterad på folk som försöker hjälpa dig. Vi ser det i den här tråden, och vi har sett det tidigare.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-07-25 16:13

Skumt, jag har 99:ans sidor avbockade i Adblock, det blir lite reklam på sidorna men annars inget som stör, jag unnar 99 den ersättning de ev får från reklamen...

Ursprungligen av reboot81:

Vad har du (eller annan användare av datorn) installerat för program/tillägg det senaste?
Mitt tips är att du är mer kritisk till var du hämtar program på nätet, och är du osäker skriv en tråd här på 99mac i stil med "är programmet X från den här webbadressen xyz.com säkert?"

Nu hade du tur och bara fick reklam, nästa gång kanske du råkar ut för något värre.

Hej "reboot81"
Tack för tipset. Jo, trådar från dom som känt sig lurade har lärt mig att vara försiktig. Tror det i alla fall.
Problemet är att jag har inte laddat ner några nya program. Jag har tvärtom tagit bort onödiga program och slimmat mitt behov.

Tack.

Onödigt spam i tråden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då känner du alltså inte till hur man installerar program i OS X.

Man laddar ner en skivavbild, eller ibland en zipfil.
Man öppnar den.
Sedan brukar där finnas tydliga instruktioner. Antingen att dra programmet till Programmappen, eller att dubbelklicka på en installationsfil som sköter flyttandet till rätt mappar.

Prova med Adwaremedic igen. Det kommer med största sannolikhet att lösa ditt problem.

Och sedan när det är löst, så får du vara mer försiktig med vad du klickar på eller laddar ner. För det är du själv som på något sätt har orsakat att du har fått in adware i datorn.

Sedan förstår jag inte varför du alltid ska bli så arg eller irriterad på folk som försöker hjälpa dig. Vi ser det i den här tråden, och vi har sett det tidigare.

Hade du läst inläggen i tråden, så hade du sett att vi har löst problemet, men du föredrog att lägga in en spydig "Spamkommentar"

Varför kommenterade du ingenting i IllerG inlägg där han anklagar mig för att vara blåögd som klickar på allt som kommer in på min iMac.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Hej "reboot81"
Tack för tipset. Jo, trådar från dom som känt sig lurade har lärt mig att vara försiktig. Tror det i alla fall.
Problemet är att jag har inte laddat ner några nya program. Jag har tvärtom tagit bort onödiga program och slimmat mitt behov.
Tack.

Du kan inte bara ha tagit bort onödiga program och slimmat ditt behov. För att tillägg i Safari ska kunna installeras så behöver du, eller någon annan med åtkomst till din maskin göra en aktiv handling. Det är du som måste öppna dörren. Antingen genom att du har installerat ett program där dessa fula insticksfiler medföljer, eller att du på annat sätt tackat gett tillåtelsen. Principen är densamma som med ett virus; det installeras inte om du inte har öppnat dörren för det. Därför är det bara onödigt att du fortsätter tjafsa om att du inte har gjort något för att orsaka de problem du har upplevt.

Bra att ditt problem nu har ordnat sig. Lär dig nu istället av det som man har sagt här.

Edit: Undantag för när man kan utnyttja säkerhetsluckor och annat i systemet som inte användaren själv har möjlighet att förebygga. Sådana finns så klart, även om det inte är aktuellt i detta läge.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Hade du läst inläggen i tråden, så hade du sett att vi har löst problemet...

Det framgår inte i tråden att du har lyckats få in Adware Medic. Det var detta jag ville hjälpa dig med, även om du nu hade lyckats hitta och radera de skadliga tilläggen manuellt.

Det jag kan hitta är att du skriver att du har provat något som du kallar Anti Malware. Men det var kanske Adware Medic du menade där.

Men faktum kvarstår att det är något som du själv har installerat eller klickat på, som har gjort att de där tilläggen har installerats. Så uppmaningen om ökad försiktighet kvarstår.

Senast redigerat 2015-07-25 17:33

Tjafsa i onödan.

Ursprungligen av oldpeer:

Du kan inte bara ha tagit bort onödiga program och slimmat ditt behov. För att tillägg i Safari ska kunna installeras så behöver du, eller någon annan med åtkomst till din maskin göra en aktiv handling. Det är du som måste öppna dörren. Antingen genom att du har installerat ett program där dessa fula insticksfiler medföljer, eller att du på annat sätt tackat gett tillåtelsen. Principen är densamma som med ett virus; det installeras inte om du inte har öppnat dörren för det. Därför är det bara onödigt att du fortsätter tjafsa om att du inte har gjort något för att orsaka de problem du har upplevt.

Bra att ditt problem nu har ordnat sig. Lär dig nu istället av det som man har sagt här.

Edit: Undantag för när man kan utnyttja säkerhetsluckor och annat i systemet som inte användaren själv har möjlighet att förebygga. Sådana finns så klart, även om det inte är aktuellt i detta läge.

Jag har fortfarande inte hämtat in skadlig kod eller annat skadligt på min iMac medvetet, i alla fall inte de som syns på skärmdumpen.
Däremot försvann dom när jag raderade bort dom från min iMac.
Sluttjafsat om detta hoppas jag.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Jag har fortfarande inte hämtat in skadlig kod eller annat skadligt på min iMac medvetet, i alla fall inte de som syns på skärmdumpen.
Däremot försvann dom när jag raderade bort dom från min iMac.
Sluttjafsat om detta hoppas jag.

Ja, det brukar normalt vara så att det försvinner när man tar bort det ur datorn. Finns en logisk där.

