Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dalrymple har fått nog av Apple Music

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bloggaren Jim Dalrymple brukar gilla Apples produkter, men har inte haft någon bra upplevelse av den nya musiktjänsten Apple Music.

Läs hela artikeln här

Vågar man verkligen ha kvar Apple Music? Jag vill verkligen inte bli av med mina filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-23 20:34
Ursprungligen av EdvinT:

Vågar man verkligen ha kvar Apple Music? Jag vill verkligen inte bli av med mina filer.

Skapa ett nytt itunes-bibliotek och kör på det så länge, Apple verkar ha en del buggar att fixa innan man kan lita på grejorna fullt ut.

Ursprungligen av Redaktionen:

Bloggaren Jim Dalrymple brukar gilla Apples produkter, men har inte haft någon bra upplevelse av den nya musiktjänsten Apple Music.

Läs hela artikeln här

Jag är VÄLDIGT glad att jag hoppade av Music på Macen omedelbums när det inte kändes bra för mig. Jag vill ha min tid till annat än project som inte ger mig en bra magkänsla.
Nästan lika glad är jag för att upptäcka och återupptäcka nya artister, musik och vad jag kan använda Musik till genom iPaden. Hoppas att det blir möjligt på Macen också senare under former som är acceptabla för mig.

Jag har inte gett upp om Apple och Musik, tvärtom. Har ju f*n varit inbiten Apple användare sen 90-talet. Jag är däremot inte urskillningslös, jag har krav, och när Apple inte håller måttet blir jag förb**ad.
Jag har ringt upp supporten och gett mina kommentarer och fått medhåll. Jag har skickat in feedback på flera ställen om vad jag tycker måste förändras etc etc.
Hoppas och tror att Apple tar till sig av kritiken, och kan växa även utan sin Pappa, även om det måste vara svårt ?

Jag har också gett upp Apple Music. I alla fall för den närmaste framtiden. Spotify håller betydligt högre kvalitet i allmänhet, med undantag för att man utan bekymmer kan hävda att den upplevda ljudkvaliteten är bättre med Apple.

Hade också stora förhoppningar på Apple, men känns som en stor besvikelse att de lanserade en så pass halvfärdig produkt.

Jag hade och har fortfarande mycket stora förhoppningar på AM, men kan bara stämma in i kritiken.
Med det kapital som Apple sitter på och som kan köpa all expertis i världen, så är det pinsamt att man släpper en tjänst som är så full av buggar och långt ifrån utvecklad. Man har haft god tid på sig och den har man använt mycket dåligt.
Spotify är fortfarande i en klass för sig och när det gäller Music Match så föll den tjänsten helt bort när man kunde strömma i princip all musik som man redan har på CD och som dessutom är djävligt jobbig att "matcha"
Tror Apple har bitit i det sura äpplet och har lång väg att vandra och många "henstimmar" att jobba in.

Jag kommer att behålla Spotify till den dagen som Apple har kommit i kapp och till den dagen de finns på Sonos (om de någonsin kommer dit) Spotify har satsat duktigt på att integrera sig i många system och det är nog deras stora vinst och där kommer AM få det riktigt jobbigt att konkurrera.

Ibland känns det som om det är allt för många gamla gubbar på deras utvecklingsavdelning och att de inte riktigt är bekanta med all den teknik som finns utanför AppleVärlden. De verkar leva i samma bubbla som tidigare fick dem på fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-24 00:08
Ursprungligen av panther:

Jag är VÄLDIGT glad att jag hoppade av Music på Macen omedelbums när det inte kändes bra för mig. Jag vill ha min tid till annat än project som inte ger mig en bra magkänsla.
Nästan lika glad är jag för att upptäcka och återupptäcka nya artister, musik och vad jag kan använda Musik till genom iPaden. Hoppas att det blir möjligt på Macen också senare under former som är acceptabla för mig.

Jag har inte gett upp om Apple och Musik, tvärtom. Har ju f*n varit inbiten Apple användare sen 90-talet. Jag är däremot inte urskillningslös, jag har krav, och när Apple inte håller måttet blir jag förb**ad.
Jag har ringt upp supporten och gett mina kommentarer och fått medhåll. Jag har skickat in feedback på flera ställen om vad jag tycker måste förändras etc etc.
Hoppas och tror att Apple tar till sig av kritiken, och kan växa även utan sin Pappa, även om det måste vara svårt ?

Mycket finns kvar att göra. Apple verkar inte haft tillräckligt med testfall under utvecklingen. Grundfunktionerna finns där men går man bara en smula vid sidan av den testade stigen så snubblar man rätt snabbt på något som de inte riktigt tänkt på och/eller inte testat nog mycket.

Sedan finns ju en del rena designmässigt klantigheter också.

Båda är så klart trist men det senare är lättare att förlåta tycker jag.

Ursprungligen av EdvinT:

Vågar man verkligen ha kvar Apple Music? Jag vill verkligen inte bli av med mina filer.

Besökte du någon av länkarna jag postade?

Apple music verkar tyvärr floppa. Den är i en del fundamentala avseenden mycket sämre än Spotify. Trist.

