Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Youtube viker sig för alla som filmar fel

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Youtube för Android börjar snart att spela upp vertikalt inspelade videoklipp i helskärmsläge så att tittarna slipper de svarta kanterna på sidorna.

Läs hela artikeln här

Hemskt. Youtube skulle istället ta bort alla vertikalt filmade klipp!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-07-22 19:41
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2015-07-23 01:31

Borde vara straff på att filma vertikalt.

Utmärkt

Jag förstår inte vad som är problematiskt.
Om många videosnuttinspelare tycker ett vertikalt bildfomat passar deras videosnuttar bäst är det väl självklart att värdens största videosnuttjänst lagar så att deras uppspelar-app klarar av att visa dem på det sättet?

Ursprungligen av gabriela:

Om många videosnuttinspelare tycker ett vertikalt bildfomat passar deras videosnuttar bäst...

Om de ska tycka att något alternativ är bäst, så krävs det ju att de är medvetna om att det finns alternativ, och att de sedan har värderat alternativen, och gjort ett medvetet val.

Jag gissar att 90% inte har gjort det. De har inte funderat på det överhuvudtaget.

Ursprungligen av gabriela:

Jag förstår inte vad som är problematiskt.
Om många videosnuttinspelare tycker ett vertikalt bildfomat passar deras videosnuttar bäst är det väl självklart att värdens största videosnuttjänst lagar så att deras uppspelar-app klarar av att visa dem på det sättet?

Men hur ska Youtube lyckas vrida min TV i vardagsrummet varje gång nån mindre intelligent varelse filmat stående?

Jag fattar inte ens varför det går att filma stående? Borde vara en funktion som aktivt måste låsas upp i en meny så att det fåtal människor som faktiskt VILL filma så har möjlighet att göra det. 95% av alla dessa filmer är garanterat resultatet av en omedveten handling.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-07-24 10:06

"You are holding it wrong!"

Ursprungligen av Sperious:

Men hur ska Youtube lyckas vrida min TV i vardagsrummet varje gång nån " filmat stående?

Jag fattar inte ens varför det går att filma stående? Borde vara en funktion som aktivt måste låsas upp i en meny så att det fåtal människor som faktiskt VILL filma så har möjlighet att göra det. 95% av alla dessa filmer är garanterat resultatet av en omedveten handling.

Varför tycker du att det är så viktigt att kunna spela upp videosnuttar i ditt vardagsrum filmade av någon du vill beteckna som en "mindre intelligent varelse"?
Det är ett helt förryckt tankesätt. Inreder du även ditt hem med möjligheter till dragspelsmusik och barkbåtsfestivaler i åtanke?

Om tillräckligt många personer föredrar att filma på något speciellt sätt så tillhandahåller Google lösningen för det och skippar det moraliserande översittar-snick-snacket. Det är inget konstigt eller fel med det utan bra och rätt.

Ursprungligen av gabriela:

...Om tillräckligt många personer föredrar att filma på något speciellt sätt...

För att kunna föredra ett alternativ, så måste man vara medveten om att det finns andra alternativ, och man måste ha värderat alternativen och gjort ett aktivt val utifrån detta. Jag tror att det är max 10% (förmodligen mycket färre) som har gjort det aktiva valet, och som faktiskt kan säga att de föredrar det alternativet.

Jag var på konsert nyligen och strax framför mig stod en person och filmade vertikalt. Jag var så sugen på att fråga om hen verkligen ville ha med så mycket ryggar och himmel på sin film.

Det skulle vara intressant att fråga alla som filmar vertikalt:
"Om du hade stått här med en videokamera, och skulle filma det här motivet... Eller om du hade stått här med en systemkamera, och skulle ta en bild av det här motivet... Hur hade du hållit videokameran eller systemkameran då?"
Jag lovar att i princip alla hade svarat att de skulle hålla den horisontellt.

Så det handlar inte om aktiva val, om att föredra, eller om att tycka att det är bäst. Utan det är bara vana och rutin att en telefon ska man hålla vertikalt - och då blir det vertikal film, utan att tänka på resultatet.

Senast redigerat 2015-07-24 15:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så det handlar inte om aktiva val, om att föredra, eller om att tycka att det är bäst. Utan det är bara vana och rutin att en telefon ska man hålla vertikalt - och då blir det vertikal film, utan att tänka på resultatet.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Den här appen borde vara förval vid videofilmning: https://itunes.apple.com/us/app/horizon-camer...

Undrar om någon av dessa vertikalfilmare har en wide screen-TV hemma och i så fall hur den hänger på väggen?:-)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag var på konsert nyligen och strax framför mig stod en person och filmade vertikalt. Jag var så sugen på att fråga om hen verkligen ville ha med så mycket ryggar och himmel på sin film.