Vet du vad. Om man skapar en tråd på 99mac för att få en förklaring och hjälp att lösa problem så måste man också kunna lyssna när användare försöker att ge dig hjälp samt tips på hur du förebygger problemet i framtiden. Då kan du inte sitta och säga saker som "Jag har fortfarande inte hämtat in skadlig kod eller annat skadligt på min iMac". Det håller inte. För om det verkligen är som du säger så skulle det antagligen blåsas upp rätt rejält att OS X släpper in skadlig kod eller insticksfiler helt oberoende av användarens agerande. Och så är det naturligtvis inte. Då hade vi nog dessutom redan fått en säkerhetsuppdatering från Apple eftersom det skulle vara ett väldigt stort problem.

Jag blir onekligen lite påmind om när en bekant drabbades av sexuellt relaterade virus och hävdade bestämt att hen inte hade besökt några sidor med pornografiskt innehåll. Eller någon annan sajt med suspekt innehåll. Efter många turer och diskussioner för att hjälpa vederbörande så kröp det sakta fram att hen de facto hade besökt flera pornografiska webbplatser. Så kan det gå. Lärdomen där är nog att nästa gång fundera över vilka sajter hen besöker och om de verkligen kan ses vara säkra. Eller helt enkelt lära sig att själv ta bort virus och annat trams så att hen inte behöver be andra om hjälp med det.

Ja, jag hoppas också att detta är "sluttjafsat" nu. Ta nu intryck och inse att du lyckats öppna dörren även om det var omedvetet. Sedan kan du tänka på det inför framtida användning av din maskin.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Jag har fortfarande inte hämtat in skadlig kod eller annat skadligt på min iMac medvetet, i alla fall inte de som syns på...

Det är väl ingen som har påstått att du har installerat det medvetet! Som förklarats i tidigare inlägg, så kan du ha fått de här tilläggen "på köpet" när du har installerat något annat. Hur mycket du än påstår att du inte har gjort något, så har du på något sätt "tackat ja" till de här tilläggen.

Adware Medic

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det framgår Inte i tråden att du har lyckats få in Adware Medic.
Det jag kan hitta är att du skriver att du har provat något som du kallar Anti Malware.
Men det var kanske Adware Medic du menade där.

Om du kör det så slipper du leta och radera manuellt.

Men faktum kvarstår att det är något som du själv har installerat eller klickat på, som har gjort att de där tilläggen har installerats. Så uppmaningen om ökad försiktighet kvarstår också.

Du både såg och visste om att vi pratade om Adware Medic. Jag tror att Adware Medic hämtas från sidan Anti Malware eftersom alla bifogade skärmdumpar har samma bilder så bevisar det bara att det var ett onödigt påhopp och spaminlägg från dig för att göra mig till åtlöje. Igen.

Du är konstigt tyst om att 90 procent av dagens problem hade med 99.se och macproblem att göra. (Se Skärmdumparna)
Förra gången var det några kräk som försökte tala om för mig hur man skulle sköta en promenadgrupp och nu detta.
Jag lämnar tråden så får ni som vill tjafsa fortsätta göra detta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-25 17:46
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Du både såg och visste om att vi pratade om Adware Medic. Jag tror att Adware Medic hämtas från sidan Anti Malware eftersom alla bifogade skärmdumpar har samma bilder så bevisar det bara att det var ett onödigt påhopp och spaminlägg från dig för att göra mig till åtlöje. Igen.

Du är konstigt tyst om att 90 procent av dagens problem hade med 99.se och macproblem att göra. (Se Skärmdumparna)
Förra gången var det några kräk som försökte tala om för mig hur man skulle sköta en promenadgrupp och nu detta.
Jag lämnar tråden så får ni som vill tjafsa fortsätta göra detta.

Näe, du visade en bild på 99mac och en för en bank. Alltså 1 av två, det blir 50%, inte 90%.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Du är konstigt tyst om att 90 procent av dagens problem hade med 99.se och macproblem att göra. (Se Skärmdumparna)...

Inget konstigt alls med den tystnaden.

Att adware-tilläggen visar just den reklamen beror ju bara på att det är den typen av sidor du besöker ofta. De här programmen är smarta och väljer att visa reklam som är anpassad efter ditt internetanvändande. Och de väljer att visa blufftävlingar som ser ut att komma från avsändare som är välkända för dig, för att det då är större chans att du går på bluffen.

Så skyll inte något på 99mac.se. De har ingenting med ditt problem att göra. Och detta har du fått påpekat för dig redan i inlägg 5.

Och ett sista litet tips:
Lägg inte skärmdumparna på någon extern server. Bifoga dem direkt i inläggen i stället. Då kommer bilderna att synas direkt, utan att vi behöver klicka på något. Och bilderna kommer att finnas kvar här, så länge inlägget finns kvar. Mycket enklare för alla parter.

Senast redigerat 2015-07-25 18:30
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-25 17:48

Om vi ska vara lite konstruktiva, vilka program var det du avinstallerade? Ofta kör man program X för att avinstallera program Y, och då ger man programmet rättigheter för avinstallation som likväl skulle kunna installera program/tillägg A, B och C.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Varför kommenterade du ingenting i IllerG inlägg där han anklagar mig för att vara blåögd som klickar på allt som kommer in på min iMac.

Det är beklagligt när du ser detta som anklagelse och påhopp.
Det var inte mitt syfte och trodde en blinkade gubbe skulle räcka.

Jag ber om ursäkt för att du tog det som en attack och lovar att jag skall bättra mig.

Kommer hädanefter hinta med många fler glada gubbar

1
Bevaka tråden