Ursprungligen av pushloop:

Besökte du någon av länkarna jag postade?

Jo.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-24 12:42

Det är bedrövligt att så grundläggande funktioner som att lägga till låtar i spellistor inte fungerar efter en hel månad.
Jag har ett stort tålamod men det börjar sina...

Tålamod?

Ännu så länge håller Apple Music långt ifrån "Apple standard". Jag har de senaste åren varit grymt nöjd med Spotify men var väldigt sugen på att testa AM. Som flera av er skriver att en så grundläggande funktion som lägga till låtar i spellistor lever sitt eget liv är inget annat en pinsamt. Buggar finns det gott om tex så har jag vid flera tillfällen upplevt att när man spelar en ny låt så är ljudnivån väldigt låg men om man "drar" fram till mitten på liten så är ljudet högt!!! Sedan så gillar jag det grafiska gränssnittet men på något vis känns det som att det flyter på bättre i Spotify.

Nä Apple får nog använda en del av sin enorma Kassa och värva över en del vassa utvecklare från Spotify.

Som tur är så tar det bara några minuter att aktivera Premium på Spotify igen...

Ursprungligen av Redaktionen:

Bloggaren Jim Dalrymple brukar gilla Apples produkter, men har inte haft någon bra upplevelse av den nya musiktjänsten Apple Music.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av EdvinT:

Apple music verkar tyvärr floppa. Den är i en del fundamentala avseenden mycket sämre än Spotify. Trist.

Inte en chans att det floppar.

Floppar - nä

Ursprungligen av Megolon:

Inte en chans att det floppar.

Apple kommer absolut att lösa "barnsjukdomarna" men på något vis känns det som att dom hade lite för bråttom all släppa tjänsten live. Har ju hänt tidigare, tex kartor, me.com etc...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-24 14:12
Ursprungligen av Cribe:

Det är bedrövligt att så grundläggande funktioner som att lägga till låtar i spellistor inte fungerar efter en hel månad.
Jag har ett stort tålamod men det börjar sina...

Hur menar du då? Jag kan i alla fall lägga till låtar i spellistor.

Hur bra tror ni det gick för Spotify den första månaden? Man kanske kan tycka att ett stort företag som Apple borde kunna lägga mer resurser och därför hållas mot en högre standard, men samtidigt vet vi att man inte lyckas med ett projekt bara för att man kastar mer pengar på det. Jag tror nog att alla dessa buggarna kommer bankas ut inom kort.

Det jag gillar med AM gentemot Spotify är att jag kan samla MIN musik; artister och album och så vidare. Detta lyckades jag aldrig göra med Spotify, även om man kan spara på samma sätt, men det verkade aldrig bita ordentligt utan efter ett tag var musiken borta.

Samtidigt är ju målet att allt ska passa ihop mellan Mac och iPhone etc, och då kan Apple music bli oslagbart, bara de filar lite till på produkten.

Apple Music är uppbyggd på iTuneslogiken....dvs helt åt helvete tillkrånglat

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2015-07-24 16:09

Funka utmärkt för mig på alla enheter. Spotify är redan dött och begravet för min del!

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-24 18:45
Ursprungligen av Mesch:

Hur menar du då? Jag kan i alla fall lägga till låtar i spellistor.

Jag vet inte hur detaljerat du vill att jag beskriver det men det om du söker upp en låt och väljer att lägga till den i en spellista så fungerar det väldigt sporadiskt. Det kommer slltid upp en notis om att låten är tillsgd men inte alltid låten faktiskt lagts till. Ibland fungerar det ibland inte, kör på både mac, iphone och ipad

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-24 19:54
Ursprungligen av Gordon67:

Apple Music är uppbyggd på iTuneslogiken....dvs helt åt helvete tillkrånglat

Eller så lär man sig hur det fungerar och sedan är det inte alls märkligt.

Jag har själv inte någon som helst dålig erfarenhet av AM, allt fungerar perfekt för ändamålet.

Ursprungligen av Cribe:

Jag vet inte hur detaljerat du vill att jag beskriver det men det om du söker upp en låt och väljer att lägga till den i en spellista så fungerar det väldigt sporadiskt. Det kommer slltid upp en notis om att låten är tillsgd men inte alltid låten faktiskt lagts till. Ibland fungerar det ibland inte, kör på både mac, iphone och ipad

Fungerar till 100% hos mig och har gjort sedan dag ett.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-24 20:02
Ursprungligen av zinned:

Fungerar till 100% hos mig och har gjort sedan dag ett.

Då är det bara gratulera att det gör det. För mig och många andra gör det tyvärr inte det.
Nu vet jag inte hur många låtar du har lagt in i spellistor, men jag har lagt in ett hundratal och har fått göra det i omgångar då det ibland fungerar ett tag.

Hoppad på en snar lösning men tycker att det borde vara löst redan, en månad efter släppet.

Bugg

Ursprungligen av zinned:

Eller så lär man sig hur det fungerar och sedan är det inte alls märkligt.