Ok, då önskar jag er lycka till och låter er besserwissera ifred. God afton!

Ursprungligen av gabriela:

Ok, då önskar jag er lycka till och låter er besserwissera ifred. God afton!

Besserwisser kan du vara själv

http://youtu.be/Bt9zSfinwFA

Det ekar här i tråden.

Ursprungligen av gabriela:

Ok, då önskar jag er lycka till och låter er besserwissera ifred. God afton!

Ja, då får det väl vara besserwissrande då, om du tycker det.

Men eftersom du valde att citera min lilla konsertbetraktelse, så fortsätter jag på det spåret.

Finns det någon som skulle göra ett medvetet val och säga att: "Jo, jag valde att filma så här för att jag tycker att det är bättre".

Knappast. En massa tak och en massa publik - och bara halva scenbredden.

Tillägg:
Bilden tagen från Ola Salos spelning på SommarRock Svedala (som är en festival som jag är inblandad i).

Senast redigerat 2015-07-25 09:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Eller om du hade stått här med en systemkamera, och skulle ta en bild av det här motivet... Hur hade du hållit systemkameran då?"
Jag lovar att i princip alla hade svarat att de skulle hålla den horisontellt.

Nå, nu håller jag visserligen med dig i sak, men vill bara påpeka att till skillnad från vid filmning så går det utmärkt att fotografera vertikalt.

Ursprungligen av Papperskatt:

Nå, nu håller jag visserligen med dig i sak, men vill bara påpeka att till skillnad från vid filmning så går det utmärkt att fotografera vertikalt.

Ja, självklart. Men i de flesta situationer där de håller telefonkameran vertikalt, så lovar jag ändå att de hade valt att hålla systemkameran horisontellt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-24 20:01

Apple borde sätta in en korsformad sensor, dvs att man kan fota i landskapsläge oavsett hur man håller enheten.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-07-24 21:36
Ursprungligen av hummel:

Undrar om någon av dessa vertikalfilmare har en wide screen-TV hemma och i så fall hur den hänger på väggen?:-)

Gud vad du krånglar.

Det är enkelt att fixa ett väggfäste som klarar vertikal film. Allt man behöver är längre kablar för nätverk, HDMI och strömförsörjning, lite rep, ett par trissor, en hävarm och en ledad och roterbar upphängningsanordning. Med dessa enkla saker på plats är det tämligen enkelt att resa sig ur TV-soffan och med ett enkelt handgrepp rotera TV-apparaten så den passar det filmade formatet.

Ursprungligen av filuren:

Gud vad du krånglar.

Det är enkelt att fixa ett väggfäste som klarar vertikal film. Allt man behöver är längre kablar för nätverk, HDMI och strömförsörjning, lite rep, ett par trissor, en hävarm och en ledad och roterbar upphängningsanordning. Med dessa enkla saker på plats är det tämligen enkelt att resa sig ur TV-soffan och med ett enkelt handgrepp rotera TV-apparaten så den passar det filmade formatet.

Låter som mer jobb än att hålla telefonen rätt när man ska filma!!!!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-07-24 21:59
Ursprungligen av Megolon:

Låter som mer jobb än att hålla telefonen rätt när man ska filma!!!!

Innan allt är klart kanske det låter krångligt, men sedan är det enkelt.

Om man dessutom kopplar in en winch (och en transformator för denna, då de brukar vara på 12 V) till rotationsanordningen så kan man med en knapptryckning rotera TV-apparaten.

Ursprungligen av filuren:

Innan allt är klart kanske det låter krångligt, men sedan är det enkelt.

Om man dessutom kopplar in en winch (och en transformator för denna, då de brukar vara på 12 V) till rotationsanordningen så kan man med en knapptryckning rotera TV-apparaten.

Haha inser du inte det korkade i att montera en rotationsanordning när det är enklare att hålla telefonen rätt och utnyttja den fulla upplösningen på telefonen.

Ursprungligen av Megolon:

Haha inser du inte det korkade i att montera en rotationsanordning när det är enklare att hålla telefonen rätt och utnyttja den fulla upplösningen på telefonen.

Jag är ganska säker på att filuren skojar...

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag är ganska säker på att filuren skojar...

Aha ok det missade jag

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-07-24 23:26

Jag är ganska säker på att det lät likadant om stillbilder i fotografins barndom. F.ö. Spelar det ingen roll, det har redan hänt och det är bara att vänja sig.

Vi får helt enkelt vänja oss vid att halva skärmen är svart om man nu inte vrider den 90°.

Bevaka tråden