Jag har själv inte någon som helst dålig erfarenhet av AM, allt fungerar perfekt för ändamålet.

Fungerar till 100% hos mig och har gjort sedan dag ett.

Har hårdtestat "lägg till i en spellista..." och nu verkar funktionen betydligt stabilare. Men dom senaste dagarna har man fått info om att låten är tillagd men ibland har låtarna lagts till i vald spellista och ibland inte. Om det inte är en bugg vet jag inte vad en bugg är?

Ursprungligen av zinned:

Eller så lär man sig hur det fungerar och sedan är det inte alls märkligt.

Att lära sig hur det fungerar, och att inte tycka att det är "helt åt helvete tillkrånglat" är två vitt skilda saker. Jag förstår helt hur iTunes fungerar, men det gör inte att jag inte finner att det är en otroligt besvärande klient. Tacka vet jag gamla Winamp. Tyvärr så är det inte alls lika bra i OS X som det är i Windows.

Ursprungligen av oldpeer:

Att lära sig hur det fungerar, och att inte tycka att det är "helt åt helvete tillkrånglat" är två vitt skilda saker. Jag förstår helt hur iTunes fungerar, men det gör inte att jag inte finner att det är en otroligt besvärande klient. Tacka vet jag gamla Winamp. Tyvärr så är det inte alls lika bra i OS X som det är i Windows.

Du jämför ett program som bara klarade av en sak,spela upp musik,mot ett som gör så mycket mer.
Tänk att ingen klagar på tex Excel som är så krångligt att lära sig,enligt mig,men väldigt kompetent när man lärt sig det.
Folk är villiga att lära sig diverse program än hur krångliga dom är och fast dom inte behöver det men när det kommer till iTunes som är ett nödvändigt program på OS X då klagar man.
Det har gått så långt i klagosången att det har blivit populärt att falla in i kören.

Ursprungligen av Megolon:

Du jämför ett program som bara klarade av en sak,spela upp musik,mot ett som gör så mycket mer.

Så det berättigar att iTunes är halvdåligt på det mesta.
Winamp kan mer än så, men det är inte viktigt i sammanhanget och ämnet Apple Music.

Ursprungligen av Megolon:

Tänk att ingen klagar på tex Excel som är så krångligt att lära sig,enligt mig,men väldigt kompetent när man lärt sig det.

Excel har alltid varit kompetent och bäst på vad det gör. Märklig jämförelse.

Ursprungligen av Megolon:

Folk är villiga att lära sig diverse program än hur krångliga dom är och fast dom inte behöver det men när det kommer till iTunes som är ett nödvändigt program på OS X då klagar man.

På vilket sätt är det nödvändigt, går utmärkt att använda OS X utan det.

Ursprungligen av Megolon:

Det har gått så långt i klagosången att det har blivit populärt att falla in i kören.

Ett dåligt program är ett dåligt program, känner ingen människa som tycker att iTunes är ett bra program som är trivsamt att jobba med, men det kanske finns folk som tycker det.

On topic så är Apple Music i kombination med iTunes väldigt rörigt och har ställt till det för många och deras musikbibliotek uppenbarligen, då bör man väl ha sin rätt att klaga på det så att Apple möjligen kan fixa till sina misstag? Inte första gången som Apple misslyckas med en molntjänst. Denna tråd handlar väl ändå om Apple Music.

Ursprungligen av Anderlind:

Så det berättigar att iTunes är halvdåligt på det mesta.
Winamp kan mer än så, men det är inte viktigt i sammanhanget och ämnet Apple Music.

Winamp kan inte mer än iTunes så jämförelsen haltar eftersom Winamp inte kan Apple Music
Ingen som säger att iTunes är perfekt men det är inte så uselt som vissa gillar att påstå.

Ursprungligen av Anderlind:

Excel har alltid varit kompetent och bäst på vad det gör. Märklig jämförelse.

Ingen märklig jämförelse eftersom det handlade om att lära sig programmet.
Lägger man ner tid och kraft att lära sig iTunes fungerar det hur bra som helst.

Ursprungligen av Anderlind:

På vilket sätt är det nödvändigt, går utmärkt att använda OS X utan det.

Eftersom tråden handlar om Apple Music så är iTunes en nödvändighet för att använda det på OS X.

Ursprungligen av Anderlind:

Ett dåligt program är ett dåligt program, känner ingen människa som tycker att iTunes är ett bra program som är trivsamt att jobba med, men det kanske finns folk som tycker det.

Att använda sina vänner/bekanta som argument hur dåligt något är fungerar inte eftersom jag inte vet vilka det är.

Ursprungligen av Anderlind:

On topic så är Apple Music i kombination med iTunes väldigt rörigt och har ställt till det för många och deras musikbibliotek uppenbarligen, då bör man väl ha sin rätt att klaga på det så att Apple möjligen kan fixa till sina misstag? Inte första gången som Apple misslyckas med en molntjänst. Denna tråd handlar väl ändå om Apple Music.

Rörigt!!! Ja alla har vi olika förmågor/vilja att lära sig ett program.

Bevaka tråden